Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?

Vierailija
22.08.2024 |

"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"

"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."

https://yle.fi/a/3-11998748

Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.

Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?

Kannattaako uniapneaa hoitaa?

Kommentit (341)

Vierailija
321/341 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien tauti. Siitä syystä uniapneaa oli ennen paljon vähemmän, kun suomalaiset eivät vielä olleet lihottaneet itseään uniapneapotilaiksi.

Vierailija
322/341 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on uniapnea. Olen ihan varma, että se on ollut minulla lapsesta saakka. Syynä on nenän ja nielun rakenteet.

Ennen ei uniapneaa ollut, kun sitä ei tunnistettu. Miesten kuorsaamista pidettiin yhtä tavallisena mitä viisikymppisten kuolemista sydänkohtaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/341 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että tämän sairauden kohdalla ei koskaan puhuta allergioista mitään. Ovat ihan yhtä suuri syy apneaan kuin ylipainokin. Jos nenä on tukossa ja nielu turpoaa niin hengittäminen on hereilläkin vaikeaa. Silti tutkimuksiin ei pääse eikä erikoistuneelle lääkärille että osaisi välttää oikeita allergeeneja ja saisi oikeaa lääkettä. Hoidetaan vain oireita, maski naamalle ja väkisellä ilmaa keuhkoihin. 

Vierailija
324/341 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea vain kiihdyttää itsensä lihottamista, aiheuttaa väsymystä ja lyhentää elämää.

Vierailija
325/341 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huolestuttaa, niin hankkikaa sellainen kello joka arvioi hengitystiheyttä unen aikana. Ei tarvitse mutuilla, vaan hakeutua tutkimuksiin, jos yöllä esiintyviä jatkuvia piikkejä. Niitä ei enää voi selittää pelkällä huonolla nukkumisasennolla pois.

Vierailija
326/341 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on ylipainoa ja/tai joutuu käymään yöllä pissalla eikä ole käynyt uniapneatestissä on melko varma merkki, että sairastaa hoitamatonta uniapneaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
327/341 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huolestuttaa, niin hankkikaa sellainen kello joka arvioi hengitystiheyttä unen aikana. Ei tarvitse mutuilla, vaan hakeutua tutkimuksiin, jos yöllä esiintyviä jatkuvia piikkejä. Niitä ei enää voi selittää pelkällä huonolla nukkumisasennolla pois.

Siis mitä tuo hengitystiheys oikeastaan kertoo? Mun kello antaa siitä keskiarvon mikä on normaali. Epäilen silti itselläni uniapneaa. Myös syke näkyy vain jokaisen minuutin keskiarvona.

Vierailija
328/341 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsensä lihottaneella työkaverillani on uniapnea. on aamulla sen näköinen kuin olisi valvonut koko yön, vaikka menee nukkumaan töistä päästyään. pysyy juuri ja juuri hereillä neljällä isolla energiajuomatölkillä ja paketillisella särkylääkkeitä. päänsärky vaivaa ja hän on sekava ja huono muistinen. hän on yleinen vitsailun kohde koska työpalavereissa hän torkahtelee ja korahtaa ja herää sitten muiden nauruun unenpöpperössä. hän saikuttaa paljon mutta pomolle menee läpi keksityt tekosyyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
329/341 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itsensä lihottaneella työkaverillani on uniapnea. on aamulla sen näköinen kuin olisi valvonut koko yön, vaikka menee nukkumaan töistä päästyään. pysyy juuri ja juuri hereillä neljällä isolla energiajuomatölkillä ja paketillisella särkylääkkeitä. päänsärky vaivaa ja hän on sekava ja huono muistinen. hän on yleinen vitsailun kohde koska työpalavereissa hän torkahtelee ja korahtaa ja herää sitten muiden nauruun unenpöpperössä. hän saikuttaa paljon mutta pomolle menee läpi keksityt tekosyyt.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣!!!!!

Vierailija
330/341 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin kanssa nukkuminen on p*rseestä mutta päivisin vireystila on niin paljon parempi että sen kärsii. 

 

Ja en ole LÄSKI vaan normaali painoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
331/341 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa uniapneasta kärsivien terveydenhuoltomenot🤷

Vierailija
332/341 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa ylipainoa. Ylipaino aiheuttaa uniapneaa. Mene läski lenkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
333/341 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itsensä lihottaneella työkaverillani on uniapnea. on aamulla sen näköinen kuin olisi valvonut koko yön, vaikka menee nukkumaan töistä päästyään. pysyy juuri ja juuri hereillä neljällä isolla energiajuomatölkillä ja paketillisella särkylääkkeitä. päänsärky vaivaa ja hän on sekava ja huono muistinen. hän on yleinen vitsailun kohde koska työpalavereissa hän torkahtelee ja korahtaa ja herää sitten muiden nauruun unenpöpperössä. hän saikuttaa paljon mutta pomolle menee läpi keksityt tekosyyt.

Kuulostaa kivalta työpaikalta, mille muille sairauksille naureskelette?

Vierailija
334/341 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein ihan itse itsensä lihottamalla hankittu uniapnea. Ihan hullua, että sitten ollan itkemässä tutkimusta ja cpap-laitetta veronmaksajien rahoilla...

 

Mikähän järki tuossa itsensä lihottamisessa oikein on? Ei ole koskaan auennut minulle.

Kun on olemassa henkilökohtainen maksukatto niin pitäisi olla myös kela-myöntöjen maksukatto. Ei voi mennä niin, että ahneet ja lihavat shoppailevat itselleen diagnooseja ja vempeleitä, päihteitä, toisten piikkiin mielin määrin. Lääkehullujen valta alas ja pois verokirstulta. Esimerkiksi vuosistainen palvelukatto 5kiloeuroa. Niin kauan kuin tuo hana on loputon ja rajaton, he typeryyksissään käyttävät sitä loputtomasti ja rajattomasti. 

Voisko tää lihavuusjankkaaja poistua tästä ketjusta, kaikki ovat varmasti jo lukeneet hänen hyvät neuvonsa laihduttamisesta.  

Varsinainen ongelma ei mitä ilmeisimmin koske jankkaajaa itseään, niin näillä hänen viesteillään ei ole mitään lisärvoa tähän keskusteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
335/341 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako muissa maissa olla yhtä akjeellinen ja vammainen hoitomuoto kuin täällä? Mä en tollasta paskamaskia tai ihoon syöpyviä happiviiksiä suostu käyttämään. Menen mieluummin myöhässä töihin tai otan päikkärit työpaikan sohvalla jos väsyttää.  

Vierailija
336/341 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako muissa maissa olla yhtä akjeellinen ja vammainen hoitomuoto kuin täällä? Mä en tollasta paskamaskia tai ihoon syöpyviä happiviiksiä suostu käyttämään. Menen mieluummin myöhässä töihin tai otan päikkärit työpaikan sohvalla jos väsyttää.  

...ja ikävä kyllä kuolet aortan repeämään tuolla menolla.

Vierailija
337/341 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako muissa maissa olla yhtä akjeellinen ja vammainen hoitomuoto kuin täällä? Mä en tollasta paskamaskia tai ihoon syöpyviä happiviiksiä suostu käyttämään. Menen mieluummin myöhässä töihin tai otan päikkärit työpaikan sohvalla jos väsyttää.  

Ei sitten tullut mieleen laihduttaa uniapneaa pois??? Samalla poistuu moni muukin vaiva eikä tarvitse nukkua letkuissa.

 

Minulla ei juuri ollut ylipainoa, mutta kummasti uniapnea parani, kun pudotin kiloja pois. Se oli juuri ratkaiseva määrä.

Vierailija
338/341 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.

Ei pääse, jos unipanean syy on rakenteellinen vika. Meidän suvussa on paljon uniapneaa ja sitä on niin ylipainoisilla kuin hoikilla hyväkuntoisillakin.

 

Ei hoikka tosiaan voi laihduttamalla parantua ja siihen päälle se, että hoikan, varsinkin naisen, on todella vaikea päästä tutkimuksiin.

Vierailija
339/341 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.

Ei pääse, jos unipanean syy on rakenteellinen vika. Meidän suvussa on paljon uniapneaa ja sitä on niin ylipainoisilla kuin hoikilla hyväkuntoisillakin.

 

Ei hoikka tosiaan voi laihduttamalla parantua ja siihen päälle se, että hoikan, varsinkin naisen, on todella vaikea päästä tutkimuksiin.

Itse olin nykymittapuulla "hoikka" (todellisuudessa vähän ylipainoa), mutta pudotin muutaman kilon ja kummasti uniapnea parani samalla. Laitteen lähettämistä tiedoista näkyi miten hengityskatkokset helpottivat painon pudotessa. Suosittelen kaikille laihduttamaan uniapnean pois. Jo pelkästään uniapnean paraneminen on järisyttävä parannus elämänlaadussa.

Vierailija
340/341 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiiop!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi