Onko totta että Suomi on maailman ainoa maa, jossa on "hyvä" sosiaaliturvajärjestelmä?
Suomessa ja muissa Pohjoismaissako vain on tällainen kassa nimeltä Kela ja muualla maailmassa ei saa mitään? Onko totta? Naapuri jäi työttömäksi ja väitti tänään, että onneksi kotimaassa on hyvä sosiaaliturva kun muualla maailmassa olisi joutunut hampaattomaksi ja kodittomaksi kerjäläiseksi.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä hyvä?! Tuet on ihan surkeat ja eihän niitä edes saa ellei käy läpi älytöntä selvitysruljanssia työkkäriin ja kelaan ennenkuin niihin saa mitään lausuntoja ja päätöksiä. Hirveä määrä resursseja käytetään tuen hakijan taustojen selvittämiseen joidenkin satasten vuoksi.
hyvin näyttää kuitenkin maittavan työttömänä olo vuodesta toiseen.mullekkin yks työtön sanoin miks menisin töihin kun saan kaiken mitä tarvitsen nyttenkin.
Ja mulle yksi työssäkäyvä sanoi, että ei tee töissä mitään vaan on vauvapalstalla ja kirjoittaa jankuti jankuti viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppalaisessa tarkastelussa meillä on keskinkertainen sosiaaliturvajärjestelmä, joka muodostaa suurimman yksittäisen menoerän valtion budjetista.
Pystytkö sanomaan, missä maassa olisi parempi?
Tanska, Hollanti, Belgia,....
Suomessa velvoitteiden laiminlyönti voi johtaa toimeentulotuen alentamiseen, muttei koskaan sen epäämiseen. Tanskassa ja monissa muissa maissa toimeentulotuki voidaan evätä kokonaan, jos henkilö ei täytä velvoitteita.
Sehän on pelkästään hyvä asia. Tpimeentulotuki on sopimus. Jos sitä ei noudata niin tuki pois.
Köyhäinavun tarkoitus on turvata minimitoimeentulo. Ei kesämökkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta äitiysloma Alankomaissa on vain kolme kuukautta eikä julkista päivähoitoa ole. Kiinnostavaa kyllä, vaikka lapsiperheitä tuetaan Suomea vähemmän, on syntyvyys korkeampi.
Alankomaissa päivähoidon tarvetta vähentää äitien osa-aikatyö ja koulun aloitus 4-vuotiaana.
Juu, hallitus meinasi jo siirtää eläkeläiset yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon.
Kyllä se varmaan vielä menee noin.
Mtv 3 oli juttu, että kokoomus olisi siirtänyt, mutta muut puolueet vielä kielsi.
Mutta onhan se selvää, että lisäsäästöjä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä hyvä?! Tuet on ihan surkeat ja eihän niitä edes saa ellei käy läpi älytöntä selvitysruljanssia työkkäriin ja kelaan ennenkuin niihin saa mitään lausuntoja ja päätöksiä. Hirveä määrä resursseja käytetään tuen hakijan taustojen selvittämiseen joidenkin satasten vuoksi.
hyvin näyttää kuitenkin maittavan työttömänä olo vuodesta toiseen.mullekkin yks työtön sanoin miks menisin töihin kun saan kaiken mitä tarvitsen nyttenkin.
Ja mulle yksi työssäkäyvä sanoi, että ei tee töissä mitään vaan on vauvapalstalla ja kirjoittaa jankuti jankuti viestejä.
vituttaako kun tukia leikataan?.sä matonen olet perseauki mä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä.
Mutta määräaikaisessa sellaisessa.
Oletko sinä asfalttimies joka on soffalla talvet?
huomenta perseaukinaiset! .itkekää lisää niin varmaa valtio palkitsee teidät paremmilla tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen.ja hankin hyvin.vituttaako?
Mahtaako moni työkyvyttömyyseläkkeellä oleva parantua, jos eläkeläisen asumistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi jota ei saa omistusasuntoon?
Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on katastrofi. Maksajan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä kuka noita oikein saa. En itse ainakaan tunne ketään kuka edes viitsii moiseen kyykytykseen ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta, suomi saanut eu moitteita huonosta sosiaaliturvasta.
Niin on kaikki muutkin EU-maat saaneet, niissä sosiaaliturva on huonompi kuin Suomessa. EU ei myöskään laske asumistukea sosiaaliturvaan kuuluvaksi, koska asumistukea saa vain Suomessa. Oikeasti Suomen sosiaaliturva on siis EU-maiden parhain.
No minä asun Saksassa ja täällä on Buergergeld joka on 563 euroa yhdelle ja avioparille 1012 euroa. Lisäksi maksetaan koko vuokra ja lämmityskulut. Itse maksetaan sähkö ja sähkölämmityksia Saksassa on tuskin missään. Jos on lapsia saavat he iän mukaan joko 357 tai 471 e kk plus kuukaudessa lapsilisä on Saksassa 250 euroa. Eli jos maksetaan koko vuokra niin onhan se asumistukea ihan selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta, suomi saanut eu moitteita huonosta sosiaaliturvasta.
Niin on kaikki muutkin EU-maat saaneet, niissä sosiaaliturva on huonompi kuin Suomessa. EU ei myöskään laske asumistukea sosiaaliturvaan kuuluvaksi, koska asumistukea saa vain Suomessa. Oikeasti Suomen sosiaaliturva on siis EU-maiden parhain.
No minä asun Saksassa ja täällä on Buergergeld joka on 563 euroa yhdelle ja avioparille 1012 euroa. Lisäksi maksetaan koko vuokra ja lämmityskulut. Itse maksetaan sähkö ja sähkölämmityksia Saksassa on tuskin missään. Jos on lapsia saavat he iän mukaan joko 357 tai 471 e kk plus kuukaudessa lapsilisä on Saksassa 250 euroa. Eli jos maksetaan koko vuokra niin onhan se asumistukea ihan selvästi.
eli suomen laiskat paskat saksaa makoilemaan?
Joissakin maissa on parempi ja joissakin huonompi sosiaaliturva kuin Suomessa.
Suomessa on Pohjoismaiden heikoin sosiaaliturva. EU-tasolla olemme saaneet useita huomautuksia huonosta sosiaaliturvasta, mutta ei meillä kuitenkaan EU:n huonoin sosiasliturva ole.
Se, että meillä olisi jotenkin erityisen hyvä sosiaaliturva, on pelkkää propagandaa. Moni uskoo siihen, ja yllättyy pahasti esim. sairastuessaan vakavasti, kun ei se sosiaaliturva autakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa esimerkiksi lapsilisä on 250 euroa per lapsi ja sitä saa jopa 25-vuotiaaksi asti. Saksassa ruoka maksaa lisäksi puolet vähemmän kuin Suomessa.
Suomessa lapsilisä on alle 100 euroa per lapsi ja se loppuu sinä päivänä, kun lapsi täyttää 17-vuotta.
Saksassa lisäksi on ilmainen hammaslääkäri vuoden vai kahden välein.
Saksassa saa myös sairauksiin kuntoutusta. Ei jätetä yksin toipumaan.
Lisäksi lääkärin voi valita itse ja hoitaa koko perheen terveysasiat saman lääkärin vastaanotolla. Aikoja lääkärille saa helposti nopeasti, eikä tarvitse vakuuttaa ensin sairaanhoitajaa siitä, että tarvitsee lääkäriajan.
Suomen mukamas ruhtinaallinen SOS.turva on oikeiston syöttämää huttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa esimerkiksi lapsilisä on 250 euroa per lapsi ja sitä saa jopa 25-vuotiaaksi asti. Saksassa ruoka maksaa lisäksi puolet vähemmän kuin Suomessa.
Suomessa lapsilisä on alle 100 euroa per lapsi ja se loppuu sinä päivänä, kun lapsi täyttää 17-vuotta.
Saksassa lisäksi on ilmainen hammaslääkäri vuoden vai kahden välein.
Saksassa saa myös sairauksiin kuntoutusta. Ei jätetä yksin toipumaan.
Lisäksi lääkärin voi valita itse ja hoitaa koko perheen terveysasiat saman lääkärin vastaanotolla. Aikoja lääkärille saa helposti nopeasti, eikä tarvitse vakuuttaa ensin sairaanhoitajaa siitä, että tarvitsee lääkäriajan.
sinne siis olemaan jouten.
Ei ole. Suomen sosiaaliturva on Euroopan keskitasoa. Pohjois-Euroopassa tuppaa olemaan parempi sosiaaliturva ja Etelä-Euroopassa heikompi (koska siellä luotetaan perinteisesti sukulaisten apuun), mutta Suomen sosiaaliturvassa ei ole mitään erityistä kehumista. Voin tämän sanoa useammassa muussa Euroopan maassa asuneena.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako moni työkyvyttömyyseläkkeellä oleva parantua, jos eläkeläisen asumistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi jota ei saa omistusasuntoon?
Kelan lääkäri osaa parantaa vaikka neliraajahalvaantuneen. Vieläpä etänä.
Hänen ei tarvitse edes nähdä potilasta, eikä määrätä mitään lääkkeitä tai hoitoja. Vain pari paperille kirjoitettua sanaa riittää parantamaan minkä hyvänsä taudin.
Toisinaan onnistuvat jopa herättämään kuolleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin hyvin pieni osa naapurisi väittämässä on totta. Muualla sosiaaliturva ei riippumatto. Esim Norjassa työttömyysturva voidaan evätä kokonaan, jos ei täytä tiettyjä ehtoja, kun taas Suomessa sitä vain lasketaan astettain. Tätä Orpo on tarkoittanut kun hän on sanonut, että edetään kohti pohjoismaista sosiaaliturvaa. Valtion tulee tarjota suojaverkko, mutta se ei saa muodostua riippumatoksi.
täällä on vain osa porukasta lepäillyt siellä riippumatossa vuosikymmeniä ja osa jo monta sukupolvea. Tollanen vastikkeeton touhu pitäisi saada loppumaan.
Tarkoitat ilmeisesti pääomatulojen varassa laiskottelevia? Tosiaan moinen loisiminen tuntuu siirtyvän sukupolvelta toiselle. Ullanlinnassa asuessa sen tosiaan huomasi; oli räikeää ja työssäkäyviä häiritsevää.
Juu, hallitus meinasi jo siirtää eläkeläiset yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon.
Kyllä se varmaan vielä menee noin.