Opettaja istui polviasennossa päällä näin päiväkodissa rauhoitettiin juonikasta ja vallanhimoista 5-vuotiasta
Opettajat pitivät 5-vuotiasta jatkuvasti kiinni päiväkodissa. Varhaiskasvatuslaki ei sano sanaakaan siitä, millaisia keinoja lapsien rauhoittamisessa voi käyttää.
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut vanhemmat kehtaavat mennä oikeuteen, kun oma lapsi ei ole osannut käyttäytyä normaalisti päiväkodissa? Itse kyllä olisi heti ensimmäisestä viestistä hakenut apua lapsen kanssa, jos omat taidot eivät riitä. Mitenkähän päiväkodin muut perheet ovat tilanteet kokeneet?
Muut perheet ovat aidosti vihanneet Einoa ja hänen vanhempiaan. Syystä.
Mun kaverin lapsen hoidossa yksi poika puri muita lapsia. Ja sen äiti otti muiden lapsien isompia kenkiä, kun omalta jäi kengät liian pieniksi ym. Voitte vaan arvata, ettei heistä pidetty.
Juuri oli jossain ip lehdessä haastattelu psykiatrista, joka työskentelee osastolla, jossa hoidetaan käytöshäiriöisiä ja väkivaltaisia lapsia. Kaikkia lapsia yhdisti yksi asia: Rajojen puute kotikasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko vanhempi voinut jäädä kotiin? Ehkä Einonkin asiat olisivat selvinneet kun olisi kotona ollut aikaa paneutua asiaan?
No mitäpä veikkaat, kun eivät ole tähänkään asti osanneet poikaa kasvattaa.
Kauhukakara pitäisi laittaa aina nippuun. Lasten hoidon vielä nykyäänkin käytössä oleva malli on että lapsi pistetään pakettiin niin pitkäksi aikaa että hän rauhoittuu ja häntä ei saa päästää vahingoittamaan itseään tai muita.
Siksi nykyään on niin ongelmallista nuorisoa diagnooseineen, sillä heidän on täytynyt hyväksyä, että tällaiset Eino Euroopanomistajat menee heidän tarpeiden ohi, huolimatta että Eino käyttäytyy hoitajiaan kohtaan ylimielisesti sekä väkivaltaisesti. Kaikki aika ja huomio kuluu tällaiseen Einoon.
Vierailija kirjoitti:
Nämä Einot pitäisi koota samaan ryhmään, missä he voisivat mätkiä ja potkia toisiaan niin paljon kuin sielu sietää.
Se voisi myös opettaa, että tuntuu pahalta ottaa turpiin.
Itse opetin lapsilleni jo pienenä, että ketään ei saa satuttaa. MUTTA, jos joku lyö sinua ensin, niin lyö niin saatanan lujaa takaisin, että ei lyö toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Eino jäänyt ilman kotikasvatusta?
Niin. Sitähän väitetään että oikealla kotikasvatuksella saadaan psykolapsestakin ihan kunnollinen yhteiskunnan jäsen esim. lääkäri. Kun taas huonolla kotikasvatuksella samasta tyypistä tulisi linnakundi.
Psykopaattilapsen kasvattaminen on hyvin vaativaa. Vanhemmat ja hoitajat tarvitsisivat paljon neuvoja ja tukea jo lapsen varhaislapsuudessa, mutta koska psykopatia diagnosoidaan vasta aikuisena/nuorena aikuisena, niin peli on usein silloin jo menetetty ja lapsesta tuli mitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä Einot pitäisi koota samaan ryhmään, missä he voisivat mätkiä ja potkia toisiaan niin paljon kuin sielu sietää.
Itse opetin lapsilleni jo pienenä, että ketään ei saa satuttaa. MUTTA, jos joku lyö sinua ensin, niin lyö niin saatanan lujaa takaisin, että ei lyö toista kertaa.
Tuo muuten toimii. Ei kannata jäädä uhrin asemaan. Tulee vain koulukiusatuksi.
Työskentelin aiemmin 5 v ryhmässä, jossa oli erittäin väkivaltainen lapsi. Tilanteet oli todella vaikea ennakoida, sillä hän saattoi rauvostua mistä tahansa esim. sählypelissä ei saanut maalia -> alkoi hakata toista lasta mailalla, ei halunnut pukea -> alkoi hakata aikuista, ei halunnut siivota omia sotkujaan -> alkoi hakata aikuista, heitti toista lasta jääpalalla päähän ja aikuinen meni estämään ettei heitä toista-> alkoi hakata aikuista . Kerran oli erkkaope ja koitti tätä tunteiden sanoittamista hänen kanssaan -> turpaan tuli. Ainoa keino suojata muita lapsia ja itseään oli kiinnipito. Ei mitään empatiaa toisten kipua tai pahaamieltä kohtaan. Jos joku lapsi joskus uskalsi puolustaa itseään tai sanoi ettei halua leikkiä hänen kanssaan, tämä tapaus tuli heti itkemään siitä aikuiselle.
Uskon, että vanhempien on vaikea ymmärtää näitä tilanteita päiväkodin näkökulmasta, koska kotona voi yhden lapsen kanssa lähes loputtomiin venyttää rajoja ja luovia lapsen oikkujen mukaan. Päiväkodissa se ei ole mahdollista, koska ryhmässä on 20 muutakin lasta. On pakko olla tietyt rutiinit ja säännöt, jotta homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin niitä tulevia vaimontappajia kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Oisko vanhempi voinut jäädä kotiin? Ehkä Einonkin asiat olisivat selvinneet kun olisi kotona ollut aikaa paneutua asiaan?
Usein vanhemmat haluavat näistä lapsista eroon eli kokopäivä hoitoon, ovat niin haastavia kotona, etteivät jaksa itse hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo muuten toimii. Ei kannata jäädä uhrin asemaan. Tulee vain koulukiusatuksi.
Tuossa on vain se huono puoli, että nämä kirjolla olevat hakkaavat aina itseään pienempiä ja heikompia. Pitää siis olla vanhempi sisarus samassa ryhmässä, joka puolustaa pientä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaisen lapsen paikka tarhassa vai erikoistuneessa laitoksessa?
Takalistonsa paikka ainakin olisi piiskan alla.
On koitettava voitava erottaa johtuuko käytös lapsesta itsestään vai ympäristö tekijöistä. Lapselle voi tulla käytösoireita huonoista kotioloista tai jos ympärillä on näitä simpansseja nin se aiheuttaa lapsessa myös käytöshäiriöitä. Käytös poistuu tai vähenee kun altistava tekijä poistuu.
Voihan olla, että nämä vanhemmatkin ovat aika hukassa lapsen kanssa jos eivät tiedä mistä käytös johtuu ja miten lasta tulisi käsitellä...
Silloin täytyy hakea apua.
Vai oliko näin tehtykin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kutsuttu israelilainen kasvatusmetodi. En kyllä tuollaisella kasvatusajattelulla paljoa ylpeilisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani lapsi pelkää päiväkotiin menoa. Siellä on tällainen vastaava väkivaltainen lapsi, joka on lyönyt useita kertoja tuttavani lasta aivan yllättäen. Ja monia muitakin. Nyrkillä suoraan päin näköä. Henkilökunta yrittää suojella, mutta mahdotonta on joka sekunti vieressä olla. Nyt jotkut uhrien vanhemmat harkitsevat rikosilmoituksen tekoa, koska kokevat, etteivät lapset ole turvassa.
Rikosilmoitus on täysin oikea teko! Toivottavasti toimivat pian.
Itse olen työskennellyt tälläisten lasten kanssa, ihan normaalissa päiväkoti ryhmässä, alue sattui vain olemaan sellainen, että tuen tarpeisia lapsia oli paljon. Kaikki jutussa kärtsää. Kiinnipitoon käydään koulutus, kuvailtu kiinnipito oli kaikkea muuta kuin oikeaoppinen. Lapsen agressiivisuuteen ei vastata agressiivisuudella, vaan johdonmukaisuudella, rajat, jämptiys, mutta rauhallinen, lempeä ote. Positiivinen kannustus, kuvatuki, ennakointi!! Vaikka ei ole diagnoosia, ammattilainen osaa havannoida ja miettiä keinoja.
Ja kaikki nuo puheet "lapsi haki draamaa" ym ovat aivan järkyttäviä. Jokainen amnattilainen tietää tai pitäisi tietää, että lapsi ei käyttäydy huonosti/agressiivisesti vain ärsyttääkseen tai muuten huvikseen. Käytöksen taustalla on AINA jokin syvempu syy, joka selviää kyllä, kun havannoin lasta. Ihmettelen suuresti, että vanhemmat hävisivät jutun, järkyttävää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin niitä tulevia vaimontappajia kasvatetaan.
Heh, tuskinpa, kun minulla on vain tyttäriä. Nämä kirjolla olevat hakkaajat ovat yleensä Einoja. Sama
Ei se ole aikamoista kun kiinni pidetään koska aggressiivinen lapsi lyö myös muita lapsia minkä kerkiää. Ja henkilökunnan tehtävä on suojella muuta lapsia