Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin perustuu se väittämä, että liikunta ei laihduta?

Vierailija
18.08.2024 |

Voitteko te vauva-palstan älyköt kertoa tämän mulle. 

Jos ihminen syö kulutukseensa näiden liian paljon, totta kai se lihoo! Mutta, jos ihminen syö saman verran kuin kuluttaa, paino pysyy samana. Mutta jos ihminen syö saman verran kuin aina ennenkin, mutta erona vain se, että liikunnan määrä lisääntyy, pitäisi kaiken järjen mukaan laihtua, kun energian kulutus on suurempaa kuin energian saanti.

Joten kysymys kuuluu; millä logiikalla liikunnan lisääminen ei laihduta, vaikka noissa kolmessa mainitussa esimerkissäni nimenomaan se esimerkki numero 3 oli se jossa energian kulutus oli suurempaa kuin mitä oli energian saanti

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorien määrään se perustuu. Yksi suklaapatukka on parin tunnin kävely.

Melkoinen patukka on sinulla mielessä, jos siinä on 500 kcal.

Vierailija
42/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan synnyttämä energiavaje on aika vähäinen, jos ei ole aktiiviliikkuja, joka hiihtää 20 kilometrin lenkin viidesti viikossa, ja merkittävästi ylipainoiset harvoin ovat. Voi käydä jopa niin, että liikuntaharrastuksen aloittamisen myötä lihoo, koska alkaa huomaamattaan syödä enemmän. Esimerkiksi tunnin kävelylenkillä kulutetut kalorit saa takaisin, kun syö lenkin päälle juustovoileivän ja juo lasillisen appelsiinimehua. Jos annoskokojen säätelyssä, näläntunteen hallinnassa ja kylläisyyden tunnistamisessa on haasteita, helposti tulee lenkin jälkeiseen nälkään syötyä liikaa. 

Erikoinen harhaluulo. 500 kcal kulutus tulee jo aika kevyellä liikunnalla tai muulla puuhastelulla. Tuon eteen pitää syödä melko paljon jos ei syö kermakastikkeita, karkkia ja sipsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä laihduin useita kiloja vahingossa. Putkiremontin aikana kävin joka aamu ennen töihin menoa uimassa viitenä päivänä viikossa niin ei tarvinnut suunnitella suihkuja vesikatkojen mukaan. Halli oli lähellä työpaikkaa. En muuttanut ruokavaliota. Lisäksi mies oli mummolassa lasten kanssa kun oli lomalla joten minä kävelin tai pyöräilin asiointimatkat. Töihin kyllä 1 km kävelin muutenkin. N. 5 kg lievästä ylipainosta normaaliin reilussa kahdessa viikossa lähinnä uimalla. 

Sinun ruokavaliossasi ei varmaan ole ollut vikaa ja tottakai silloin laihtuu, jos alkaa liikkua enemmän ja syöt sopivassa suhteessa kulutukseen.

Vierailija
44/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pulska ihminen ei liiku paljoakaan ja istuu enimmäkseen paikallaan sanotaan hänen ylipainon johtuvan liikunnan puutteesta. Niin kaipa silloin liikunta auttaa siinä ylipainon vähenemisessä.

Vierailija
45/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mä olen laihtunut rupesin liikkumaan.

Olipa yllätys. Mä huomasin peilistä kun posket peitti korvat. Puntari näytti 90. Hävetti, nolotti ja olisin voinut kaivautua maanrakoon. Eikun lenkkarit jalkaan ja ulos. Vuodessa lähti 15kg ilman suurempia ponnistuksia. M50.

Vierailija
46/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan lisäksi pitäisi saada se ruokavalio kuntoon, jotta laihtuisi. Liikunta kyllä toimii, mutta ei sillä laihdu, että vetää pitsaa ja olutta aina salitreenin jälkeen. Ruokavalion korjaus, jos se syöminen on pitsaa ja olutta, auttaa pelkkään laihtumiseen nopeammin. Muita hyötyjä liikunnalla kyllä on. Omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen se liikunta kyllä toimii.

Jos ei vedä muuta koko päivänä kuin pitsaa ja olutta salitreenin jälkeen, niin annoskoot huomioiden laihtuu kyllä varmasti. Silläkin 80-kiloinen laihtuu, jos syö pelkkää karkkia 1500 kcal vuoden jokaisena päivänä.

https://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index…

Vierailija
47/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntasuorituksessa laskennallisesti poltetut kalorit eivät tule täysimääräisenä hyödyksi kalorivajeeseen, koska yhtään kovemman liikuntasuorituksen jälkeen ihminen vähentää muita aktiviteetteja ja myös ei tahdonalaista "mikroliikuntaa" (jalan heilutusta, asennonvaihtelua, ojentelua yms.)

Liikunnan muut hyödyt ovat merkittävämpiä ihmisen terveydelle ja toimintatoimintakyvylle kuin laihtumisen tuki.

Vierailija
48/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän sitä on lääketieteellinen ihme, kun mun elimistö ei "tottunut" liikuntaan niin, että laihtuminen olisi tyssännyt.

Pitkään meni kymmenien kilojen laihduttamiseen, mutta luppopäivinä ja sairastaessa ei paino laskenut niin, kuin liikunnallisina päivinä, vaikka syömisen määrä oli sama. Ja homma jatkui näin koko taipaleeni ajan. Liikunta piti myös pollan kasassa. Paino on pysynyt jo pitkään tavoitelukemissa.

Vierailija
49/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sitä on lääketieteellinen ihme, kun mun elimistö ei "tottunut" liikuntaan niin, että laihtuminen olisi tyssännyt.

Pitkään meni kymmenien kilojen laihduttamiseen, mutta luppopäivinä ja sairastaessa ei paino laskenut niin, kuin liikunnallisina päivinä, vaikka syömisen määrä oli sama. Ja homma jatkui näin koko taipaleeni ajan. Liikunta piti myös pollan kasassa. Paino on pysynyt jo pitkään tavoitelukemissa.

Sama täällä. Meitä on kaksi.

Vierailija
50/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki liikunta mikä kuluttaa kaloreita tietysti laihduttaa. Mutta aika vähän.

Sen vaikutus on niin paljon pienempi kuin ruokavalion, että liikunta lähinnä estää lihomista, ja sitäkin vain, jos sitä harrastaa melkein joka päivä.

Jos liikkuu 500 kcal edestä joka päivä, niin miksi sen vaikutus olisi pienempi kuin -500 kcal ruokaa päivittäin? Minulle liikunta on ihan ylivoimainen laihdutuskeino, koska silloin teen jotain enkä vaan istu koneella miettimässä, että helvetti kun on nälkä. Lisäksi kun saan syödä 500 kcal enemmän, niin päivittäinen näläntunne tuntuu olevan pienempi kuin tilanteesa, jossa olen passiivinen ja olen vähentänyt syömistä. Tämä varmasti vaihtelee yksilökohtaisesti.

Vierailija
51/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun ei syö edes suklaapatukkaa?

No tässähän on näistä kommenteista  jo nähty, että "lihava on aina suklaasyöppö", ja vetää kaksin käsin suklaapatukoita lenkin jälkeen, eli "liikunta ei siis laihduta"! ;D

Vierailija
52/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä oli joku tutkimus jossa oli tutkittu erilaisia ihmisiä, mm. jotain alkuperäiskansoja jotka liikkuu tunteja päivässä ja mitattu kalorimääriä, peruskulutusta jne.

Lopputulos oli, että edes ne liikunnalliset kansat ei kuluttaneet juuri yhtään enempää energiaa, koska keho adaptoitui. Erikseen mainittiin, että tutkijat oli aika järkyttyneitä tästä tuloksesta.

Liikunnasta on kuitenkin muuta hyötyä. Esimerkiksi se parantaa kehon sokeriaineenvaihduntaa joka sitten taas osaltaan voi auttaa pudottamaan painoa. Mutta sekin vain hyvin vähän.

Vierailija
53/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseletkö aina tyhmiä? Esson persut kyselevät juuri noin, että entäs, entäs ja entä. Itsestäänselvyyksissäkin.

Vierailija
54/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Morjensta pöytään, ollaan samikset ;D

Vierailija
55/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan liikunnanvihaajien väittämä. Itse olen aina syönyt monipuolisesti ja tasapainoisesti. Sain Koronan ja long covidin ja olin aika huonossa kunnossa pitkään. Lihoin tänä aikana 10kg. Kun sain itseni kuntoon ja aloin taas juosta säännöllisesti, laihduin huomaamatta sen 10kg pois, vaikka varmasti syön näillä juoksumäärillä välillä jopa enemmän kuin ennen.

Liikunta ei kuluta kaloreita vain silloin kuin liikut. Kalorikulutus on isompi jatkuvasti, jos liikut säännöllisesti, sillä keho käyttää energiaa mm. siihen, että se palautuu ja lihakset kehittyy jne. Lisäksi aineenvaihdunta pysyy käynnissä paremmin.

Jos liikunta ei laihduta, niin miksi kestävyysjuoksijat ovat niin laihoja? Turha väittää, että syövät vähän. Sillä vähällä syömisellä ei tehdä sellaisia kilometrimääriä, mitä huiput tekee. 

Ei ole, vaan tutkitusti lukuisia kertoja todettu fakta. Liikunnan merkitys painonpudotuksessa on vähäinen. Liikunnan merkitys painonhallinnassa on huomattavan iso. 

Kukaan ei väitä etteikö kaikkien pitäisi liikkua useita kertoja viikossa. Ja laihduttajan etenkin tehdä raskasta lihaskuntotreeniä ettei lihakset katoa. Mutta puhtaasti rasvan poiston kannalta liikunnan merkitys on pieni.  

Vierailija
56/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kolme.

Vierailija
57/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseletkö aina tyhmiä? Esson persut kyselevät juuri noin, että entäs, entäs ja entä. Itsestäänselvyyksissäkin.

Olen persu ja lähdin ulos liikkumaan. Vihervassarille se on ilmeisesti liian vaikeaa.

-eri

Vierailija
58/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilijöiden puolesta sen verran, että kaikki liikunta on hyvästä, sillä on miljoona plussaa elämän kannalta ja aina aikaa pois jääkaapilta. 

Eli sikäli, pitäkää lumelääkkeenne. Ongelmat alkavat silloin, jos ihminen liikkuu ehkä niin paljon, että paikat hajoaa tai vähintään hermot menee, ja laihdutus tyssää siihen.

Vierailija
59/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta yksin ei laihduta, on se versio jonka olen kuullut. Pitäisi liikkua älyttömän paljon, ja yksi suklaaley tai jäätelö jo mitätöi koko homman. Kaloreja pitää vähentää, se tapahtuu syömisen seuraamisella. Liikunt aon hyvä apu.

Vierailija
60/91 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani kysyisin, että vedätkö tuon "persun" aina vastineeksi, kun huomaat, ettei sinulla ole mitään järjellistä sanottavaa? Ei yhtään ketjua enää, missä ei hoettaisi persua. Antaa heikkolahjaisen vaikutelman. eri