Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja istui polviasennossa päällä näin päiväkodissa rauhoitettiin juonikasta ja vallanhimoista 5-vuotiasta

Vierailija
18.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20087987

Opettajat pitivät 5-vuotiasta jatkuvasti kiinni päiväkodissa. Varhaiskasvatuslaki ei sano sanaakaan siitä, millaisia keinoja lapsien rauhoittamisessa voi käyttää.

Kommentit (318)

Vierailija
41/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoisessa välikädessä on se opettaja/hoitaja joka on vastuussa koko lapsiryhmän hyvinvoinnista mutta millä keinoin, jos ryhmässä on muutama riehuva, haastava tai väkivaltainen lapsi.

Vierailija
42/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut ottamaan ekaluokkalaisen lukko-otteeseen, koska oli kerkesi muutamassa sekunnissa vahingoittaa toista oppilasta ja itseään. Poika löi saksilla luokkakaveriaan ennen kuin pääsin väliin ja ottamaan sakset pois. Sen jälkeen lapsi ehti hakata omaa päätään seinään pari kertaa (verta tuli), joten syliotteeksi meni. Siinäkin ehti raapia omiin kasvoihinsa verinaarmuja, ennen kuin sain totaaliseen lukkoon. 

Poliisi oli selvittämässä asiaa, minun toiminnassani ei ollut huomauttamista poliisin tai syyttäjän mielestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ymmärrettävää että vanhemmista se tuntuu pahalta.Mutta muitakin lapsia on suojeltava.

Vierailija
44/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollaisen lapsen paikka tarhassa vai erikoistuneessa laitoksessa?

Psykopaatti, jonka kasvatus olisi pitänyt olla laitoksessa. Koti ei pystynyt kasvattamaan ja päiväkodissa ei resurssit riittäneet ja muut lapset vaarassa.

Vierailija
45/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joutunut ottamaan ekaluokkalaisen lukko-otteeseen, koska oli kerkesi muutamassa sekunnissa vahingoittaa toista oppilasta ja itseään. Poika löi saksilla luokkakaveriaan ennen kuin pääsin väliin ja ottamaan sakset pois. Sen jälkeen lapsi ehti hakata omaa päätään seinään pari kertaa (verta tuli), joten syliotteeksi meni. Siinäkin ehti raapia omiin kasvoihinsa verinaarmuja, ennen kuin sain totaaliseen lukkoon. 

Poliisi oli selvittämässä asiaa, minun toiminnassani ei ollut huomauttamista poliisin tai syyttäjän mielestä. 

Nämä kuuluvat laitokseen, joita nyt toivottavasti rakennetaan lisää. Ei yhteiskuntakelpoinen.

Vierailija
46/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jo lapsissa on täysin psykopaattisia tapauksia, joiden väkivalta on täysin arvaamatonta. Missä muussa työpaikassa sallittaisi jatkuva väkivallan uhka? Jos aikuinen joutuu pelkäämään oman turvallisuuden puolesta on täysin ymmärrettävää tunkea lapsi yksin johonkin huoneeseen, kyllä oma turvallisuus menee aika jonkun pennun edelle. 

Vierailija
47/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä tällaisia lapsia on paljon nykyään. Ja pitää muistaa, että päiväkodissa on muitakin lapsia. Lapsia joita pitää suojella Einoilta.

Itse olen ollut töissä eskarissa, jossa poika oli niin holtiton ja vaarallinen, että häntä ei välillä voinut päästää edes leikkimään muiden lasten kanssa. Hän puri, hän löi, hän veti hiuksista toisia lapsia ja aikuisia.

Tuleva nuorisorikollinen ja puu.kot.taja.

Vierailija
48/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoisessa välikädessä on se opettaja/hoitaja joka on vastuussa koko lapsiryhmän hyvinvoinnista mutta millä keinoin, jos ryhmässä on muutama riehuva, haastava tai väkivaltainen lapsi.

opettaja voi ja pitää jatkossa kieltäytyä ottamasta väkivaltaisesti käyttäytyvää lasta ryhmäänsä ilman henkilökohtaista avustajaa. Liian vähän sitä käytetään! tarvittaessa voi ottaa työsuojeluvaltuutetun avuksi. silloin väkivaltaiselle löytyy joku eti paikka tai avustaja tai jää kotiin. 

Vierailija
49/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuomio olisi ollut toinen, olisi joukkopako alalta alkanut. Jatkuva väkivallan pelko eikä oikeuksia tehdä mitään, jep jep. Vanhemmat pitäisi näissä tapauksissa haastaa oikeuteen, voisi lisätä kiinnostusta kasvatustyöhön. 

Vierailija
50/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyään Eino on koululainen. Lääkärinlausunnossa hänen todetaan kärsivän post-traumaattisen stressin piirteistä: takaumista, välttelykäyttäytymisestä ja herkistymisestä vastaaville tapahtumille.

Kaikki päiväkotiasiat tulevat mieleen yhdestä jutusta. Siitä, että joku tarraa kädestä kiinni, Eino itse sanoo.

Oikeuden mukaan lääkärinlausunnossa ei pystytty sulkemaan pois muita mahdollisia syitä nykyiselle oireiluille.

Kun hän lähti eskariin, niin äitinä koin, että lapsi oli rikki, Justiina sanoo."

Eli tarhan tädit paskoivat lapsen psyykkeen ja luoton toisiin ihmisiin.... tekisi mieli heittää arvaus siitä mikä päiväkoti kyseessä.

Vierailija
51/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetyttää tuo luonnehdinta juonikkuudesta ja vallanhimosta. En ole mikään alan ekspertti mutta minusta aggressiivinen käytös kertoo hallitsemattomasta raivosta. Juonikas ja vallanhimoinen henkilö syyllistyy enemmän henkiseen väkivaltaan ja manipulaatioon. 

Vierailija
52/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan selkeät ohjeet, jotka huomioivat kuitenkin sen että ihan tavallinen kiukkuinen tahtoikäinen saattaa heittäytyä jalattomaksi ja kieltäytyä ihan vaan pesemästä käsiä. Jos muu ryhmä noudattaa ohjeita ja on jo mennyt eteenpäin, ei yhden kanssa vain voi jäädä säätämään. Siellä edellä menevässä porukassa kun on mitä todennäköisimmin toisia vastaavia, jotka riehaantuvat kun aikuisen silmä vähänkään välttää.

Olen itse ollut tilanteessa, jossa 5v. lapsi heitti kymmeniä lapiollisia hiekkaa päälleni ja kaveria kivellä päähän. Opetti myös ryhmään tulleita ummikoita kiipeilemään aidalla ja juoksemaan aikuisia karkuun, ja sittenpä arki olikin rattoisaa. Muut lapset pelkäsivät heitä. Tutkimuksiin ei tietenkään päässyt ajoissa. Säälitti kyseinen lapsi, säälitti ryhmäkaverit ja työtoverit. Henkilökohtaisen avustajan olisi tarvinnut, ja pienemmän ryhmän. 

Vierailija
53/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sai myöhemmin asperger diagnoosin. Mutta jos ryhmässä on yksi tällainen niin mikä on näiden muiden lasten oikeus olla rauhassa, samalla tavalla riehuva ja väkivallalla uhkaava lapsi traumatisoi heitä kuten einon heittäminen vessaan.

Haluavatko ne muut lapset olla rauhassa, vai ovatko nämä käyneet ensin tämän Einon kimppuun, ja tilanteesta on taas tavalliseen tapaan tehty ongelma, kun tämä Eino ei suostukaan pahoinpideltäväksi.

Oletko Einon isä vai äiti?

Vierailija
54/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on taas näitä vapaan kasvatuksen tuloksia, joille haetaan nepsy diagnoosi. Rajat puuttuu, kun vanhemmat eivät jaksa kasvattaa. Hyppivät kaikkien silmille jo lapsina ja myöhemmin istuvat vankiloissa. 

Vierailija
55/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Ikävää että lapset ajatellaan "juonikkaaksi ja vallanhimoiseksi". Lapsi ei ole mikään juonia punova pikkuaikuinen, vaan kehittyvä. Se kertoo jo aikuisesta itsestään jotain ja ei ihan ymmärrä poikien kehitystä? Pitää osata alasta jotain ettei tilanteet eskaloidu tai aikuisena itse eskaloi lisää. Villikin lapsi tajuaa jotain ja sääntöjä. Komennot. Rauhoitutaan ja ulkona juostaan?

--

Meidän on helppo täältä kommentoida ja neuvoa ja kritisoida kuinka toimia vaikean lapsen kanssa. Kai se on vaikeaa mennä lässyttämään kun tilanne on päällä, että nyt rauhoitutaan ja juostaan sitten ulkona jos lapsi potkii, räkii ja riehuu aikuisen puheesta vain yltyen ja on ilmiselvää ettei lapsella enää itsekontrolli toimi.

Kuinkahan meidänkin suu pantaisiin kun olisimme itse tilanteessa riehuvan lapsen kanssa ja iso ryhmä lapsia siinä myös vastuulla?

Vaikea sanoa. Kuitenkin "juonikas" saattaa tarkoittaa myös sellaista manipuloivaa käytöstä.

..

Vierailija
56/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että lapset ajatellaan "juonikkaaksi ja vallanhimoiseksi". Lapsi ei ole mikään juonia punova pikkuaikuinen, vaan kehittyvä. Se kertoo jo aikuisesta itsestään jotain ja ei ihan ymmärrä poikien kehitystä? Pitää osata alasta jotain ettei tilanteet eskaloidu tai aikuisena itse eskaloi lisää. Villikin lapsi tajuaa jotain ja sääntöjä. Komennot. Rauhoitutaan ja ulkona juostaan?

Viisivuotiaskin voi olla jo täysi kus*pää vaikka kuinka kiemurtelisit ja vänkäisit vastaan.

Vierailija
57/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyään Eino on koululainen. Lääkärinlausunnossa hänen todetaan kärsivän post-traumaattisen stressin piirteistä: takaumista, välttelykäyttäytymisestä ja herkistymisestä vastaaville tapahtumille.

Kaikki päiväkotiasiat tulevat mieleen yhdestä jutusta. Siitä, että joku tarraa kädestä kiinni, Eino itse sanoo.

Oikeuden mukaan lääkärinlausunnossa ei pystytty sulkemaan pois muita mahdollisia syitä nykyiselle oireiluille.

Kun hän lähti eskariin, niin äitinä koin, että lapsi oli rikki, Justiina sanoo."

Eli tarhan tädit paskoivat lapsen psyykkeen ja luoton toisiin ihmisiin.... tekisi mieli heittää arvaus siitä mikä päiväkoti kyseessä.

Luitko lainaamasi tekstin kokonaan? 

"Oikeuden mukaan lääkärinlausunnossa ei pystytty sulkemaan pois muita mahdollisia syitä nykyiselle oireiluille." 

Vierailija
58/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää tuo luonnehdinta juonikkuudesta ja vallanhimosta. En ole mikään alan ekspertti mutta minusta aggressiivinen käytös kertoo hallitsemattomasta raivosta. Juonikas ja vallanhimoinen henkilö syyllistyy enemmän henkiseen väkivaltaan ja manipulaatioon. 

Se, että päiväkodin henkilökunta liittää tuollaisia luonnehdintoja päiväkoti-ikäiseen lapseen, osoittaa sen sortin todellisuudentajun puutetta, että en oikein usko heidän muihinkaan juttuihin.

Vierailija
59/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertääköhän veri lapsilla näissä kuristusoitteissa ja väkisinpidoissa.

Vierailija
60/318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sai myöhemmin asperger diagnoosin. Mutta jos ryhmässä on yksi tällainen niin mikä on näiden muiden lasten oikeus olla rauhassa, samalla tavalla riehuva ja väkivallalla uhkaava lapsi traumatisoi heitä kuten einon heittäminen vessaan.

Haluavatko ne muut lapset olla rauhassa, vai ovatko nämä käyneet ensin tämän Einon kimppuun, ja tilanteesta on taas tavalliseen tapaan tehty ongelma, kun tämä Eino ei suostukaan pahoinpideltäväksi.

Taisi miinuspeukkujen määrästä päätellen kolahtaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän