Miksi toiset äidit "eivät voi" harrastaa liikuntaa vauva-aikana, mutta toiset juoksevat iloisesti rattaita työntäen?
Aika usein selitellään, ettei vauvan takia ehdi harrastamaan liikuntaa.
Miten olis juoksu rattaiden kanssa? Eikö oikeasti tullut mieleen?
Onnistuu ihan normirattaillakin, juoksurattaat ovat hifistelyä.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksanut liikkua, kuin pakolliset menot. Vauva valvotti kaiken aikaa ja mies töissä.
Eikä niitä kuuluisia tukiverkkoja ollut.Mitähän tämä vauvan valvottaminen on. Vauva herää, rinta suuhun ja simmut takaisin kiinni, vauvakin nukahtaa heti kun on saanut annoksen melatoniinimaitoa. Seuraavalla imetyksellä ninjaotteella vauva toiseen kainaloon toiselle rinnalle
Miksi 14-vuotias poika haluaa tuolla tavalla trollata imetyksestä? Eikö sulla ole esim. kavereita, joiden kanssa voisit vaikka hakata jotain GTM:ää vai mitä niitä pelejä nyt on?
Olen eri ja naisoletettu, mutta noin itse hoidin imetykset.
Minulla neni aamuöisin yhteen imetysr
Ei aavistustakaan kuinka pitkään niihin meni. Laitoin rintakumin paikalleen, rinta vauvan suuhun ja nukahdan heti uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaana ei todellakaan saa laihduttaa ja painon kertyminen raskaana on normaalia. Sitä kehon rasvaa tarvitaan jo imetykseen. Äiti kyllä kerkeää karistamaan raskauskilot myöhemminkin, mutta tärkeintä on lapsen sekä äidinkin hyvinvointi.
Ei tietenkään mitään pussikeittoja, mutta moni terveelliseen ruokavalioon siirtyvällä paino saattaa alkuraskaudesta pudota. Ei se ole lainaan vaarallista. Vauva tarvitsee hyvin vähän energiaa ja ottaa sen tavalla tai toisella. Pääasia on syödyn ruuan laatu.Joillakin saattaa paino pudota raskauspahoinvoinnin vuoksi, mutta aika harvalla paino putoaisi siksi, että raskauden myötä siirtyisi terveelliseen ruokavalioon. Enemmänkin tulee rajoituksia terveellisten ruoka-aineiden, mm. kalan syönnin suhteen.
Miksei putoaisi? Riippuu ihan lähtökohdista. Paino tippuu yleensä normaalipainoisellakin, jos jättää epäterveelliset ruoat pois kuukausiksi. Ja niitä ei tietenkään raskauden aikana suositella.
Menee pitkä aika ennen kuin sikiö, lapsiväestöönsä jne. vaikuttavat merkittävästi painoon. Turvotusta voi tulla aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, onkohan joku nähnyt minut eilen juoksurattaiden kanssa lenkillä eilen 😄 ainakin paljon ihmetystä aina herättävät! Olen tottunut juoksija ja vauva jo 8kk, hän nukkuu täydet yöt, enkä imetä enää eikä mulla siten ole imetyshormoneitakaan enää kropassa, joten mikäs siinä on juostessa kauniissa kesäsäässä. Harva kyllä juoksee, pitää olla ehkä vähän juoksuhullu että jaksaa.
Musta tuntui tänään rv 37+4, että todella moni töllötti aamulla kun kävin lenkillä. Olen aika pieni 166 cm/73 kg ja maha on iso. En siis juokse, mutta kävelen pitkiä, noin kahden tunnin reippaita kävelylenkkejä päivittäin (paitsi lepopä
Niin? Jostain syystä edellisen raskaudesta toipuvan juoksijan vaunulenkit eivät ärsyttäneet niinkuin mun kävelyni. Olen mäkin ollut pitkään invalidisoitunut mm. kahteen kuukauteen en voinut jalkavamman takia kävellä kunnolla ja hoitamattoman kilpirauhasen vajaatoiminnan takia en ollut varmaan vuoteen edes kunnolla hereillä, työkykyinen tai hengissä. Juoksuun en kykene vieläkään kun nivelet eivät sitä kestä. Mut tartuit nyt vain tuohon yhteen kirjoitukseeni ja väännät sen olkiukoksi. Näemmä mulla ei saa mitään olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaana ei todellakaan saa laihduttaa ja painon kertyminen raskaana on normaalia. Sitä kehon rasvaa tarvitaan jo imetykseen. Äiti kyllä kerkeää karistamaan raskauskilot myöhemminkin, mutta tärkeintä on lapsen sekä äidinkin hyvinvointi.
Ei tietenkään mitään pussikeittoja, mutta moni terveelliseen ruokavalioon siirtyvällä paino saattaa alkuraskaudesta pudota. Ei se ole lainaan vaarallista. Vauva tarvitsee hyvin vähän energiaa ja ottaa sen tavalla tai toisella. Pääasia on syödyn ruuan laatu.Joillakin saattaa paino pudota raskauspahoinvoinnin vuoksi, mutta aika harvalla paino putoaisi siksi, että raskauden myötä siirtyisi terveelliseen ruokavalioon. Enemmänkin tulee rajoituksia terveellisten ruoka-aineiden, mm. kalan syönnin suhteen.
Miksei putoaisi? Riippuu ihan lähtökohdista.
Elimistön veritilavuus kasvaa jo alkuraskaudessa, mikä näkyy toisaalta muutaman kilon painonnousuna ja toisaalta hemoglobiinin alenemisena. Jo melko varhain raskaudessa alkavat myös mieliteot, jotka usein kohdistuvat makeaan tai rasvaiseen. Joten on täysin tavallista ja normaalia, että normaalipainoinen odottaja alkaa kerätä kiloja jo alkuraskaudessa.
Mitä taas tulee ylipainoisiin odottajiin, niin miksi he eivät ole jo ennen raskautta pudottaneet painoa, jos se kerran putoaa aivan itsestään vain syömällä hieman terveellisemmin?
Kaikki eivät anna periksi mieliteoilleen ja rasvaakin on erilaista. Monella napsahtaa terveellinen ruokavalio päälle vasta toisen ihmisen takia. Samoin kuin tupakointi ja alkoholin käyttö voi loppua kuin seinään. Ihmismieli on ihmeellinen.
Hyvä että jaksoin kaksosten kärryjä sohjossa ja lumessa edes kävellen työntää, vieläkö olis juosta pitänyt?
Kun syitä on niin monenlaisia, niin ei voi tietää, mutta varmaan jokin näistä tai niiden yhdistelmä:
- terveys ja toipuminen synnytyksestä, esimerkiksi keisarinleikkauksesta voi mennä kauankin parantua ja siinä voi olla paljonkin rajoituksia
- perhetilanne, esimerkiksi ajankäytön jakaantuminen perheen sisällä niin, että on paljon kotitöitä
- uniongelmat, näihin toki liikunta saattaisi auttaa
- lapset ovat erilaisia, kaikki eivät juuri viihdy vaunuissa tai tykkää siitä jos juostaan
- lapset ovat erilaisia myös siinä että toisilla saattaa olla esimerkiksi vatsavaivoja jotka vaikuttavat nukkumiseen ja tekemiseen
- vanhemman persoona (ei tykkää juosta, haluaisi liikkua yksin, ei ole tottunut liikkumaan)
Kun ei voi niin ei voi. En häpeillyt edes invamopoa eläintarhassa Espanjassa. Ei ne kyllä olleet invalideille tarkoitettu ainoastaan vaan kaikille. Oli jyrkkä ylämäkeä ja pääasiassa lapset siinä istui. Sai panttia vasten vuokrata.
Mun vauva oli mallia 'nukun vain liikkeessä'. Mies teki reissutyötä, joten pakko oli vaunulenkkeillä kolmesti päivässä, säässä kuin säässä. Yöt oli katkonaisia, 8 herätystä oli aika vakio. Imetyshormoneilla puskin tuon vuoden. Oli toimiva laihdustuskuuri!
Juokseminen vauvan kanssa voi aiheuttaa mm.
- kohdunlaskeuman
- pahentaa vatsalihasten erkaumaa
- virtsan- tai ulosteenkarkailua
. sekä tadaa - PERÄSUOLENLASKEUMAN.
Lisäksi imettävällä rinnat ovat liian raskaat, kivuliaat ja hankalat juoksemiseen.
Joten KIITOS SUURESTI IDEOISTASI asiantuntemuksesi loistaa pitkälle, ap! Synnytyksen jälkeen elimistöllä kestää kuukausia, jopa vuosia palautua suht normaaliin, saati juoksukuntoon.
Vierailija kirjoitti:
- kohdunlaskeuman
Lisäksi imettävällä rinnat ovat liian raskaat, kivuliaat ja hankalat juoksemiseen.
Joten KIITOS SUURESTI IDEOISTASI asiantuntemuksesi loistaa pitkälle, ap! Synnytyksen jälkeen elimistöllä kestää kuukausia, jopa vuosia palautua suht normaaliin, saati juoksukuntoon.
Lisään vielä, että palautuminen on lapsi lapselta ja iän myötä aina vain hitaampaa ja osalle tulee isompia vaurioita kuin toisille. Joten kannattaa pitää typerät mölyt ja (muiden) äitien arvostelu mahassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olet niin ainoa laatuasi, koskaan et voi jättää sitä vauvaa miehesi hoidettavaksi ja voit syyttää liikkumattomuuttasi muilla. Siksi kai kaikki etelä-eurooppalaiset ja aasialaiset naiset ovatkin satakiloisia kun niillä ei ole miestä kaverina ;) Paitsi että Suomessa miehet on sangen osallistuvia verrattuna moneen muuhun maahan.
Eihän tuossa ollut kyse siitä, ettei vauvaa voisi jättää miehen hoidettavaksi. Kirjoittaja ihan vain veetuili ylimieliselle veetipetterille, joka kuvittelee, että parkuvan vauvan kanssa on kovinkin helppoa mennä vaunulenkille. Turhaan sinä, trollipieni, vaihdat aihetta. Myönnät vain rohkeasti, ettet tajunnut, miten sinua vedätettiin.
Vedätettiin miten, aika kivaa käytöstä ihan kanssasuomalaista naista kohtaan sinulta? Anteeksi nyt
Ei ole tarve paheksua, mutta kaikki syyt ovat vain itsepetosta. Tuo juuri on sitä paheksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksanut liikkua, kuin pakolliset menot. Vauva valvotti kaiken aikaa ja mies töissä.
Eikä niitä kuuluisia tukiverkkoja ollut.Mitähän tämä vauvan valvottaminen on. Vauva herää, rinta suuhun ja simmut takaisin kiinni, vauvakin nukahtaa heti kun on saanut annoksen melatoniinimaitoa. Seuraavalla imetyksellä ninjaotteella vauva toiseen kainaloon toiselle rinnalle
Sinun vauvasi ehkä. Jonkun muun vauva ei.
Tämä on vähän sama kuin minä kertoisin sinulle, että rahat on helppo saada riittämään. Katsos, ensin maksetaan asuntolaina pois, sitten vaan aina kuukausipalkasta maksetaan kaikki laskut heti, laitetaan pari tonnia säästöön ja sijoituksiin ja jätetään arjen käyttörahaksi tilille vähintään 2000 euroa. Noin! Hyvin riittää rahat seuraavaan tilipäivään, kun ei ole n
Mulla olis tähän vinkkinä vielä se, et kannattaa periä asunto! Ei tule asuntolainaa. Elämä paaaljon helpompaa. Minä tein näin! Kannattais! Pelkkää itsepetosta kaikki rahahuolet.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on erilaisia. Toiset ei pysty olemaan paikallaan, pää ja kroppa alkaa huutaa liikuntaa jos on päivän-parikin paikallaan, ja se liikkuminen itsessään tuottaa nautintoa. Toisille se taas on enemmän tai vähemmän pakkopullaa ja se sohvan vetovoima on kova. Osin se on geneettistä - jo pienissä lapsissa on eroa siinä ketkä on liikkuvaisia ja ketkä ei. Osin taas tapojen ja tottumusten tulos, onhan selvää että runsas liikkuminen pitää kunnon hyvänä ja tekee siis siitä liikkumisesta mukavampaa. Jo lapsuuden kokemukset vaikuttaa siihen, miten suhtautuu liikuntaan, joten tietysti jokaisen vanhemman kannattaisi miettiä millaista mallia lapsilleen näyttää ja miten tehdä liikunnasta lapsille kivaa.
Olin pienestä pitäen kova liikkumaan. Koko aikuisiän olen rakastanut tuntikausien vaeltamista. Ja kunto sen mukainen. Samoin oli tuo, et tuntuu, et räjähtää, jos ei pääse kunnolla liikkumaan. Kunnes sairastuin. Enkä ole sen jälkeen kyennyt sitä vanhaa liikkumista enää harjoittaa. Kaikkea pientä teen, kykyjen rajoissa. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen entisen elämän kanssa.
Voi kun ihmiset voisivat keskittyä näissä enemmän siihen omaan tekemiseen ja omiin kykyihin. Ja olla kiitollinen, jos ja kun kykenevät. Ja jättää tuollainen ylimielinen paheksunta pois.
Vierailija kirjoitti:
- kohdunlaskeuman
Ensi kerralla ap ja ehkä joku muukin katsoo vauvan kanssa kovaa urheilevia eri silmin: Siinä saattaa olla muodostumassa pitkäaikainen ulosteenpidätysongelma tai leikkausta vaativa vatsan pullistava vatsalihasten erkauma. Ap:n kaltaisten ymmärtämättömien kommentointi voi ajaa varsinkin epävarmoja nuoria äitejä tekemään asioita joita ei pitäisi liian pian synnytyksen jälkeen
Ensimmäiset 6 kk nukuimme niin huonosti, että kaikki rauhalliset kävelylenkitkin itkin kun olin niin väsynyt mutta halusin ulkoiluttaa vauvaa.
Sitten seuraavat muutama kuukausi meni käytännössä nukkuessa kun vauvakin alkoi nukkua.
Sen jälkeen en voi syyttää kuin omaa laiskuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vaunujen kanssa juosta, todellakaan! Taitavat juosta vain sen takia ettei lastensuojelu saa kiinni. Eipä tarvitse kuin skuutin rysäyttää suoraan siihen juoksevaan vaunuun niin saadaan taas koko kansan surua otsikoihin.
Joskus arvosteltu myös näitä polkupyörän perässä vedettäviä lapsivaunuja. Tällä viikolla tuli vastaan tilanne, jossa auto ajanut kumoon tällaisen valjakon. Ilmeisesti ei käynyt mitään vakavaa, en jäänyt paikalle, kun eivät tarvinneet minun apua. Mutta oli toki riskin paikka se.
Edessä oleva on turvallisempi. Mutta elämässä on aina vaara mukana.
Tätä itsekin mietin, et edessä olis aina parempi. Mutta toki totta tuokin, et elämässä aina vaaransa.
Kun sain esikoiseni eräänä vappuna, opiskeleva mieheni lähti kesätöihin saaristoon. Olin vauvan kanssa viikot yksin, viikonloppuna mies tuli kotiin.
Mies meni töihinsä autolla. No, kauppa oli onneksi lähellä, kirjasto parin kilometrin päässä, apteekki kolmen... bussillakin pääsi, mutta vaunujen kanssa oli kivampi mennä kävellen.
Jumppaan en mennyt, mutta kävelin, luin, hoidin vauvaa, tapasin joitakin kavereita. Isovanhemmat olivat kaikki sellaisissa töissä, joissa on sesonki kesällä. Toisaalta verrattuna aiempiin kesiini jolloin olin tehnyt kolmivuorotyötä hoitoalalla, tämä yhden vauvan hoitaminen oli lepoa, iloa ja suuri nautinto.
Kolmannen kohdalla pidätyskyky osoitti heikkenemisen merkkejä. Silloin menin tehojumppaan. Jokaisen synnytyksen jälkeen kilot ovat karisseet nopeasti. Läskiintyminen alkoi vasta vaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään mitään pussikeittoja, mutta moni terveelliseen ruokavalioon siirtyvällä paino saattaa alkuraskaudesta pudota. Ei se ole lainaan vaarallista. Vauva tarvitsee hyvin vähän energiaa ja ottaa sen tavalla tai toisella. Pääasia on syödyn ruuan laatu.
Minä söin terveellisesti. Alkuraskaudesta herkkukaipuu oli niin suuri, et yhden herkun itselleni päivässä soin. Seki herkuttelu loppui, kun painoa vaan alkoi kerääntyä. Kysyin hoitsulta, voisko olla hormonaalista. Nauroi vähän pilkallisesti. Totesi jossain vaiheessa, että perunalastut ja popparit sisältävät paljon suolaa ja rasvaa...no ensimmäistäkään en ollut suuhuni laittanut.
Toinen raskaus aika pian ensimmäisen jälkeen. Laihduin. Vaikka söin enemmän kuin ekan aikana. Sitten siitä oltiin jo huolissaan. Mutta silti söin, mitä mieleen juolahti. Olin kyllästynyt selittelee, kun ei uskottu. Tosin parhaiten maistui kunnon ruoka, eikä makea yhtään, toisin kuin ekan kanssa.
Tässä kohtaa hoitaja totesi, et taisi se sitten olla hormonaalista sen ekan kohdalla.
Joillakin saattaa paino pudota raskauspahoinvoinnin vuoksi, mutta aika harvalla paino putoaisi siksi, että raskauden myötä siirtyisi terveelliseen ruokavalioon. Enemmänkin tulee rajoituksia terveellisten ruoka-aineiden, mm. kalan syönnin suhteen.