Työkaveri saa samoista työtehtävistä lähes 500 euroa enemmän palkkaa eri koulutuksella
Tuntuu epäreilulta. Työn sisältö ja vastuut täysin samat.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan koulutus? Entä työkaverin?
Villi veikkaus päiväkodista. Varhaiskasvatuksen ope vs. lastenhoitaja, vaikka eivät vastaakaan toisiaan.
Sama tuli mieleen. Sote ala täynnä aika isojakin palkkaeroja.. työnkuva käytännössä sama mutta työ voidaan teettää halvemmalla, samalla osaamisella
Lastenhoitaja ei tee varhaiskasvatuksen open töitä.
Mutta luulee tekevänsä.
Itse tekisin työt sitten 500 eurolla vähemmällä vaivalla? Eli tipauta neljäsosa työtahdista pois.
Julkisellahan tuo normaalia että koulutus vaikuttaa palkkaan. Esim yks tuttu opiskeli insinööristä DI;ksi jotta saisi samassa työssään korkeamman palkan vaikka työtehtävä pysyi samana.
Onhan se tavallaan kiva, että koulutus palkitaan varsinkin jos työ edellyttää. Mutta mikäli ilman koulutustakin voi tehdä hommat tarpeeksi hyvin, niin palkan pitäisi olla reilusti sama.
Mä en voi sanoa työkavereille, et mulla on 23senttiä suurempi tuntipalkka kun heillä. Mikä sota siitä syttyisi. Ne on niin rahan ahneita.
Työpaikassani valtiolla työkaverini tienaa suurin piirtein aloittajan mainitseman summan verran enemmän kuin minä ja muut samaa työtä tekevät. Hän ei osaa työtehtäviään ja on laiska. Jos tulee vaikkapa sähköpostitse ohjeita, miten joku asia pitää hoitaa, ei tämä henkilö lue ohjeistusta ja häntä pitää opastaa erikseen joka kerta.Eikä suurempi palkka johdu ikälisistä.
Noin puutteellisesta avauksesta on helppo vetää johtopäätökset, miksi avaaja saa 500 vähemmän palkkaa kuin toinen, enemmän koulutettu. Jos siinä olisi kerrottu ammattiala, kyseisten henkilöiden koulutustaso ja työssäoloaika, niin ei tarvitsisi edes arvailla?
Ota asia puheeksi esimiehen kanssa tai kuka teillä nyt palkoista päättääkin.
Minulla oli sama tilanne, että henkilö, jolla oli vähemmän koulutusta, työkokemusta ja ylipäätään osaamista tässä työssä kuin minulla, sai 500 euroa korkeampaa palkkaa kuin minä samoista hommista. Tiedän hänen palkkansa, koska hän sen itse kertoi - jos joku nyt tähän takertuu.
Tässä syynä oli se, että ko, henkilö oli meidän pomojen kaveri. Sanoin asiasta ja sanoin myös sen, että tiedän miksi näin on. Esimies ei vastannut mitään, meni vain hyvin vaikean näköiseksi, ja parin päivän päästä ilmoitti, että minun palkkani nousee sen 500.
Meillä on myös pari muuta, joilla luultavasti palkka on samasta syystä korkeampi kuin muilla.
Onko kyseeessä taulukkopalkka vai sopimuspalkka?
Mikä ihme tuo nyt on? Oma palkkani on sellainen, että siihen kuuluu henkilökohtainen lisä. Kriteerit sen maksamiselle ovat selvät kaikille. Turha varmaan kerrtoa, että sen lisän vuoksi myös verotus lisääntyi.
Paremmille työntekijöille maksetaan enemmän. Ei kai se mikään salaisuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin työt sitten 500 eurolla vähemmällä vaivalla? Eli tipauta neljäsosa työtahdista pois.
Noin ne sosialistit neuvoo toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku asumisyksikkö tietysti jossa sosionomi ja lähihoitaja tekee täysin samaa hommaa parin sadan palkkaerolla.
Sosionomit eivät yleensä halua tehdä lähihoitajan töitä vaikka se olisi olennainen osa työtä. Ei kannata edes palkata.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voisi valittaa
Kannattaa kuulla huonosta suoriutumisestaan ihan julkisesti, eikös. Työnantaja saa maksaa sitä palkkaa, mitä haluaa. Vain julkisella puolella tuo pitää osata perustella, yksityisellä riittää, että palkka on tuloksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voisi valittaa
Ai mihin?
Olet tollo!
Yksityisellä puolella palkat eroaa valtavasti toisistaan. Ihan osaamisen ja tuloksen mukaan.
Julkisella puolella taas maksetaan kaikille se tess-palkka.
Mutta julkisellakin puolella saa henkikököhtaisia lisiä, osaamisen, taitojen ja kykyjen mukaan.
500 euroa on huikea ero, ja erittäin harvinainen suuruusero palkoissa.
Varmaa on kuitenkin se, ettei kukaan työnantaja maksa työntekijälle turhasta. Siihen ei ole varaa.
Parhaat työntekijät pyritään pitämään talossa, hyvällä palkallaja muilla eduilla.
Koska parhaat työntekijät myös tuottavat talolle eniten.
Työkokemus? Omalla alalla ainakin palkka nousee kokemusvuosien karttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku asumisyksikkö tietysti jossa sosionomi ja lähihoitaja tekee täysin samaa hommaa parin sadan palkkaerolla.
Sosionomit eivät yleensä halua tehdä lähihoitajan töitä vaikka se olisi olennainen osa työtä. Ei kannata edes palkata.
Sosinomia ei ole koulutettu lähihoitajaksi. Hän ei edes tiedä, mitä lähihoitajat tarkasti ottaen tekevät.
Sitä paitsi, sosionomin koulutus on korkeampi, kuin lähihoitajan.
Sosionomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta.
Lähihoitajat valmistustavat koulutasoisesta terveydenhuolto oppilaitoksesta.
Sairaanhoitajilla ja sosionomeilla on saman tasoinen koulutus. Mutta eri aloille.
Minulla on sama koulutus, mutta saan 9 euroa päivä palkan sijaan.
Jos asiaa ajattelee, tämä on epäreilua. Tämä ei ole sitä, mitä varten opiskelin vuosikausia hiki hatussa, mutta ainakin nuo 9 euroset kattavat aika lailla opintolainan lyhennyksen ja korot, jolloin ei mene muista tuista rahaa niihin. Välillä tekisi mieli tehdä vain 9 euron arvoisesti, mutta jossain mieleni perällä ääni sanoo, että mitään ei tapahdu tekemättä parastaan. Mihinkään se ei ole elämässäni johtanut koskaan, mutta silti yhä kuuntelen sitä, koska ei ole muutakaan mahdollisuutta. En edes tiedä, mitä tekisin sillä palkalla sen jälkeen, kun opintolaina on maksettu pois. Tänä vuonna olen tehnyt jo isommat hankinnat vuosiksi eteenpäin ja ensi kuussa alan ostamaan joulujutut. Sen jälkeen alan varmaan maksamaan ylimääräisiä lyhennyksiä. Rehellisesti sanottuna en tiedä, sammuuko tuo ääni sen jälkeen, kun opintolaina on maksettu, koska sitten olen tavallaan nolla pisteessä. Yli 20 vuotta olen pystynyt löytämään jonkun syyn jatkaa yrittämistäni ja parastani, mutta en tiedä, pystynkö enää vakuuttamaan itseäni, kun lopputulokset ovat jääneet hyvin haaleiksi.
Pitäähän paremmalla koulutuksella joku arvo olla. Pian kaikki menisivät muuten vain helpoimpaan koulutukseen tai suoraan töihin.