Pesuaine hienhajun poistoon
Mitä käytätte urheiluvaatteiden pesussa eli ongelmana saada hajut kuriin?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Missä asteessa peset urheiluvaatteet? Yleensä ne voi pestä 60 asteessa, vaikka lappu sanois mitä. Toinen hyvä on se, että laittaa pyykin ensin kylmään huuhteluun ja pesee sitten normaalisti. Huuhteluainelokeroon etikkaa.
40 asteessa pesty ja kai se pitää kokeilla 60 asteessa pesua.
Sport pyykinpesuaineella + lisään vielä pyykkietikkaa huuhteluainelokeroon.
Etikkaa huuhtelulokeroon. Pahasti hikeentynyttä voi liottaa etukäteen etikkavedessä. Myös pesu 60 asteessa silloin tällöin varsinkin jos vaatteessa ei ole elastaania.
Olen itse käyttänyt jo vuosia huuhteluaineena tavallista etikkaa, millä pysyy hajut kurissa.
Olen haisematta hielle, jolloin vaatteisiin ei voi mitenkään tarttua hienhajua. Suihkuun vähintään kahdesti päivässä siis.
Vierailija kirjoitti:
Olen haisematta hielle, jolloin vaatteisiin ei voi mitenkään tarttua hienhajua. Suihkuun vähintään kahdesti päivässä siis.
Atooppinen ihoni ei kestä käydä suihkussa kuin korkeintaan kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisevat kohdat varmaan kestää pesun erikseen useamminkin.
Minulla oli paitoja, joihin oli hiki pinttynyt. Toimin näin:
1. Laitoin ämpäriin 1 osa väkiviinaetikkaa ja 4 osaa vettä.
2. Liotin paitoja puolisen tuntia.
3. Pesin 60' ohjelmalla Bio Luvil Sportilla
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kokeillut noita hajunpoistavia pesuaineita?
Käytän hajustamatonta Sanytolia, koska se tappaa viruksista ja bakteereista 99%. Hajuhan tulee bakteereista. Itse hiki on hajutonta.
Nyt voin pestä mustat alushousut ja sukat muun pyykin mukana. Ennen Sanytolin löytämistä minulla kerääntyi yhden koneellisen verran sukkia kauan aikaa. Sama alushousujen suhteen, koska en juurikaan pidä mustasta väristä. Alushousuja ei suositella pyörimään ja levittämään muuhun pyykkiin E. Coli-ulostebakteereita, joita meillä on jokaisella peräaukon seudulla.
Omasta kokemuksesta pyykkietikka. Oikein pahoihin tilanteisiin pyykin desinfiointiaine on toiminut. Yleensä treenivaatteet kannattaa pestä saman tien. Tai sitten antaa kuivua ja pestä viimeistään 1-2 päivän kuluessa. Jos pesun lykkää, niin se haju jotenkin "pinttyy".
Jotkut keinokuituvaatteet vaan eivät muutu enää hajuttomiksi. On aika uusia vaatteet.
Mulla on jotain Serton sport-pesuainetta ja pesen heti treenin jälkeen vaatteet. Etikkaliotusta kannattaa kokeilla, jos on jo pinttynyttä hajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisevat kohdat varmaan kestää pesun erikseen useamminkin.
En ole tuo atooppinen, mutta pakko kommentoida jotta et ymmärrä kuinka voi ihminen hikoilla joka kohdasta.
Olen töissä keittiössä missä todella kiire eikä kunnon viilennystä eli tehdään ruokaa yli 30 asteessa ja voin sanoa, että ei ole kohtaa joka ei olisi märkä hiestä.
Pesu heti treenin jälkeen on tärkeää. Jos et jaksa, viitsi, osaa pestä kunnolla käsin, pese silti ja pane koneeseen sitten, kun muutenkin sen käynnistäisit. Yhden asun takia koneen käyttäminen ei ole järkevää. Jos vaatteesi ovat jo ongelmallisesti, kroonisesti hienhajuiset, niitä ei ehkä voi pelastaa, mutta ole aktiivinen uusien kanssa.
Missä asteessa peset urheiluvaatteet? Yleensä ne voi pestä 60 asteessa, vaikka lappu sanois mitä. Toinen hyvä on se, että laittaa pyykin ensin kylmään huuhteluun ja pesee sitten normaalisti. Huuhteluainelokeroon etikkaa.