YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea voi johtua myös purentaviasta/ leukojen välisestä epäsuhdasta. Jos teillä on uniapnean lisäksi purentavika, hakeutukaa lähetteellä (yksityinen oikoja tai pätevä kunnallinen) alueenne yliopisto-/keskussairaalan suu- ja leukakirurgian poliklinikalle oikomisen ja purennan arviointiin. Huom. ihminen ei välttämättä tiedä kärsivänsä vakavasta purentaviasta. Itsellenikin puhuttiin hammaslääkärissä vuosikausien ajan niin ympäripyöreästi purennasta / tai jätettiin täysin mainitsematta, etten ymmärtänyt minulla olevan vakava purentavika. Tässäkin kuten usein muissakin terveysongelmissa vaivojen/ ongelmien on tapana kumuloitua. Jos uniapnea johtuu tästä, on tämä kehityskulku mahdollista katkaista ja korjata tilanne, ennen kuin se aiheuttaa terveydelle vakavaa haittaa / enempää haittoja. Haluaisin sanoa että koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä, mutta se ei valitettavasti ole totta 😞 Uniapnea kannattaa ottaa ajoissa vakavasti.
Minulla on synnynnäinen epämuodostuma siten että minulta puuttuu osa toisesta korvasta ja yläleuka on yli sentin pidempi kuin alaleuka. käytännössä en pysty pitämään suuta kiinni luontaisesti ja hengitän suurimman osan ajasta suun kautta. Hammaslääkäri on todennut avopurennan ja leukanivelten kulumisen. Kirurginen toimenpide olisi kuitenkin niin vaativa ja hoito pitkäkestoista ettei siihen ole ryhdytty. Olen siis potentiaalinen uniapnea-potilas.
Mutta minulla ei ole uniapneaa eikä viitteitä siihen. Saturaatio on öisin 96-99 % välillä, ei hypoksiaa eikä apnea, sydämen kuormitus normaali, pulssi alhainen (aina alle 60) ja verenpaine alhainen (systolinen joka yö alle 100). Olen normaalipainoinen ja tykkään nukkua kyljelläni. Lisäksi nukun ikkuna auki joten makuuhuoneessa on aina raikasta ilmaa.
ei mulla ollut mitään päänsärkyä eikä väsymistä koskaan
het kun sain laitteen alkoi tilanne muuttua, enää ei ole katkoksia, mutta ei muuta muutosta ole ollu