Työkaveri saa samoista työtehtävistä lähes 500 euroa enemmän palkkaa eri koulutuksella
Tuntuu epäreilulta. Työn sisältö ja vastuut täysin samat.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ota asia puheeksi esimiehen kanssa tai kuka teillä nyt palkoista päättääkin.
Minulla oli sama tilanne, että henkilö, jolla oli vähemmän koulutusta, työkokemusta ja ylipäätään osaamista tässä työssä kuin minulla, sai 500 euroa korkeampaa palkkaa kuin minä samoista hommista. Tiedän hänen palkkansa, koska hän sen itse kertoi - jos joku nyt tähän takertuu.
Tässä syynä oli se, että ko, henkilö oli meidän pomojen kaveri. Sanoin asiasta ja sanoin myös sen, että tiedän miksi näin on. Esimies ei vastannut mitään, meni vain hyvin vaikean näköiseksi, ja parin päivän päästä ilmoitti, että minun palkkani nousee sen 500.Meillä on myös pari muuta, joilla luultavasti palkka on samasta syystä korkeampi kuin muilla.
Missä on se firma, jossa esimies tuosta vain nostaa palkkaa? Tuo on firmalle melkoinen menoerä ja se pitää perustella. Lisäksi mitä isompi firm asitä hankalampi esimiehen on päättää tuosta vain palkasta.
Koulutus on vain yksi mittari.
Meillä voi olla vaikka kaksi diplomi-insinööriä. Molemmat ovat "koodaajia". Toinen on juuri valmistunut koulusta ja toisella on 25 vuoden kokemus.
Palkka ei tietenkään ole sama vaikka tehtävät ovat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama koulutus, mutta saan 9 euroa päivä palkan sijaan.
Jos asiaa ajattelee, tämä on epäreilua. Tämä ei ole sitä, mitä varten opiskelin vuosikausia hiki hatussa, mutta ainakin nuo 9 euroset kattavat aika lailla opintolainan lyhennyksen ja korot, jolloin ei mene muista tuista rahaa niihin. Välillä tekisi mieli tehdä vain 9 euron arvoisesti, mutta jossain mieleni perällä ääni sanoo, että mitään ei tapahdu tekemättä parastaan. Mihinkään se ei ole elämässäni johtanut koskaan, mutta silti yhä kuuntelen sitä, koska ei ole muutakaan mahdollisuutta. En edes tiedä, mitä tekisin sillä palkalla sen jälkeen, kun opintolaina on maksettu pois. Tänä vuonna olen tehnyt jo isommat hankinnat vuosiksi eteenpäin ja ensi kuussa alan ostamaan joulujutut. Sen jälkeen alan varmaan maksamaan ylimääräisiä lyhennyksiä. Rehellisesti sanottuna en tiedä, sammuuko tuo ääni sen jälkeen, kun opintolaina on maksettu, koska sitten olen tavallaan nolla p
Miksi saat vain 9 e/pv, miksi et saa myös työttömyysetuutta? Vai katsotko, että ne työssäkäyvätkin saa etuutta?
Mun työpari on mun palkasta kateellinen vaikkei se edes tiedä paljonko mä saan. Jatkuvasti pitää puheissa yllä, että mä saan puolipäiväisenä täyspäiväisen palkkaa.
Hän ei ole koskaan kysynyt. Kerran se alkoi taas tuon jankutuksensa - se siis valittaa mulle. Siihen sitten sanoin, että pitäskö sun käydä tämä keskustelu esimiehen kanssa, kun hän on se joka voi vaikuttaa sun palkkaan sun kanssas. Jokainenhan meistä omat palkkaneuvottelunsa käy.
Tuolleen nätisti yritin vihjasta, mutta ei se tajunnut.
Minulla oli tänä kesänä 4 vko palkallinen kesäloma, vaikka aloitin töissä toukokuun alussa. Samaan aikaan tulleella työkaverilla ei tätä ollut, koska hän ei osannut sitä työsopimusneuvotteluissa vaatia. Sain siis tuhansien eurojen edun vain siksi, että osasin asiasta kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama koulutus, mutta saan 9 euroa päivä palkan sijaan.
Jos asiaa ajattelee, tämä on epäreilua. Tämä ei ole sitä, mitä varten opiskelin vuosikausia hiki hatussa, mutta ainakin nuo 9 euroset kattavat aika lailla opintolainan lyhennyksen ja korot, jolloin ei mene muista tuista rahaa niihin. Välillä tekisi mieli tehdä vain 9 euron arvoisesti, mutta jossain mieleni perällä ääni sanoo, että mitään ei tapahdu tekemättä parastaan. Mihinkään se ei ole elämässäni johtanut koskaan, mutta silti yhä kuuntelen sitä, koska ei ole muutakaan mahdollisuutta. En edes tiedä, mitä tekisin sillä palkalla sen jälkeen, kun opintolaina on maksettu pois. Tänä vuonna olen tehnyt jo isommat hankinnat vuosiksi eteenpäin ja ensi kuussa alan ostamaan joulujutut. Sen jälkeen alan varmaan maksamaan ylimääräisiä lyhennyksiä. Rehellisesti sanottuna en tiedä, sammuuko tuo ääni sen jälkeen, kun opintola
Saan työ markkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen. Ne saisin tekemättä työtäkin.
Elämä on usein epäreilua. En minäkään olisi halunnut syntyä Suomeen, vaan Amerikkaan, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Eli sen sijaan että vaadit itse 500 euroa enemmän, vaadi kaverille palkanalennusta.
Suomalainen vaikka maksaa 100€ ettei toinen saa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tänä kesänä 4 vko palkallinen kesäloma, vaikka aloitin töissä toukokuun alussa. Samaan aikaan tulleella työkaverilla ei tätä ollut, koska hän ei osannut sitä työsopimusneuvotteluissa vaatia. Sain siis tuhansien eurojen edun vain siksi, että osasin asiasta kysyä.
Kysyin, mutta vastaus oli, että on hakijoita, jotka eivät lomaa vaadi...
Ekan työhakemuksen tein viikon töissä olon jälkeen, ja nyt on sellaisia kuvioita, että tuskin olen täällä enää ensi vuonna.
Mitäs se sulle kuuluu mitä muut saa palkkaa? Kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo nyt on? Oma palkkani on sellainen, että siihen kuuluu henkilökohtainen lisä. Kriteerit sen maksamiselle ovat selvät kaikille. Turha varmaan kerrtoa, että sen lisän vuoksi myös verotus lisääntyi.
Samoin. Tosin tienaan reilu 200 euroa enemmän kuin samaa työtä tekevä. Hänellä on paperilla pidempi kokemus. Mutta henkilökohtaiset lisät nostaa ja näin sen pitää ollakin. Ja niihin vaikuttaa moni asia.
Vierailija kirjoitti:
Noin puutteellisesta avauksesta on helppo vetää johtopäätökset, miksi avaaja saa 500 vähemmän palkkaa kuin toinen, enemmän koulutettu. Jos siinä olisi kerrottu ammattiala, kyseisten henkilöiden koulutustaso ja työssäoloaika, niin ei tarvitsisi edes arvailla?
No ei kai kukaan tänne noin tunnistettavasti kirjoita?
Voisi olla esim pätevän ja epäpätevän luokanopettajan välinen palkkaero, tosin taitaa olla vielä enemmänkin kuin tuo 500e. Epäpätevät harvoin saavat myöskään kesältä palkkaa, joten siitä voi laskea, kuinka paljon vähemmän ihan täysin samasta työstä voi kaksi ihmistä saada aivan täysin samasta työstä. Epäpäteville vielä annetaan usein sellaiset haasteelliset luokat opetettavaksi, joita vakkarit ei huoli.
Nimimerkillä itsekin pitkiä sijaisuuksia ennen valmistumista tehnyt. Yhtään parempi opettaja en ollut muodollisen valmistumiseni jälkeen, sijaisena oli jopa enemmän intoa kokeilla ja kehittää opetusta.
Vierailija kirjoitti:
No ei mennyt oikeudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mennyt oikeudenmukaisesti.
Minkä sitä voi, jos toinen osaa neuvotella ja/tai omaa niin hyvän taustan, että työnantaja hänet haluaa millä tahansa ehdoilla? Jos ehdotus olisi tullut työnantajalta, niin sitten se olisi ollu epäoikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voisi valittaa
Höpö höpö. Ap voi itse aktiivisesti pyrkiä saamaan palkankorotuksen esim parantamalla koulutustaan tai työn tuloksia. On ihan yleistä että samassa roolissa samoilla vastuilla olevat saavat eri palkkaa - toiset nyt on vaan parempia ja tehokkaampia kuin toiset ja saattavat kontribuoida lajemmin kuin oma roolinsa. Yleensä ne vähemmän tienaavat ja ei niin hyvät eivät tätä huomaa.
Tein kerran vuokratyöfirman kautta töitä ja sain parempaa palkkaa kuin vakituiset samoista tehtävistä. Toki en saanut firman etuja ja työsopimuskin oli vain 3 kk kerrallaan.
Julkisella sektorilla koulutus on yksi palkan peruste. Mitä korkeampi koulutus, sitä parempaa palkkaa saa, vaikka tekisi samoja töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin, mutta vastaus oli, että on hakijoita, jotka eivät lomaa vaadi...
Ekan työhakemuksen tein viikon töissä olon jälkeen, ja nyt on sellaisia kuvioita, että tuskin olen täällä enää ensi vuonna.
Siis kysyit haastattelussa vai vasta sitten, kun sinut oli jo valittu? Ei tuollaisia kysytä ennen kuin paikka on varma, silloin alkaa tarkemmat neuvottelut niin lomista kuin palkastakin. Eikä tuossa vaiheessa enää sanota, että "meillä on hakijoita, jotka ei lomaa vaadi", koska valittu on katsottu parhaaksi tekijäksi.
Jotkut tessit määrää palkan koulutuksen mukaan toiset taas työtehtävien mukaan. Nämä on niitä ay liikkeen sanelemia juttuja.