Käytätkö aromisuolaa? Harri Syrjänen sanoo älkää hyvät ihmiset käyttäkö
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aromisuolat taitavat olla meidän keski-ikäisten heiniä.
Aromat on meillä olennainen osa kananmunakastiketta (jonnet ei varmaan edes tiedä, mitä se on, eivätkä halua maistaa).
Herbamarea käytän yleismausteena etenkin laatikkoruoissa ja keitoissa.
Jonnet syö valtavia määriä glutamaattia pikaruoassa ja eineksissä. Elintarviketehtaat ovat onnistuneet naamioimaan glutamaatin hyvin resepteissä :)
Jep ja glutamaattia on lähes kaikissa suosituissa itämaisissa maustekastikkeissa.
Kahden kokin taloudessa on Aromat purkki. Sitä käytetään yhteen asiaan, nimittäin eiliseen kaalilaatikkoon! Kaalilaatikkoa lämmitetään voissa pannulla ja sitten ripotellaan aromaattia joukkoon ja sivuun puolukkasurvosta ja on kyllä niin hyvää. Ei toimi "tuoreessa" kaalilaatikossa.
En tullut väittelemään aromisuolasta, tai jostain muusta suolasta joita en käytä/tykkää. Kerronpahan vain, etten lisää mitään suolaa valmistamiini ruokiin. Muita mausteita käytän, joskus runsaastikin. Hyvin on korvannut suolan. Syrjänen luultavasti saa mainostamastaan suolasta rahallista etua, joten sen perusteella ei mielestäni kannata kaikkea mainontaa uskoa ja rynnätä sitä kaupasta hakemaan. :) Ilokseni huomasin, että ketjussa on mukana omilla aivoillaan ajattelevia ja kulkevat omia polkujaan. Mahdollisesti saamme elää vähän pidempään tai ainakin terveempinä, jos emme suolaa itseämme ennenaikaiseen ha..taan. Mikäli kuulut siihen ahdasmielisten joukkoon, joka ei hyväksy muiden ihmisten mielipiteitä mikäli se poikkeaa omastasi, niin siitä sitten vaan, jatkamaan aloittamaasi harrastusta -> ala-peukuttamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tää aromisuolahysteria. Käyttääkö tuota oikeasti joku? En muista ainakaan tutuilla että tuota olisi tullut ruokapöydässä tarjolle. Eikä nää nyt erityisempiä ruokahifistelijöitä ole kun ruokana on välillä eineksiä tai perusmakkaraa yms.
Aromisuola on paskaa koska se on valmis maustesekoite. Enemmän vaihtelua saa kun ostaa 99% puhdasta natriumglutamaattia eli MSG:tä.
Maustesekoitteissa on monasti puolet suolaa. Kannattaa käyttää mausteita ja suolaa sellaisinaan, silloin pysyy kärryillä siitä paljonko mitäkin laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tää aromisuolahysteria. Käyttääkö tuota oikeasti joku? En muista ainakaan tutuilla että tuota olisi tullut ruokapöydässä tarjolle. Eikä nää nyt erityisempiä ruokahifistelijöitä ole kun ruokana on välillä eineksiä tai perusmakkaraa yms.
Aromisuola on paskaa koska se on valmis maustesekoite. Enemmän vaihtelua saa kun ostaa 99% puhdasta natriumglutamaattia eli MSG:tä.
Currykin on maustesekoite. Varmaan sotket oman currysikin itse?
Minä en ole ainakaan 15:een vuoteen koskenut omassa keittiössä kaupan valmiisiin "curry"-maustesotkuihin, joka on lähinnä kurkumaa lisätyllä perseenmaulla. Kuten muihinkaan valmissekoituksiin. Ne on aina pahoja. Jossain kylässä/mökillä on ollut pakko turvautua siihen, jos muuta ei ole ollut eikä kauppaan päässyt.
Curry varsinaisesti tarkoittaa muuten kastiketta. Intialaiset kastikeruoat eli curryt ovat todella monenlaisia ja niitä voi maustaa monipuollisesti ja eri tavoin. En ikipäivänä haluaisi kaikkien curryjeni maistuvan tuolta samalta persekurkumaseokselta aina.
Kun teen curryä, mietin pääraaka-aineet ja lisukkeet karkeasti sekä tietenkin itse ruoan tyylilajin ja joskus alkuperäseudun. Sen mukaan käytän sopivia mausteita ja kuten maustamisessa aina, niiden määrät ja suhteet ruoan mukaan eikä valmiina sekoituksena jossa ei voi muuttaa aromeja.
Intialaisessa keittiössä on paljon mausteita. Sellainen hyvä perusvalikoima on kymmenisen tyypillistä maustetta, joista mikä tahansa curry vaatii vähintään 4-6. Niitä voi tosiaan valita tarpeen mukaan. Kurkuma on yksi yleisistä, mutta sitäkään ei tarvita läheskään aina. Useat curryt eivät ole keltaisia. Perseenmakua ei tarvita koskaan. Siksi kaupan currypurkin laitan roskikseen, jos kotiini sellaisen joku tuo.
Vierailija kirjoitti:
Herbamare on terveellinen!
Oli joskus. Nykyään siinä on 93,6% suolaa. Muistan kun käytin sitä joskus yrttimausteena. Silloin yrttipitoisuus taisi olla tuota luokkaa ja suolaa vain hitunen. Tarkkaan en muista. Kun Vogel myytiin niin tuli surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mihin aromisuolaa voi käyttää, on avomaankurkku. Kurkkuviipaleiden päälle kevyt ripaus aromisuolaa, ja maistuu muuten hyvältä!
Kurkun päällä suosin yrttisuolaa.
Sitruunapippuri on must, mutta sen kielsi se toinen tekojulkkis.
Eikä😂 itse käytän sitä. Mitähän pahaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mihin aromisuolaa voi käyttää, on avomaankurkku. Kurkkuviipaleiden päälle kevyt ripaus aromisuolaa, ja maistuu muuten hyvältä!
Kurkun päällä suosin yrttisuolaa.
Eikä😂 itse käytän sitä. Mitähän pahaa siinä on?
Käytän vain suolatonta sitruunapippuria. Toki se suolainen on eri juttu.
En käytä. Tajua mitä järkeä olisi ostaa suolaa, missä on puolet suolaa ja neljäsosa sokeria.
Mikään mitä persu sanoo ei ole totta.
Onneksemme kaupoista löytyy myös täysin suolattomia mausteita. Suolaamaton voi on todellakin voin makuista, ainakin Valion jota itse ostan. Kaupan leivät ovat joidenkin leipomoiden tuotteet ovat edelleen ylisuolattuja. -merkkin saaneet vaikuttavat ottaneen tosissaan osa-vastuun suomalaisten sydän / verenpaine-terveydestä. -merkki tuotteissa on poissuljettu tuotteet jotka ovat, yli-suolattu / yli-sokeroitu / keinomakeutta sisältävät, toivottavasti myös, en ole ihan varma, mutta seuraan niitä ostamistani tuotteista itse, joten valintani kohdistuu makeuttamaton-tuotteisiin. Mulle ei riitä, että tuotetta mainotetaan *ei lisättyä sokeria ja tilalle on otettu keinomakeutusaineet*. Kiitos valmistajille makeuttamattomista tuotteista. Ylläoleva on vain minun valintani, en halua harrastaa muiden manipulointia, joten kukin omalla tavallaan, oma maku ratkaiskoon.
Vierailija kirjoitti:
Onneksemme kaupoista löytyy myös täysin suolattomia mausteita. Suolaamaton voi on todellakin voin makuista, ainakin Valion jota itse ostan. Kaupan leivät ovat joidenkileipomoiden tuotteet ovat edelleen yli-suolattuja. Sydän-merkin saaneet vaikuttavat ottaneen tosissaan osa-vastuun suomalaisten sydän / verenpaine-terveydestä. Sydän-merkki tuotteissa on poissuljettu tuotteet jotka ovat, yli-suolattu / yli-sokeroitu / keinomakeutta sisältävät, toivottavasti myös, en ole ihan varma, mutta seuraan niitä ostamistani tuotteista itse, joten valintani kohdistuu makeuttamaton-tuotteisiin. Mulle ei riitä, että tuotetta mainotetaan *ei lisättyä sokeria ja tilalle on otettu keinomakeutusaineet*. Kiitos valmistajille makeuttamattomista tuotteista. Ylläoleva on vain minun valintani, en halua harrastaa muiden manipulointia, joten kukin omalla tavallaan, oma maku ratkaiskoon.
Sydän-emoji ei näköjään ollut sallittu palstalle, joten yllä korjaus aikaisempaa ihan kirjaimin kirjoitettu :)
Vierailija kirjoitti:
Aromasuola on aivan hyvä mauste.
Ja Juhla Mokka suomen paras kahvi, hyi s..tana
Aromat on ihanana seitkytlukua. Makkarakastikkeen must mauste. Ja ne ihanat voileivät, joihin laitettiin hiivaleipää, oikeaa voita, kurkkua ja Aromatia. Ei nostalgia parane edes merkkareilla.
Syrjäsen kannattaisi olla hiljaa. Hän rakentaa itse taloa, vaikka osaamista ei ole. Jokainen voi laittaa mitä mausteita tykkää ruokaansa.
Aah, voileivän päälle kurkkua ja aromatia. Paras krapulalääke!
Sehän on vain mausteseos. Miksi se herättää noin isoja tunteita? Lihaliemikuutioiden inhon ymmärrän jotenkin.
En ymmärrä, miksi aromi/yrttisuolaa dissataan. Maustesekoitus siinä kun muutkin. Osaan lukea ainesosaluettelot enkä käytä lisäsuolaa, jos mausteessa on. Mikä ongelma?