Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Lapsia toivoville lähettäisin terveisiä, että tärkeintä lapselle on saada rakkautta, ei niinkään rikkautta.

Vierailija
21.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20105230

Mun mielestä pelkkä rakkaus ei riitä. Tietty varallisuus antaa lapselle aivan eri lähtökohdat maailmaan, myös suomessa. Lapsi ei voi kouluttautua hyvin ja pitkälle, jos hän käy töissä jo yläasteella, saatikka lukiossa. Saatikka missä asuu, millaiselle ala-asteelle joutuu. 

Tulen itse köyhästä perheestä ja se näkyy arjessa yhä lähes jokapäivä. Lapsia on vastuutonta hankkia, jos ei ole tarpeeksi rahaa. 

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa turhaa lässytystä kuten sekin kun joku sanoo että raha ei tuo onnea. Eipä! 😂 Kyllä onnea tuo ne risat vaatteet, maksamattomat laskut, halvimmat raaka-aineet kaupasta, laskurin käyttö kaupassa jottei budjetti ylity eurollakaan, paniikki jos jotain isoa hajoaa (autosta joku kallis osa / kodinkone / tmv), toisten lomakuvien ihailu, jne... Kyllä...

Tuo on kyllä typerin sanonta mitä on! Jos oikein syvällisesti miettii niin et saa rakkautta etkä terveyttä vaikka sulla olisi kaikki maailman rahat mutta käytännössä tuo sanonta on typeristä typerin. Helppo sen on huudella jolla ei ole rahahuolia että on kuule omat ongelmat meilläkin ja joo on ihan varmasti mutta niiden omien ongelmien lisäksi ei tarvitse elää pelko persiissä milloin korttitalo romahtaa kun ei ole varaa maksaa laskuja eikä ostaa ruokaa. 

Vierailija
22/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee lapsia kahdesta syystä

-taloudelliset syyt, ei ole tarjota lapselle hyvää elintasoa

-huonosti hoidettu ma mu politiikka, pitää pelätä lapsen turvallisuuden puolesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukiossa työskennelleet pääsivät helpoiten työelämään. On meriitti saada työpaikka lukioaikana. Että ajat ovat muuttuneet siitä, kun töitä tehtiin pelkän rahan takia.

Aivan kaikki pystyvät Suomessa saamaan yhden lapsen, jopa aivan köyhät. Mutta ei kolmea tai neljää.

Vierailija
24/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa turhaa lässytystä kuten sekin kun joku sanoo että raha ei tuo onnea. Eipä! 😂 Kyllä onnea tuo ne risat vaatteet, maksamattomat laskut, halvimmat raaka-aineet kaupasta, laskurin käyttö kaupassa jottei budjetti ylity eurollakaan, paniikki jos jotain isoa hajoaa (autosta joku kallis osa / kodinkone / tmv), toisten lomakuvien ihailu, jne... Kyllä...

Tuo on kyllä typerin sanonta mitä on! Jos oikein syvällisesti miettii niin et saa rakkautta etkä terveyttä vaikka sulla olisi kaikki maailman rahat mutta käytännössä tuo sanonta on typeristä typerin. Helppo sen on huudella jolla ei ole rahahuolia että on kuule omat ongelmat meilläkin ja joo on ihan varmasti mutta niiden omien ongelmien lisäksi ei tarvitse elää pelko persiissä milloin korttitalo romahtaa kun ei ole varaa maksaa laskuja eikä ostaa ruokaa. 

Tämä. Kuola suupielessä hoetaan ettei raha tuo onnea, ja todisteena siitä toimivat valokuvat hymyilevistä kehitysmaiden asukkaista jossain slummissa. Jep, he hymyilivät kuvaajalle ja saattoivatpa siinä hetkessä olla iloisia oikeastikin, mutta ei se elämä siellä ole mitenkään onnellista. Ja se johtuu tasan tarkkaan köyhyydestä.

Jos joutuu miettimään syökö tänään itse vai syöttääkö dyykkaamansa roskisruoat mieluummin lapsilleen, voi olla varma että onnellisuuden taso nousisi jos saisi vietyä vaikka koko perheen ravintolaan. Tai edes ostettua ruokaa ilman että täytyy myydä suvun ainoa lehmä.

Se on totta ettei raha tuo onnea, mutta hyvä taloudellinen tilanne poistaa niin monta stressin ja murheen aiheuttajaa että se luo onnellisuudelle paljon paremmat puitteet kuin jatkuva rahapula.

Vierailija
25/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-huonosti hoidettu ma mu politiikka, pitää pelätä lapsen turvallisuuden puolesta

Ma mu ja syntyy yhä enemmän, jos et itse hanki lapsia. Kohta huomaat, ettet enää pystykään löytämään suomalaista kumppania lapsen tekoon, kun mietit liian pitkään.

Vierailija
26/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ma mu ja syntyy yhä enemmän, jos et itse hanki lapsia. Kohta huomaat, ettet enää pystykään löytämään suomalaista kumppania lapsen tekoon, kun mietit liian pitkään.

Kyllä minulla kumppani on. Hän ajattelee samalla tavalla. 

Vierailija
27/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuntee lapsen, joka on saanut työpaikan yläasteella? Vai oisko kuitenkin pappa betalar- tyyppinen työpaikka? Onnekas on, jos saa tuossa iässä työpaikan.

Vierailija
28/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tuntee lapsen, joka on saanut työpaikan yläasteella? Vai oisko kuitenkin pappa betalar- tyyppinen työpaikka? Onnekas on, jos saa tuossa iässä työpaikan.

Minä ja pari kaveriani teimme vuokrafirman kautta erilaisia keikkahommia yläasteikäisinä.

Vierailija
29/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskeeko m a mujen syntyvyys jos joku toinen lisääntyy? Millä logiikalla?

Vierailija
30/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla kumppani on. Hän ajattelee samalla tavalla. 

Eli mieluummin maksatte veroja siitä, että ma m ui lle syntyy lapsia kuin teille itsellenne? Vai asutteko siis ulkomailla?

Vierailija
31/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän nyt kokoaikatyötä voi tietenkään olla mutta kesätöitä ja satunnaisia ilta tai viikonloppu hommia voi hyvinkin olla.

Vierailija
32/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa on. 

Vierailija
33/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskeeko m a mujen syntyvyys jos joku toinen lisääntyy? Millä logiikalla?

Heitä otetaan silloin vähemmän Suomeen, kun tarve vähenee. Matala syntyvyys on juuri se miksi jotkut heitä tänne haluavat.

Vierailija
34/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kansa on niin pieni, että heikosti käy, jos vain varakkaimmille jää lisääntyminen.

Niin ja silti tämä pieni kansa kiusaa omiaan jos niillä menee heikosti.

Vierailija
35/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on jos haluaa ja saa töitä kouluaikana, kunhan se on nuorelle vapaaehtoista. Ja koulu etusijalla tietenkin. Ei niin että pakko tienata kun vanhempien rahat ei riitä välttämättömyyksiin. 

Itse olen elänyt aikuisena jakson kun oli todella köyhä. Se oli äärettömän stressaavaa ja masentavaa aikaa. Voin vaan kuvitella jos silloin olisi ollut lapsia, miten se vanhemman kireys voi vaikuttaa lapseen. 

Vierailija
36/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen vaikka kuinka monta. Itsekin aloitin työt 14-vuotiaana eikä vanhemmat siihen vaikuttaneet. Tein 4h yhdistyksen kautta siivouksia ja nurmikonleikkuuta sekä pidin lapsille kerhoa. 

Vierailija
37/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää niitä lapsia nyt, jos teillä on parisuhde, jossa lapsia voi tehdä. Elämä kyllä kantaa. Naurettavaa kiristelyä, että ei ole muka varaa ja ei ole oikeasti hirveää, jos aivan kaikki lapset eivät harrasta kalliita harrastuksia jääkiekkoa esimerkiksi. Monelle tekisi hyvää ihan vaan käyttää se aika lukemiseen niin siinä olisi avain menestykseen todennäköisemmin kuin se kallis jääkiekkoharrastus.

Vierailija
38/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin ne yläasteikäiset nyt ihan kovin usein töissä käyvät. Työsuojelun sivuilla sanotaan näin:

"Työnantaja saa ottaa kokoaikaiseen työsuhteeseen 15 vuotta täyttäneen nuoren, joka on suorittanut perusopetuksen oppimäärän tai perusopetuksen oppimäärää suorittamaton henkilö sinä kalenterivuonna, kun hän täyttää 17 vuotta. Perusopetuksen oppimäärää suorittavan työntekijän päivittäinen työaika koulutyön aikana koulun vapaapäivinä saa olla enintään seitsemän tuntia ja koulupäivinä kaksi tuntia. Koulupäivän ja työajan pituus ei saa ylittää kahdeksaa tuntia eikä viikoittainen työaika 12 tuntia. Lisätietoa nuorten työajoista sivulta Työaika.

Kuluvan kalenterivuoden aikana 14 vuotta täyttävä nuori voi tehdä työtä vain huoltajan luvalla. Työsuojeluviranomainen voi myöntää poikkeusluvan alle 14-vuotiaan työskentelyyn tilapäisesti esiintyjänä tai avustajana taide- tai kulttuuriesityksissä tai muissa vastaavissa tilaisuuksissa. Työhön pitää olla erityinen syy, ja se ei saa vaarantaa lapsen turvallisuutta eikä haitata hänen terveyttään, kehitystään tai koulunkäyntiään.

Työsopimus on aina syytä tehdä kirjallisesti, vaikka suullinenkin on pätevä. 15-vuotias voi itse tehdä ja päättää työsopimuksensa. Alle 15-vuotiaan puolesta työsopimuksen allekirjoittaa huoltaja tai nuori itse huoltajan suostumuksesta."

https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/nuori-tyontekija

Toki laittomasti toimivia työnantajia varmasti löytyy joka alalta, mutta vaikea silti kuvitella että yläasteikäiset jotenkin massoittain kävisivät töissä...

Vierailija
39/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sosiaalituillakin saa halutessaan elätettyä lapsen, jos osaa käyttää rahaa. Minun lapsuudenperheeni eli sosiaalituilla ja kärsittiin köyhyydestä ihan sen vuoksi, kun porukat eivät osanneet käyttää rahaa. Kela- ja sossutukipäivinä lähdettiin heti koko perhe kaupungille ostoksille tai vanhemmat ostivat koko rahalla esimerkiksi upouuden sohvan. Sitten ihmeteltiin ja itkettiin, kun ollaan köyhiä eikä ole rahaa ruokaan.

Vierailija
40/47 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rahanpuute vaivasi jo ihan lapsena: en saanut harrastaa sitä, mitä olisin halunnut, en koskaan päässyt ulkomaille, mikä tuntui silloin ihan hirveältä vääryydeltä, ei voitu ottaa koiraa, ei ollut kesämökkiä, aina ei ollut autoakaan käytössä, jos pyörä hajosi niin uuden romun sai ehkä ensi kesänä, olin alipainoinen lapsi, koska kotona oli niin vähän ja enimmäkseen pahaa ruokaa, ei ollut yksityisyyttä koska asunto oli niin pieni, en saanut muotivaatteita mikä viimeistään teininä johti sitten alhaiseen statukseen eli kiusaamiseen, ja pahin varmaan se että kotona oli kireä tunnelma jatkuvasti, koska vaikuttihan se köyhyys vanhempienkin mielialaan.

En ole pitkälle ponnistanut, kolmekymppinen pätkätyöläinen. Olisin tarvinnut terapiaa jo 10-15v sitten, mutta vasta nyt on varaa (kituuttamalla kaikesta muusta) edes vuodeksi, tarve todennäköisesti se maksimi. Vanhemmat rakastivat kyllä, mutta köyhyydestä johtuva alhainen status aiheutti trauman ja tunteen siitä, että mihinkään en pysty.