Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2025 ketju | Virallinen

Vierailija
20.08.2024 |

Tästä se lähtee 🤟

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (21056)

Vierailija
4581/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa biiseissä on pakko olla joku mielenterveys teema?

Neea pääsee yli traumoistaan, Nelli ei aio juosta hautaan ja Costee on mennyt sekaisin kaikesta.

Ärsyttää kun niin saman tyylisiä. Olen ihan täynnä tätä mielenterveys asioiden tuputusta, vaikka itselläkin on burnout ja masennus taustaa.

Toivon vielä biisiä, joka räjähtää ja revittelee enemmän, en biisiä josta tulee sellainen fiilis kuin juttelisin terapeuttini kanssa.

Samaa mieltä!

Itse mä ehkä kaipaisin lyriikoita jostain tämän hetken ajankohtaisista ilmiöistä. Ei siis varsinaisesti mitään poliittista kannanottoa, mutta jotain mikä nostaisi hieman jotain teemaa ylös. Tai sitten huumoribiisin tapaan naureskelisi nykyajan meiningille. Vaikka somekäyttäytymiselle. Tai sitten jotain vähän syvällisemmän filosofista. Olisihan se aika makeaa jos olisi biisi, joka miettisi vaikka villasukkien sisintä olemusta.

Vierailija
4582/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa kyllä mitkä oli perustelut, että uusin biisi otettiin mukaan. Millasia niiden loppujen 500 pitää olla, että tämä biisi otettiin mukaan? harmittaa myös artistin puolesta, youtubekin on täynnä jopa murskakritiikkiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4583/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Nellin sanat oli vähän erilaisemmat ja idea oli hyvä.

Vierailija
4584/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli costeen biisi pettymys, eikä ollenkaan hänen aiempien kappaleiden tyylisiä. Joku vanhoista kappaleista olisi sopinut paremmin UMK:n kisaan.

Olen häntä siis seurannut ja kuunnellut pidemmältä ajalta, joten tiedän että parempaakin olisi pystynyt. Enkä ole ainoa fani joka ajattelee näin. Live-esiintyminen on costeella aina ollut vahvuutena, mutta ei tällä kappaleella se edes pelasta...:(

Vierailija
4585/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli costeen biisi pettymys, eikä ollenkaan hänen aiempien kappaleiden tyylisiä. Joku vanhoista kappaleista olisi sopinut paremmin UMK:n kisaan.

Olen häntä siis seurannut ja kuunnellut pidemmältä ajalta, joten tiedän että parempaakin olisi pystynyt. Enkä ole ainoa fani joka ajattelee näin. Live-esiintyminen on costeella aina ollut vahvuutena, mutta ei tällä kappaleella se edes pelasta...:(

Minustakin hänen aiemmat biisinsä on olleet parempia. Mutta ei tämäkään nyt huono ole! olen kuunnellut jo aika monta kertaa tänään.

Vierailija
4586/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkäisin jos se artistien valintaprosessi olisi vähän läpinäkyvämpi. Olisi kiva tietää miten niitä karsitaan. 

Nyt on moni valittanut, että miksi Vilma Jää jäi rannalle kun nämä biisit ovat tylsiä, mutta eihän sitä Vilma Jään biisiä ole edes julkistettu missään, niin mistäs sen tietää onko se näitä parempi. Hän lupasi kyllä julkaista sen jossain vaiheessa.

Samaa mieltä ja olisi mukava jos myös sitä avattaisiin että ketä kaikkia tuonne UMK:hon on hakenut ja millä biiseillä sekä pääsisi kuuntelemaan pätkiä niistä.

Mutta ymmärrän että miksi näin ei tehdä. Tuotanto varmasti täyttyisi sen jälkeen viesteistä missä kritisoidaan sitä miten paljon on jäänyt "eeppisiä bängerbiisejä" pois kisasta ja valittu vain tuollaiset huonot kököt. Ja tuotanto joutuisi puolustamaan valintojaan että miksi ne "huonot kököt" olivat heistä parempia kuin ne rannalle jääneet "bängerit".

Vierailija
4587/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä ole hyvä idea laittaa pitkän tylsähkön putken jälkeen balladia. Varsinkin jos siinäkään ei ole minkäänlaista wow-efektiä.

Oon samaa mieltä. Loppuviikosta saatiin jo kaksi biisiä jotka olivat ihan ok mutta ei mitään erityisen suuria tunteita herättäviä. Sitten ihmiset on ehtinyt viikonlopun aikana jo alkaa levottomina odottaa lisää biisejä, niin odotus palkitaan vähän mitäänsanomattomalla rallatuksella. Sen jälkeen tulossa balladi.

Balladikin voi olla hyvä, ei siinä. Mutta levottomimmat alkaa jo kyllästyä tarjontaan ennen kuin saadaan mitään kunnolla bängäävää. Jos sellaista sitten on tulossakaan? Onko kaikki kolme viimeistä sitten yhtä tykitystä, vai onko koko tarjonta samaa tasapaksua tasoa?

Ich komme - tulossa syväluotaava ja introspektiivinen balladi tai haikea pop-sävelmä? Ei kyl mä luotan Erikaan (pakkokin tällä tarjonnalla).

Toisaalta olisi mahtavaa, jos huominen balladi oliskin jotain We should be through -tasoista ja yllättäisi kaikki täysin.

Vierailija
4588/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matulan biisi on oikeastaan hiton hyvä. Lyriikat on erinomaiset, sekä sisällöltä että foneettisesti. Ja melodia on kaunis. 

Vierailija
4589/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas mennään näemmä. Kestihän sitä korrektia käytöstä melkein siihen, kun artistit julkistettiin. 

Ennen artistijulistusta trollit eivät tainneet olla suuremmin paikalla.

200 sivua aivan tyhjänjauhantaa. Mitenkä voi kirjoittaa 200 sivua kisasta, kun ei ole edes artisteja vielä julkistettu?

Taidat olla uusi Vauvassa. Tää on maan tapa.

Ja 2024 -ketju on lukittu, joten ei sinnekään voinut enää hehkuttaa mitään.

-winner-

Vierailija
4590/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomella on peräti 10 jumbosijaa, onko se ennätys vai onko joku toinen maa pistänyt vieläkin paremmaksi? Tuli vaan mieleen ketjun tietävistä Saksa-puheista. 

Norja on tullut meitäkin useammin viimeiseksi, nopeasti googlasin että 11 kertaa.

Tuomarit tuntuu vihaavan Norjaa, kohtelevat jopa epäreilummin kuin Suomea. Viimeksikin lähes mitkä vaan poppiränkytykset meni upean Norjan ohi.

Vierailija
4591/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joalin olisi ollut hyvä ehdokas meiltä. Hänellä ollut tyylikkäitä biisejä.

Tai olisipa ollut se "vuodettu" Poets of the Fall mukana.

Joalin ei osaa laulaa, varsinkaan livenä. Nyt hän pystyy levyttämään biisejä autotunen avulla. Ei hän pärjäisi mitenkään Euroviisuissa. Lisäksi hän on itse kertonut pelkäävänsä esiintymistä ja se näkyy!

Vierailija
4592/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika hauska jekku jos jonain vuonna UMK:hon mukaan otettaisiin pelkkiä naisia. Sitä itkun ja paskamyrkyn määrää :D

"Naisten yliedustus", ehdin jo marista, kunnes Erika Vikman asteli lavalle! Tasohan sen ratkaisee. Ja sitä paitsi, ei tuo Costee oikein säväyttänyt, pitäisi varmaan kuunnella useampaan kertaan, jos vaikka alkaisin tykkäämään.

Rupesinpa muuten katsomaan, että viime vuoden UMK-posterissa näkyi 9 miestä, 3 naista. 2023 oli 10 miestä, 3 naista.

Jännä että rutina epätasa-arvoisuudesta alkaa vain, jos nuo luvut on toisinpäin.

Ja jännä ettei silloin kun miehiä on paljon kukaan puhu että nyt on miesten aika voittaa

Tein listauksen Euroviisuvoittajista (melko lyhyeltä aikaväliltä): 2015, mies; 2016, nainen; 2017, mies; 2018, nainen; 2019, mies; 2020, ei viisuja; 2021, bändi; 2022, bändi; 2023, nainen; 2024, mies. Bändeissä oli miehillä yliedustus, Ukrainalla jopa 100%. Ja älkää nyt alkako saivartelemaan siitä, mihin ryhmään viime vuoden voittaja luetaan...

Vierailija
4593/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt Costeen faneista. Alussa puhuttiin että hänellä on intensiivinen fanikunta, niin pelkäsin että fanit äänestävät hänet väkisin läpi oli biisi mitä hyvänsä. Mutta on hieno asenne ollut, on suoraselkäisyyttä myöntää jos tämä biisi ei nyt ihan lähtenytkään, tai että on ihana biisi mutta ymmärtää ettei ole viisubiisi. Suosikkiartistiaan voi silti tukea ja iloita mahdollisuudesta että on päässyt kisaan. Tuntuu olevan hienoa porukkaa!

Vierailija
4594/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikmanin kappaleessa arveluttaa, että biisintekijä Chisun edellisestä kunnon hitistä on kymmenen vuotta. Vieläkö irtoaa?

Vierailija
4595/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa kyllä mitkä oli perustelut, että uusin biisi otettiin mukaan. Millasia niiden loppujen 500 pitää olla, että tämä biisi otettiin mukaan? harmittaa myös artistin puolesta, youtubekin on täynnä jopa murskakritiikkiä. 

Costeen instaankin on tullut melkoisen tympeitä kommenttia. Olisi ehkä tässäkin ajassa hyvä alkaa muistaa, että jos ei ole hyvää sanottavaa, ei tarvitse sanoa mitään, varsinkaan artistin oman someen.

Vierailija
4596/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa ihan sikana, että Yle pudotti Vilma Jään pois UMK:sta ja otti tällaista keskinkertaista kuraa tilalle. Vilma Jäätä on pitkään toivottu UMK:hon, jopa kansainvälisesti, ja hän itse kertoi, että UMK:hon lähetetty biisi oli todella hyvä. No se on tietenkin makuasia, mutta uskon, että se olisi ollut ainakin erilainen ja erottuva verrattuna tällaiseen Costeen ja Matulan tyyliseen perushumppaan.

Vierailija
4597/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa biiseissä on pakko olla joku mielenterveys teema?

Neea pääsee yli traumoistaan, Nelli ei aio juosta hautaan ja Costee on mennyt sekaisin kaikesta.

Ärsyttää kun niin saman tyylisiä. Olen ihan täynnä tätä mielenterveys asioiden tuputusta, vaikka itselläkin on burnout ja masennus taustaa.

Toivon vielä biisiä, joka räjähtää ja revittelee enemmän, en biisiä josta tulee sellainen fiilis kuin juttelisin terapeuttini kanssa.

Samaa mieltä!

Itse mä ehkä kaipaisin lyriikoita jostain tämän hetken ajankohtaisista ilmiöistä. Ei siis varsinaisesti mitään poliittista kannanottoa, mutta jotain mikä nostaisi hieman jotain teemaa ylös. Tai sitten huumoribiisin tapaan naureskelisi nykyajan meiningille. Vaikka somekäyttäytymiselle. Tai sitten jotain vähän syvällisemmän filosofista. Olisihan se aika makeaa jos olisi biisi, joka miettisi vaikka villasukkien sisintä olemusta.

Ok. Tää on sulle --- ja alapeukuttajalle :DDD (ja ehkä Kalevauvalle, mutta sitten tarviin kyllä Teosto-maksut)

Kertsi menee sitten näin:

"Now you maybe think I'm a fool

but I think it's very cool

and generally a very good rule

in winter to wear socks of wool!"

-winner-

Vierailija
4598/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Costee on näköjään eilen täyttänyt 30 vuotta. Heti syntymäpäivän perään tuli hänen biisinsä!

Vierailija
4599/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matulan biisi on oikeastaan hiton hyvä. Lyriikat on erinomaiset, sekä sisällöltä että foneettisesti. Ja melodia on kaunis. 

Minäkin tykkään Nellin biisistä. Jos lavastyksesta saadaan videon tasoinen, niin live voi nostaa biisin uudelle tasolle, koska Nelli on hyvä live-esiintyjä. Tanssimaankin hänet voi laittaa lavalle luottavaisin mielin. 

Vierailija
4600/21056 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa ihan sikana, että Yle pudotti Vilma Jään pois UMK:sta ja otti tällaista keskinkertaista kuraa tilalle. Vilma Jäätä on pitkään toivottu UMK:hon, jopa kansainvälisesti, ja hän itse kertoi, että UMK:hon lähetetty biisi oli todella hyvä. No se on tietenkin makuasia, mutta uskon, että se olisi ollut ainakin erilainen ja erottuva verrattuna tällaiseen Costeen ja Matulan tyyliseen perushumppaan.

Millainen se Vilman biisi sitten oli? Varmaan myös hänen poliittiset kannanottonsa on arvelluttaneet yleä...

Ketju on lukittu.