Miesten vs naisten työnjako kotona. Miten teillä menee? Koetko sen reiluksi?
Olen paljon miettinyt tätä asiaa. Meillä mies siis tekee kyllä kotona asioita, laittaa tiskejä, siivoaa lasten leluja ja jopa joskus imuroi huom! pyytämättä! Ruokaakin laittaa ja käy kaupassa, yleensä vaan pyydettäessä. Vastuu näistä on siis minulla ja yleensä myös ne pääsääntöisesti teen. Mies laittaa ruokaa korkeintaan ehkä pari kertaa kuussa, vaikka osaa kyllä laittaa sitä. Ja tämä yleensä silloin jos minä olen töissä ja hän vapaalla.
Minulla on myös vastuu pääasiallisesti siivouksesta, lasten asioista (toki mieskin osallistuu), esim lasten vaatetus ja harrastuksiin liittyvien asioiden, kuten urheilutarvikkeiden hankinta jne, on 100% minun vastuullani. Lemmikin hoito on myös minun hommani.
Näiden lisäksi myös taloudellinen vastuu on minulla. Tämän koen jotenkin epäkohdaksi. Maksan enemmän kaikesta, koska teen enemmän töitä ja saan hieman parempaa palkkaa. Mies siis ihan olettaa automaattisesti että maksan joka kuukausi melko huomattavan summan enemmän perheen yhteisistä menoista. Mies tekee kyllä perinteisiä miesten töitä, joita on erilaiset kunnostustyöt (näitäkin tosi harvoin, moni asia aika rempallaan meillä kotona) ja ne vaihtaa renkaat. Tosin auton huolto ja tankkaus, huoltojen varaamiset jää useimmiten minulle. Lasten pyörien pakolliset korjaukset mies hoitaa.
Mitä mieltä olette työnjaosta? Minulle kävisi perinteinen työjako, että nainen hoitaa kodin ja lapset, jos mies puolestaan ottaisi enemmän vastuuta taloudesta ja ns toisi rahan pöytään. Meillä kuitenkin tuntuu siltä että liian moni asia on minun vastuullani, vaikka toki mieskin jotain tekee. Teen tosiaan kahta eri työtä, koska taloustilanne ollut tiukka ja minulla onneksi mahdollisuus tehdä etänä toista työtä, etten jatkuvasti ole pois kotoa. Silti vapaa-aikaa minulla on tosi vähän ja välillä tuntuu että kaikki vapaat vain siivoan ja pesen pyykkiä. Olisi ihanaa jos voisi itse tehdä vähemmän. Mies tekee normityöajan, eikä näe tilanne että tilanne olisi mitenkään epäreilu. Mielipiteitä?
Kommentit (83)
Olen tehnyt asian helpoksi itselleni ja maksan naisystäväni kaikki kulut. Hän myös asuu luonani. Siivous hoituu ostettuna ja syömme myös paljon ulkona. Kauniin naisen seura on toki kallista, mutta koska omaisuutta on kertynyt, niin mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perhe on tiimi. Kaikki tekee sen mitä ehtii/jaksaa ja se maksaa jolla on rahaa. Osat ovat vuosien varrella vaihtunut moneen kertaan.
Hyvin on toiminut näin 22v ajan.
Entä jos osat ei vaihtuisi?
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt asian helpoksi itselleni ja maksan naisystäväni kaikki kulut. Hän myös asuu luonani. Siivous hoituu ostettuna ja syömme myös paljon ulkona. Kauniin naisen seura on toki kallista, mutta koska omaisuutta on kertynyt, niin mitä väliä.
Mikäs siinä jos kaikki on tyytyväisiä. Itse en ehkä naisena pystyisi tuohon! Paitsi ehkä jos yhteisiä lapsia, joita itse sitten puolestani hoitaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perhe on tiimi. Kaikki tekee sen mitä ehtii/jaksaa ja se maksaa jolla on rahaa. Osat ovat vuosien varrella vaihtunut moneen kertaan.
Entä jos osat ei vaihtuisi?
No pitäissairaan mieheni kanssa ei enää tule vaihtumaan. Silti perheemme on edelleen tiimi.
Meillä mä teen kutakuinkin kaiken. No ehkä toi nainen vie roskapussin jos sen kiikutan sen jalkoihin. M48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos kaikki on tyytyväisiä. Itse en ehkä naisena pystyisi tuohon! Paitsi ehkä jos yhteisiä lapsia, joita itse sitten puolestani hoitaisin.
Lapset olen tehnyt jo 20 vuotta sitten, mutta eri naisen kanssa. Nyt nautin elämästäni.
Meillä lapsettomina ei kotityöt olleet ongelma. Ensimmäisen lapsen aikana kotona ollessa tein kaiken ja töihin palattuani oli iso työ saada kaikki ennalleen. Toisen lapsen tullessa olin työtön ja pidin täyden hoitovapaan, joten tein taas kaiken. Töihin palattua minulla ei ollut enää aikaa eikä jaksamista alkaa uudelleenkouluttaa miestä.
Menot meillä on jaettu tasan hoitovapaata lukuunottamatta. Nyt olen kotona, tuloni ovat paljon miehen tuloja pienemmät ja kulut jaetaan nytkin tasan. Minusta on hullua, että mies odottaa minun tekevän kaiken, koska minulla on aikaa enemmän. Pyysin miestä tekemään yhden pienen korjaushomman ja mies vaan ihmetteli miksen minä sitä tee. Teen nyt vain sen mitä huvittaa ja jätän miehen kommentit tekemättömistä töistä huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mä teen kutakuinkin kaiken. No ehkä toi nainen vie roskapussin jos sen kiikutan sen jalkoihin. M48
Jatkan. Jos alkaisin vaimoksi, niin tämä talo olisi kaatopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos kaikki on tyytyväisiä. Itse en ehkä naisena pystyisi tuohon! Paitsi ehkä jos yhteisiä lapsia, joita itse sitten puolestani hoitaisin.Lapset olen tehnyt jo 20 vuotta sitten, mutta eri naisen kanssa. Nyt nautin elämästäni.
Okei. Vaihdoit nuorempaan?
Teen kaikki kotityöt ja maksan kaiken.
Jep. Ihan kahjo tilanne. Olen vaikka kuinka monta kertaa päättänyt dead linen erolle, mutta se siirtyy aina eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos kaikki on tyytyväisiä. Itse en ehkä naisena pystyisi tuohon! Paitsi ehkä jos yhteisiä lapsia, joita itse sitten puolestani hoitaisin.Lapset olen tehnyt jo 20 vuotta sitten, mutta eri naisen kanssa. Nyt nautin elämästäni.
Okei. Vaihdoit nuorempaan?
Ex-vaimo päätti vaihtaa minut, siitä on jo vuosia.
Meillä on omat asunnot eikä lapsia. Silloin ei tule tällaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsettomina ei kotityöt olleet ongelma. Ensimmäisen lapsen aikana kotona ollessa tein kaiken ja töihin palattuani oli iso työ saada kaikki ennalleen. Toisen lapsen tullessa olin työtön ja pidin täyden hoitovapaan, joten tein taas kaiken. Töihin palattua minulla ei ollut enää aikaa eikä jaksamista alkaa uudelleenkouluttaa miestä.
Menot meillä on jaettu tasan hoitovapaata lukuunottamatta. Nyt olen kotona, tuloni ovat paljon miehen tuloja pienemmät ja kulut jaetaan nytkin tasan. Minusta on hullua, että mies odottaa minun tekevän kaiken, koska minulla on aikaa enemmän. Pyysin miestä tekemään yhden pienen korjaushomman ja mies vaan ihmetteli miksen minä sitä tee. Teen nyt vain sen mitä huvittaa ja jätän miehen kommentit tekemättömistä töistä huomiotta.
Jos mies maksaisi enemmän, niin silloin ymmärtäisin tuon, muuten epäreilu tilanne.
Ei ole normaali jako teillä ap. Yleisempää on taas-arvoinen jako, jossa molemmat tekee yhtä paljon, joko kaikkea tai sovitusti jaetut jutut molemmille.
Mies on jo muutaman vuoden pitänyt kodin puhtaana ja jääkaapin kunnossa ja maksanut kaiken. Minä osallistun tällä hetkellä vain maksamalla kotisiivouksen kerran kuussa. En pidä jakoa reiluna, mutta tällä mennään kunnes joko toivun tai näännyn pois.
Minä kokkaan, mies siivoaa, pyykit ja tiskit hoidetaan puoliksi niin että minä täytän, mies tyhjentää. Lapsen asiat hoidin minä, lapsi oli minun (aikuinen jo). Mies hoitaa auton, joka on samalla kesämökki. Menot tulojen mukaan. Koen reiluksi.
Aika 50/50 kaikki. Minulta luonaa ruohonleikkuu siinä missä mieheltä pyykkihuolto.
Se joka tekee vähemmän, maksaa enemmän. Nettotuloista %, koska sama määrä työtä on saman arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Teidän tilannettanne ei oikein voi rinnastaa lapsiperhe-elämään, mutta pitipähän sinunkin tulla tänne keulimaan.