Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1989 Saab 9000i

Vierailija
20.08.2024 |

On kyllä ruma Saabi mutta semmonen vankka kulkuri on nyt mun. Vain 144tkm ajettu, automaatti ja ruosteeton. Kulkee kuin juna. Ei mitään ylimääräisiä turhia sähköhärpäkkeitä.

Täytyy myöntää että säälin muita merkkejä käyttäviä autoilijoita. 

Saab on vaan yksinkertaisesti ylivoimainen pohjoismaihin suunniteltu auto. Aikansa edellä 30 vuotta.

Kakkossijan vie Volvo.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat 1000 € 

Vierailija
2/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saab ysitonnari on kumminkin Italialaisten kanssa yhteistyönä suunniteltu malli. Muita ko. Tipo4 projektin autoja on Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa-Romeo 164.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin niin voit ostaa kunnon auton.

Vierailija
4/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saab ysitonnari on kumminkin Italialaisten kanssa yhteistyönä suunniteltu malli. Muita ko. Tipo4 projektin autoja on Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa-Romeo 164.

Tämä yhteistyö tuli tiensä päätyyn jo 1981 Ruotsalaisten Saab suunnittelijoiden ja Italialaisten Lancian suunnittelijoiden aina vaan erkanavien visioden takia. Minun ysitonnarin -89 malli on onneksi pelastettu Italialaisten kynsistä.

Vierailija
5/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä yhteistyö tuli tiensä päätyyn jo 1981 Ruotsalaisten Saab suunnittelijoiden ja Italialaisten Lancian suunnittelijoiden aina vaan erkanavien visioden takia. Minun ysitonnarin -89 malli on onneksi pelastettu Italialaisten kynsistä.

En ole koskaan lukenut mitään tuollaista, vaan vain sen, että nämä autot perustuvat samaan perusrakenteeseen. Kullakin tosin oli omaakin kontenttia autoihin, jokainen on oman näköisensä, mutta esim. Fiat Croman ja Saab 9000:n ovet näyttävät melko samanlaisilta.

Vierailija
6/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saab ilman turboa no ei. 

Vierailija
7/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut tuollaista, tosin pitkäkonttista cd mallia bensaturbo automaatilla. Oli oikein edustus käytössä. Kamala laite, ihan helvetin vanhanaikainen auto kaikin puolin. Pieni kehitys ja suunnittelubudjetti näkyy.

Vierailija
8/17 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan lukenut mitään tuollaista, vaan vain sen, että nämä autot perustuvat samaan perusrakenteeseen. Kullakin tosin oli omaakin kontenttia autoihin, jokainen on oman näköisensä, mutta esim. Fiat Croman ja Saab 9000:n ovet näyttävät melko samanlaisilta.

Tämä selviää vuonna 2014 kirjoitetussa teknikensvärld juhlavuosijutussa. Se on totta että ei hyvin toteutettua työtä kuten ulkonäköä enää menty muuttamaan. Tekniikka, sisustus, luotettavuus ja käytännöllisyys juuri pohjoismaisia olosuhteita silmällä pitäen oli Saab suunnittelijoiden ykkösprioriteetti. Mikä kyllä huomaa. Erinomainen talviauto kun on.

Vierailija
9/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saab <3

Vierailija
10/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saabismi on sairautta.

Vierailija
11/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruma? Olen pitänyt alkuperäistä ysitonnista autoista tyylikkäimmän näköisenä koko 80-luvulla.

Meni sitten kokonaan piloille faceliftissä.

Vierailija
12/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensa-auto. Ei saa ajaa enää.

Vierailija
13/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole ymmärtänyt tuota saabin palvomista,saman aikakauden volvot ovat paljon parempia.

Vierailija
14/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole ymmärtänyt tuota saabin palvomista,saman aikakauden volvot ovat paljon parempia.

80-luvun volvot oli kyllä kolhon näköisiä tiiliskiviä, takavetoisena vanhanaikaisiakin. Saab oli paljon edistyksellisempi tekniikaltaan, etuvetoinen, linjakkaan aerodynaamiset korit, jne.

Vanhemmilla oli yksi Saab 99 vm. -76, Volvoa ei ole meillä ollut koskaan.

Volvo keksi vasta 90-luvun lopulla että auton voi muotoilla muutenkin kuin tiiliskivillä.

Vierailija
15/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan vuoden 94 Aero tonnari. Oli muuten upea auto. Olisi lama-Suomessa silloin 94 saanut sillä hinnalla upean omakotitalon, mitä tuo oli uutena maksanut. Ostin vasta itse käytettynä tämän vuosituhannen puolella. Ja oli ulkomailta tuotu. Kaikki mahdolliset varusteet, iso kuin mikä. Parhaimmillaan maantieajossa, mutta toki automaatti teki kaupunkiajostakin mukavaan. Kiihtyi 80-120 km/ h välin nopeammin kuin Testarossa tai Porcshe Carrera, kun Saab panosti turvallisuuteen ja siihen liittyi ohitusturvallisuus.

Vierailija
16/17 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kunnossa harvinainen ja hyvä auto.

Mutta noin vanha auto käyttiksenä on aina epäluotettavampi. Silti asian päälle ymmärtävälle omanlaisensa nautinto.

Vierailija
17/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita Saab tarinoita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän