Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut aikuiset tai keski-ikäiset käyttää itsestään nimitystä täysorpo?

Vierailija
18.08.2024 |

Siis sitten kun heidän molemmat vanhempansa ovat kuolleet. Yleensä orvolla tarkoitetaan lasta joka on menettänyt vanhempansa. Lähinnä mietin, mikä idea on tässä itsensä kutsumisessa täysorvoksi?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisetvihmiset on naurettavannlapsellisia nykyään. Häpesin silmät päästäni, kun miesystäväni itki äitinsä hautajaisissa, kuinka on nyt orpo. Äijä oli 56 vuotias!

Vierailija
22/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosikot ottavat nuo sanonnat vakavissaan ja virallisesti? Se on epävirallinen puhekieli vain, ei virastokieli. Siinä on osahuumori tai tragediavivahde riippuen miltä tuntuu, jos joku sanoo puoliorpo tai koko-orpo. Ehkä kaipaa vaikka äitiään tai vanhemman tuomaa turvan tunnetta. Ehkä ei kaipaa toista vanhempaa. Tai haluaa julistaa sen huumorilla tai muuten että koko-orpo, koska se on niin totta, olisiko oikea sana jonkun mielestä vanhemmaton. Muut saattavat puhua vanhemmistaan siinä tilanteessa ja se pitää tuoda esille ettei ole omia enää. Ehkä toinen osaa sitten huomioida tunteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo on henkilö, jonka vanhemmat ovat kuolleet. Muistan, kuinka mummoni hautajaisissa enoni ja äitini itkivät, että ovat nyt orpoja.

Sanakirjan mukaan orpo on lapsi, joka on menettänyt vanhempansa.

No mitä ne eno ja äiti vanhemmilleen ovat?

Aikuisia ihmisiä joiden vanhemmat ovat kuolleet.

En minä ainakaan puhu aikuisista lapsistani "aikuisina ihmisinäni joiden vanhemmat ovat kuolleet".

Vierailija
24/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo on henkilö, jonka vanhemmat ovat kuolleet. Muistan, kuinka mummoni hautajaisissa enoni ja äitini itkivät, että ovat nyt orpoja.

En minä ainakaan puhu aikuisista lapsistani "aikuisina ihmisinäni joiden vanhemmat ovat kuolleet".

He ovat sinun aikuisia lapsiasi.

Vierailija
25/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa naurettavalta.

Vierailija
26/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän aikuinen voi olla orpo. Siihen vain yleensä kiinnitetään vähemmän huomiota kuin lapsen orpouteen, aivan ymmärrettävistä syistä.

Vierailija
27/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat sinun aikuisia lapsiasi.

No niin tietysti, sitähän edellinen kommentoija tarkoitti. Eikä sanaa "aikuinen" edes tarvita, jos on tilanteesta johtuen selvää että jonkun lapset ovat jo aikuisia.

Vierailija
28/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä. Eli mun 82-vuotias äitinikin on ORPO???

Haloo. 

Vierailija
29/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos jään lapsena orvoksi, en enää ole orpo sen jälkeen kun täytän 18?

Vierailija
30/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tarkoittaako sana lapsi tässä yhteydessä tietyn ikäistä ihmistä, vai sitä että ihminen on oman vanhempansa lapsi?

Vierailija
31/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin että ikäiseni sanovat noin ihan vaan vitsillä.

Vierailija
32/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et.

Vierailija
33/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleistako heräsit?

Vierailija
34/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä. Eli mun 82-vuotias äitinikin on ORPO???

Haloo. 

Totta kai voi olla orpo, mutta harvemmin sitä tarvitsee noin vanhan kohdalla kertoa. Vähän niinkuin pikkulapsista ei erikseen sanota, että he ovat sinkkuja. Kaikki tietävät muutenkin, että se on mitä todennäköisintä. Voihan joku alkaa seurustella jo päiväkodissa, mutta itse en tiedä ainuttakaan sellaista tapausta.

Vierailija
35/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tarkoittaako sana lapsi tässä yhteydessä tietyn ikäistä ihmistä, vai sitä että ihminen on oman vanhempansa lapsi?

Jälkimmäistä tietenkin.

Vierailija
36/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erotukseksi puoliorvosta tietysti.

No joo, mutta itse käyttäisin tätä termiä silloin, kun on kyseessä alaikäinen henkilö tai nuori aikuinen (maks 27 vuotta). Henkilökohtaissti itselläni on ollut hieman orpo olo äitini kuoleman jälkeen.  Olen monasti toivonut, että olisi sisaruksia, joilla on sama menneisyys ja samoja muistoja.

Vierailija
37/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jonkun kuolleen lapsi, olet orpo. Se on vähän samanlainen juttu kuin että Jeesus on Jumalan poika. Ei kukaan tulkitse sitä niin, että Jeesus oli jonkinlainen Peter Pan joka ei kasva aikuiseksi. Jokainen tajuaa, että sanalla poika on kaksi eri merkitystä. Voi olla jonkun poika, vaikka ei olisi alaikäinen.

Vierailija
38/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli kun olin neljä vuotias, ja isä kun olin viisi. Silloin kai olin orpo. Mutta nyt aikuisena ei tulisi mieleenkään sanoa itsestäni orvoksi. Vihasin tuota sanaa lapsena. 

Ennen vanhaan oli tapana, kun menin johonkin kylään, niin eiköhän joku kysynyt: "Kenekä tyttöjä se sinä olet?" En tiennyt mitä olisi pitänyt vastata.

Vierailija
39/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyt orpona siihen asti kun vanhempasi herää kuolleista.

Vierailija
40/50 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisikin vaikeaa, koska olisit jo kuollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän