Kela vaatii halvempaa asuntoa mutta ei maksa muuttokustannuksia.
En minä omista autoa eikä ole säästöjä koska kela ei anna säästää kun tuet vähenee heti. Helposti saisi halvemman asunnon mutta kun ei ole rahaa muuttaa.
Kommentit (410)
Ap ja muut avuttomat, miksi ette kysy edunvalvojiltanne mitä pitäisi tehdä? Toinen vaihtoehto on kysyä huoltajaltanne tai omahoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin uskomatonta, että valtava määrä aikuisia on niin holhottavia, että valtion pitäisi maksaa eläminen, lääkkeet, asunto, ruoka ja hoitaa muuttokin kaiken päälle. Että ihminen ei itse selviä oikein mistään. Miten tämä sisukas ja yritteliäs kansa on parissa sukupolvessa muuttunut passiiviseksi ja passattavaksi? Mistään ei itse oteta vastuuta.
Miten itse muuttaisit lapsen kanssa jos sinulla ei ole ajokorttia tai autoa tai ketään kuka auttaisi? Kerro vinkkejä. Kiitos. Minä olen muuttanut 18 kertaa myös ulkomailta kaksi kertaa Suomeen takaisin ja hoitanut muutot omalla rahalla välillä asunnossa ollut kuukausia vain patja lattialla. Nyt olen sairas, työtön ja 9 v lapsen yh, eikä muutto entiseen tapaan onnistu kun lapsella on oltava sänky jne.
Voi nyt vi**u! En edes kiroile.Ikinä. Tai siis nyt kyllä. Viimeksi monta kymmentä vuotta sitten.
Yrittäkää nyt ymmärtää, että ihan todellisessa elämässä on ihan oikeita ihmisiä, joille tapahtuu niin ikäviä asioita, joita teille ei ole tapahtunut tai heille ei tapahdu niitä hyviä asioita, joita teille on tapahtunut, ETTÄ HEILLÄ EI OLE KETÄÄN, JOKA AUTTAA.
Ja tuo tilanne sitten sairastuttaa ihan oikeasti. Ainakin minut. Uskoakseni monen muunkin, koska viimeksikin lääkäri kertoi, että hänellä on muitakin potilaita vastaavassa tilanteessa.
Tarkennukseksi, että tunnekuohussa jäi mainitsematta, etten ole tuo yh, jolle kysymys oli osoitettu. Ihan kuin tämä ei olisi ihan sairaan vaikeaa muutenkin vuodesta toiseen niin sitten vielä tulee joku siihen päivittelemään, että miten voi MUKA olla noin. No en itsekään tiedä. Voit kyllä uskoa, että se kysymys on monta kertaa noussut omillekin huulille, että miten voi olla mahdollista, että elämäni on tässä pisteessä.
Jos näet minut kadulla, jos olet hyvänpäiväntuttuni, et ikinä uskoisi sitä. Sitä ei näe ihmisistä päälle päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään syytä, miksi Kelan pitäisi maksaa sinun muuttosi?
Kyllä Kelalta pitäisi varattoman ihmisen saada muuttoavustusta, jos muuttaa halvempaan asuntoon. Näin se on ainakin ennen ollut. Muutto maksaa aina jonkin verran, ja ainakaan tt- tukiasiakkaalla ei Kela oleta sellaisia rahoja olevan, tietenkään, koska ne eivät normaalitukeen kuulu.
- ei ap
Kela kustantaa ihan lakien normien ja asetusten mukaisesti sen mitä kuuluukin.
Ei yhtään enempää , ei yhtään vähempää.
Mitä siitä tulisi muuta kuin kaaos jos tukia määriteltäisiin siltä pohjalta onko autoa,sukulaisia,tuttavia,onko mies tai nainen,ruskea,valkoinen taikka musta?
Pituus,paino ja rintojen kokokin ilmeisesti pitäisi olla määritelty erikseen eri tukiluokkiin?
Hassu maa jossa pienit
Satanan pösilö, puhuinko mä jotain summista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin uskomatonta, että valtava määrä aikuisia on niin holhottavia, että valtion pitäisi maksaa eläminen, lääkkeet, asunto, ruoka ja hoitaa muuttokin kaiken päälle. Että ihminen ei itse selviä oikein mistään. Miten tämä sisukas ja yritteliäs kansa on parissa sukupolvessa muuttunut passiiviseksi ja passattavaksi? Mistään ei itse oteta vastuuta.
Miten itse muuttaisit lapsen kanssa jos sinulla ei ole ajokorttia tai autoa tai ketään kuka auttaisi? Kerro vinkkejä. Kiitos. Minä olen muuttanut 18 kertaa myös ulkomailta kaksi kertaa Suomeen takaisin ja hoitanut muutot omalla rahalla välillä asunnossa ollut kuukausia vain patja lattialla. Nyt olen sairas, työtön ja 9 v lapsen yh, eikä muutto entiseen tapaan onnistu kun lapsella on oltava sänky jne.
<
Mikä sinua tuossa kysymyksessä suututtaa? Sehän oli vain kysymys. Ei siihen ole pakko vastata. Tämä on anonyymi keskustelupalsta, ei kuulustelu. Voit ottaa neuvostasi vaarin ja tosiaan ajatella, ettei kaikilla ole samanlaisia kokemuksia kuin sinulla tai läheisilläsi, eikä uteliaisuus ole pahantahtoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kela vaadi sinua mihinkään muuttamaan vaan maksaa sinulle nykyiseen asuntoosi asumistuen normien mukaista asumistukea. Se on hyvin yksinkertaista ja selkeää.
Asumistukesi on sama 70% asuit sitten yksiössä taikka kolmiossa ja tuota tukea saat asumistuki asetusten mukaisesti määriteltyyn neliömäärään asti ja ylimenevistä neliöistä et tukea ole oikeutettu saamaan vaan vastaat niistä itse.
Elämä on valintoja ja sinulla on täysi vapaus valita missä ja millaisessa asunnossa haluat asua ja jos/ kun haluat vaihtaa asuntoa sinulle taloudellisesti sopivampaan asuntoon, maksat luonnollisesti muutto ym oheiskulusi itse.
Elämme demokraattisessa oikeusvaltiossa jossa yksilöllä on vapaus päättää itse asumismuotonsa ja valtio tukee jopa sinua demokraattisesti päätettyjen normien ja asetusten mukaisesti.
Ihan vain vinkkinä sinulle ja miksi ei muillekin, että useat muuttofirmat suorittavat muuttokuljetuksia myös osa eli e
turvakieltohenkilöillä toooodella vaikeaa muutto, kun osoitetietoja ei voi luovuttaa muuttofirmalle. esim. jos on yksikin muu henkilö jonka nimissä kuitit jne menee niin hänen nimissään muutto, itse olet poissa silmistä. itselläni ei edes äiyini saanut tietää asuntojani. vain yksi siviilihenkilö jolle testamenttikin tehty,tiesi osoitteen, hänen asuntonsa paperpostille ns yhdysosoitteena,muuten laskut e-laskuina. eli tuokin näkökulma. eli osamaksut ei tulisi kyseeseen henkilötiedot jne.
kelallakin sekä verohallinnossa oma ryhmänsä joka käsittelee tietoja.
Vierailija kirjoitti:
YRITTÄKÄÄ NYT JUMANKEKKA YMMÄRTÄÄ, ETTÄ KUKAAN EI PAKOTA KETÄÄN MUUTTAMAAN MINNEKÄÄN!!!! Ja tiedän tämän itsekin koska olen ollut niin toimeentulotuella kuin työttömänä välillä pidempäänkin, kukaan ei Kela eikä työkkäri EI pakota ketään muuttamaan!!! Se, että joutuu maksamaan "omasta pussista" eikä hyväksytä vuokranormien yli menevää osuutta menoiksi on ihan normaalia ollut jo vuosikymmeniä! Vai onko Kela maksanut tukia joillekin tietyille ja valituille vuokranormin ylityksestä huolimatta omista säännöistään ja laeista välittämättä??
Asia ei koske itseäni mitenkään, olen omistusasunnossa enkä koskaan ole saanut mitään tukia sairaspäivärahoja lukuun ottamatta, mutta eikö asuminen käy mahdottomaksi, jos vuokra nousee, asumistuki pienenee, tt-tuki pienenee? Jotain pitäisi syödäkin kai jne.
Ap, mä muistan sut. Sinähän kerjäsi rahaa lapsesi synttäreihin. Anna hyvä ihminen se 9v lapsesi huostaan. Et ole kykenevä hänestä huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut avuttomat, miksi ette kysy edunvalvojiltanne mitä pitäisi tehdä? Toinen vaihtoehto on kysyä huoltajaltanne tai omahoitajalta.
Kuule, ei meillä ole niitäkään.
- ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Okei, ikävä kuulla että on noin monessa asiassa käynyt huono tuuri.
Vierailija kirjoitti:
YRITTÄKÄÄ NYT JUMANKEKKA YMMÄRTÄÄ, ETTÄ KUKAAN EI PAKOTA KETÄÄN MUUTTAMAAN MINNEKÄÄN!!!! Ja tiedän tämän itsekin koska olen ollut niin toimeentulotuella kuin työttömänä välillä pidempäänkin, kukaan ei Kela eikä työkkäri EI pakota ketään muuttamaan!!! Se, että joutuu maksamaan "omasta pussista" eikä hyväksytä vuokranormien yli menevää osuutta menoiksi on ihan normaalia ollut jo vuosikymmeniä! Vai onko Kela maksanut tukia joillekin tietyille ja valituille vuokranormin ylityksestä huolimatta omista säännöistään ja laeista välittämättä??
Ei pakota, mutta kyllä mun ainakin pitäisi muuttaa, jos vuokra alkaisi mennä selvästi yli Kelan normin. Sairauksien hoitoon menee sen verran rahaa, että en mitenkään voi maksaa ihan älytöntä vuokraa. Muutaman kympin voi mennä yli, mutta ei enempää.
Jokaisella tietty omanlaisensa tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Olet 2 vuotta asunut maan kalleimmissa neliöissä tekemättä elettäkään muuton suhteen? Nyt valitat ettei rahaa ole? Ennakointikyky? Joulu muuten tulee taas tänäkin vuonna. Tämä tiedoksi ettei tule yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei koske itseäni mitenkään, olen omistusasunnossa enkä koskaan ole saanut mitään tukia sairaspäivärahoja lukuun ottamatta, mutta eikö asuminen käy mahdottomaksi, jos vuokra nousee, asumistuki pienenee, tt-tuki pienenee? Jotain pitäisi syödäkin kai jne.
Eihän se Kela silti pakota muuttamaan?? Ja milläs on maksettu ennen kuin tuli leikkaus asumistukeen?? Esim. ttt on vain noussut. Vai onko joku tosiaan saanut koko vuokran hyväksytyt asumistuet, vaikka ne ylittää vuokranormit?? Nyt niitä lukuja pöytään, koska ainakin mulla ne on ollut aina hyvin tarkat!
Tässä ketjussa taas huomas ettei terveet ja hyväosaiset ymmärrä yhtään mitään köyhien elämästä. Minä en ole valinnut tätä elämää lapsen kanssa ettei meillä ole ketään, enkä voi tilanteelle mitään. Yritän jaksaa päivän kerrallaan. Nyt olemme asuneet nykyisessä asunnossa 3 kk ja muutto on taas edessä kun vuokra kohoaa 60 e Hekan mukaan. Tällä kerralla en saa apua mistään, en tosiaan tiedä mitä tehdä. Sosiaalitoimistosta sanottiin kuten täällä että pyydä ystäviä apuun muuttoavustus on 130 e. Lapsen isältä pyysin apua, hän sanoi ettei auta kun ei halua käyttää lomapäiviä muuttoon. Käyn terapiassa ja terapeutti ehdotti seurakuntaa tms. Mutta miksi joku vieras tulisi meitä auttamaan? Kyllähän tämä kaikenlaista laittaa miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Asutte Helsingissä eikä tule yhtään paikkaa mieleen?
Ihan kuin mä oisin joskus kuullut jonkun saaren nimen sieltä päin, oliko se sienimaa, ei. Olikohan se mansikkamaa, ei. Ei vaan ollut mustikkamaa? Jaa a...
Kela maksaa juoppojen ja nistien vuokrat ja muut ja ne joutuu muuttamaan usein koska saavat usein häätöjä. Perheet jotka saavat palkkaa 3000 euroa ja ovat ulosotossa niin ei lapsille rahat riitä ruokaan mutta kunta antaa niille täydentäviä tukia jopa 500 euroa kk Tiedän koska olin sossussa töissä. Työtön harvoin saa mitään ylimääräistä kelasta. Tuskin helposti saa mitään muuttokustannuksiin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taas huomas ettei terveet ja hyväosaiset ymmärrä yhtään mitään köyhien elämästä. Minä en ole valinnut tätä elämää lapsen kanssa ettei meillä ole ketään, enkä voi tilanteelle mitään. Yritän jaksaa päivän kerrallaan. Nyt olemme asuneet nykyisessä asunnossa 3 kk ja muutto on taas edessä kun vuokra kohoaa 60 e Hekan mukaan. Tällä kerralla en saa apua mistään, en tosiaan tiedä mitä tehdä. Sosiaalitoimistosta sanottiin kuten täällä että pyydä ystäviä apuun muuttoavustus on 130 e. Lapsen isältä pyysin apua, hän sanoi ettei auta kun ei halua käyttää lomapäiviä muuttoon. Käyn terapiassa ja terapeutti ehdotti seurakuntaa tms. Mutta miksi joku vieras tulisi meitä auttamaan? Kyllähän tämä kaikenlaista laittaa miettimään.
Laita paikalliseen puskaradioon avunpyyntö. En ole ikinä saanut muuttoapua, mutta kyllä apua on saanut facebookin kautta, vaikka en ole des voinut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse muuttaisit lapsen kanssa jos sinulla ei ole ajokorttia tai autoa tai ketään kuka auttaisi? Kerro vinkkejä. Kiitos. Minä olen muuttanut 18 kertaa myös ulkomailta kaksi kertaa Suomeen takaisin ja hoitanut muutot omalla rahalla välillä asunnossa ollut kuukausia vain patja lattialla. Nyt olen sairas, työtön ja 9 v lapsen yh, eikä muutto entiseen tapaan onnistu kun lapsella
Mikä sinua tuossa kysymyksessä suututtaa? Sehän oli vain kysymys. Ei siihen ole pakko vastata. Tämä on anonyymi keskustelupalsta, ei kuulustelu. Voit ottaa neuvostasi vaarin ja tosiaan ajatella, ettei kaikilla ole samanlaisia kokemuksia kuin sinulla tai läheisilläsi, eikä uteliaisuus ole pahantahtoisuutta.
Yritän vastata asiallisesti. Lähtötilanne on urallaan ihan hyvin edennyt asiantuntija, ystävällisenä ja miellyttävänä pidetty henkilö, työkykyinen, ilman diagnooseja.
Suututtaa se, että olisin vuosien ajan toivonut voivani muuttaa, mutta en voi, koska ei ole voimavaroja. Olen soittanut jonnekin julkisen puolen laitokseen, missä annetaan jotain apuja, mutta ei ole saatavissa omilla diagnooseilla. Minun kaikki voimavarani menevät siihen, että selviydyn jotenkin arjesta. Sitten en selviytynyt enää pakollisista asioista. Sitten en selviytynyt enää töistä. No, ruokaa on kaapissa ja vaatteet päällä. Nousen joka päivä ylös ja nukun joka yö, että sinänsä elämän ihan pohjapalikat, Maslow'n alin taso on hoidossa.
Käyn lääkärillä ja terapeutilla kertomassa, miten vaikea elämäntilanteeni on, kun ei ole läheisiä, ei mitään turvaverkkoa, nyt vielä sairaana siihen päälle, kun apua todella, todella tarvitsisi edes normaalista elämästä ilman mitään muuttoja suoriutumiseen. Mitä he voivat muuta tehdä kuin kuunnella ja lääkäri määrätä lääkkeitä.
Ja kyllä, viiltävän kipeästi tiedän, ettei onneksi monella muulla ole kokemuksiani, valitettavasti kuitenkin monilla myös on, en ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä se sama joka täällä kerjäsi 9v synttäreihin rahaa? Olit tai et niin anna lapsi sijaisperheeseen, jos ei lapsen isä häntä ota. Hän saa edes paremman elämän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihas sairas yhteiskunta, kun kaikkein köyhimpiä ihmisiä ajetaan tilanteeseen, jossa muuttoja on monta kertaa vuodessa lapsiperheilläkin.