Mistä nuo kaikki lähikuppilan juopot saavat rahaa siihen viinaan?
Kävelen kuppilan ohi lähes päivittäin ja aina siellä on samat naamat kännissä. Olen alkanut ihmetellä, että kuka heidän viinansa maksavat. Eikö sillä viinarahalla voisi järjestää katkoa ja tukitoimintaa. Kauheaa elämän hukkaan heittämistä. Olen siis pahoillani näiden ihmisten puolesta. Traumoja löytyy varmasti taustalta. Eikö niitä voisi hoitaa?
Kommentit (73)
Ei juoppo tarkoita aina automaattisesti rahatonta syntymästään asti juopotellutta ihmistä. Ovat voineet olla ihan tavallisia ihmisiä ennen, joilla esimerkiksi paljon säästöjä ja ylipäätään elämän aikana kertynyttä varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin toivoisin päihdeongelmia kouluaineeksi, niin merkittävä ongelma se Suomessa on. Ei tarvi sitten aikuisena ihmetellä monessa ketjussa, että miksi tätä tapahtuu. Tosin netistäkin löytyy aiheesta kirjoituksia, jos jotakuta kiinnostaa.
Tämä.
Miten sitä muuten oppisi ryyppäämään, jos ei koulussa opeteta?
Moni heistä on ihan työelämässä. Töiden jälkeen suoraan baariin tapaamaan kavereita. Seuraavana aamuna sitten krapulassa töihin.
Sosiaalihuolto soppaa tuo, laulaa vanha kansanlaulajakin ja soppahan on vaan peitenimi tunnetulle juomalle!
Baarissa juominen on parasta veronmaksua ja työllistämistä. Kannustetaan heitä siihenkin.
Vaimo pitää kotia yllä ja maksaa laskut. Vaimon ja omat rahat menee alkoholiin ja tietysti kavereiden rahat myös ja vaimo voi vielä vipata sukulaisiltaan ja sen voi ajaa luottotiedottomaksi. Siksi kai alkkikset on aina niin pakkomielteisiä siitä puolison hankinnasta. On jotenkin parempi deeku on on akka kotona.
Positiivista tässä on se että he eivät elä kovin vanhoiksi. Ei tarvitse maksaa kalliita eläkkeitä heille. Ajatelkaa miten kalliiksi tulee joku 64-vuotias eläkeläinen joka elää 105-vuotiaaksi.
Mistä av-mammat saa rahat tatskoihin, muovitisseihin, kynsiin, hiuksiin,huuliin, sidukkaan, sipseihin. Ei kai ne kaikki huor. Eiköpä tatskan hinnalla istuskele viikon terassilla ja tissien hinnalla kuukauden pari kun vaan ottaa kunnon pohjat.
Vierailija kirjoitti:
Tenut on yleensä keski-ikäisiä ja siinä iässä monen tilille tupsahtaa vanhempien perintö.
Monet ovat jo työkyvyttömyyseläkkeellä? Millä rahoilla yleensä kaupassa, kampaajalla ripsi tai kynsihuollossa käydään, jokaisen oma valinta mihin rahansa laittaa.
Malliesimerkki siitä, miksi pitkäaikainen vastikkeeton sosiaaliturva luo ainoastaan pahoinvointia.
Katkoa ja tukitoimintaa on jo tarjolla. Mitäs sit katkon jälkeen? Siitähän se kovin homma vasta alkaa, kun pitäisi pysyä erossa päihteistä.
Mä ajelin eilen aamulla pyörällä kaupasta kotiin, kun mua vastaan tuli kaksi alle 30 v miestä. Mitään tarkkaa ikarviota en osaa antaa, kun ne oli niin rähjäisiä ja ruokkoamattomia. Ne oli aivan sekaisin jostain rojusta mitä olivat vetäneet ja huusivat mulle, että ne saa migreenin ja hallusinaatioita ja sairaskohtauksen mun pyörän etuvalosta ja että mun pitää sammuttaa se, ettei ihmiset joudu sairaalaan. Ajattelin vain itsekseni, että noitakin veronmaksajat elättää koko niiden elämän, eikä ne itse anna mitään muuta yhteiskunnalle kuin harmia, rettelöintä ja häiriötä.
Osa diilaa ties mitä: kannabista, amfetamiinia, pillereitä. Osa juo omaisten rahat omiensa lisäksi. Vanhemmissa deekuissa voi olla ihan varakastakin porukkaa, työkyvyttömyyseläkkeelle juomisen vuoksi joutuneella lääkärillä on varaa juoda eri tavalla kuin toimeentulotuella elävällä Repellä. Osa tekee töitä vuoden, ja juo ansiosidonnaisensa jne.
meidän lähikuppilan juopot on töissäkäyviä ja eläkeläisiä, ei työttömillä ole varaa siellä istua. pitkäaikaistyötön naapurini sen sijaan ryyppää kaupan olutta kotonaan ja tuossa pihan röökipaikalla. ei varmaan enimmäkseen syö mitään, jotta säästyy rahaa kaljaan.
Eivät ole pelkästään miehiä, vaan joukossa on myös naisia. Muodostavat niin sanotun työvoimareservin kovan ytimen. Kuolevat yleensä noin 50 vuoden iässä. On yhteiskunnalle halvempaa säilöä heitä pubeissa kuin ohjata heitä kallisiin katkaisuhoitoihin, jotka eivät yleensä edes tehoa näihin konkareihin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähi - idästä tulleilla pakolaisilla riittää rahat diskoon ja hienoihin vaatteisiin, autoihin, Helsingissä elämiseen yms?
varastamalla. Siinä ovat taitavia.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on siihen mihin sitä tarvitaan. Sossu hoitaa. Täällä Ruoholahdessakin aukeaa ensimmäinen räkälä jo aamuyhdeksältä, ja aina siellä on porukkaa.
Uskokaa nyt, että sossusta eli Kelasta saa rahaa vain hyvin niukkaan elämiseen. Luultavasti juomapaikoissa istuvat saavat palkkaa, työttömyyskorvausta tai eläkettä. Tai heillä on ennestään joku summa pankissa. Joku on voinut periä vähäsen, kun 45 täyttäneiden vanhempia alkaa kuolla sairauksiin ja vanhuuteen. Jotkut tosiaan pistävät menemään puolision ja joskus jopa alaikäisen lapsensa omaisuutta. Ja sitten otetaan pikkuvippejä tutuilta.
Vierailija kirjoitti:
No jokaiselle taataan tietyt perustuet Suomessa. Toki he voisivat rahansa fiksummin käyttää, mutta eihän siihen ketään pakottaakaan voi.
Juu. Osa heistä on varmaan tehnyt töitäkin ja maksanut veroja.
Saa ne tukia kelasta tai sossusta mutta ne juovat ne rahat sitten. Ihan tyypillistä toimintaa. Olin sossussa 15 vuotta töissä ja kaikki juopot haki sossusta sitten ruokarahaa kun ensin olivat juopotelleet muut rahansa. En tietenkään antanut ruokarahaa niille. Ennen sossuun sai helpommin ajan varattua kun nykyään jos juopot ravasi siellä joka kuukausi. Sanoin niille aina että menevät hakemaan apua juomisongelmiin.