ADHD diagnoosin suosio on ruuhkauttanut neuropsykiatriset palvelut
Esim Pohjanmaan hyvinvointialue saanut huomautuksen liian pitkistä odotusajoista neuropsykiatriaan. Mutta mielenkiinoisempaa on syy tähän: ADHD diagnoosin saamisen suosio on kasvanut niin paljon että se manitaan suurimpana syynä.
Eikä kyllä ihme, nyt kun ylivilkkaus mentiin poistamaan kriteereistä, sitä toivotaaan nyt yhä enemmän tekosyyksi laiskuudelle tai saamattomuudelle. On paljon mukavampaa kun diagnoosilla voi selittää kaiken ettei itse tarvisi ottaa niskastaan kiinni tai epämukavasti joutua keskittymään tylsempiin asioihin.
Toinen on tietenkin lääkkeet joilla kova viihdekäyttöpotentiaali sekä laihduttavia vaikutuksia eli amfetamiinityyppiset stimulantit. Muistan kun muutama vuosi sitten eräs opiskeleva kaveri kehui miten oli viihdekäyttänyt Adderallia eli amfetamiinipohjaista ADHD lääkettä. Myöskin laihdutuslääkkeenä tehokas.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/avi-huomautti-pohjanmaan-hyvinvoint…
Kommentit (263)
Kelalääkäri ehdotti näitä tutkimuksia. Totesin että kirjainyhdistelmät tuskin muuttaa tilannetta minun kannaltani. Lääkärijonoissa on pyöritty jo vuosia, pääosin turhaan. Arki sujuu jotenkin, mitkään ulkopuoliset rytmit tai nukkuminen ei.
Vierailija kirjoitti:
"Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kirjan ja joitain esimerkkejä olenkin tänne johonkin toiseen ketjuun kertonut. Mutta listaan muutamia.
- Hyperfiksaatio milloin mihinkäkin ja siitä seuraava informaatiodumppaus. On ihan arkipäiväistä, että herään aamulla ja heti kun saan silmäni auki, naisystäväni tulee selittämään minulle jostain asiasta johon on syventynyt aamun tai yön aikana. Nämä asiat ovat milloin mitäkin, välillä saan luennon jostain eläinlajista ja joskus taas moottorisahojen historiasta
- Rönsyilyt joka suunaan, eli kun naisystäväni on tekemässä jotain, jääkin homma yhtäkkiä kesken ja hän siirtyy johonkin seuraavaan. Hän voi olla vaikka tiskaamassa ja sitten yhtäkkiä muistaakin, että hänen piti ottaa pakkasesta marjoja sulamaan ja lähtee tekemään sitä, jonka jälkeen hän päättääkin mennä laittamaan pyykinpesukoneen päälle ja siinä sivussa muistaa hukanneensa jonkun vaat
Liittyykö tähän se, että on vaikea hahmottaa aikaa?
Lääkebisnes on tullut tännekin, lääkärit tienaa kun kirjoittaa jotain tiettyä valmistetta.
Vierailija kirjoitti:
Miten te kehtaatte, aikuiset ihmiset. Jos elo on sujunut kolme- nelikymppiseksi asti mitä te sillä paperilla teette?
Sinne minuakin oltiin ohjaamassa, nauroin ja totesin että eiköhän me jätetä ne paövelut nuoremmille joilla on vielä toivoa.
sain saatettua opintoni loppuun, kun sain aikuisena diagnoosin ja niin myös sain laitettua sitten arkeni parempaan kuosiin. varmistus omille epäilyilleni auttoi ymmärtämään itseäni ja myös olemaan vaativampi arkeni asioiden ja tilanteiden suuntaan. diagnoosi mahdollisti lääkityksen, jonka turvin sain ensimmäistä kertaa elämässäni keskityttyä lukemiseen. Siihen asti pärjäsin ihan vain älyllä ja päättelemällä, mutta se ei sitten enää onnistunutkaan, kun pitikin alkaa tehdä omaa tutkimusta ja kirjoittaa gradua ja osallistumaan seminaariryhmiin, joissa piti lukea toisten gradut lhyessä ajassa, tutustumaan kirjallisuuteen ja sitten opponoimaan niitä.
olisihan se ollut kiva, että minäkin olisin nuorena pääsyt tutkimuksiin, mutta silloin ei tiedostettu tyttöjen adhd:n ottavan usein inattentiivista muotoa ja että ne hiljaiset ja kiltit tytöt siellä luokan perällä voivat kärsiä pahoista keskittymisongelmista.
Minä siis toivon, että jokainen aikuinen, joka kamppailee elämässään addh-tyyppisten oireiden kanssa ja kokee, että tässä nyt on jotain vikaa, niin menisi tutkimuksiin. Se on yhteiskunnan asia tarjota sitten riittävä apu. Aikuiset ovat ihan yhtä tärkeitä kuin nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset eivät toimi, mutta viestin 76 kirjoittajalle:
Meillä tämä menee sikäli hyvin, että itse olen kiinnostunut vähän asiasta kuin asiasta, joten noita informaatiodumppauksia on ihan kiva kuunnella. Joskus vaan tosiaan joutuu sanomaan, että anna mä nyt juon kahvikupillisen rauhassa.
Naisystäväni on myös sanonut, että nuo jatkuvat keskustelut ja muu melu pään sisällä on se rankin osuus. Hän kuvaa usein, että hänen päänsä on kuin vilkas asemahalli. Joka puolella kuuluu puheensorinaa, välillä tarkemmin ohikulkevien keskusteluja, välillä joku tulee kysymään sinulta reittiä (ja silloin vaihdetaan kieli englanniksi) ja kaiken päälle vielä jatkuvat kuulutukset.
Tuo asemahalli on loistavasti kuvailtu. Lisätään vielä, että kaikki on nopeutettua.
Ette voi ymmärtää sitä autuuden tunnetta, kun otin ensimmäisen lääkkeen ja pikkuhiljaa asemahallin äänien nopeus muuttui normaaliksi ja pikkuhiljaa keskustelu toisensa jälkeen tippui pois ja muukin hälinä pikkuhiljaa hälveni.
Ei ihme, että oli hieman vaikeaa kaikki, mihin piti keskittyä.
Aluksi nukahtelin istualleni, kun oli niin hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan ei käytetä Adderallia btw.
Ei ehkä määrätä mutta ihan varmasti käytetään laittomasti. Ei Suomessa kokaiiniakaan määrätä mutta silti sitä käytetään.
Selvä mutta miten se sitten enää liittyy ADHD diagnoosin hakemiseen?
ADHD-lääkkeet pitäisi saada reseptillä kaikkien saataville vaikka pelkästään työssä jaksamiseen. Lääkevastaiset yrmynaamat voivat sitten hoitaa omaa elämänvitutustaan tappavalla alkoholilla.
Mullakin on ADHD, diagnoosi tullut ennen tätä ilmiötä että se on kaikilla, en syö lääkkeitä, vaikka lääkäri niihin yritti patistaa, oon oppinut elää itseäni kanssa, voisin kuvailla että oon aika vapaasielu ja se näkyy kodissa ja siinä mitä teen. Mutta muille ihmisille jätän kertomatta että mulla edes on mikään ADHD, diagnoosi ei pitäisi olla se mikä määrittää identiteetin, vaikka nykyään se ADHD on identiteetti monelle, eikä ilman lääkettä pärjää päivääkään, riippuvuutta sellainen vaan on...
"Liittyykö tähän se, että on vaikea hahmottaa aikaa? "
Kyllä liittyy. Minulla ei ole ikinä aavistustakaan kuinka kauan sitten joku asia tapahtui. Saatan veikata, että on kulunut vaikka puoli vuotta jostain tapahtumasta, mutta siitä onkin kulunut 1,5 vuotta tai enemmän.
Saatan ajatella, että johonkin on kauan aikaa ja yhtäkkiä olenkin taas myöhässä. Olen joko myöhässä tai liian ajoissa.
Saatan arvoida ihan metsään kauanko jonkin asian tekemiseen menee. Kauanko pitää varata aikaa, että ehtii tiettyyn bussiin.
Näitä juttuja olen lasten takia oppinut kuitenkin jollain tasolla arvioimaan paremmin. Tiedän, että iltapalaan, suihkuun ja iltasatuun menee yllättävän kauan ja aikaa pitää varata 1,5h.
Aamulla tarvitsen aikaa 1h15min jne. Mutta silti, onneksi on joustava työaika!
Vierailija kirjoitti:
Lääkebisnes on tullut tännekin, lääkärit tienaa kun kirjoittaa jotain tiettyä valmistetta.
Eihän tämä pidä paikkaansa. Ja kun apteekeilla on velvollisuus tarjota rinnakkaisvalmistetta, niin mitäpä sillä on väliä, minkä lääkefirman lääkkeelle lääkäri sen reseptin kirjoittaa
Vierailija kirjoitti:
Oma teoria on että netti ja älypuhelimet syynä tähän, tarvitaan jatkuvaa stimulaatiota aivoille ja sitä saa erittäin helposti tänä päivänä. Tämä johtanut siihen ettei monista normaaleista arkisisita asioista enää selvitä kun vaatii vähän kärsivällisyyttä ja keskittymistä.
Todennäköisesti myös syy miski burnoutit kasvaa työelämässä, töissä kun on usein asioita jotka vaatii keskittymistä ja kärsivällisyyttä.
Höpö höpö. Burniksiin johtavat sairaat työkulttuurit. Toki joku tällainen sisäinen vakava puute taidoissakin voi olla, mutta pääasiassa hyvä työnjälki ei työelämässä riitä
Vierailija kirjoitti:
Onko suomessakin tämä jo? Lääkärithän ovat lääkemyyjiä. Ulkoiseen peräpukamaankin suositellaan lääkettä. Että lievittää kipua. Halojata halloo, se pukama ei lähde mihinkään sillä kipulääkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä pidä paikkaansa. Ja kun apteekeilla on velvollisuus tarjota rinnakkaisvalmistetta, niin mitäpä sillä on väliä, minkä lääkefirman lääkkeelle lääkäri sen reseptin kirjoittaa
Sillä on ihan se sama väli kuin mainoksillakin. On myyntiä. Iso osa "sairauksista" ratkeaisi ihan muilla keinoilla kuin lääkkeillä, ja myös suuri osa diagnooseista on lääketeollisuuden itse aiheuttamia. Mutta sillä ei ole väliä, kun kansa juoksee höplänä narussa ja ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on ihan se sama väli kuin mainoksillakin. On myyntiä. Iso osa "sairauksista" ratkeaisi ihan muilla keinoilla kuin lääkkeillä, ja myös suuri osa diagnooseista on lääketeollisuuden itse aiheuttamia. Mutta sillä ei ole väliä, kun kansa juoksee höplänä narussa ja ostaa
No kun reseptilääkkeitä ei voi potilaat itse valita itselleen, niin mitä hyötyä tuosta "mainoksesta" on, että reseptissä lukee concerta, ja apteekki tarjoaa jotain rinnakkaista metyylifenidaatti? Niin miten se concertan lukeminen siinä reseptissä on sama väli kuin mainoksilla?
En jaksa hakea diagnoosia, mutta olisiko joku lisäravinne mikä auttaisi keskittymiseen ja ruminaation katkaisuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun reseptilääkkeitä ei voi potilaat itse valita itselleen, niin mitä hyötyä tuosta "mainoksesta" on, että reseptissä lukee concerta, ja apteekki tarjoaa jotain rin
Suomi ei ole mikään USA. Lääkäri määrää voi Määrätä Concertaa, mutta apteekissa varmasti suurin osa sen halvempaan vaihtaa. Kela ei korvaa kuin viitehinnan mukaisesti lääkettä. Lääke Alkuperäinen maksaa 80€ ja sen rinnakkaisvalmiste maksaa 55€, korvausta saa tuon 55€ mukaisesti. Jokainen voi laskea kannattaako
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kirjan ja joitain esimerkkejä olenkin tänne johonkin toiseen ketjuun kertonut. Mutta listaan muutamia.
- Hyperfiksaatio milloin mihinkäkin ja siitä seuraava informaatiodumppaus. On ihan arkipäiväistä, että herään aamulla ja heti kun saan silmäni auki, naisystäväni tulee selittämään minulle jostain asiasta johon on syventynyt aamun tai yön aikana. Nämä asiat ovat milloin mitäkin, välillä saan luennon jostain eläinlajista ja joskus taas moottorisahojen historiasta
- Rönsyilyt joka suunaan, eli kun naisystäväni on tekemässä jotain, jääkin homma yhtäkkiä kesken ja hän siirtyy johonkin seuraavaan. Hän voi olla vaikka tiskaamassa ja sitten yhtäkkiä muistaakin, että hänen piti ottaa pakkasesta marjoja sulamaan ja lähtee tekemään sitä, jonka jälkeen hän päättääkin mennä laittamaan pyykinpesukoneen pääl
"Liittyykö tähän se, että on vaikea hahmottaa aikaa?"
Ei ainakaan naisystävälläni. Hän kyllä hahmottaa ajan ja tarvitsee myös monesti tarkat aikataulut löysillekin suunnitelmille. Esim. jos olemme sopineet lähtevämme lauantaina pienelle päiväpatikalle läheiseen kansallispuistoon, hänelle ei riitä aikatauluksi "lähdetään joskus aamupäivällä". Tuollaiset epämääräiset aikataulut aiheuttavat hänelle stressiä, koska hän muutenkin menee ns. odotustilaan kun tietää, että jotain tapahtuu myöhemmin päivällä. Hänen on helpompi pitää itsensä toimintakykyisenä kun tietää koska asiat tapahtuvat.
Enemmän uskon tuon johtuvan ihan siitä, että huomion vie milloin mikäkin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/masik/176120-tulot-kirjoitetuista-rese…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun reseptilääkkeitä ei voi potilaat itse valita itselleen, niin mitä hyötyä tuosta "mainoksesta" on, että resept
Suomi ei ole mikään USA. Lääkäri määrää voi Määrätä Concertaa, mutta apteekissa varmasti suurin osa sen halvempaan vaihtaa. Kela ei korvaa kuin viitehinnan mukaisesti lääkettä. Lääke Alkuperäinen maksaa 80€ ja sen rinnakkaisvalmiste maksaa 55€, korvausta saa tuon 55€ mukaisesti. Jokainen voi laskea kannattaako
Nimenomaan. Siitä huolimatta ihmisillä elää sitkeänä tämä harhaluulo, että lääkärit saa lääkevalmistajilta rahaa kun määräävät juuri näiden lääkkeitä jne.
Yhdysvalloissa ehkä joo, Suomessa tosiaan ei.
jos adhd oireilu paranee jollakin itseään niskasta kiinni ottamalla, niin silloin ei ole olut kyse adhd:sta.