Käytetyn sähköauton osto
Ostaisitteko mieluummin käytetyn sähköauton, joka ollut edeltävästi leasing-autona vai esittelyautona? Mietityttää auton akun kunto, kun leasing käytössä käyttäjällä ei ole ollut penniäkään kiinni, joten ei liene kiinnostanut ajatella akun kuntoa pitkällä aikavälillä. Toki myös esittelyautona olleen auton käyttöhistoria mietityttää.
Antakaa mulle näkökulmia, joiden avulla pääsen ratkaisussani eteenpäin.
Kommentit (18)
Esittelyautoa ainakin piiskattu joka koeajalla kuinka kiihtyy ja täydestä vauhdista jarrut pohjaan.
Ostin juuri diesel auton. Edellisellä tulikin ajettua 398 000 km ilman suurempaa huolta.
En ostaisi kumpaakaan. Vaarana isot remontit, kun ei tiedä miten pidetty. Paitsi jos rahaa on ylimääräistä.
Riippuu ajokilometreista. Jos leasing-autolla on ajettu paljon lyhyessä ajassa, sitä on luultavasti myös pikaladattu enemmän kuin jos kilometrejä on vähemmän. Hitaampi lataus ei juuri kuluta akkua eikä sitä voi tehdä "väärin".
En siis ensimmäisenä valintana ostaisi leasing-autoa jolla on ajettu tosi paljon lyhyessä ajassa.
Esittelyautoa on luultavasti ladattu lähinnä autokaupan pihassa hidaslaturilla joten akun kuntoon sillä käytöllä ei juuri ole vaikutusta.
No käy koeajolla ja pyydä akusta kuntotestin tulos.
Akun SOH selviää ajamalla auto täydestä tyhjäksi ja katsomalla, kuinka monta kilowattituntia tuli käytettyä. Jos myyjä ei tähän suostu, älä osta.
Antavatko autoliikkeet käytetyistä autoista akun kuntotestin tuloksen?
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri diesel auton. Edellisellä tulikin ajettua 398 000 km ilman suurempaa huolta.
Myin juuri diesel auton. Ajoin sen 80 tkm -200 tkm. Korjauksiin meno 15 ke ja auto oli saksalainen premium merkki. Ei ikinä enää kusiruiskudieseliä.
Ostettiin uusi sähköauto juuri käyttöhistorian takia, ainoa tapa tietää, että akkua ei ole huononnettu jatkuvilla pikalatauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Unohda jo ja osta lataushybridi.
Best of both worlds. Pääset murehtimaan sekä akun kunnosta että jakohihna-, kansi- ym. rempoista.
Toivottavasti bensan ja dieselin litrahinta nousee 10 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti bensan ja dieselin litrahinta nousee 10 euroon.
Kyllä nousee jos se Maurista on kiinni.
Leasing-autoa luultavasti ajanut vain yksi tai kaksi henkilöä mutta esittelyäautoa on kenkinyt jopa sata eri kuskia. Koeajolla ei autoa säästellä vaan annetaan sikaa ihan kunnolla.
Älä osta sähköautoa. Perustelen asiaa ensisijaisesti ympäristösyillä. Akkujen materiaalien louhiminen aiheuttaa hirvittävää tuhoa. Toissijainen syy on auton kertakäyttöisyys. Jo muutaman vuoden ikäisesenä autoa ei kannata enää korjata.
Vierailia kirjoitti:
Antavatko autoliikkeet käytetyistä autoista akun kuntotestin tuloksen?
Antavat. mutta paperi maksaa n. 1600:- Z0uk-
Sähköauton akun pilaa kolme asiaa: pikalataus kylmässä, käyttämättömyys tai suuri latausten määrä. Esittelyautossa tuskin mikään noista ja leasing autossa tuo kylmälataus ehkä todennäköisin.
Up