Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret perheet nykyusin kovin riippuvaisia vanhemmistaan

Vierailija
23.08.2024 |

Elämästä ei tule mitään jos kaks mummoa ei ole koko ajan hoitamassa lapsia tai siivoamassa tai antamassa rahaa. Kun kaikki ei menekään mielen mukaan sitte pannaan välit poikki.

"Ennen" opittiin kansakoulun viimeisillä luokilla kotitaloustaitoja, säilömisestä pyykinpesuun, vauvan hoitoa, jne 

Pitäisikö nytkin vaikka avioliiton esteiden tutkinnan ehtona olla suoritetut kotitaloustaidot ja raha-asioidensa hallinta? 

Ja jos lapsella on isä ja äiti, toinen voi hoitaa lapset, toinen siivota. Välillä vaihtaa vuoroa.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä hyvä kasvattaa lapsensa selviytymään elämästä itsenäisesti. Pitää vaatia edes oman huoneen siivous kerran viikossa, ruuanlaittoa olisi hyvä harjoitella, talousasiat pitäisi myös opettaa viimeistään kouluikäisenä eli kerrotaan säästämisen merkitys, että ensin säästetään ja sitten ostetaan jotain tarpeellista...

Olisi tarpeellista korostaa koulutuksen merkitystä siihen miten elämästä selviää...

Vierailija
2/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin lapsuudenkodissa mummo asui heillä kotona. Tuo varmaan on graavein esimerkki uusavuttomuudesta, vai mitä ap sanoo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Minun lapsuudessani 60-luvulla isoäidit hoitivat lastenlapset. Sen ajan mummot olivat kotiäitejä. Oma äitini ei ole koskaan hoitanut sen enempää omia lapsiaan kuin lastenlapsiaankaan.

Vierailija
4/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan kaikille eduksi, että isovanhemmat ja lastenlapset ovat tekemisissä toistensa kanssa. 

Vierailija
5/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Ennen vanhaan kotitaloutta ei opetettu kouluissa pojille ollenkaan. Ex-mieheni ei osannut laittaa ruokaa, vaikka oli maalaistalossa varttunut.

Vierailija
6/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tuon keksit? Ikinä eivät ole perheet olleet yhtä pahasti ilman tukiverkkoja, kuin nyt ovat. Ihan luonnollista ollut ennen, että isovanhemmat ja muut sukulaiset auttoivat, nykyään pitää pärjätä kaikkien yksin.

Vierailija
7/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin lapsuudenkodissa mummo asui heillä kotona. Tuo varmaan on graavein esimerkki uusavuttomuudesta, vai mitä ap sanoo?

Niin, ennen se mummo eli koko vanhuutensa lastensa hoidettavana. Kelpaisiko?

Vierailija
8/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ja veljeni roudattiin mummolaan heti, kun kouluvuosi päättyi ja haettiin kotiin, kun uusi lukuvuosi alkoi. Ennen kouluikää me oltiin siellä viikkoja kerrallaan. Olisi kiva tietää, miksi.

Vierailija
9/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ennen vanhaan kotitaloutta ei opetettu kouluissa pojille ollenkaan. Ex-mieheni ei osannut laittaa ruokaa, vaikka oli maalaistalossa varttunut.

Miksei maalaistalossa kukaan opettanut lapsille ruuanlaittoa? Mistä se ruoka ilmestyi valmiina pöytään? 

Vierailija
10/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa mummo siirrettiin vanhainkotiin.

Vierailija
11/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tosiaan välit poikki kun lapsi täytti 10v. ei äitini ollut vieläkään vaivautunut tapaamaan häntä.

Vierailija
12/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kuulleet isoäitihypoteesista? En tiedä, onko olemassa muita lajeja, joilla on vaihdevuodet, mutta ei se ainakaan tavallista ole. Yleensä naaraat pystyvät lisääntymään koko elämänsä ajan. Ihmisellä naisen lisääntymiskyky on rajallinen, jotta ihmisnaaras pystyisi auttamaan omia jälkeläisiään lastenhoidossa, koska ihmisen lisääntyminen ja jälkeläisen pitäminen elossa on sen verran vaikeaa.

Vierailija
13/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ainakin kasvatti käytännössä isovanhempani. Minun 60-luvulla syntyneet vanhempani hoidattivat meidät lapsensa omilla vanhemmillaan, jos ei isovanhemmille sopinut, oltiin oman onnemme nojassa. Kyllä pahimpia "hoidattajia" olivat nämä itsekkäät, nyt eläköityvät ikäluokat.

Vierailija
14/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei maalaistalossa kukaan opettanut lapsille ruuanlaittoa? Mistä se ruoka ilmestyi valmiina pöytään? 

Se oli katsos naisten hommaa.

Vierailija
15/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keistä sinä nyt oikein puhut, eli mihin perustat väitteesi?

Vierailija
16/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli omat lapsesi ovat tuollaisia ja nyt höyryät vauvapalstalla :D

Vierailija
17/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa mummo siirrettiin vanhainkotiin.

Mihin vanhainkotiin? Ennen hyvinvointivaltiota kun mummot asui lastensa kanssa, ei ollut mitään vanhainkoteja tai kotihoitoa. Ne on hyvinvointivaltion tuotosta kuten kunnallinen päivähoitokin.

Vierailija
18/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea tuota on soveltaa tähän päivään, kun ihmiset käyvät kodin ulkopuolella töissä. Mutta esim. tuo minun isomummoni ei ollut hoidettavana kovin pitkään, kun ei tuolloin vanhojen ihmisten sairauksia niin hoidettu. Hän ilmeisesti kuoli virtsatieinfektion aiheuttamaan munuaistulehdukseen. Lääkäri kävi kotona ja sanoi, että kyllä se on nyt mummolla kuolemantauti. Ja niin mummo sitten kuoli. Mutta ennen kuolemaansa mummon hoteilla oli lastenhoito ja ruuanlaitto. Minun äitini oli hänen lapsenlapsistaan nuorin ja ehti jo muistaakseni n. kymmenvuotiaaksi mummon kuollessa.

Vierailija
19/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli katsos naisten hommaa.

Mitenkäs se koulu asiaan voi vaikuttaa, jos kotona ei haluta poikien oppivan kotitöitä? 

Vierailija
20/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Minun lapsuudessani 60-luvulla isoäidit hoitivat lastenlapset. Sen ajan mummot olivat kotiäitejä. Oma äitini ei ole koskaan hoitanut sen enempää omia lapsiaan kuin lastenlapsiaankaan.

Niin, mummot hoitivat, koska minkäänlaista kunnallista päivähoitoa ei ollut saatavilla. Se oli ainut tapa, jolla äidit pääsivät töihin, huomioiden myös se, että äitiysloma taisi olla max 3 kuukautta.

Haluaisitko takaisin sen ajan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän