Kela vaatii halvempaa asuntoa mutta ei maksa muuttokustannuksia.
En minä omista autoa eikä ole säästöjä koska kela ei anna säästää kun tuet vähenee heti. Helposti saisi halvemman asunnon mutta kun ei ole rahaa muuttaa.
Kommentit (410)
Olen itsekkin työtön ja pienituloinen ihminen ja huomannut ihmisten ahdingon.
Olenkin pyrkinyt auttamaan näitä ihmisiä ja auttanut heitä muutoissa tekemällä heille muuttoja puoli ilmaiseksi jo kymmeniä kertoja. Korvaukseksi olen pyytänyt vain noin 100 euroa ja yllättävän paljon näitä ihmisiä vain on. Viime viikollakin tein 7 muuttoa ja tällä viikollakin jo kolme vaikka onkin vasta tiistai. Autan kovin mielelläni vähävaraisia ihmisiä, sillä olen sellainen itsekkin. Onneksi minulla on paku ja kuomullinen kärry jotta voin näitä ihmisiä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taas huomas ettei terveet ja hyväosaiset ymmärrä yhtään mitään köyhien elämästä. Minä en ole valinnut tätä elämää lapsen kanssa ettei meillä ole ketään, enkä voi tilanteelle mitään. Yritän jaksaa päivän kerrallaan. Nyt olemme asuneet nykyisessä asunnossa 3 kk ja muutto on taas edessä kun vuokra kohoaa 60 e Hekan mukaan. Tällä kerralla en saa apua mistään, en tosiaan tiedä mitä tehdä. Sosiaalitoimistosta sanottiin kuten täällä että pyydä ystäviä apuun muuttoavustus on 130 e. Lapsen isältä pyysin apua, hän sanoi ettei auta kun ei halua käyttää lomapäiviä muuttoon. Käyn terapiassa ja terapeutti ehdotti seurakuntaa tms. Mutta miksi joku vieras tulisi meitä auttamaan? Kyllähän tämä kaikenlaista laittaa miettimään.
Laita paikalliseen puskaradioon avunpyyntö. En ole ikinä saanut muuttoapua, mutta kyllä apua on saanut fa
Saako paikallisesta puskaradiosta siis ilmaista työvoimaa? Vai odottavatko jotain pimeää maksua? Meidän kaupunginosan fb-sivulla jatkuvasti tarjotaan kaikenlaista apua juurikin muuttoihin, tiskikoneen ja pyykkikoneen asentamiseen, yms. mutta eivät he mitään ilmaista talkootyötä tarjoa, vaan ideana on vain tehdä pimeitä työkeikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taas huomas ettei terveet ja hyväosaiset ymmärrä yhtään mitään köyhien elämästä. Minä en ole valinnut tätä elämää lapsen kanssa ettei meillä ole ketään, enkä voi tilanteelle mitään. Yritän jaksaa päivän kerrallaan. Nyt olemme asuneet nykyisessä asunnossa 3 kk ja muutto on taas edessä kun vuokra kohoaa 60 e Hekan mukaan. Tällä kerralla en saa apua mistään, en tosiaan tiedä mitä tehdä. Sosiaalitoimistosta sanottiin kuten täällä että pyydä ystäviä apuun muuttoavustus on 130 e. Lapsen isältä pyysin apua, hän sanoi ettei auta kun ei halua käyttää lomapäiviä muuttoon. Käyn terapiassa ja terapeutti ehdotti seurakuntaa tms. Mutta miksi joku vieras tulisi meitä auttamaan? Kyllähän tämä kaikenlaista laittaa miettimään.
Laita paikalliseen puskaradioon avunpyyntö. En ole ikinä saanut muuttoapua, mutta kyllä apua on saanut fa
Ei tunnu kyllä turvalliselta. Eri juttu jos olisin yksin mutta lapsi on minulla koko ajan, isänsä ei tapaa kuin välillä lyhyitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä ap jotain pakettiautoja tosi halvalla tai pyydä facen roskalavalta apua. Voit myös varmaan osissa maksaa muuton.
Halvin mitä löysin oli 170 euroa pakettiauton vuokra.
Taisi olla kallein.
Noita saa kyllä parilla kympillä lainaksi.
Ja kaikilla ihmisillä on kaltaisesi typeryksen fantasioissa kortti, jolla sitä autoa ajetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä ap jotain pakettiautoja tosi halvalla tai pyydä facen roskalavalta apua. Voit myös varmaan osissa maksaa muuton.
Kaikilla ei ole ajokorttia.
Kaikilla ei ole myöskään kiveksiä, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin vähintäinkin yksi sukulainen,tuttava taikka ystävä jolla ajokortti on. Ja koska sinäkin olet ilmeisen munaton, niin se on vain etu, sillä siinä on sinulle keino maksaa sellaiselle jolla munaa löytyy.
Niin. Ja tosiaan se, että on päätynyt tilanteeseen, jossa ei ole ketään joka auttaisi, on minusta mielenkiintoista. En nyt keksi muutakaan sanaa. Toki se on surullista ja ikävääkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin työtön ja pienituloinen ihminen ja huomannut ihmisten ahdingon.
Olenkin pyrkinyt auttamaan näitä ihmisiä ja auttanut heitä muutoissa tekemällä heille muuttoja puoli ilmaiseksi jo kymmeniä kertoja. Korvaukseksi olen pyytänyt vain noin 100 euroa ja yllättävän paljon näitä ihmisiä vain on. Viime viikollakin tein 7 muuttoa ja tällä viikollakin jo kolme vaikka onkin vasta tiistai. Autan kovin mielelläni vähävaraisia ihmisiä, sillä olen sellainen itsekkin. Onneksi minulla on paku ja kuomullinen kärry jotta voin näitä ihmisiä auttaa.
100 euroa on köyhälle aika iso raha - tuohonhan ei voi edes hakea sitä Kelan muuttoavustusta, kun kerran kyse on pimeästä työstä. Ilmeisesti harmaa talous on sitten enemmän ok kuin sosiaaliturva.
Itse sain töitä toiselta paikkakunnalta. Olin ollut melkein vuoden työttömänä joten säästöjä ei ollut. Sossun asiakas en ollut. Pikavipillä piti maksaa uuden kämpän vakuus.
Möin kaikki isot huonekalut ja tavarat. Siitä sain hieman pesämunaa ekaan vuokraan yms. Tutulle naapurille maksoin bensat ja vähän ekstraa että ajoi minut, vaatteet ja patjan yms. uuteen kaupunkiin 300km päähän. Eihän tuossa suunnitelmassa ollut mitään järkeä mutta pääsinpähän uuteen kaupunkiin ja töihin. Sitten piti pikku hiljaa ostella kaikenlaista. 2 kuukautta nukuin patjalla ennen kuin sain ostettua sängyn.
Työttömyyskassasta sain ns.liikkuvuusavustusta jälkikäteen joka tarkoitti kahden kuukauden päivärahaa jonka maksoivat erissä. Mutta sen siis sai jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut avuttomat, miksi ette kysy edunvalvojiltanne mitä pitäisi tehdä? Toinen vaihtoehto on kysyä huoltajaltanne tai omahoitajalta.
pilkka osuu omaan nilkkaan länkkyleuka, nolo olet, meeepois,
Kun ihmisellä ei ole voimavaroja muuton organisointiin niin ei niitä voimvaroja ole myöskään siihen, että pystyisi organisoimaan tyhjästä, tuntemattomista, ilmaisista ihmisistä itselleen luotettavan muuttoporukan, joka myös oikeasti toteuttaa sen muuton oikeana päivänä. Veikkaan, että tuo on ihan riittävän haastava nakki terveellekin yksilölle, tai sitten sairaus heikentää realiteetteja.
Eikös ihan kohta ala sota ja me kaikki huono-osaiset kuollaan hyväosaisten puolesta? Nautitaan nyt tästä jäljellä olevasta ajasta ja nostellaan pikavippejä sen mikä ehditään. Kun kuollaan, niin saa jälkeemme jäävät miettiä mistä raapivat rahat lainojen ja korkojen maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla kallein.
Noita saa kyllä parilla kympillä lainaksi.
Ja kaikilla ihmisillä on kaltaisesi typeryksen fantasioissa kortti, jolla sitä autoa ajetaan?
Ihme idiootti sä olet kyllä, mitä sä mulle auot?
Ihan tuo itse etsi kalleimman mahdollisen vuokrapakun, niin oletan sillä olevan myös kortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä se sama joka täällä kerjäsi 9v synttäreihin rahaa? Olit tai et niin anna lapsi sijaisperhe
En ole kirjoittanut tänne mistään synttäreistä. Lapseni ei halua mennä edes leirille tai yökylään kaverille ilman minua, olemme todella läheisiä kun meillä ei ole ketään muita. Ei taida riittää huostaanoton syyksi se ettei ole sukulaisia tai tuttavia... se ei ole sosiaalityöntekijän mielestä hälyttävää. Juuri viime viikolla kävin viimeksi juttelenassa tilanteesta. Luuletko ettei muita ole samassa tilanteessa? Voi kuulemma kun tietäisit kuinka moni on yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään syytä, miksi Kelan pitäisi maksaa sinun muuttosi?
Kyllä Kelalta pitäisi varattoman ihmisen saada muuttoavustusta, jos muuttaa halvempaan asuntoon. Näin se on ainakin ennen ollut. Muutto maksaa aina jonkin verran, ja ainakaan tt- tukiasiakkaalla ei Kela oleta sellaisia rahoja olevan, tietenkään, koska ne eivät normaalitukeen kuulu.
- ei ap
Kela kustantaa ihan lakien normien ja asetusten mukaisesti sen mitä kuuluukin.
Ei yhtään enempää , ei yhtään vähempää.
Mitä siitä tulisi muuta kuin kaaos jos tukia määriteltäisiin siltä pohjalta onko autoa,sukulaisia,tuttavia,onko mies tai nainen,ruskea,valkoinen taikka musta?
Pituus,paino ja rintojen kokokin ilmeisesti pitäisi olla määritelty erikseen eri tukiluokkiin?
Hassu maa jossa pienituloisella ei olisi vastuuta lainkaan omista tekemisistään.
Sattuuko se korvien välissä fyysisenä kipuna, jos on noin zaatanallisen tyhmä kuin sinä?
Mikään ei ole ehkä tyhmempää kuin vinkuminen jostain vastuun ottamisesta ihmisille, joilla ei ole minkäänlaisia varoja olemassa eikä terveyttä, millä ottaa se vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole myöskään kiveksiä, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin vähintäinkin yksi sukulainen,tuttava taikka ystävä jolla ajokortti on. Ja koska sinäkin olet ilmeisen munaton, niin se on vain etu, sillä siinä on sinulle kei
Niin. Ja tosiaan se, että on päätynyt tilanteeseen, jossa ei ole ketään joka auttaisi, on minusta mielenkiintoista. En nyt keksi muutakaan sanaa. Toki se on surullista ja ikävääkin.
Olen sanonut, että jos kirjoittaisin elämästäni kirjan, se olisi paska kirja, koska kukaan ei osaisi samaistua tilanteeseen. Ja kaltaisiani on varmasti monia.
Toivotaan, ettet sinä päädy mihinkään muualle kuin siihen, missä nyt olet. Se tunne, kun kaikki murenee ja hajoaa pala palalta vuodesta toiseen ympäriltä, ei ole mikään mukava tunne. Itse asiassa se on niin vaikea tunne, että sitä on vaikea edes tuntea. Siksi se sairastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita paikalliseen puskaradioon avunpyyntö. En ole ikin
Nyt sanot sille lapsen isälle, että on sellainen tilanne ettet pärjää lapsen kanssa. Hän saa valita huoltajuuden tai lapsen laittamisen sijaisperheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut avuttomat, miksi ette kysy edunvalvojiltanne mitä pitäisi tehdä? Toinen vaihtoehto on kysyä huoltajaltanne tai omahoitajalta.
pilkka osuu omaan nilkkaan länkkyleuka, nolo olet, meeepois,
Näistä sun teksteistä tulee mieleen 10-vuotias pikkutyttö.
Siksi sisustukseni onkin nykyään pelkkä patja ja tuoli.
Aikoinaan oli muutakin, mutta hävitin ne pikkuhiljaa jätteen mukana, kun tiesin muuton olevan tulossa ja oli vain takuuvuokraan rahat.
Nyt jos muuttaisin, löisin patjan paloiksi ja roskiin ja tuolin oven ulkopuolelle saa ottaa lapun kera, ja jos ei iltaan mennessä häviäisi, pistäisin senkin paloiksi. Sen jälkeen ei olekaan kuin muutama kestokassillinen, ja luulen, että saisin jonkun säälistä kuskaamaan sen yhden lenkin mitä niiden muuttamiseen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisellä ei ole voimavaroja muuton organisointiin niin ei niitä voimvaroja ole myöskään siihen, että pystyisi organisoimaan tyhjästä, tuntemattomista, ilmaisista ihmisistä itselleen luotettavan muuttoporukan, joka myös oikeasti toteuttaa sen muuton oikeana päivänä. Veikkaan, että tuo on ihan riittävän haastava nakki terveellekin yksilölle, tai sitten sairaus heikentää realiteetteja.
Tuskin ne voimavarattomatkaan nälkään kuolisi, vaikka vähän pitäisi itsekin ottaa vastuuta elämästä. Ei aikuista ihmistä ole tarkoitus muiden elättää, saati maksella muuttoja puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole myöskään kiveksiä, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin vähintäinkin yksi sukulainen,tuttava taikka ystävä jolla ajokortti on. Ja koska sinäkin olet ilmeisen munaton, niin se on vain etu, sillä siinä on sinulle kei
Kuvittelin, että ympärilläni on ystäviä, enkä joudu tyhjän päälle. Ystävillä on kuitenkin jokaisella oma elämänsä, omat kiireensä, omat vaikeutensa, omat harrastuksensa jne. Harva alkaa perheenjäseneksi sellaiselle, joka ei ole perhettä.
No, voin rehellisesti myöntää etten varmaan ymmärräkään. En ole erityisen hyväosainen, mutta parempiosainen kuin moni muu. Suomessa on niin monimutkainen tukijärjestelmäkin, etten suin surminkaan väittäisi tuntevani kaikkia mahdollisia loukkuja joita siihen on rakentunut. Enkä todellakaan tunne kaikkia niitä olosuhteita, jotka kunkin elämässä saattavat vaikuttaa tilanteen pahenemiseen.
Ajattelen kuitenkin, että jos tulee tänne vapaaehtoisesti kirjoittelemaan ja jakamaan tilanteensa, ei sen, että joku esittää kysymyksiä tai ei tunne tilannettasi, tulisi olla mitenkään erityisen provosoivaa. Mitä täällä saa tehdä, jos ei kysyä tai pohtia?