Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla matkustaneet! Aikoinaan oli muotia tuoda niitä matkamuistonukkeja ulkomailta, niin mitä nykyään ostetaan tuliaisiksi?

Vierailija
20.08.2024 |

Nyt saa kertoa juurta jaksain.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten reissaan Kreikassa, sieltä tuon mausteita, suklaata, huuli- ja käsirasvaa, mastic-likööriä. 

Koiranhoitajalle sit hoitajasta riippuen mausteet, suklaa, viini...

muualta oikeestaan tulee aina ostettua vaan suklaata. 

Toivottavasti koiranhoitaja saa oikeasti jotain muutakin kuin viinipullon! Itse maksamme koiran hoidosta 50e/pvä ja halukkaita hoitajia on tutuissa. Mieluummin tutulle kuin vieraalle.

Kuten kirjoitin, hoitajasta riippuen, kuka mistäkin tykkää, ja "palkitsemiseen" on monia tapoja - nyt esim ollaan kutsuttu meille illanviettoon yhdet hoitajat (joiden koira on sitten vastavuoroisesti ollut meillä hoidossa). 

Vierailija
22/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneetin ostan yleensä ja jonkun alkoholijuoman. Juoma ei yleensä ole paikallinen tuote, mutta toistaiseksi muistan mitsä mikäkin pullo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuo matkamuistoja.

Vierailija
24/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se riippuu maasta. Itse ostan Norjasta norjalaisia tuotteita. Suklaata, kahvia, Voss-vettä, Norjasta kertovia kirjoja. Mutta tärkeintä ovat tietenkin runsaar valokuvat ja kokemukset 

Ne valokuvat. Tylsistyn heti, kun joku alkaa esittelemään sataa kuvaa vuorista tai merestä. Ei kiinnosta.

Vierailija
25/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsille ostan Espanjasta aina jotain erikoisempia rantaleluja, sellaisia mitä Suomesta ei saa. Muille tuon mausteita, suklaata, maustettuja oliiviöljyjä, kosmetiikkaa ja välillä jonkun laukun tai vyön.

Vierailija
26/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baijerista toin (ja käytän joskus) ns oikeaoppisen trachtin, ns täyssetti eli myös liivit, takki, hattu, sukat, blingbling etc eikä pelkkää paitaa + "pöksyjä". Hintaa tosin +2000€ joten vähän tyyriimpi "matkamuisto".

Siis toit kansallispuvun, onko sukujuuresi kenties osin saksalaiset? Ihanaa suomen kieltä käytät. 

Vierailija
27/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kiertelen paikalliset käsityöläismarkkinat tai -kaupat. Niissä näkee usein myös tekijän työssään. Useimmiten löytyy jotakin itselle tai niille jotka tuliaisia odottavat. Jälkikasvu toivoo yleensä taxfree kosmetiikkaa, joten tuliaiset hoituu silläkin.

Vierailija
28/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baijerista toin (ja käytän joskus) ns oikeaoppisen trachtin, ns täyssetti eli myös liivit, takki, hattu, sukat, blingbling etc eikä pelkkää paitaa + "pöksyjä". Hintaa tosin +2000€ joten vähän tyyriimpi "matkamuisto".

Siis toit kansallispuvun, onko sukujuuresi kenties osin saksalaiset? Ihanaa suomen kieltä käytät. 

https://raredirndl.com/blogs/inspiration-trends-recipes/can-i-wear-a-di…

Vierailija
29/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se riippuu maasta. Itse ostan Norjasta norjalaisia tuotteita. Suklaata, kahvia, Voss-vettä, Norjasta kertovia kirjoja. Mutta tärkeintä ovat tietenkin runsaar valokuvat ja kokemukset 

Ne valokuvat. Tylsistyn heti, kun joku alkaa esittelemään sataa kuvaa vuorista tai merestä. Ei kiinnosta.

Harvoin kukaan enää esittelee kuvia lomamatkoiltaan, itse otan niin huonoja kuvia, että paras ostaa kuvakirjoja paikoista  joissa olen käynyt, itse niitä selailen. Ketään ei kiinnosta todella kallellaan olevat horisontit ja oma otsa tukkani. 

Vierailija
30/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalliset ruokatuliaiset ovat aina hyviä. Reissun jälkeen on mukavaa pitää teemaillanistujaisia tuliaiseväiden kanssa ja fiilistellä vielä matkaa.

Itse ostan usein käsityönä tehtyjä asioita esim. omaan kotiin sopivia sisustusesineitä. Marokosta toin alusta asti käsityönä tehtyjä ja maalattuja ruokalautasia, taginepadan, nahkaisen pouffin ja mitähän muuta. Färsaarilta paikallisten lampaiden villasta käsin neulottuja koristetyynyjä, Gotlannista lampaantaljan, Kyprokselta ja monesta muustakin maasta käsin punottuja koreja. 

Ai niin, onhan mulla myös tapana tuoda matkoilta joulukuusenkoristeita! Tämä alkoi 15 vuotta sitten kun kävin Saksassa jossakin isossa joulukaupassa ja ostin kauniita suupuhalletuja lasipalloja. Sittemmin on tullut ostettua vaikka mitä käsin tehtyä, yleensä luonnonmateriaaleista valmistettuja, tietyn värisiä koristeita. Kerran vuodessa kuusta koristellessa on hauskaa muistella, mistä mikäkin on tuotu. 

Vierailija
31/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain paikkaan ja sen kulttuuriin liittyvää... Kiinasta toin pienen silkkitaulun ja patsaan Xianin terrakottasoturista. Meksikosta mukaan tuli pöytäkoriste, jossa Mayakalenteri. Barcelonasta keramiikkaa, Intiasta pannunalunen, jossa kiviupotuksia (Taj Mahal on koristeltu siten), Kreikasta Ikoni Meteoran luostarialueelta, Portugalista korkista ja nahkasta tehty laukku käsityöläistorilta, monesta paikasta kirja, Napolista Pulcinella-naamio, Egyptistä papyrus, Sveitsistä maailman parasta suklaata, Sisiliasta Limoncello likööriä...

Vierailija
32/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuo yleensä mitään. Valokuvat riittää muistoksi.

Vierailija
33/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan aina jääkaappiin magneetin, jossa paikan nimi jossa käyty. Lapsista se on kivaa.

Meillä on näitä magneettja ovi täynnä, kun lapsista on kiva niitä ostella. Yleensä kierretään muutama kaupunki, joten siinäkin niitä kertyy. Hauska niitä on katsella, ja usein vieraatkin jää katselamaan ja tulee juttua matkoista ja vaihdeltua kokemuksia puolin ja toisin. 

Minä en ole mikään shoppailija, joten ostan jotain jos ostan. Viime reissulta kyllä sitten kertyi kaikenlaista, myös krääsää, mutta kohde oli meille niin ainutlaatuinen ja odotettu, että en himmaillut. Tuliaisia muille en juurikaan ostele. 

Vierailija
34/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetän reisukuvista dioja ja pakotan lähipiirin kastomaan retkestä dia-esitystä !

Vierailija
35/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuon matkamuistoseinälle kohteiden ilmaisia muistoja. Esimerkiksi jonkun huvipuiston pääsylipun kannan, tai vaikka oopperalipun kannan. Joskus jonkun erikoisemman lentolipun yms. Erikseen en juuri osta kiinakrääsää. Myös hotellien käyntikortteja on kertynyt kymmeniä.

Vierailija
36/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljy on usein tuliaisena itselle.  Miehelle yleensä t-paita ja jotain syötävää.  Esimerkiksi suklaata.  

Vierailija
37/37 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toin meidän Juhanille juopottelukaverin. Itselleni ostin pienen kynsiviilan, joka oli koristeltu maahan viittavalla pienellä kuvalla Töissä aina tulee välillä jotain syhermaa kynsiin ja siellä ei ole kuin isot fiskassit, joilla pitää yrittää leikata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi