UMK 2025 ketju | Virallinen
Tästä se lähtee 🤟
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (21056)
Toivottavasti ei tule mitään vuotoja enää. Oma vika jos on estynyt julkistuksen aikaan, sitten selviää sen jälkeen. Agricola ei ole runoilija, mutta kielimiehiä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Lost Society on mukana (voisiko yllättävä yhteystyö olla Alex Mattsonin kanssa?) ja POTF on mukana niin UMK:ssa voi tulla toinen tasaisempi vuosi.
Alex Mattson olisi sikäli luonteva, koska LS on ollut lämppäämässä Blind Channelia kiertueella.
Alex voisi nyt lomailla jooko? Olisi lomansa ihan ansainnut. 😑 muut ottaa kunnon loman mut Alex tappaa itsensä työllä. Näppärää.
LS ja poetsit samana vuonna? voi huilu! toivottavasti ei pidä paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Saisi jo tulla vuoto. Itse olen estynyt juuri keskiviikkona julkistuksen aikaan, niin rasauttaa huolella ja tämä on se vuosi, kun artistit pysyvät loppuun asti pimennossa.
Uskon että yllätyksiä voi tulla. Vaikka kaksi vuotolistaa todettiin nopeasti paikkansa pitämättömiksi, niillä olevia artisteja on pakonomaisesti väkisin yritetty mahduttaa vihjeisiin ja näin ollen ne oikeat esiintyjät on jäänyt bongaamatta. Ihminen ikäänkuin näkee sen, mitä haluaa nähdä.
Itse en saa mielleyhtymää Agricolasta runoilijana. Sekottaakohan porukka sen toiseen suurmieheemme Runebergiin? Nelosvihjeessä näin silakoita ja lähdin hakemaan sitä kautta. Hämmästyin, kun keskusteluissa vihje laajennettiin kaloiksi vaikka muuten kissa ja koiraroduista yms. ollaan niin pilkuntarkkoja.
Näin on että vihjeitä koitetaan sovittaa itselle mieluiseen artistiin. Olen varmaan itsekin sortunut. Oliko kala muikku vai mikä, viittaako Kuopioon tai Savoon.. heh. Agricola oli tavallaan kielitieteilijä, loi Suomeen kieltä ja muusikot luo musiikkia. Siinä on jo se lähtökohta.
Ekasta vihjeestä en saa Miriam Bryantia, vain Poetsit. Ehkä tässä olen sokea toiveelle? Muistakaan kollaaseista en löydä tätä Miriamia ja onkin fiilis että hän voi olla väliajalla mutta siinä se.
Vierailija kirjoitti:
LS ja poetsit samana vuonna? voi huilu! toivottavasti ei pidä paikkaansa
Hyvästä vai pahasta?
Vierailija kirjoitti:
POTFin osallistuminen itkettää 😭😭 oliko ihan pakko. Oliko?
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Lost Society on mukana (voisiko yllättävä yhteystyö olla Alex Mattsonin kanssa?) ja POTF on mukana niin UMK:ssa voi tulla toinen tasaisempi vuosi.
Alex Mattson olisi sikäli luonteva, koska LS on ollut lämppäämässä Blind Channelia kiertueella.
Hetkinen hei joo, tässäkö olisi tavallaan syy miksi BC jäi määrittelemättömän mittaiselle tauolle? Alex Mattsonilla on jotain virityksiä/yhteistöitä, ja jos ne lähteekin ns. lentoon, niin siinä ei BC:n keikkailu samanaikaisesti onnistu. Eli mä vahvasti kallistun tähän Alex Mattsonin yhteistyökuvioon, oli se kenen kanssa hyvänsä :)
Mun lista olisi nyt Potf, Matula, Lost Society, Erika, Business City, Goldielocks ja ?. Viimeinen on Bryant tai miesartisti. Eli tänä vuonna kitarat versus tanssiliikkeet.
Erika on instansa perusteella nyt jossain auringossa, toki sieltä ehtii keskiviikoksi takasin suomeen
mua ei kyllä Poetsia lukuunottamatta kiinnosta yksikään noista väitetyistä mukana olevista joten jos ne on noita 'vuodettuja' olen pettynyt
Voidaanko palata Matulaan, miksi olemme varmoja että on mukana?
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko palata Matulaan, miksi olemme varmoja että on mukana?
Tykkää suolakurkuista. En muista miten muuten sopi vihjeisiin. Toivottavasti ei ole mukana. Mitäänsanomaton karismaton tyyppi.
Vaikka ykkösvihjettä on eniten yhdistetty POTF:iin, niin kyllä siitä saa myös yhteyksiä Miriam Bryantiin:
- Agricola (oli ensisijaisesti kielenkääntäjä ja suomen kirjakielen kehittäjä, Raamatun suomennos) > Miriamin biisi käännettiin suomenkielelle ja julkaistiin nimellä "Tää on slut"
- puuhöylä > Anna Puu oli suomentamassa biisiä
- perhonen > Miriamilla on perhostatuointi
- route 66 > Miriamilla on jenkkikytköksiä
- nuija > juristin koulutuksen saanut Teemu Brunila on mahdollisesti biisintekijätiimissä
Toisaalta nelosvihjeessä on useita helposti POTF:iin yhdistettäviä asioita:
- ruosteinen rauhanmerkki > Carnival of Rust
- ouroboros-käärme > on Alchemy Vol 1-albumin kannessa
- syksyinen kaurapelto > Fall
- maailmanpyörä > kiertäminen ympäri maailmaa
En tunne Nelli Matulaa enkä hänen musiikkiaan. Mutta mulle tulee hänen sukunimestään vain mieleen se TV-sarjan nahkatakkinen saksalaiskyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen hei joo, tässäkö olisi tavallaan syy miksi BC jäi määrittelemättömän mittaiselle tauolle? Alex Mattsonilla on jotain virityksiä/yhteistöitä, ja jos ne lähteekin ns. lentoon, niin siinä ei BC:n keikkailu samanaikaisesti onnistu. Eli mä vahvasti kallistun tähän Alex Mattsonin yhteistyökuvioon, oli se kenen kanssa hyvänsä :)
Olispa Mattson tuottamassa! Hänen ansiotaan Blind Channelinkin menestys oli, kun osasi tuottaa kappaleesta sellaisen bängerin. Jos joku ei tiedä Alexin taustasta enempää niin hän oli luonut menestyksekkäästi kansainvälistä uraa dj:nä jo ennen vuotta 2021. Luotan siihen että mistä tahansa kikkareesta tulee Mattssonin käsissä kultaa.
Artistilista biisien julkaisupäivineen voisi olla näin:
1. (to) Mirian Bryant (suomenkielisen pop-perinteen hieno jatkaja)
2. (pe) Nelli Matula (biisi, joka tanssittaa ja itkettää samaan aikaan)
3. (ma) Lost society (räjähtävää bändienergiaa/yllättävä yhteistyö huipputuottajan kanssa)
4. (ti) Poets of the Fall (yksi UMK-historian hienoimmista balladeista)
5. (ke) Business City (saksan kieltä biisissä)
6. (to) Goldielocks (tulevaisuuden tähti, joka odottaa täyteen loistoon roihahtamista)
7. (pe) Erika Vikman (eeppinen dance-bängeri)
Jos Lost society on mukana kolmantena vihjeenä/julkaisupäivänä, niin Costee jää pois, koska häneenkin yhdistettiin juuri kolmas vihje. Näin ollen suomenkielisen pop-perinteen hieno jatkaja on ykkösvihje/julkaisupäivä. Yleensä tässä on ollut englanninkielinen menevä biisi eli tämä perinne ei jatkuisi.
Myös se häiritsee tässä kattauksessa, että perättäisinä päivinä julkaistaisiin kahden bändin kaksi englanninkielistä biisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ykkösvihjettä on eniten yhdistetty POTF:iin, niin kyllä siitä saa myös yhteyksiä Miriam Bryantiin:
- Agricola (oli ensisijaisesti kielenkääntäjä ja suomen kirjakielen kehittäjä, Raamatun suomennos) > Miriamin biisi käännettiin suomenkielelle ja julkaistiin nimellä "Tää on slut"
- puuhöylä > Anna Puu oli suomentamassa biisiä
- perhonen > Miriamilla on perhostatuointi
- route 66 > Miriamilla on jenkkikytköksiä
- nuija > juristin koulutuksen saanut Teemu Brunila on mahdollisesti biisintekijätiimissä
Toisaalta nelosvihjeessä on useita helposti POTF:iin yhdistettäviä asioita:
- ruosteinen rauhanmerkki > Carnival of Rust
- ouroboros-käärme > on Alchemy Vol 1-albumin kannessa
- syksyinen kaurapelto > Fall
- maailmanpyörä > kiertäminen ympäri maailmaa
Tein aiemmin listan ekaan kuvaan, joka liittyy poetsiin. Epävarmaksi jäi vasara (mietin OGOA Thoria), ja höylä (stripped versioinnit Alexandria Theatre).
Neloseen mietin mahdollista Poets-tuottajayhteistyötä Alex Mattsonin kera. En tiedä olisiko ekasta sopivaa.
Rauhanmerkki ja ruoste, rauhasta mainitaan biisissä Angel. "Carry you to peaceful fields." Onhan siinä alla peltokin. Maailmanpyörä sopisi CoR-teemaan. Ouroboros-käärme löytyy Alchemy-levystä MUTTA Aleksilla on oma biisi v. 2020, "We never end." Wasp eli ampiainen mainitaan poetsien lyriikoissa. Lumiukko edustaa kai elämää ja kuolemaa eli vastakohtia mitä poetsien teemat kattaa. Alex on Kaunisvesi eli onko kalat (muikut?) siitä. Huh kun meni pusikkoon. Mutta olisi jännä nähdä näin eri sukupolvien yhteistyö- Alex voitti jo kerran.