Olen tässä viime aikoina miettinyt sitä, pitäisikö alaluokilla leikkiä enemmän
Lapseni, jolla ei siis ole mitään vaikeuksia koulussa, muisteli sitä, miten päiväkodissa oli mukavaa, kun sai leikkiä ja olla enemmän ulkona. Mietin vain tätä nuorten pahoinvoinnin yleistymistä, että olisiko kuitenkin parempi, jos lapset saisivat leikkiä enemmän ja oppia vähemmän. Lapselle kuitenkin liikkuminen ja aktiivinen tekeminen on kehityksen kannalta varmasti parempaa.
Kommentit (26)
Nuorten "pahoinvoinnin" yleistymisestä ei ole mitään näyttöä. Koulunkäynti on nykyään muutenkin pelkkää leikkiä. Läksyjä ei tule enää juuri ollenkaan, jatkuvasti on kaikenlaisia teemapäiviä ja muuta kevyttä ohjelmaa. Usein tuntuu, ettei sellaiseen oikeaan koulunkäyntiin, joka 90-luvulla alkoi jo ekaluokalla, päästä enää koko ala-asteen aikana.
Todennäköisesti lisäleikkiminen lisäisi oppimista. Ja luovuuttakin.Samalla se parantaisi yhteisöllisyyttä ja vähentäisi kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Koulun päätarkoitus on oppiminen. Kyllä siellä leikitäänkin, ja leikkimälläkin oppii. Mutta kaikki oppiminen ei voi olla leikkiä.
Koulun tarkoituksesta voi olla montaa mieltä. Onhan yksi sen tärkeä tarkoitus myös lasten säilöminen, kun vanhemmat ovat töissä. Mutta koulun tarkoitushan on juuri se, miksi yhteiskunta sen määrittää. Jos vaikka todetaan, että sen nykyinen tarkoitus ei palvele yhteiskuntaa, sen muuttaminen on mahdollista.
Ap
No voi kyynel. Aina ei voi olla mukavaa, leikkiä ja ulkoilua.
Sitä se kasvaminen on. Pitää oppia kestämään tylsyyttä, väsymystä ja työntekoa, jota oppiminen on sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulee.
Opeta pentusi itse kotiopetuksessa, jos ei koulu kelpaa lumihiutaleellesi.
Vapaa-ajalla lapset voi leikkiä sielunsa kyllyydestä. Siitä kolmen tunnin koulupäivästä ei tarvi välituntien lisäksi käyttää sekuntiakaan mihinkään höpöleikkeihin.
Suomessa mennään paljon myöhemmin kouluun kuin muualla eli leikkiä on jo +3 vuotta.
Niinkö ???? Kiitos hirvveesti tiedosta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun päätarkoitus on oppiminen. Kyllä siellä leikitäänkin, ja leikkimälläkin oppii. Mutta kaikki oppiminen ei voi olla leikkiä.
Koulun tarkoituksesta voi olla montaa mieltä. Onhan yksi sen tärkeä tarkoitus myös lasten säilöminen, kun vanhemmat ovat töissä. Mutta koulun tarkoitushan on juuri se, miksi yhteiskunta sen määrittää. Jos vaikka todetaan, että sen nykyinen tarkoitus ei palvele yhteiskuntaa, sen muuttaminen on mahdollista.
Ap
Jätä sitten työsi ja leiki lapsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten "pahoinvoinnin" yleistymisestä ei ole mitään näyttöä. Koulunkäynti on nykyään muutenkin pelkkää leikkiä. Läksyjä ei tule enää juuri ollenkaan, jatkuvasti on kaikenlaisia teemapäiviä ja muuta kevyttä ohjelmaa. Usein tuntuu, ettei sellaiseen oikeaan koulunkäyntiin, joka 90-luvulla alkoi jo ekaluokalla, päästä enää koko ala-asteen aikana.
Eikö ole? Mun mielestä on paljon enemmän tätä "failure to launch" -tyyppistä käytöstä, jossa nuori ei löydä paikkaansa yhteiskunnassa.
En tiedä sitten siitä, onko koulu muuttunut. Meidän lapsilla ainakin tulee läksyjä joka päivä. Poikkeuspäivä on se, että ei tule. Ekalla ja tokalla ei tullut läksyjä perjantaina. Nykyäänhän jo yläkoululaiset stressaavat korkeakouluopintoja, mun aikaan niitä ei ajatellut kukaan siinä vaiheessa. Lukiokin on paljon raskaampi, mä kävin sen vasemmalla kädellä.
Ap (joka aloitti koulunsa 80-luvulla)
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti lisäleikkiminen lisäisi oppimista. Ja luovuuttakin.Samalla se parantaisi yhteisöllisyyttä ja vähentäisi kiusaamista.
Oon aika lailla samaa mieltä. Ja kun nykyään lapsilla tosi keskeinen ongelma on paikallaan oleminen, tuo myös aktivoisi lapsia (ja parantaisi koulun yhteiskunnallista tehtävää).
Ap
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Aina ei voi olla mukavaa, leikkiä ja ulkoilua.
Sitä se kasvaminen on. Pitää oppia kestämään tylsyyttä, väsymystä ja työntekoa, jota oppiminen on sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulee.
Opeta pentusi itse kotiopetuksessa, jos ei koulu kelpaa lumihiutaleellesi.
Et vissiin lukenut avausta kunnolla? Mene ihmeessä lukemaan se nyt.
Ap
Eihän siellä kouluissa muuta enää tehdäkään. Ei ihme, että Pisa-tulokset romahtaneet.
Mä olen miettinyt samaa. Toisaalta taas: jossain vaiheessa se koulu pitää ottaa vakavasti ja missä vaiheessa se sitten olisi? Onko esim kolmannella helpompi siirtyä yhtäkkiä vakavaan koulunkäyntiin, joka ei perustu leikin kautta oppimiseen? Vai yläasteella? Vai vieläkö korkeakouluissa mentäisiin leikin kautta?
Nykyinen systeemi saattaa olla silti paras, sillä vaikka se leikin väheneminen on tylsää, niin ekaluokkalaiset on sopeutuvaisia. Siirtymä on ehkä helpompi tuossa vaiheessa kuin myöhemmin.
Just vietin eilisen ja tämän työpäivän alaluokkien kanssa.
Joka oppitunti sisälsi myös leikkiä, mm. Legoilla rakentelua, junaradalla leikkimistä, palapelin tekoa, laululeikkejä. Välitunnit olivat leikkiä, samoin liikuntatunti.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-ajalla lapset voi leikkiä sielunsa kyllyydestä. Siitä kolmen tunnin koulupäivästä ei tarvi välituntien lisäksi käyttää sekuntiakaan mihinkään höpöleikkeihin.
Suomessa mennään paljon myöhemmin kouluun kuin muualla eli leikkiä on jo +3 vuotta.
Toki voivat leikkiä. Se ei ollut pointtini. Se, että jossain muussa maassa mennään kouluun aikaisemmin, ei tarkoita, että se olisi hyvä asia lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Esim. Yhdysvalloissa, jossa lapset käyvät leikkikoulua, joka nykyisellään sisältää todella paljon paikallaan istumista, lapsia lääkitään tosi paljon.
Mun mielestä on aika hassua, että lasten kohdalla puhutaan "höpöleikeistä".
Ap
Kyllä alkuopetuksessa vielä erittäin paljon leikin kautta asioita opetellaankin. Se ei kuitenkaan tarkoita vapaata leikkiä (kuin satunnaisesti) vaan ohjattua leikkiä, jota kaikki eivät edes miellä leikkimiseksi. Opetussisältöä on vaan niin paljon, ettei siinä aika riitä mihinkään leikkimiseen. Voisihan sitä tietysti lisätä lasten lukujärjestyksiin tunnin leikkiaikaa joka päivälle, mutta sitten siitä pitäisi maksaa palkka jollekin valvojalle ja selvittää etukäteen, miten se vaikuttaa lasten jaksamiseen. Ei sillä, että tämä tulisi koskaan tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä kouluissa muuta enää tehdäkään. Ei ihme, että Pisa-tulokset romahtaneet.
Mä en edes ajattele tätä asiaa Pisa-tulosten kannalta, vaan ylipäätään lapsen kehityksen kannalta. Siihen, että lapset kasvaisivat tekemiseen ja luovuuteen.
Ap
Eihän nuo yläkoululaisetkaan nykyään muuta tee kuin leikkivät. Sitähän se pelaaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Just vietin eilisen ja tämän työpäivän alaluokkien kanssa.
Joka oppitunti sisälsi myös leikkiä, mm. Legoilla rakentelua, junaradalla leikkimistä, palapelin tekoa, laululeikkejä. Välitunnit olivat leikkiä, samoin liikuntatunti.
Ennen jo alakoulussa opiskeltiin lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan Kotona sitten leikittiin.
Alakoululaiset leikkii nykyään vain kännyköillä. Ehkä hyvä opettaa heille muitakin tapoja leikkiä.
Koulun päätarkoitus on oppiminen. Kyllä siellä leikitäänkin, ja leikkimälläkin oppii. Mutta kaikki oppiminen ei voi olla leikkiä.