Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kouluruokiin laitetaan? VATSAKIPU!

Vierailija
17.08.2024 |

Pojalla (12v) joka päivä vatsa kipeä koulun jälkeen. Kipu alkaa jo koulussa noin yhden aikaan JOKA PÄIVÄ. Keväällä oli vatsakipua jota en yhdistänyt kouluruokaan, kesällä ei ollut mitään ja nyt taas vatsakipua. Tänään ei ole ollut kipeä maha, mutta viikolla oli joka päivä. 

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupäivän aiheuttama stressi voi aiheuttaa vatsakipua. Minulla ei ole mitään allergioita tms., mutta työpäivän aikana vatsa tulee kipeäksi. Tätä ei tapahdu lomalla kotona, mutta heti jos ollaan reissussa tai tapahtuu jotain muuta stressaavaa niin vatsaan alkaa koskea ruokailun jälkeen. Sama kipu tulee töissä ruokailun jälkeen, koska on pieni stressi päällä.

T. Opettaja

Vierailija
42/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni rakastaa kouluruokaa ja syö aina vatsansa täyteen. Parhaita ruokia hakee vielä toisenkin lautasellisen. Sitten jaksaa taas välitunneilla kirmata. Välillä hän pyytää, että kävisin ostamassa ruokalasta ylijäämää. Sieltä saa meidän kulmilla kuka tahansa käydä ostamassa ruokailuajan jälkeen niin kauan kuin riittää, maksaa 1,50 €/litra. Varsinkin keitot ja pastat ovat hänen herkkuaan.

No, ne lisäaineethan ja aromit sen ruua saa maistumaan ja vieläpä ylensyömään.

Kai kotona tarjoat lapselle aitoa ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulupäivän aiheuttama stressi voi aiheuttaa vatsakipua. Minulla ei ole mitään allergioita tms., mutta työpäivän aikana vatsa tulee kipeäksi. Tätä ei tapahdu lomalla kotona, mutta heti jos ollaan reissussa tai tapahtuu jotain muuta stressaavaa niin vatsaan alkaa koskea ruokailun jälkeen. Sama kipu tulee töissä ruokailun jälkeen, koska on pieni stressi päällä.

T. Opettaja

Käykää pierukävelyllä.

Vierailija
44/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://mauste-sallinen.fi/

Myrkyn lykkäs. Ponnekaasu🤔?

PAM Original Cooking Spray koostuu rapsiöljystä, kookosöljystä, palmuöljystä ja soijalesitiinista ja se helpottaa vähäkalorisen ruokavalion noudattamista.

Rapsiöljyä verrataan moottoriöljyn, se on halvin ja käytetyin näissä. Yöks, varmasti masu kipee. Joku oli tehnyt salapoliisityötä, tutkinut kaiken käyttämänsä ravinnon läpikotaisin ja ainoa syy ripuloinnille oli tämä tämmöinen vuokaöljy! 

Vierailija
45/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa koulun yhteydessä töissä. Koulu on ns keskuskeittiö, jossa ruoka siis valmistetaan. 

tosi moni valittaa vatsakipua ja vatsan turpoamista ruokailun jälkeen. Siis ihan aikuiset, joilla ei ole mitään yliherkkyyksiä. 

Eli jotain siinä ruuassa on ja olenpa kerran kuullut että kyse on hiivauutteesta, jota ruokaan lisätään täyttävyyden takia. 

Tämän todenperäisyydestä en tiedä.

Usko vaan sitä lasta kun valittaa kipua. Ihan varmasti on  totta eikä kuvitelmaa.

Vierailija
46/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös jännityskipua eikä johdukaan ruoasta. 

Vierailija
47/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja tiedän täsmälleen, mistä ap puhuu. Minä ja monet muut opet -oppilaista puhumattakaan- tiedämme, että nykyajan kouluruoka aiheuttaa vatsavaivoja. Kun aloitin nuorena opena 15 vuotta sitten, ruoka oli vielä ok ja joissakin kouluissa jopa paikanpäällä tehtyä. Nykyään ruoka on lähinnä eineksiä. Minä ja useat muut opet saamme vatsavaivoja tuosta ruuasta, onpa eräs kollega lopettanut kokonaan kouluruuan syömisen (tuo omat eväät). Eräässä koulussa lapset nimittivät ruokaa pieruruuaksi, koska se todellekin laittaa pierettämään. En tiedä mikä lisäaine tätä ongelmaa aiheuttaa, mutta olen todella kiukkuinen, koska lapsillemme syötetään tällaista moskaa!  Ja juuri kasvavat lapset ja nuoret tarvitsisivat ravinteikasta, puhdasta ja terveellistä ruokaa  -ei mössöjä, jotka on kyllästetty E-koodeilla. Ja ikävä sanoa, että on se aikamoisen pahaakin. (En toki oppilaille tätä ikinä sanoisi)

Vierailija
48/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päiväkodissa koulun yhteydessä töissä. Koulu on ns keskuskeittiö, jossa ruoka siis valmistetaan. 

tosi moni valittaa vatsakipua ja vatsan turpoamista ruokailun jälkeen. Siis ihan aikuiset, joilla ei ole mitään yliherkkyyksiä. 

Eli jotain siinä ruuassa on ja olenpa kerran kuullut että kyse on hiivauutteesta, jota ruokaan lisätään täyttävyyden takia. 

Tämän todenperäisyydestä en tiedä.

Usko vaan sitä lasta kun valittaa kipua. Ihan varmasti on  totta eikä kuvitelmaa.

Kun näkee sen kouluruuan sisällön, niin ei tarvitse ihmetellä vaivoja.

Vierailija
49/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pari viikkoa laittaa omat ruuat mukaan, muuttuuko mikään?

Vierailija
50/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muille ei tule oireita, tuskin on ruoassa se vika.

Vierailija
51/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitosruoka on nykyään koostettu noin 20-50 elintarvikkeen kaltaisesta aineksesta, ei tuollaista syötetä edes sikalassa sioille. Vaatikaa itsellenne ja lapsillenne parempaa.

Vierailija
52/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tsekkaa ravintoainelistaa, niin sieltä löytyy kaikenlaisia lisäaineita. Sieniuutetta(mitä sitten onkin), maltodekstriiniä, hiivauutetta, jatkoprosessoitua sokeria, E-koodeja ties kuinka paljon...

Vierailija
53/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja tiedän täsmälleen, mistä ap puhuu. Minä ja monet muut opet -oppilaista puhumattakaan- tiedämme, että nykyajan kouluruoka aiheuttaa vatsavaivoja. Kun aloitin nuorena opena 15 vuotta sitten, ruoka oli vielä ok ja joissakin kouluissa jopa paikanpäällä tehtyä. Nykyään ruoka on lähinnä eineksiä. Minä ja useat muut opet saamme vatsavaivoja tuosta ruuasta, onpa eräs kollega lopettanut kokonaan kouluruuan syömisen (tuo omat eväät). Eräässä koulussa lapset nimittivät ruokaa pieruruuaksi, koska se todellekin laittaa pierettämään. En tiedä mikä lisäaine tätä ongelmaa aiheuttaa, mutta olen todella kiukkuinen, koska lapsillemme syötetään tällaista moskaa!  Ja juuri kasvavat lapset ja nuoret tarvitsisivat ravinteikasta, puhdasta ja terveellistä ruokaa  -ei mössöjä, jotka on kyllästetty E-koodeilla. Ja ikävä sanoa, että on se aikamoisen pahaakin. (En toki oppilaille tätä ikinä sanoisi)

Miksi sitä ei saisi oppilaille sanoa?  Eikö lapsia sen vertaa arvosteta, että uskotellaan heille tarjottavan hyvää ravintoa, vaikka totuus on aivan muuta?

Vierailija
54/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai e-koodeilla. Punajuuresta uutettava värikin on e-koodi. Sitä käytetään yleisesti esimerkiksi karkeissa ja mansikkamehuissa ja -jogurteissa, koska mehut ja jogurtti itsessään ovat vain harmaankellertäviä. Punajuurella tehdään se mansikkainen väri siihen. Puhumattakaan siitä e-koodien tulvasta, jonka lapsi saa aina kun nielee jäätelöä, karkkia, sipsejä, limsaa ja energiajuomaa. Sitä nimittäin uppoaa jo alakouluikäisiin tolkuttomat määrät.

Vierailija
55/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni rakastaa kouluruokaa ja syö aina vatsansa täyteen. Parhaita ruokia hakee vielä toisenkin lautasellisen. Sitten jaksaa taas välitunneilla kirmata. Välillä hän pyytää, että kävisin ostamassa ruokalasta ylijäämää. Sieltä saa meidän kulmilla kuka tahansa käydä ostamassa ruokailuajan jälkeen niin kauan kuin riittää, maksaa 1,50 €/litra. Varsinkin keitot ja pastat ovat hänen herkkuaan.

No, ne lisäaineethan ja aromit sen ruua saa maistumaan ja vieläpä ylensyömään.

Kai kotona tarjoat lapselle aitoa ruokaa?

Ilmeisesti joistakuista on käsittämätöntä, että jotkut lapset pitävät kouluruuasta. Sen tarkoitus ei ylipäänsä ole olla lapsen ainut ateria vaan yksi ateria viidestä, joten tietenkin hän saa kotona vielä lisääkin ruokaa. Ei ole mitään vikaa siinä, jos lapsi on energinen ja liikkuu välituntisin ja pyöräilee koulumatkat (ehkä kaupunkikouluissa tuntematon asia?). Minusta on hyvä, että hän syö kunnolla koulussa. Ei sitten häiriköi tai nuku oppituntejakaan.

Vierailija
56/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on halpaa pas...laita eväät mukaan koululaiselle. Reissumies ja hedelmä menee helposti mukana.

Vierailija
57/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja tiedän täsmälleen, mistä ap puhuu. Minä ja monet muut opet -oppilaista puhumattakaan- tiedämme, että nykyajan kouluruoka aiheuttaa vatsavaivoja. Kun aloitin nuorena opena 15 vuotta sitten, ruoka oli vielä ok ja joissakin kouluissa jopa paikanpäällä tehtyä. Nykyään ruoka on lähinnä eineksiä. Minä ja useat muut opet saamme vatsavaivoja tuosta ruuasta, onpa eräs kollega lopettanut kokonaan kouluruuan syömisen (tuo omat eväät). Eräässä koulussa lapset nimittivät ruokaa pieruruuaksi, koska se todellekin laittaa pierettämään. En tiedä mikä lisäaine tätä ongelmaa aiheuttaa, mutta olen todella kiukkuinen, koska lapsillemme syötetään tällaista moskaa!  Ja juuri kasvavat lapset ja nuoret tarvitsisivat ravinteikasta, puhdasta ja terveellistä ruokaa  -ei mössöjä, jotka on kyllästetty E-koodeilla. Ja ikävä sanoa, että on se aikamoisen pahaakin. (En toki oppilaille tätä i

Et kai sä nyt oikeesti luule, että teollisuus käyttää jotain punajuurta värjäykseen? Kemian tuotteita ne käyttää.

Vierailija
58/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa palautetta kouluille

Vierailija
59/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa kouluruoka on niin pidettyä, että se toisinaan jopa loppuu kesken. Varsinkin lihapulla-, puuro-, uunimakkara- ja tonnikalapastapäivät ovat sellaisia, että nirppanokkaiset teinitytötkin syövät. Joskus täytyy perunoiden loputtua tehdä äkkiä viimeisille luokille jotain pakkasesta löytyvää hätävararöstiperunaa. Ehkä ruuan suosio johtuu siitä, että koulumme on tämän kaupunginosan keskuskeittiö, josta ruoka viedään edelleen lähiseutujen päiväkoteihin ja pikkukouluihin.

Vierailija
60/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ala-asteella maaseudulla sain vielä koulussa paikan päällä tehtyä ruokaa, kaikki pitivät ruuasta enkä muista että kukaan olisi valittanut laadusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi