Keskiluokka, mistä olette luopuneet kallistuneiden hintojen vuoksi?
Meillä on wolttailut jääneet vähemmälle. Myös kotimaan hotelliyöpymisistä ja ravintoloista säästetty.
Kommentit (445)
En mistään. En ole toki tähänkään asti esim volttaillut en tiedä, miksi se voittaisi itse hakemisen enkä käynyt kampaajalla koska sinne ei ikinä saisi aikaa kun mulla on aikaa laittaa itseeni, eli kymmenen jälkeen illalla.
Vierailija kirjoitti:
En mistään. En ole toki tähänkään asti esim volttaillut en tiedä, miksi se voittaisi itse hakemisen enkä käynyt kampaajalla koska sinne ei ikinä saisi aikaa kun mulla on aikaa laittaa itseeni, eli kymmenen jälkeen illalla.
Tää foorumisofta jättää ajatusviivat ja sulkeet pois. Hieno homma.
Aikakauslehdet, vaatteet itselle, ravintoloissa syöminen, MC Donalds-ateriat, ulkomaanmatkat, sisustaminen, kalliit ravintolisät, kaikenlainen shoppailu, kalliimmat ihon- ja hiustenhoitotuotteet, valmisateriat. Lisäksi kaikki vakuutukset, puhelinliittymät ym on kilpailutettu. Teemme myös säännöllisesti ruokaa, leipää, pizzaa ja sämpylöitä pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri ulkomaisia makeisia pari kiloa varastoon ennen alvin nostoa. Säästö se on pienikin säästö. Jatkan edelleen kaikkien kotimaisten palvelujen välttelyä niin kauan kuin äärioikeistolaisen hallituksen hulluus jatkuu.
Makeisten alv nousee vasta 2025 mut ei kai siinä.
En oikein mistään. En ole ollut mikään kova kuluttaja aiemminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vältän kotimaisia tt:n riistäjiä kuten heseä, ja menen mäkkiin tai bq:hun. Tuotteillakin on parempi hinta/laatusuhde ja annokset suurempia ja palvelu nopeampaa. Varsinkin bq:lla.
Heset, mäkit yms. voisi mennä konkurssiin. Myyvät täyttä pas..... ja jengi paisuu muodottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisilla siis menee edelleen hyvin kun ei ole tarvinnut luopua mistään. Seuraavaksi ruvetaankin leikkaamaan heiltä, koska pienituloisilta ei voida leikata enää mistään, ja ovat jo luopuneet kaikesta.
Mistäs leikkaat, ei me valtiolta mitään saada...
Tämä
Sama homma kuin ap:llä. Ravintolailalliset, hotelliyöpymiset, matkailu yleensä ja vaatteiden osto.
En ole ennenkään ostanut tarpeetonta enkä ole koskaan wolttailut. En myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaa mennä kiduttamaan korviaan jonnekin stadionkeikalle tungokseen maksamalla älyttömiä summia lipusta.
Kuten aiemminkin, kerään marjat ja sienet metsästä ilmaiseksi ja kaupasta ostan sitä ruokaa mitä mielin, toki hyödyntäen tarjouksia ja satunnaisesti punalaputettuja. Ulkomaan matkoja teen useampia vuodessa ( 3 tehty tänä vuonna ja 3 varattuna) ja joitakin kotimaan teatterimatkoja.
Mä laitan säästöön ja sijoituksiin enemmän kuin aiemmin. Ihan siksi, että jos työt loppuu, ei ansiosidonnaista saakaan enää siihen asti, että jään eläkkeelle. Mulla on ihan hyvin säästöjä ja sijoituksia, mutta ne on tarkoitettu vanhuudenpäiviin skeä taloyhtiössä tulevaisuudessa tehtäviin remontteihin, eikä siis "syömärahoiksi". Nyt siis säätän lisää, jotta on myös "syömärahoja" työttömyyden varalle.
Ruokakaupassa tulee katsottua kilohintoja enemmän kuin aiemmin. Just yks päivä mietin, milloin olen viimeksi ostanut naudanlihaa. Tai lammasta, poroa tms. Siitä on aika kauan. Olen siirtynyt myös monen elintarvikkeen ja muun päivittäistavaran osalta kauppojen omiin tuotemerkkeihin. Lisäksi hyödynnän tarjoukset. Vaatteita ostan vasta sitten, kun vanhat on rikki eikä niitä voi enää korjata. Syystakkini ostin 11 vuotta sitten kirpparilta kympillä ja nyt on vuori niin hajalla ja haperoa, ettei auta enää neula ja lanka. Googlettelin takkeja ja totesin, että taidanpa mennä kiertelemään kirppiksiä. Mulla on kyllä olemassa "hyvät vaatteet" eli sellaiset, joilla voin sitten lähteä "isolle kirkollekin" (kauppakeskukset eivät kuulu näihin, kauppakeskuksiin voin mennä pieruverkkareissakin), ja niitä en käytä ollenkaan muulloin, mutta tuon syystakin tarttisin ihan tässä kotikulmilla liikkumiseen ja koiran kanssa ulkoiluun. Mulla saattaa kyllä olla kankaita niin, että voisin tehdä takin ihan itsekin (joskus aikoinaan ompelin lähes kaikki omat ja lasteni vaatteet itse).
Tänä kesänä tuli värjättyä hiukset itse ensimmäistä kertaa viiteentoista vuoteen. Ja kun on pitkät hiukset, ei tarvitse latvojakaan tasoittaa edes joka vuosi. Tänä iltana ajattelin tehdä piiiiitkästä aikaa jalkahoidon itse. Niskahieronnassa käyn sen verran, mitä työsuhde-etuuni kuluuu, mutta en omilla rahoillani. Lähiravintolaan kannan lounassetelini, mutta kahviloissa käyminen on vähentynyt. Aiemmin kävin melkein joka kerta, kun kävin kauppakeskuksessa, jossain kahivlassa tai ravintolassa syömässä. Noh, huomenna tosin tapaan yhden ystäväni kahvilassa.
Voin tinkiä oikeastaan kaikessa muussa paitsi en kissan ja koiran hyvinvoinnissa. Siis niiden ruuissa, eläinlääkärimaksuissa jne. Just ostin Mustista ja Mirristä iäkkäälle koiralleni tänne yläkertaankin ergonomisesti suunnitellun pedin. Alakertaan ostin sellaisen jo vuosi sitten.
Nykyisin saan paljon enemmän iloa siitä, mitä taas tänänkin jätin ostamatta, kuin siitä, mitä taas tänäänkin ostin.
En varsinaisesti ole joutunut luopumaan mistään, saatiin asuntolaina maksettua vuosi sitten. Onneksi, koska lapset tulivat samaan aikaan teini-ikään. Oltaisiin nesteessä, jos tuo laina olisi vielä rasitteena. Kaupassa katson kyllä tarkkaan, mikä asia on sen rahanmenon arvoinen. Muutama luottotuote on sellainen, etten ole löytänyt halvempaa riittävån laadukasta korvaajaa.
Ravintolassa käyminen. Hinta ja laatu eivät enää kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuettiin aiemmin kummilapsen opiskelua, mutta se jäi nyt tauolle
En syytä teitä, mutta surullista että lapset on kärsijöinä
Tuskin se opiskelija mikään lapsi on.
sisään oin. Särähti silmään tuo,lapsikortti, opiskelija on aikuinen ja miettiin rahoituksen opinnoilleen ihan itse.Hyvä Sinä kun edes sie äkkäsit tuon lapsikortin. voi voi kun lapsi kärsiii, aikainen karvamuna hah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisilla siis menee edelleen hyvin kun ei ole tarvinnut luopua mistään. Seuraavaksi ruvetaankin leikkaamaan heiltä, koska pienituloisilta ei voida leikata enää mistään, ja ovat jo luopuneet kaikesta.
Mistäs leikkaat, ei me valtiolta mitään saada...
Palkoista vaikkapa.
Ravintola-ateriat, lehtitilaukset, ulkomaanmatkat, saunominen, vaatteet, merkkikosmetiikka, parturi, valmisateriat, maustetut jugurtit, kalliit lahjat jne... onhan näitä useita säästökohteita ja monta asiaa karsittu. Lisäksi myymme kaiken tarpeettoman ja myyntikelpoisen torissa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältän kotimaisia tt:n riistäjiä kuten heseä, ja menen mäkkiin tai bq:hun. Tuotteillakin on parempi hinta/laatusuhde ja annokset suurempia ja palvelu nopeampaa. Varsinkin bq:lla.
Heset, mäkit yms. voisi mennä konkurssiin. Myyvät täyttä pas..... ja jengi paisuu muodottomiksi.
Nehän myy mitä ostetaan, ei ne väkisin syötä ketään
En käy enää hierojalla. En käy myöskään kahviloissa ja ravintolakäyntejäkin on enää max. pari vuodessa. Vaatteita ostan ainoastaan todelliseen tarpeeseen ja ylipäätään kaikenlainen kaupoissa ravaaminen on loppunut.
Juu sorry, mut mikään ei oo kyllä juntimpaa kun Wolt yms. ruoan kuljetus palvelut