Tuleeko kauppatilaus edullisemmaksi kuin kaupassa itse käyminen?
Olemme harkinneet, että tilaisimme viikon ruoat kerralla.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tuota heräteostosjuttua. Jos on rahat tiukassa tai muuten haluaa kontrolloida kauppaan menevää rahaa, niin eikö pysty pysymään kauppalistassa? Jotkut heräteostokset on toki järkeviä, esim vaihtaa suunnitellun tuotteen toiseen, joka onkin tarjouksessa. Mut jos ne heräteostokset on joku kiva kippo tai uutuusjäätelö, eikä pysty mitenkään niitä vastustamaan, niin hohhoijaa...
No, sä et selkeesti ole heräteostoksille altis persoona. Et voikaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan tulisi, koska kaikki punalapputuotteet yms. jäisi ostamatta.
Ja tätä on miinustanut 2 itsekuritonta lusmua, jotka ei voi millään ymmärtää että normaalit ihmiset ei sorru kalliisiin heräteostoksiin jokaisella kauppareissulla. 🤣
Kai se riippuu kuinka paljon aikaa ja mahdollisesti bensaa, jos autoa käyttää kuluu matkaan. Itse asun Helsingissä ja prisma on 6 minuutin kävelymatkan päässä niin halvemmaksi tulee kävellä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tulee. Mutta mulla on joku arvo omalle ajallekkin. Tilauksen tekemiseen meni noin 10-15min ja kuorman purkamiseen sama aika. Ei 30min kerta viikkoon. Ajoaika meiltä tuohon Cittarille on 15min eli pelkkiin matkoihin saa kulumaan tuon 30min. Ja sillä kaupassa pyörii sen 45min aina, vaikka kuinka koittaisi olla tehokas.
45 minuuttia pyörit kaupassa? Minä teen ostoslistan siinä järjestyksessä miten ne on kaupassa hyllytetty. Noin 10 minuuttia menee kun nostelee kärryyn ja menee kassalle.
Mä olen tilannut ruuat kerran viikossa kaupasta noudettavaksi nyt 3v ajan. Mitään en käy täydentämässä. Eli herkkujakaan ei ole oikeastaan tullut 3 vuoteen ostettua.
Edellisen viikon ostokset toimii pohjana, jotain lisää ja jotain pois. Sitä mukaa kun huomaa jotain erikoista kotona olevan loppu, laittaa sen suoraan ostoskoriin.
Valitsen aina sellaisen päivän kun keräily on ilmainen (meillä tiistai ja torstai) N. 150€ ostokset/viikko ja 6 hlö perhe. Päiväyksien mukaan syödään lihat tai hyödynnetään pakastinta. Minulla säästyy näin rahaa, aina muuten tulee kaupassa ylimääräisiä ideoita mitä voisi ostaa ja jotain ylimääräistä tarttuu valitettavasti aina mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä on miinustanut 2 itsekuritonta lusmua, jotka ei voi millään ymmärtää että normaalit ihmiset ei sorru kalliisiin heräteostoksiin jokaisella kauppareissulla. 🤣
Kalliisiin? Jos sitä kympillä ostaa vähän tarjouskaakkua ja juotavaa jogurttia, kuten mieheni tekis, niin ei se kallista ole... mutta turhaa. Se kymppi sitten menee tilaamiseen ja vähentää miehen sokerikuormaa.
Sokeririippuvuus on monelle suomalaiselle tuttu ongelma. Itse pystyn kulkemaan tarjousten ohi, mutta moni muu ei.
toki edullisempaa. tulee suunniteltua mikä on per pv ruoka. ylipäätään suunnitelmallisuutta,tarveharkintaa. ei heräteostoksia
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tuota heräteostosjuttua. Jos on rahat tiukassa tai muuten haluaa kontrolloida kauppaan menevää rahaa, niin eikö pysty pysymään kauppalistassa? Jotkut heräteostokset on toki järkeviä, esim vaihtaa suunnitellun tuotteen toiseen, joka onkin tarjouksessa. Mut jos ne heräteostokset on joku kiva kippo tai uutuusjäätelö, eikä pysty mitenkään niitä vastustamaan, niin hohhoijaa...
Vielä käsittämättömämpää on, että lainaamani viesti on saanut tuplasti enemmän ala- kuin yläpeukkuja. Eikö ymmärrä, ettei tuollainen itsekurin puute ole tervettä?
Meille ei ole enää minkäänlaista kuljetusta päivittäistavarakaupoista. Kun oli, niin tilasin Citymatketista aina kuukaudeksi kuiva-aineet, pakasteet, pakastettavan, lihan yms. sekä pesuaineet ja hygieniatuotteet. Tuoretavaraa piti hakea kalliista pienestä lähikaupasta. Kuljetusmaksu oli kympin joten säästin ja aina oli tarpeellinen tavara kotona. Nyt käyn bussilla kaupoissa kerran viikossa, vitonen matkakuluja enkä jaksa millään raahata kaikkea tarvittavaa, niin lähikaupasta joutuu enemmän ostamaan. Ja aina on pula jostain.
Ymmärrän kyllä hyvin kauppiasta kun sillä kympillä palkkaa keräilemään ja kuljettamaan 30 km suuntaansa, niin eihän se ole kustannustehokasta. Toivon, että loisivat palvelun, jossa samassa kuormassa tuotaisiin tänne kaupungin laidalle useamman talouden tilaukset vaikka kerran kuussa.
Maksan mieluusti siitä ettei tarvitse mennä kauppaan. Teen ajallani ennemmin jotain muuta.
Mutta aloittajalle, kokeile kuukauden. Sitten tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Korona-ajan alussa tein muutaman kuukauden ruokaostokset netistä kotiintoimituksella, kyllä se meillä tuli halvemmaksi, kun kaikki heräteostokset jäi pois, vaikka kertasumma olikin isompi. ne muutaman kympin keikat lähikauppaan jäi tekemättä ja varmaan kk-tasolla sellainen 100-150 euroa säästyi
Sama tilanne täällä. Harkitumpaa ostamista ja tulee oikeat tuotteet tilattua sen mukaan, mitä on suunniteltu viikon ruuaksi. Ruokahävikki on pienentynyt. Näin on menty neljä vuotta. Tuotteilla on ollut aina riittävä käyttöaika, vihannekset ja hedelmät ovat olleet laadukkaita paitsi kolmena viimeisenä kertana. En tiedä mikä suviuuno tutuksi tulleessa cittarissa keräilyä on hoitanut, kun olen saanut ällöttävän tummapilkkuisen ja keltaisen kukkakaalin, vaaleimman kurkun, mitä koskaan olen nähnyt, perunoita reilusti alle tilatun jne.
Eka kerrasta annoin nätisti palautetta kuvien kera ja ystävällisen vastauksen, mutta eipä ole muuttunut. Katsotaan vielä tämän päivän tilaus. Sitten vaihdan kauppaa. On onneksi mistä valita.
Ajattelin siirtyä tilaamaan. Autoa ei ole ja lapset syö paljon. Joudun lähes joka päivä käymään milloin mitäkin, esim. maitoa ostamassa ja siinä helposti tarttuu muutakin matkaan. Lisäksi kaupassa käynti ollut mulle sellaista omaa aikaa, että pyörin lähikauppakeskuksen muitakin kauppoja usein läpi ja niistä tarttuu usein jotain mukaan. Käytän ton oman ajan mieluummin lenkkipoluille. Lisäksi Prisma, josta tilaisin on halvempi kuin toi lähi S-market.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen heräteostoksille altis persoona, mutta olen aikuinen ihminen ja kykenen vastustamaan kiusauksia. Voin käydä kaupassa sortumatta mihinkään kivoihin kippoihin tai houkutteleviin herkkuihin, kun vaan päätän etten osta mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Lisäksi olen eläkkeellä, asun 100 metrin päässä kaupasta, ei vie siis matkakuluja eikä -aikaa. Enkä tee koskaan heräteostoksia, teen kauppalistan valmiiksi, katson kaupan nettisivulta tavaroiden hinnat ja lasken loppusumman valmiiksi. Olen aina ollut säästäväinen ja pienehköillä tuloilla on oltava tarkka menojen kanssa.
Minähän käyn kävellen ruokakaupassa, enkä edes tuossa kalliissa lähimarketissa. Varsinaisesti ole kysymys rahasta vaan siitä että edes jotain liikunnan tapaista tulee harrastettua. Olen kyllä varma että tilatessa tulisi kalliimmaksi jopa ilman kuljetusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tulee. Mutta mulla on joku arvo omalle ajallekkin. Tilauksen tekemiseen meni noin 10-15min ja kuorman purkamiseen sama aika. Ei 30min kerta viikkoon. Ajoaika meiltä tuohon Cittarille on 15min eli pelkkiin matkoihin saa kulumaan tuon 30min. Ja sillä kaupassa pyörii sen 45min aina, vaikka kuinka koittaisi olla tehokas.
Tutussa kaupassa ei mene noin pitkään, jos tehokkaasti kerää ostokset.
Prismassa menee kun ne on laittaneet ruoat sinne myymälän perälle enkä jaksa kulkea sitä matkaa. Marleteissa ei mene turhaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä käsittämättömämpää on, että lainaamani viesti on saanut tuplasti enemmän ala- kuin yläpeukkuja. Eikö ymmärrä, ettei tuollainen itsekurin puute ole tervettä?
Ehkä sun ei pitäisi ottaa kaikkea noin tosissaan. Relaa nyt. Osta suklaapatukka ja rauhotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 minuuttia pyörit kaupassa? Minä teen ostoslistan siinä järjestyksessä miten ne on kaupassa hyllytetty. Noin 10 minuuttia menee kun nostelee kärryyn ja menee kassalle.
Mulla menee se 10 minuuttia kävellä ruokaosastolle. Tampereen Sokoksen Prismassa ei onneksi tarvi kiertää joka kerrosta, mutta yleensä nuo ovat yhdessä tasossa niin ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen heräteostoksille altis persoona, mutta olen aikuinen ihminen ja kykenen vastustamaan kiusauksia. Voin käydä kaupassa sortumatta mihinkään kivoihin kippoihin tai houkutteleviin herkkuihin, kun vaan päätän etten osta mitään ylimääräistä.
Cool story broh
No kyllä minä osaan laittaa nettitilaukseenkin heräteostoksia. Enemmän se on siitä kiinni, että onko tarpeeksi mielen lujuutta jättää heräteostokset pois. Kyllä minä mielelläni ostan vaikka jonkin hajuveden välillä piristykseksi tavallisten ruokaostosten sekaan. Minä en harrasta kalliita luksustuoksuja, koska en koe niitä itselleni tärkeäksi. Rahaa menee hukkaan, jos ostaa jotain 100 € "hienoja" phärfyymejä.
Minä tein tämän kuun alussa Prisma-tilauksen ja ostin kerralla aivan hullun määrän lihaa. Toki sitten lisukkeet on pitänyt ostaa erikseen ja välissä on päässyt rahat loppumaan (koska käytin hyvin lähelle ruokabudjettini määrää olevan summan kerralla.)
Kätevää on ollut se, että olen voinut ottaa kuukauden kuluessa pakastimesta lihaa sulamaan eikä ole tarvinnut mennä aina erikseen hakemaan kaupasta. On myös monesti voinut mennä ihan kirjaimellisesti hakemaan yhden tai kaksi maitoa ilman muita ostoksia. Olen muuttamassa alueelle, jossa todennäköisesti ei ole kotiinkuljetusmahdollisuutta, joten en minä aio sen varaan heittäytyä. Kallistahan tuo tilaaminenkin on nykyään (10 €.)
Kirjoitan pitkästi, koska olen kipeä eikä ole muutakaan tekemistä.