Lasusta on annettu kaksi vaihtoehtoa: huostaanotto tai töiden lopetus
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Yksi lapsista on erityislapsi, joka tarvitsee strukturoidun viikko-ohjelman. Tämä tarkoittaa sitä että kaikki toiminnot tapahtuu samaan aikaan päivästä. En pysty siihen työni takia. Minun pitäisi olla koko ajan kotona varmistamassa että kaikki sujuu ajallaan.
En tiedä miten pärjäisimme taloudellisesti ilman työpaikkaani. Tai no, ei mitenkään. Vajoaisimme kurjuuteen koko perhe. Vammaistuki/omaishoidon tuki ei riitä. Olen täysin tukiverkoston. Ei ole sitä isää lasten elämässä ollenkaan, omat vanhempani ja sisarukseni ovat edesmenneet. En tiedä miten ratkaisisin tämän yhtälön.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lasten isä on? Miksi olet mennyt tekemään kolme lasta miehelle joka ei ota vastuuta omista lapsistaan?
Miehille itseasiassa. Kaikilla lapsillani on eri isät.
Ap.
No jopas sattui että kolme vastuutonta miestä ja vain yksi vastuullinen nainen. Olisihan se pitänyt arvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lasten isä on? Miksi olet mennyt tekemään kolme lasta miehelle joka ei ota vastuuta omista lapsistaan?
Ap.
No jopas sattui että kolme vastuutonta miestä ja vain yksi vastuullinen nainen. Olisihan se pitänyt arvata.
Hieman epäilen nyt naisenkin vastuullisuutta tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mitenkä niin? Hän on kuitenkin jäänyt yksin huolehtimaan lapsistaan!
Kuulostaa oudolta että yksinhuoltajan pitäisi jättää työnsä noin vain. Ennenkuulumatonta.
Kyllä 15-vuotias voi jo muuttaa omilleen
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta että yksinhuoltajan pitäisi jättää työnsä noin vain. Ennenkuulumatonta.
No ei ole, tuo on hyvinkin yleinen lastensuojelun kiristystaktiikka.
Vierailija kirjoitti:
"Serkun kumminkaimat ei yleensä halua valvoa kuin söpöjä ja helppoja lapsia. Ei mitään 15-vuotiasta, jonka kanssa pitäisi painia välillä. Kaappi täynnä ruokaa ei auta, jos sitä ei muista syödä."
Eikö sitä puhelinta voisi kuitenkin käyttää hyödyksi näissä muistutuksissa? Itselläni on joka päivälle useampi 'herätys' puhelimessa. Aamuherätyksen lisäksi suihku, lounas, lounastauko päättyy, päivällinen, päivällistauko päättyy ja vielä loppuillasta hälytys, joka muistuttaa iltatoimista ja nukkumaanmenosta.
En minä noita muistutuksia aina tottele. Mutta on ne hyvä apu kuitenkin, jos on uppoutunu hommiin eikä muuten malttaisi (tai muistaisi) syödä välillä.
Ja ihan viisikymppinen olen, mutta ADHD ja Asperger ja yritän saada arkea hallintaan.
Sivusta olen nähnyt, että autistin murrosikä voi olla kaamea (tyyliin poliisi ja lastensuojelu mukana kuvioissa), mutta sitten kun siitä on selvitty, niin opinnot j
Siis noihan on tosi hyviä nepsyille, kunhan itsekin haluaa muistaa ja tehdä asioita. Oma poikani suhtautui ekaluokkalaisena herätyskelloon (joka oli muistuttamassa asioista) siten, että heitti sen seinään, kun ääni oli niin ärsyttävä. Eli ei auttanut silloin yhtään. Sopii siis varmaan tietyn kypsyyden saavuttaneille nepsyille oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne aikanaan. Kävin itse päivätyössä ja nuorella oli ongelmia, tosin vähän erilaisia kuin teillä. Avohoidon tukitoimet eivät riittäneet ja nuori haluttiin sijoittaa siksi laitokseen tai perhekotiin. Muutimme toiseen kuntaan, lasu-asiakkuus ei siirry. Ongelma ratkesi sillä.
Näin lastensuojelun sosiaalityöntekijänä tiedän, että lasun asiakkuus siirtyy, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Sitä ei voi asiakas eikä hänen huoltajansa päättää, asiakkuus ei ole vapaaehtoinen. Jos sinun lapsestasi on edelleen lastensuojelullista huolta, niin silloin asiakkuus ja tiedot siirretään sinne mihin perhe muuttaa. Jos kyseessä on sijoituksen kriteerit täyttävä lapsi, niin asiakkuus todellakin siirtyy.
Älä lopeta työtäsi.
jos on kehitysvammadiagnoosi, laitospaikan voi saada vammaispalvelulain nojalla. Jos täysiaikainen laitospaikka tuntuu vaikealta, myös viikko-viikko tai viikonloput kotiin onnistuu. Tätä toki pitää osata kovasanaisesti vaatia. Kyseessä ei siis ole huostaanotto ja päätäntävalta lapsesta jää sinulle. Paikkaa toki joutuu odottamaan kuukausia.
Kovasti voimia raskaaseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne aikanaan. Kävin itse päivätyössä ja nuorella oli ongelmia, tosin vähän erilaisia kuin teillä. Avohoidon tukitoimet eivät riittäneet ja nuori haluttiin sijoittaa siksi laitokseen tai perhekotiin. Muutimme toiseen kuntaan, lasu-asiakkuus ei siirry. Ongelma ratkesi sillä.
Näin lastensuojelun sosiaalityöntekijänä tiedän, että lasun asiakkuus siirtyy, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Sitä ei voi asiakas eikä hänen huoltajansa päättää, asiakkuus ei ole vapaaehtoinen. Jos sinun lapsestasi on edelleen lastensuojelullista huolta, niin silloin asiakkuus ja tiedot siirretään sinne mihin perhe muuttaa. Jos kyseessä on sijoituksen kriteerit täyttävä lapsi, niin asiakkuus todellakin siirtyy.
Tiedoksi kaikille, että ulkomaille asiakkuus ei siirry. Jos suomalainen sossutantta päättääkin lähettää päättömän huoli-ilmoituksensa toiseen Euroopan maahan, niin luultavasti siellä toisessa Euroopan maassa ihmetellään silmät ja suut pyöreänä, että mitähän helvettiä ne siellä Suomessa oikein sekoilevat. Suurimmassa osassa Euroopan maita kun pidetään autistisen lapsen huostaanottoa lähinnä julmana ihmisoikeusrikoksena sekä vanhempia että etenkin lasta itseänsä kohtaan. Lapset, ETENKIN autistiset ja muut erityislapset kuuluvat koteihinsa omien vanhempiensa luo! Hävetkää, Suomen lastensuojelun työntekijät!
Vierailija kirjoitti:
15- vuotias on koulussa. Erityisen tuen päätös varmaankin on, joten aamu- ja iltapäivähoito on mahdollista. Struktuuri toteutuu muuallakin kuin kotona eikä kukaan vaadi jäämään töistä pois. Höpöjuttu siis tämä.
Jos ei mene kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mitenkä niin? Hän on kuitenkin jäänyt yksin huolehtimaan lapsistaan!
Kai se on ollut niinkuin vähän pakko rako. Lunttu mikä lunttu. Mahtaako edes tietää näiden miesten nimiäkään? Tyypillinen yh jos minulta kysytään.
kamalaa joudutko ihan itse vastuuseen kortonkin unohduksesta. hoida itse perseesi hedelmä.
Suosiolla vaan lopetat kyseisen työn, jäät toimeentulotuelle ja yrität hakea toisenlaista työtä.
ota pentu kotiin ja hae hälle adh dianoosi voit itse napsia lääkkeet tai jopa myydä 5e kpl
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 15-vuotias voi jo muuttaa omilleen
Niin muuten voikin aivan mainiosti. Minä olin 14 kun vanhempani kuolivat autokolarissa ja jäin yksin, sisaruksia minulla ei ole. Ensin ensimmäisen 7 kuukautta sain asua kotona aivan rauhassa ja sitten kun tämä tuli opettajan tietoisuuteen, hän tietysti rölli asiasta tekemällä huoli ilmoituksen. Tästä selviydyin siten, että tätini, siis äitini sisko muutti nimellisesti asumaan kanssani siirtämällä kirjansa samaan osoitteeseen ja sopivasti pikku valkoisilla valheilla höystettynä sain jatkaa elämääni vanhemmiltani perimässä talossani. Laskuista ei ollut käytännössä mitään ongelmaa sillä perin myös vanhempieni rahat säästöineen kaikkineen. Muutama vuosi meni näin ja 18 täytettyäni oli kaikki sossujenkin osalta loppu. Ja yhä edelleenkin asun samassa talossa, nyt toki mieheni ja lasteni kanssa.
Jäin pois työstä lapsen teinivuosiksi ja siitä on ollut iso apu, tärkeät vuodet. Tilanne helpottui itsenäistymisen myötä. Mutta jokaisella on oma tilanne jota pitää tarkastella kaikista näkökulmista.
Vierailija kirjoitti:
ota pentu kotiin ja hae hälle adh dianoosi voit itse napsia lääkkeet tai jopa myydä 5e kpl
Olen myynyt ritalinini 3€ kpl. En muista söinkö niitä itse melkein viikon verran,enkä pitänyt niistä lainkaan. Olen kuitenkin pitänyt reseptini voimassa, että saisin muutaman kolikon silloin tällöin.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi mielenterveydeltään epävakaat ihmiset saavat synnyttää lapsia. Eikö olisi järkevintä steriloida nämä naiset heti diagnoosin saatuaan?
"Serkun kumminkaimat ei yleensä halua valvoa kuin söpöjä ja helppoja lapsia. Ei mitään 15-vuotiasta, jonka kanssa pitäisi painia välillä. Kaappi täynnä ruokaa ei auta, jos sitä ei muista syödä."
Eikö sitä puhelinta voisi kuitenkin käyttää hyödyksi näissä muistutuksissa? Itselläni on joka päivälle useampi 'herätys' puhelimessa. Aamuherätyksen lisäksi suihku, lounas, lounastauko päättyy, päivällinen, päivällistauko päättyy ja vielä loppuillasta hälytys, joka muistuttaa iltatoimista ja nukkumaanmenosta.
En minä noita muistutuksia aina tottele. Mutta on ne hyvä apu kuitenkin, jos on uppoutunu hommiin eikä muuten malttaisi (tai muistaisi) syödä välillä.
Ja ihan viisikymppinen olen, mutta ADHD ja Asperger ja yritän saada arkea hallintaan.
Sivusta olen nähnyt, että autistin murrosikä voi olla kaamea (tyyliin poliisi ja lastensuojelu mukana kuvioissa), mutta sitten kun siitä on selvitty, niin opinnot ja työelämä sujuu hyvin. Ei se vaikea murrosikä tarkoita välttämättä, etteikö siitä vielä omillaan toimeentuleva aikuinen voisi tulla.