Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun joku kuolee kotona niin joutuuko ne muut samassa asunnossa olleet poliisin kuulusteluun?

Vierailija
19.08.2024 |

Poliisihan tulee paikalle esimerkiksi ensihoidon hälyttämänä aina kun joku on yllättäen kuollut kotonaan ja poliisi dokumentoi tilanteen. Jos samaan aikaan asunnossa on muita, esimerkiksi puoliso tai lapsia, joutuuko he poliisin kuulusteluihin?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö. Paikallaolijat laittavat nimilapun poliisin hattuun ja sieltä arvotaan se yksi poloinen, jota kuulustellaan. Muut pääsevät verovaroin Karibianristeilylle. Näistä ei paljon jutustella, mutta näin o :)

Vierailija
62/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai poliisi kuulustelee. Ihmisillä tosin on jostain syystä virheellinen käsitys, että kuulustelu tapahtuu vain silloin, jos kuulusteltavaa epäillään jostain vakavasta. Tosiasiassa kuulustelu on ihan vain sitä, että poliisi koittaa haastattelun ja muiden havaintojen turvin selvittää tapahtumien kulun. 

Kuulustelu ja kuuleminen ovat eri asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi kävi meillä kun miestäni elvytettiin. Jonkun sanan vaihtoi ensiavun kanssa mutta ei edes tullut minua tervehtimään keittiössä johon minut oli käsketty istumaan. Yks ensihoitaja välillä kurkisti minua ja tarjosi vettä.

Kauheeta. Luin että yks ensihoitaja välillä kuristi minua ...

Voi ei! "välilläl kuristeli ja tarjos vettä."

Mä en ala. Ei nauru lopu!

Vierailija
64/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kukaan mitään kysellyt vaan ambulanssi kuskit vei kuolleen poikkeuksellisesti pois.

Ei vieneet. Ambulanssi ei kuolleita kuljeta, on eläviä varten

Vierailija
65/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulta ainakaan mitään kysytty, tosin olin vasta 10v ja ainoa toinen samassa talossa ollut oli alle kouluikäinen pikkusisko. Ei edes huomattu mitään tapahtuneen, vaan vietettiin ihan tavallista aamua ja äiti vielä nukkui. Sitten kun äidin ystävä tuli käymään, hän tajusi mitä oli tapahtunut ja soitti apua. Tosin ei siitä mitään hyötyä enää ollut näin ensihoitajat ja sitten saapui poliisit. Kotona isän luona taisin kyllä kertoa oman versioni tapahtumista.

Mitä teille tehtiin? Viedäänkö lapset tässä tapauksessa sijaiskotiin?

Miksi ? Isän luo taisi mennä. Ja yleensä sukulaisille viedään ei mihinkään sijaiskoteihin jos mahdollista 

Vierailija
66/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kahdesti tapahtunut tuo. Sairaskohtaukseen kuolivat. Ei siinä mihinkään kuulusteluun jouduta, poliisi tulee paikalle, selvittää miten tapahtumat etenivät, kutsuvat ruumisauton ja kertovat miten asiat etenevät. Ruumiinavauksesta sitten tarkemmin selviää lopullinen kuolinsyy. Ottavat myös yhteyttä sosiaalipäivystykseen jos katsovat tilanteen niin vaativan, eli mikäli näyttää että lähiomainen/omaiset tarvitsevat tukea. 

Tämä oli varsin infopitoinen ja tarpeellinen viesti, koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä liki jokainen joutuu jossain vaiheessa elämäänsä tuohon tilanteeseen (ekaa kertaa) että perheenjäsen / läheinen kuolee ihan luonnollisista syistä esim kotiin tai vaikka mökille. Harva varmaan edes ajattelee sitä, että mitä sitten pitää tehdä ekana, jos ihan jo ot

Kuulusteltiinhan sua, kun kyselivät sairauksia ja lääkityksiä..

Vierailija
67/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi heitä sen suuremmin kuullusteltaisiin. Poliisi kyselee mitä tapahtui ja ohjeistaa tilanteessa. Tarvittaessa paikalle kutsutaan kriisityöntekijä.

Kyllähän se on poliisin tehtävä pois sulkea, ettei kuolema ole rikos.

Ei se mummon kotona kuolema tarkoita että joku olisi automaattisesti syyllinen siihen. Sitä varten tehtiin ruumiinavaus kun me omaiset haluttiin tietää tarkemmin miksi oli kuollut. Siinä vaiheessa jos olisi tullut jotain epäselvyyttä niin varmasti olisi kuulustelua seurannut.

Vierailija
68/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulta ainakaan mitään kysytty, tosin olin vasta 10v ja ainoa toinen samassa talossa ollut oli alle kouluikäinen pikkusisko. Ei edes huomattu mitään tapahtuneen, vaan vietettiin ihan tavallista aamua ja äiti vielä nukkui. Sitten kun äidin ystävä tuli käymään, hän tajusi mitä oli tapahtunut ja soitti apua. Tosin ei siitä mitään hyötyä enää ollut näin ensihoitajat ja sitten saapui poliisit. Kotona isän luona taisin kyllä kertoa oman versioni tapahtumista.

Mitä teille tehtiin? Viedäänkö lapset tässä tapauksessa sijaiskotiin?

Miksi ? Isän luo taisi mennä. Ja yleensä sukulaisille viedään ei mihinkään sijaiskoteihin jos mahdollista 

Sinne, me mentiin isälle. Mutta jos oltaisiin oltu isättömiä, olisin varmaan pyytänyt, että joku soittaa isovanhemmille.

Vierailija
69/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi kävi meillä kun miestäni elvytettiin. Jonkun sanan vaihtoi ensiavun kanssa mutta ei edes tullut minua tervehtimään keittiössä johon minut oli käsketty istumaan. Yks ensihoitaja välillä kurkisti minua ja tarjosi vettä.

Kauheeta. Luin että yks ensihoitaja välillä kuristi minua ...

Suomen terveydenhuollon tason huomioon ottaen saattaisi niinkin käydä.

-sivusta

Vierailija
70/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi tulee käymään heti. Haluaa jutella paikalla olleiden aikuisten kanssa. Näin meillä kun äiti kuoli. Poliisi ei tule, jos asunnossa oli omaishoitaja.

Vierailija
71/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi tulee käymään heti. Haluaa jutella paikalla olleiden aikuisten kanssa. Näin meillä kun äiti kuoli. Poliisi ei tule, jos asunnossa oli omaishoitaja.

No olin mieheni omaishoitaja, ja kyllä vain poliisit tulivat, ensihoitajat soittivat poliisille kun ensin olivat todenneet mieheni kuolleeksi.

Vierailija
72/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joutuu. 

Vierailija
73/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä poliisi juttelee paikalla olevien kanssa ja saattaa tehdä esimerkiksi muistiinpanoja asioista. Se ei ole varsinainen kuulustelu.

Siskoni kuoli yliannostukseen parikymppisenä. Oli ollut löydettäessä lähemmäs vuorokauden kuolleen ennen kuin miehensä löysi kotiin tullessaan, vieressä kaikki tarvikkeet, joten jokainen pystyi omin silmin näkemään ja siitä päättelemään mitä oli tapahtunut.

Poliisit otti yhteyttä myös niihin joihin sisko oli ollut viimeisen vuorokauden aikana yhteydessä. Myös minuun, kyseli, millainen sisko oli ollut ja mitä puhunut.

Näin palkkamurhat nykyään ammattimaisesti tehdään. Piriä ruiskuun ja väliin ilmakupla. Kuolemansyyntutkijat tietävät asian mutta helpompi todeta yliannostukseksi.

Vierailija
74/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi tulee paikalle aina, kun ihminen on kuollut muualle kuin sairaalaan.  Ihan vaan siksi, että tarkastavat, onko syytä epäillä henkirikosta.

Totta kai he kysee siinä asunnossa olleilta muilta ihmisiltä, mitä havaintoja he on tehneet ja ylipäänsä mitä on tapahtunut.  Isäni kuoli yksin asunnossaan ja hänet löysi kotisairaanhoitaja, joka sitten hälytti ensihoitajat ja nämä poliisin.  Sitten hän soitti minulle ja ennen kuin ehdin sinne, siellä oli jo poliisi paikalla.  Ei siinä ketään kuulusteltu, asia oli hyvin selvä.   

Minä itse olen kerran soittanut hätänumeroon, kun menin ystävääni tapaaman ja löysin hänet kuolleena.  Hän oli hyvin sairas ja minä kävin hänen luoaan kaksi kertaa päivässä.  Hätäkeskus hälytti sinne poliisit ja nämä sitten ruumisauton.  Ei ne poliisit minua mitenkään kuulustelleet, kyselivät vain mistä oli kyse ja vähän aikajanaa siitä, milloin kävin edellisen kerran ja tiedänkö ja tunnenko hänen omaisiaan.  Kerroin sen, mitä tiesin.  Kysyin vielä poliiselta luvan, voinko pitää ystäväni avaimet, koska hän asui omakotitalossa ja luultavasti kellään muulla kuin minulla ei ollut sinne avaimia, hänen itsensä lisäksi tietenkin.  Täytyihän sinne jonkun päästä sisällekin myöhemmin.

Poliisit oli kauhean sympaattisia ja mukavia.  Myös silloin isäni tapauksessa, erittäin hienosti hoitivat käyntinsä.

Vierailija
75/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleelle tehdään ruumiinavaus ja kun kuolema on luonnollinen asia on loppuun käsitelty. Mitään kuulusteluja ei tarvita.

Vierailija
76/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joudu. Jos pumppu pysähtyy kesken kahvittelun kun nousee käymään olkkarin kirjahylllyllä, niin ambulanssi ja poliisi käy peräkkäin, ne vaihtaa muutaman sanan jos tapaavat ja muiden rooli on avata ovi poliisille. Sitten tulee ruumisauto ja vie vainajan olkkarin lattialta pois. Sen muuten taisi soittaa poliisi ja veivät vainajan ruumiinavaukseen.

Vierailija
77/78 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele alkaa murhailemaan kotona ketään kuitenkaan. Siitä joutuu varmasti kuulusteluihin. Ei mee kytille läpi, että itestään kuoli.

78/78 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se poliisi tulee vain toteamaan tilanteen. Jos joku kuolee sairaalan ulkopuolella, tehdään silloin yleensä ruumiinavaus, jossa selviää kuolinsyy. Esim. Mun sukulainen kuoli nuorena ja hänen vanhempi epäili, että hänet olisi joku myrkyttänyt, mutta sitten ruumiinavauksessa selvisi, että kuolemalle  oli ihan muu syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän