Mies lähti, tunteet sekaisin
Mies lähti. Ei täysin yllättäen, vaan kriisin aikana kun en ollut kotona. Jäin yksin raskaana ja kahden pienen kanssa. Sanoi, ettei halua olla kanssani ja olen tehnyt selväksi, että erolla ei ikinä uhata vaan sitten lopullisesti erotaan. Nyt vain lähti. Ei antanut mitään mahdollisuutta edes keskustella asioita läpi ennen lähtöä, eikä vastaa puhelimeen.
En ole koskaan ollut näin yksin. En tiedä haluaako hän enää olla kanssani. En tiedä miten tämmöisestä ahdistuksesta selviää. Mulla ei ole läheisiä ystäviä, sisaruksia eikä vanhempia, vaan mieheni on ollut koko elämäni.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä naisten uhriutumistarinoita. Harvemmin kuulee akka lähti, yhyy, mitä mä nyt teen nyyhkytystä miehiltä.
Asioilla tuppaa olemaan yleensä kaksipuolta.
Kyllä ero on kriisi myös miehille.
Ja totta kai aina on kaksi puolta, mutta meidän tilanteessamme ei ole taustalla esim. mitään pettämistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, on tosi raskas tilanne. Sinun ei tarvitse silti selvitä yksin, otat huomenna yhteyttä neuvolaan, seurakuntaan (ehkä joku osaa kertoa paremmin).
Et mahda mitään toisen käytökselle. Saat surra ja olla ahdistunut. Sinä selviät kyllä.
Riitaa on ollut siitä, kun mies on loukannut minua eikä kanna vastuuta. Ja nyt sitten satutti tämmöisellä tempulla vielä enemmän. Vaikka haluaisikin palata, niin miten minä voin antaa tämmöisen tempun anteeksi :( Olen itse parisuhdekriisistä henkisesti valmiiksi huonossa kunnossa ja raskauden takia fyysisesti.
Tuntuu, että sydän räjähtää ulos rinnasta kun en saa edes asioita puhuttua selväksi toisen kanssa
Niin, pallo on nyt sinulla millaista elämää sinä haluat elää? Mitä tunteista jauhaminen auttaa? Nainen, toimi! Alas sieltä ristiltä ulisemasta!
Vierailija kirjoitti:
Muistan ikuisesti sen hetken kun menin illalla nukkumaan miehen lähdön jälkeen, mitä minä paskalla. Sen jälkeen ollaan eletty ihan hyvää arkea lasten kanssa iloineen ja suruineen.
Kliseet pitää eniten paikkaansa, aika auttaa.
Kannattaa myös tehdä itsetutkiskelua. Miksi kävi näin? En tarkoita että sinussa olisi vika, vaan ihan kasvamisen kannalta. Tiedän, ettei toisesta saa nyt irti mitään, mutta tapahtumia kannattaa käydä omassa mielessä läpi. Mun ero johtui 90% puolisosta, mutta opin myös itsestäni.
Esimerkiksi, Miksi valitsit sellaisen puolison joka ei ota vastuuta? Miten vältät sen jatkossa?
Tsemppiä ja jaksamista.
Ei täysin yllättäen . . . kolmas lapsi muuttaa kaiken?
Sitä niittää mitä kylvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei täysin yllättäen . . . kolmas lapsi muuttaa kaiken?
Sitä niittää mitä kylvää.
Siis tässä on nyt ollut useamman päivän kriisijakso, jonka aikana lähti. Tämmöistä vastaavaa ei ollut ennen raskautta tai aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Lähde sinäkin.Laita miehelle viesti,että lähdit ja lapset jäi asuntoon.
Heitteille jättö. Huono neuvo. Tästä voi saada ihan vankilatuomion.
En tiedä haluaako hän enää olla kanssani.
Voi pyhä jeesus teidän naisten kanssa.
Mitä, jos haluaa? Elämä jatkuu kuten tähänkin asti ja te elätte onnellisina elämänne loppuun asti? Kasva aikuiseksi.
Mies lähti ja jätti sinut kahden pienen lapsen ja yhden syntymättömän kanssa? Okei, sinä panet eron vireille ja haet apua lastenvalvojalta.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä elarit juoksemaan. Mene lasten valvojalle ja ilmoita myös Kelaan että asut lasten kanssa yksin niin saat enemmän lapsilisää.
Mikä tämän lastenvalvojan pointti on kun siellä ainoastaan vahvistetaan paperille se mitä isä ja äiti ovat lapsista sopineet?
Ei siellä yksipuolisesti tehdä yhtään mitään...
Neuvolaan yhteys maanantaina, saat sieltä tietoon oikeat sosiaalisen tuen kanavat siellä missä asut. Samoin lastenvalvojaan. Täytä netissä Kelan lomake, jolla saat yksinhuoltajakorotuksen lapsilisiin, niin ei tule niin älyttömät rahahuolet. Seurakunnan diakonille voi jutella, sieltä saa apua vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Sinä selviät kyllä, vaikka juuri nyt ei tuntuisi siltä.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä naisten uhriutumistarinoita. Harvemmin kuulee akka lähti, yhyy, mitä mä nyt teen nyyhkytystä miehiltä.
Joo, yhyy, akka lähti ja jätti minut kahden pienen lapsen kanssa, ja kolmas tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Jospa mies tulkitsi, että "olen tehnyt selväksi, että erolla ei ikinä uhata vaan sitten lopullisesti erotaan" tarkoittaa, että eron mahdollisuus on kielletty keskustelunaihe. Joten lähti sitten keskustelematta ja lopullisesti kuten ohjeistus oli.
No ehkä ei tarvitse vaimon kanssa tunteista enää keskustella, jos tuota tulkintaa miettii, mutta lapsia ei jätetä noin, tuosta vaan, ilman minkäänlaista sopimista mistään. Ja raskaana olevan puhelinsoittoihinkaan ei vastaa? Vaikka hätä olisi? Surkea ihmishirviö. Taustalta löytyy varmaan taas joku naikkonen.
Asiat hoitumaan ja tuet juoksemaan, kyllä tuosta aikanaan selviää, kokemusta on. Ja mihinkään miehen puheisiin ja lupauksiin ei sitten kannata uskoa ja luottaa, ne yrittävät vaan aina liueta vastuusta ja elatuksesta. Jos kerran noin toimii, toimii jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ole ekana mikään huoltajuuskiista ja elatus mielessä :(
En vaan ymmärrä. Tiedän, että mies on täysin rikki myös henkisesti stressistä, mutta en voi mitenkään ymmärtää miten voi tässä tilanteessa lähteä ja jättää mut tänne kun kaikki on kesken ja oon täysin yksin
Sitä kutsutaan elämäksi. Elämässä ei ole ennustettavuutta ja omista arvovalinnoistaan voi joutua vastuuseen yksinkin. Kautta aikojen lapsia on kasvanut yhden vanhemman perheistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ole ekana mikään huoltajuuskiista ja elatus mielessä :(
En vaan ymmärrä. Tiedän, että mies on täysin rikki myös henkisesti stressistä, mutta en voi mitenkään ymmärtää miten voi tässä tilanteessa lähteä ja jättää mut tänne kun kaikki on kesken ja oon täysin yksin
Mikä se oli tuo henkinen stressi? Miksi mies näki ainoana vaihtoehtona lähteä luotasi? Sanoiko hän, että ei halua olla kanssasi enää vai juuri nyt, poistuiko hän vain rauhoittumaan?
Paskat tunteista. Kun on kaksi pientä ja kolmas tulossa niin tärkeintä on selvitä arjesta. Miehesi on paska aviomies ja paska isä. Älä jää yksin vaan hae apua. Elämä ei ikinä ole yhdestä miehestä kiinni. Tärkeintä tässä maailmassa on NYT sinä ja lapset. Vaikeaa on mutta kaikesta selviää mistä on pakko. Voit vielä olla ylpeä itsestäsi kun löydät sisältäsi voimaa selvitä!
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, on tosi raskas tilanne. Sinun ei tarvitse silti selvitä yksin, otat huomenna yhteyttä neuvolaan, seurakuntaan (ehkä joku osaa kertoa paremmin).
Et mahda mitään toisen käytökselle. Saat surra ja olla ahdistunut. Sinä selviät kyllä.
Lässyn lässyn LÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta tapausta tiedät, joissa vaimo on lähtenyt ja jättänyt raskaana olevan miehen kahden lapsen kanssa yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde sinäkin.Laita miehelle viesti,että lähdit ja lapset jäi asuntoon.
Heitteille jättö. Huono neuvo. Tästä voi saada ihan vankilatuomion.
Naiset ei koskaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolaan yhteys maanantaina, saat sieltä tietoon oikeat sosiaalisen tuen kanavat siellä missä asut. Samoin lastenvalvojaan. Täytä netissä Kelan lomake, jolla saat yksinhuoltajakorotuksen lapsilisiin, niin ei tule niin älyttömät rahahuolet. Seurakunnan diakonille voi jutella, sieltä saa apua vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Sinä selviät kyllä, vaikka juuri nyt ei tuntuisi siltä.
Niin kauan kun mies on virallisesti kirjoilla asunnossa, eikä avioeroa ei ole laitettu vireille kela ei maksa senttiäkään.
Nyt nainen, herää! Sinä olet nyt tästä päivästä alkaen yksin lastesi kanssa. Ei ole sinun asiasi miettiä miehen rikkinäisyyttä. Huolehdi sinä itsestäsi ja lapsistasi.
Ekana ei ole mielessä huoltajuus, mutta ota nyt vaikka heti yhteyttä vaikka sosiaalipäivystykseen ja kysy, mistä saisit apua. Jos sinulla ei ole oikeasti kenenkään puhelinnumeroa, jolta voisit pyytää apua, mene käymään ulkona lastesi kanssa. Siellä näet ainakin luontoa, jos et ihmisiä. Voit mennä vaikka kirkkoon, jos se on lähellä.