Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko aikuinen lapsi ostaa asunnon ja vanhempi( eläkeläinen) muuttaa siihen ja maksaa yhtiövastikkeen lapsen puolesta. Ei taakka-asunto

Vierailija
21.08.2024 |

Hei! Tultiin siihen tulokseen, että aikuinen lapsi ostaa asunnon eläkkeellä olevalle vanhemmalle asunnon. Nyt mietityttää, onko laillista, jos vanhempi maksaa yhtiövastikkeet?? Vanhempi ei ole vuokralla ja lapsi ei saa tuloja asunnosta. Lapsi ostaa pienen ja edullisen asunnon. Lapsi voi vanhemman kuoltua hoitaa paremmin perintöasiat. Vanhempi voi loppuajan elämästään käyttö omat rahat terveyteen paremmin.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme niin. Isovanhempi maksaa itse vastikkeen. Mutta lapsi omistaa asunnon.

Vierailija
22/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se yhtiövastike tulkitaan lapsen osalta vuokratuloksi, siitä pitää maksaa vero

Eihän sitä lapselle makseta, vaan taloyhtiölle.

Vaikka se katsottaisiinkin tuloksi, niin silloinkin siitä vähennettäisiin yhtiövastike ja muut asunnosta aiheutuvat kulut. Tulot olisivat silloin enintään 0 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole tuloa jos ei peri mitään ylimääräistä. Asunnosta tulee vastikken verran menoja, jos perii saman summan vuokraa ei siitä jää VEROTETTAVAA TULOA

Ei voi vähentää vastiketta jota ei itse maksa

Vierailija
24/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian ohi, mutta mikä on taakka-asunto?

Vierailija
25/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin uteliaisuuttani kysyä: miksi antaisit vanhempasi käyttöön vaikkapa 50,000e ilman mitään hyötyä itsellesi? Jos sinulla on tuon verran vapaata rahaa ja äitisi tai isäsi pyytäisi että tuoppa ne rahat tänne minun piironkiin ja minä vahdin niitä, niin veisitkö? Vai laittaisitko ne pankkitilille missä ne kasvaa korkoa?

Jos ostat omilla rahoillasi asunnon, sinulla on oikeus olettaa tuottoa rahoillesi. Vaikka vaan 50e/kk otat enemmän kuin vastike on. Se on silti ihan reilua. Maksat sitten siitä verot siitä ylijäämästä, ja saat jotain hyötyä asunnon omistamisesta. 

Sun ei tarvitse olla vanhempasi ilmainen asunnon järjestelijä, ilman että hyödyt siitä mitään.

Vierailija
26/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se katsottaisiinkin tuloksi, niin silloinkin siitä vähennettäisiin yhtiövastike ja muut asunnosta aiheutuvat kulut. Tulot olisivat silloin enintään 0 euroa. 

Niin, mutta verottajalle on ihan sama miten kikkailette, se on silti joko vuokranmaksus tai pahempi, lahjan antamista kuukausittain. Laskujen maksu kohdistuu verotuksessa siihen tahoon kenen nimi on laskulla.

Miksi yrittää kusettaa verottajaa, kun siitä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä, kiinni jäämisen riski on 100% koska asuntojen omistustiedot on verottajalla, ja oikein toimienkaan ei tule mitään veroja jos tulot = menot?

Vierailija
27/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on jo kertynyt isompi omaisuus.

Vierailija
28/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole noin. Vanhempi maksaa vastikkeen lapsen puolesta, lapsi ei voi vähentää summaa jota ei maksa. Maksettu vastike vähentää lapsen kuluja, eli on tuloa. Tätä on tietenkin vähän vaikea ymmärtää, mutta noin se verottajan kannalta menee

Vierailija
29/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin uteliaisuuttani kysyä: miksi antaisit vanhempasi käyttöön vaikkapa 50,000e ilman mitään hyötyä itsellesi? Jos sinulla on tuon verran vapaata rahaa ja äitisi tai isäsi pyytäisi että tuoppa ne rahat tänne minun piironkiin ja minä vahdin niitä, niin veisitkö? Vai laittaisitko ne pankkitilille missä ne kasvaa korkoa?

Jos ostat omilla rahoillasi asunnon, sinulla on oikeus olettaa tuottoa rahoillesi. Vaikka vaan 50e/kk otat enemmän kuin vastike on. Se on silti ihan reilua. Maksat sitten siitä verot siitä ylijäämästä, ja saat jotain hyötyä asunnon omistamisesta. 

Sun ei tarvitse olla vanhempasi ilmainen asunnon järjestelijä, ilman että hyödyt siitä mitään.

Toiset haluavat tukea omia vanhempiaan, kuten ovat itsekkin lapsena saaneet tukea. Miksi ei saisi laittaa hyvää kiertämään, jos siihen on varaa? Miksi kaikkien pitäisi olla itsekkäitä ja rahan-ahneita?

Vierailija
30/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi perii vanhemmilta asunnon ja sitä ei voi heti myydä ( olen kuullut asian)

Vierailija
31/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan jälkikasvu antaa luottoa/ apua. 0lenhan minäkin vipannut vanhemmilleni.

xv

Vierailija
32/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi perii vanhemmilta asunnon ja sitä ei voi heti myydä ( olen kuullut asian)

Ja tämä liittyi asiaan miten?

Vierailija
33/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin vanhemmilleni omakotitalon jo vuonna 1997 kun sain järjettömän hyväpalkkaisen työn ja heillä oli tosi surkea tilanne. Juu ei tarvinnut tehdä sitä enkä hyötynyt siitä mitään. Olisiko syynä ollut ihan vaan rakkaus?

Vierailija
34/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhempasi ei ole verotuksellisesti sinun perheesi = ruokakuntasi jäsen, sinulle kohdistuva vastikelasku on sinun maksettava. Tai siis vaikka vanhempasi sen tililtään maksaisi, niin verottajan silmissä se on joko vastike asumisesta eli vuokra, tai lahja jonka vanhempasi antaa sinulle joka kuukausi. Vaikka ei kulkisi raha tilisi kautta, verottaja kyllä huomioi sen tuloksi sinulle.

Voitte siis aivan hyvin sopia, että vuokran määrä on 500, jos vastike on 500. Koska saat pääomaverotuksessa vähentää kulut tuloista, niin vuokratuloa syntyy 0e vuodessa. Ilmoitat tulot ja menot oikein. Eli et saa tuloja asunnosta, mutta ei synny myöskään tilannetta jossa vanhempasi maksama raha tulkittaisiin lahjaksi tai ennakkoperinnöksi tms.

Vanhempani antavat minulle toistuvasti ns. elatuslahjoja eli maksavat laskuja puolestani. Raha tulkitaan lahjaksi, laskujen maksamista ei, joten miksi ap:n pitäisi itse maksaa yhtäkään vastikelaskua? Verottajalle se ei ole vuokra.

Vierailija
35/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole tuloa jos ei peri mitään ylimääräistä. Asunnosta tulee vastikken verran menoja, jos perii saman summan vuokraa ei siitä jää VEROTETTAVAA TULOA

Ei voi vähentää vastiketta jota ei itse maksa

Ja koska vanhemmat maksoivat vastikkeen taloyhtiölle eikä asunnon omistajalle, ei asunnon omistaja ole saanut euroakaan tuloja, eikös?

Vierailija
36/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta verottajalle on ihan sama miten kikkailette, se on silti joko vuokranmaksus tai pahempi, lahjan antamista kuukausittain. Laskujen maksu kohdistuu verotuksessa siihen tahoon kenen nimi on laskulla.

Miksi yrittää kusettaa verottajaa, kun siitä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä, kiinni jäämisen riski on 100% koska asuntojen omistustiedot on verottajalla, ja oikein toimienkaan ei tule mitään veroja jos tulot = menot?

Googlaa elatuslahja ja palataan asiaan.

Jos vanhempani maksavat joka kuukausi 190 e terapeuttikulujani, niin verottajaa ei asia kiinnosta pätkän vertaa eikä terapiassa käyminen lisää tulojani. Sama vastikkeen kanssa.

Vierailija
37/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat jonkinlaisessa aikuisen lapsen hoidossa ja he voivat jo ennen kuolemaa jakaa rahansa lapsille (esim. Ostaa Pentikin, ruokaa, lahjakortteja kauppaan. Vältytään perintöveroilta!

Vierailija
38/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi ostaa asunnon vanhemmalle? Miksi vanhempi ei vuokraa jotain muuta asuntoa?

Se on sijoitusasunto? Onko ihan mahdoton ajatus, että itse ostaisit sijoitusasunnon ja antaisit oman vanhempasi asua siinä pelkällä yhtiövastikkeen hinnalla. Vanhemmalla säästyisi vuokrarahat muuhun käyttöön.

Yleensä ne sijoitusssunnot ostetaan omille lapsille. Eikö aikuisella lapsella ole omaa perhettä huolehdittavana?

Vierailija
39/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset haluavat tukea omia vanhempiaan, kuten ovat itsekkin lapsena saaneet tukea. Miksi ei saisi laittaa hyvää kiertämään, jos siihen on varaa? Miksi kaikkien pitäisi olla i

Ovatko ap:n vanhemmat siis ostaneet lapselleen opiskelija-asunnon? 

Vierailija
40/53 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole noin. Vanhempi maksaa vastikkeen lapsen puolesta, lapsi ei voi vähentää summaa jota ei maksa. Maksettu vastike vähentää lapsen kuluja, eli on tuloa. Tätä on tietenkin vähän vaikea ymmärtää, mutta noin se verottajan kannalta menee

Verottaja ei ole koskaan kanssani laskenut noin eli vanhempieni maksamia laskuja ei ole merkitty minulle tuloksi, vaikka on maksettu niin 800 euron jääkaappi kuin 1200 euron vakuutusmaksu. Verottajalle kerrotaan asunnosta saatu vuokratulo = 0 e ja vuokratuloon kohdistuvat vähennyskelpoiset kulut = 0 e eikä kertaakaan 12 vuoden aikana ole verottaja kysellyt, että miksi asuntoon ei kohdistu mitään vastikekuluja tms. Heitä kiinnostaa vain se, että en saa asunnosta tuloja, joten minua ei veroteta sen osalta.