Kuukautiskivut alapäässä, muutos raskauden jälkeen
Kuukautiskipuni muuttuivat selvästi raskauden ja imetyksen jälkeen. Nyt tulee yksityiskohtaista settiä, koita kestää.
Aiemmin tunsin kivut lähinnä alavatsalla kramppeina, joskus harvemmin myös alapään puolella. Nyt 2,5 vuotta synnytyksestä kuukautiset ovat vakiintuneet seuraavanlaisiksi: jopa 7-10 päivää ennen kuukautisten alkamista alan tuntea pieniä pistoksia ihan emättimen suulla, oikeastaan vulvan puolella. Tunnen vihlaisuja myös emättimen seinämillä. Varsinaisesti kuukautisten alkaessa on sitten sitä "tavallisempaa" kramppailua vatsalla.
Nyt kiinnostaa onko kenelläkään muulla tällaisia kokemuksia?
Kommentit (10)
Oisko limakalvot ohentuneet ja kuivat hormoonalisista syistä, tai sitten synnytys pisti hermotuksen "uuteen uskoon". Näistä veikkaan jompaakumpaa tai voi olla molemmatkin. Lisäksi yhtenä asiaan myös vaikuttavana tekijänä voi olla hormonaalinen ehkäisy.
Jep, nämä muistuttaa hiukan liitoskipuja ja sukkapuikkokipuja. En tajua, miten liittyvät kuukautiskiertoon.
Kohdun laskeuma?? Mulla samaa. Olen 27 ja kaksi lasta syntyneet, kun olin 24 ja 25v.
Vierailija kirjoitti:
Oisko limakalvot ohentuneet ja kuivat hormoonalisista syistä, tai sitten synnytys pisti hermotuksen "uuteen uskoon". Näistä veikkaan jompaakumpaa tai voi olla molemmatkin. Lisäksi yhtenä asiaan myös vaikuttavana tekijänä voi olla hormonaalinen ehkäisy.
Hormonaalista ehkäisyä en käytä, mutta muuten mahdollisia selityksiä
Minulla tuollaiset oireet johtuivat polyypista. Gyne totesi polyypin ultrassa, sitten nestenäyttö ja sen jälkeen polyypin poistoon. Kivut jäivät sinne. Polyyppi oli jotenkin sellaisessa paikassa, että se ärsytti kohtua ja sai kohtua supistelemaan enemmän
Vierailija kirjoitti:
Kohdun laskeuma?? Mulla samaa. Olen 27 ja kaksi lasta syntyneet, kun olin 24 ja 25v.
Onko sulla näitä oireita nimenomaan kierron loppupuolella?
Koska vaiva liittyy vahvasti kuukautiskiertoon, niin eiköhän kannata mennä lääkärille. Veikkaan jotain kasvainta. Todennäköisemmin hyvänlaatuinen sellainen, mutta joka kannattaisi kuitenkin hoitaa. Minula löytyi myooma
Minulle tuli sellainen muutos lasten syntymän jälkeen, että ekoina päivinä tuntuu siltä kuin emättimessä oli nyrkki työntämässä ulospäin. Käytän toki tamponia, mutta ei muuten liity siihen mitenkään. Kuukautisten edetessä tämä kipu loppuu, mutta alkupäivinä, kun on normaaleja kuukautiskipuja muutenkin, on myös tämä vaiva. Ei ole ihan samanlainen vaiva kuin ap:lla mutta samassa kategoriassa.
Kuulostavat liitoskivuilta, vaikkakaan nyt et raskaana ole. Itselläni sama juttu, ja raskaana ollessani kärsin aivan kammottavista liitoskivuista.