1989 Saab 9000i
On kyllä ruma Saabi mutta semmonen vankka kulkuri on nyt mun. Vain 144tkm ajettu, automaatti ja ruosteeton. Kulkee kuin juna. Ei mitään ylimääräisiä turhia sähköhärpäkkeitä.
Täytyy myöntää että säälin muita merkkejä käyttäviä autoilijoita.
Saab on vaan yksinkertaisesti ylivoimainen pohjoismaihin suunniteltu auto. Aikansa edellä 30 vuotta.
Kakkossijan vie Volvo.
Kommentit (17)
Saab ysitonnari on kumminkin Italialaisten kanssa yhteistyönä suunniteltu malli. Muita ko. Tipo4 projektin autoja on Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa-Romeo 164.
Mene töihin niin voit ostaa kunnon auton.
Vierailija kirjoitti:
Saab ysitonnari on kumminkin Italialaisten kanssa yhteistyönä suunniteltu malli. Muita ko. Tipo4 projektin autoja on Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa-Romeo 164.
Tämä yhteistyö tuli tiensä päätyyn jo 1981 Ruotsalaisten Saab suunnittelijoiden ja Italialaisten Lancian suunnittelijoiden aina vaan erkanavien visioden takia. Minun ysitonnarin -89 malli on onneksi pelastettu Italialaisten kynsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saab ysitonnari on kumminkin Italialaisten kanssa yhteistyönä suunniteltu malli. Muita ko. Tipo4 projektin autoja on Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa-Romeo 164.
Tämä yhteistyö tuli tiensä päätyyn jo 1981 Ruotsalaisten Saab suunnittelijoiden ja Italialaisten Lancian suunnittelijoiden aina vaan erkanavien visioden takia. Minun ysitonnarin -89 malli on onneksi pelastettu Italialaisten kynsistä.
En ole koskaan lukenut mitään tuollaista, vaan vain sen, että nämä autot perustuvat samaan perusrakenteeseen. Kullakin tosin oli omaakin kontenttia autoihin, jokainen on oman näköisensä, mutta esim. Fiat Croman ja Saab 9000:n ovet näyttävät melko samanlaisilta.
Olen ajanut tuollaista, tosin pitkäkonttista cd mallia bensaturbo automaatilla. Oli oikein edustus käytössä. Kamala laite, ihan helvetin vanhanaikainen auto kaikin puolin. Pieni kehitys ja suunnittelubudjetti näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saab ysitonnari on kumminkin Italialaisten kanssa yhteistyönä suunniteltu malli. Muita ko. Tipo4 projektin autoja on Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa-Romeo 164.
Tämä yhteistyö tuli tiensä päätyyn jo 1981 Ruotsalaisten Saab suunnittelijoiden ja Italialaisten Lancian suunnittelijoiden aina vaan erkanavien visioden takia. Minun ysitonnarin -89 malli on onneksi pelastettu Italialaisten kynsistä.
En ole koskaan lukenut mitään tuollaista, vaan vain sen, että nämä autot perustuvat samaan perusrakenteeseen. Kullakin tosin oli omaakin kontenttia autoihin, jokainen on oman näköisensä, mutta esim. Fiat Croman ja Saab 9000:n ovet näyttävät melko samanlaisilta.
Tämä selviää vuonna 2014 kirjoitetussa teknikensvärld juhlavuosijutussa. Se on totta että ei hyvin toteutettua työtä kuten ulkonäköä enää menty muuttamaan. Tekniikka, sisustus, luotettavuus ja käytännöllisyys juuri pohjoismaisia olosuhteita silmällä pitäen oli Saab suunnittelijoiden ykkösprioriteetti. Mikä kyllä huomaa. Erinomainen talviauto kun on.
Ruma? Olen pitänyt alkuperäistä ysitonnista autoista tyylikkäimmän näköisenä koko 80-luvulla.
Meni sitten kokonaan piloille faceliftissä.
Ikinä en ole ymmärtänyt tuota saabin palvomista,saman aikakauden volvot ovat paljon parempia.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole ymmärtänyt tuota saabin palvomista,saman aikakauden volvot ovat paljon parempia.
80-luvun volvot oli kyllä kolhon näköisiä tiiliskiviä, takavetoisena vanhanaikaisiakin. Saab oli paljon edistyksellisempi tekniikaltaan, etuvetoinen, linjakkaan aerodynaamiset korit, jne.
Vanhemmilla oli yksi Saab 99 vm. -76, Volvoa ei ole meillä ollut koskaan.
Volvo keksi vasta 90-luvun lopulla että auton voi muotoilla muutenkin kuin tiiliskivillä.
Mulla oli aikoinaan vuoden 94 Aero tonnari. Oli muuten upea auto. Olisi lama-Suomessa silloin 94 saanut sillä hinnalla upean omakotitalon, mitä tuo oli uutena maksanut. Ostin vasta itse käytettynä tämän vuosituhannen puolella. Ja oli ulkomailta tuotu. Kaikki mahdolliset varusteet, iso kuin mikä. Parhaimmillaan maantieajossa, mutta toki automaatti teki kaupunkiajostakin mukavaan. Kiihtyi 80-120 km/ h välin nopeammin kuin Testarossa tai Porcshe Carrera, kun Saab panosti turvallisuuteen ja siihen liittyi ohitusturvallisuus.
Tuossa kunnossa harvinainen ja hyvä auto.
Mutta noin vanha auto käyttiksenä on aina epäluotettavampi. Silti asian päälle ymmärtävälle omanlaisensa nautinto.
Onko täällä muita Saab tarinoita?
Saat 1000 €