Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies teki ja sanoi jotain niin käsittämätöntä!

Vierailija
16.08.2024 |

Ollaan keski-ikäinen pariskunta. Yhteistä taivalta takana pitkä aika. Tapahtui sitten niin että miehelle iski paha ikäkriisi ja alkoi elää ns. omaa elämäänsä ja "sekoilla". Tämän johdosta ero alkoi näyttää todennäköiseltä vaihtoehdolta. Laitettiin eka vaihekin sisään mutta tokaa ei sitten laitettukaan siinä vaiheessa kun sen olisi voinut jo tehdä. Vaan päätettiin että tehdään ns. lopullinen päätös myöhemmin yhdessä.

No, nyt sitten kävi näin. Mies soitti minulle ja kertoi että on hakenut lopullisen eron muutama päivä sitten! Ja lähes samaan lauseeseen sai mahdutettua että minä rakastan sinua ja haluan jatkaa kanssasi?! Että eihän se ole kuin paperin pala? Ei sillä ole mitään merkitystä meidän suhteen kannalta. Voimme jatkaa täysin normaalisti yhdessä tästä eteenpäinkin. Kun sain jotain järkytykseltäni sanottua että hei mitä sinä selität ettäkö me jatkettaisiin tämmöisen tempun jälkeen normisti? Että ei tosiaankaan niin mies oli ihan ihmeissään. Ja ei muka ymmärrä kuinka loukattu ja ikävä olo mulla tällä hetkellä on. Hän ei kuulema halua ketään muuta naista enkä minäkään nyt voi mitään uusia miehiä alkaa ajatella? Että me seurustellaan vakavasti jos joku ulkopuolinen kysyy. Siis voiko näin kahjoa kumppania olla olemassakaan??? Tämän puhelun jälkeen mies aloitti viestitulvan jossa pyytelee anteeksi ja selittää ties mitä ja ei olisikaan halunnut eroa hakea jne. Mitähän tässä tulee sanottua kun näemme kasvotusten myöhemmin?!

Kommentit (1159)

Vierailija
981/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta kyselisin että mitä teen jatkossa jos tämä puheluiden/viestien esto jatkuu kun ollaan muutettu pois? Näin mies kertoi tekevänsä. Eilen mies uhkasi jo teinillekin laittaa eston päälle jos rupeaa "hankalaksi"?! Mies haluaa yhteishuoltajuuden vaikka ei halua lastaan edes yöksi jne. Kenen kautta otan sitten yhteyttä mieheen kun lapseen liittyviä asioita pitää hoitaa. Jo pelkästään koulusta tulee välillä papereita joihinka vaaditaan kummankin vanhemman allekirjoitukset jne. Ja onhan näitä nyt monia muitakin juttuja joita on pakko hoitaa. Vaikeaksi kyllä menee elämä jos mies alkaa keksimällä keksiä ongelmia ja aiheuttaa niitä. ap

Vierailija
982/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein että jos ei heti reagoi siihen ekaan kirjeeseen mikä lähetetään kotiin niin sen jälkeen haastemies tulee jo kotiin?! Aika nopeaa toimintaa täytyy sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikös se mee tämän jälkeen käräjäoikeuteen ja siellä tuomitaan vasta ns.lopullinen avioero?"

No tietenkin!

Avioeropäivämääräksi pistetään käräjäoikeudessa se päivämäärä, jolloin haastemies kohtasi asiakkaan silmästä silmään eli kun haaste oli toimitettu todistettavasti perille.

Vierailija
984/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein että jos ei heti reagoi siihen ekaan kirjeeseen mikä lähetetään kotiin niin sen jälkeen haastemies tulee jo kotiin?! Aika nopeaa toimintaa täytyy sanoa.

Jos ei reagoi tiettyyn päivämäärään mennessä, niin Helsingissä lähtee ainakin sitten käräjäoikeden haastemieheltä kaksikin ihan tavallista kirjettä kotiin. Tämän jälkeen prosessi etenee siten, että haaste toimitetaan poliisiasemalla noudettavaksi tiettyyn päivämäärään mennessä. Jos sitäkään ei hae, käräjäoikeus tuomitsee avioeroon vasta noiden kiemuroiden jälkeen.

Ap:n tapauksessa näköjään haastemiehellä on aikaa tulla ihan fyysisesti soittamaan ovikelloa ja tuomaan haaste.

Vierailija
985/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta kyselisin että mitä teen jatkossa jos tämä puheluiden/viestien esto jatkuu kun ollaan muutettu pois? Näin mies kertoi tekevänsä. Eilen mies uhkasi jo teinillekin laittaa eston päälle jos rupeaa "hankalaksi"?! Mies haluaa yhteishuoltajuuden vaikka ei halua lastaan edes yöksi jne. Kenen kautta otan sitten yhteyttä mieheen kun lapseen liittyviä asioita pitää hoitaa. Jo pelkästään koulusta tulee välillä papereita joihinka vaaditaan kummankin vanhemman allekirjoitukset jne. Ja onhan näitä nyt monia muitakin juttuja joita on pakko hoitaa. Vaikeaksi kyllä menee elämä jos mies alkaa keksimällä keksiä ongelmia ja aiheuttaa niitä. ap

Tosi harvoin vaaditaan koulussa molempien allekirjoitusta.

Pystyt pyörittämään arjen ilman miestä. Ainut, mihin tarvii miehen allekirjoituksen on pankkiasiat ja henkilökortin / passin hakeminen.

Vierailija
986/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyt pyörittämään arjen ilman miestä. Ainut, mihin tarvii miehen allekirjoituksen on pankkiasiat ja henkilökortin / passin hakeminen.

Olisikin näin! En nyt ala tänne kertomaan enempää yksityiskohtia lapseen liittyvissä asioissa. Kun teinillä on vähän kaikkea esim. terveyteen ja opiskeluun liittyviä haasteita niin yhteydenpito on jatkuvaa. Ja kummankin vanhemman pitäisi sitten aina antaa esim. suostumus eri juttuihin. Vaikeaa nyt selittää tarkemmin että mistä on kyse. Mutta tosiaankin. Jos en lapsen isään saa jatkossa yhteyttä niin hankalaa tulee asioita hoitaa.  ap

Vierailija
987/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että edes tuollaisessa tilanteessa ei uskaltaisi hakea yksinhuoltajuutta, kun siinä heti oltaisiin hakemassa syytä äidistä. Tyyliin, on katkera erosta ja haluaa vieraannuttaa lapsen isästä. Huoh. Että ihmiset pakotetaan olemaan sekon vanhemman kanssa tekemisissä.

Jos ja kun olet yhteydessä lastensuojeluun, niin muista aina mainita, kuinka sinä haluaisit lapsen ja isän olevan yhteyksissä! Muuten siellä leivotaan susta se pahis. Valitettavasti on omakohtaista kokemusta, vaikka yrittää suojella vaan lastaan.

Vierailija
988/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo hankkinut juristin? Hanki heti huoltajuusasioidenkin takia! 

Jos saat todistetta siitä, että mies on estänyt ja uhkasi estää lapsenkin, niin riittää varmaan yksinhuoltajuuden hakuunkin.

Mies varmaan luulee, että yhteishuoltajat ei tarvitse maksaa elatusapua ja siksi haluaa sen, eikä että olisit yksinhuoltaja. Hänen mielensä voi muuttua jo tiedosta, ettei se vaikuta elareihin mitään, myös yhteishuoltaja voi joutua maksamaan elareita, jos on tuloeroa. Juristi osaa auttaa.

Vierailija
989/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa tarvittiin toisen huoltajan allekirjoitus ihan joka vuosi henkilötietopaperiin. Muutenkin allekirjoituksia tarvitsee useasti.

Kyllä kannattaisi hakea yksinhuoltajuutta. Luulisi teinin mielipiteenkin merkitsevän. Pitää ehdottomasti palkata juristi jo nyt.

Vierailija
990/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ei tarvita kouluun mitään molempien allekirjoituksia ikinä. Aina riittää yhden. Mitään henkilötietopapereita ei oo täytetty kuin vain silloin, kun lapset aloittivat koulun.

Vierailija
991/1159 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuutta ei määrätä kuin erittäin painavista syistä. Eikä painava syy ole se, että mies uhkaa pistää koko perheensä estoon.

Kun saatte tehtyä osituspaperin ja sovitte elareista, niin siihen voidaan ottaa myös ehdoksi, että miehen on annettava allekirjoitus lapsen juttuihin tarvittaessa. Ja sit nimet alle. On sitten sitova sopimus se.

Kantsii hommaa juristi hoitaa omaisuuden erittely sekä laskemaan elarit.

Vierailija
992/1159 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vielä alaikäinen lapsi niin lähtisin alkuun siitä, että ihan ensin yhteys kaupungin sosiaalitoimistoon ja lastenvalvojaan. Siellä saa sitten juteltua lapsen huoltajuuteen liittyvistä asioista siten, ettei sekaisen oloinen ukkokulta sotke asioita. Sitä ukkoakin varmasti kuullaan, mutta kannattaa olla askeleen edellä.

Vierailija
993/1159 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
994/1159 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa neuvoa. Osaan vaan antaa "vertaistukea" henkisesti. Olen teinisi aikuisena. Isä eristäytyi eron jälkeen ja hylkäsi minut. Edelleen sama homma jatkuu, olen jo keski-iässä. 

Siihen maailmanaikaan kouluun riitti toisen huoltajan allekirjoitus. Nykyään sitten toisin? No, tuossa yksi perustelu yksinhuoltajuuden hakemiselle, et saa miestä kiinni, hän on epäluotettava, arvaamaton ja katoilee.

Minulla tuli ainoat ongelmat allekirjoituksissa kevytmoottoripyöräkorttiin 16 v. ja passiin 17 v. Meni molemmissa viikkoja saada toinen nimi paperiin ja ahdisti.

Yritä ulkoistaa mies kokonaan elämästäsi, näin hän pystyy aiheuttamaan mahdollisimman vähän harmia.

Voimia <3

Vierailija
995/1159 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minä komppaan tätä että mies kuvittelee että yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että elatusmaksuja ei tarvitse maksaa. Voit varautua siihen, että ei tule suosiolla maksamaan. Itse hain sen elatustuen mitä julkiselta saa, ne sitten perivät sen isältä. Se oli pieni summa, paljon pienempi kuin mitä isän olisi kuulunut maksaa, mutta maksut olivat myöhässä päivästä yksi alkaen joten tein sen päätöksen, että se pienikin summa säännöllisesti on parempi kuin tapella asiasta joka kuukausi eksän kanssa.

Ota juristi joka selvittää miten saat yksinhuoltajuuden (mahdollisesti näiden ukon sekoilujen vuoksi, voithan sanoa että epäilet että ei ole enää ihan terve) ja jos ei onnistu, niin miten saat miehen allekirjoitukset koulupapereihin. Voi olla että joudut hakemaan ne aina oikeuden kautta. Jos tulosi ovat pienet, niin saat ilmaista lakiapua, tarkista asia. Myös tuttu joutui hakemaan oikeuden kautta lapsilleen passit kun mies ei suostunut allekirjoittamaan papereita. Ja siis mies itse petti ja jätti ja teki lapsen salasuhteensa kanssa.

Ja nyt se tärkein. Alat kirjoittamaan päiväkirjaa näistä ukon edesottamuksista, sanomisista ja viesteistä. Etkä hävitä näitä viestejä. Nämä ovat sinun todisteesi ukon epävakaasta toiminnasta sinun ja lapsen suuntaan. Voit puhua avoimesti lapsesi kanssa, että kun viime ajat on olleet tällaista, niin jatko tulee olemaan varmaankin vielä vaikeampi, että jos hänen todistuksellaan on vaikutusta yksinhuoltajuuden hakemisessa, niin olisiko hän valmis todistamaan. Kerro juurikin nämä ajokortti- ja passiasiat.

Ja tsemppiä, kyllä se vielä iloksi muuttuu kun saat vähän välimatkaa eksääsi.

Vierailija
996/1159 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aikoinani jotenkin pelkäsin aluksi sitä sossuun yhteydenottoa, kun jotenkin ajattelin että niiden kanssa asioi vain sellaiset, jotka yrittää jotain tukia itselleen kiemurrella. Olin itse ihan hyvin toimeentuleva, vaikkakin aika pienipalkkainen. Silti ajattelin niin, että sossu on viimeinen paikka jossa haluan asioida kun laskin palkkatuloni kuitenkin riittävän minun ja lapseni elatukseen.

Onneksi ystävät saivat minut lopulta asiasta vakuutettua. Sain tehtyä sossun lastenvalvojalle ajanvarauksen. Otin oman äitini jopa mukaan henkiseksi tueksi, koska olin aika itkuinen ja vähän hukassa tulevaisuuden suhteen. Oli hyvä käynti ja sillä tapaamisella vähän rauhoituinkin.

Kerroin siellä kaiken lähihistorian tapahtumat ja asiat lähti siitä hyvin rullaamaan. Toiselle tapaamiselle tuli lapseni isä kutsuttuna mukaan ja siellä sovittiin elatusavun määrä. Sovittiin jopa yhteishuoltajuudesta, mikä ei kuitenkaan torpannut sitä, että isän piti maksaa minulle lapsen kuluja elatusapuna.

Lapsen isä oli ihan jees jees, valmis ja halukkaana noissa ympyröissä ja tapaamisessa esittämään oikein mainiota isää, ja itse siellä sossun tapaamisessa rehvakkaasti jopa tarjosi isompaa summaa minulle kuukausittain maksettavaksi, kuin mitä olin olettanut hänen olevan valmis maksamaan ja mitä sossun jossain valmiissa laskelmissa oli mainittuina. Nämä itse mainitsemansa summat sovittiin siellä sossussa elatusavuksi ja kaavakkeet allekirjoitettiin yhteisenä elatussopimuksena.

No, kyllähän ne maksut alkoi takkuamaan. Pari kuukautta isä maksoi sovitusti, kunnes ei enää lainkaan. Tässä vaiheessa aloin sitten saamaan elatustukea Kelalta. Tarkoittaa siis sitä, että Kela maksaa sen sopimuksemme mukaisen elatusavun, mutta samalla lähtee tuo Kelan maksama määrä isälle ulosottoon.

Tätä voi jatkua niin kauan kunnes se maksajaosapuoli todetaan varattomaksi. Meillä homma meni siihen pisteeseen, että isä todettiin varattomaksi, sössi asiansa muutenkin ja vihdoin ymmärsi ja suostui allekirjoittamaan asiakirjan, jonka turvin sain yksinhuoltajuuden. En siis tarvinnut isältä enää mitään lupalappuja mihinkään, ja hankalaa niitä olisi ollut saadakaan kun milloin istui vankilassa tai huiteli muualla ympäriinsä pitkin poikin maasta toiseen.

Kela on koko tämän ajan maksanut minulle elatustukea yksinhuoltajaetuudella korotettuna.

Yksinhuoltajuuden saaminen ei kuitenkaan poista toisen vanhemman elatusvelvollisuutta. Minäkin olen vuosien saatossa saanut silloin tällöin Kelalta kirjeitä, joissa on kerrottu minulle suoritetuista isältä perityistä elatusmaksuista. Joskus on jotain summia kilahtanut pankkitililleni.

Nämä minulle Kelan kautta tulleet maksut on sellaisia, että Kela on vähentänyt niistä jo minulle maksamansa summan, mutta Kela perii niitä minulle maksamiaan summia ulosoton kautta elatusvelvolliselta.

Ulosoton koura on pitkä. Ex-mieheni luuli ehkä sitä välttävänsä muuttaessaan pois Suomesta, mutta ainakaan Ruotsiin muutto ei asiaansa ja velkaansa vaikuttanut. Suomen Kela on hänen palkkatuloistaan Ruotsissakin ulosmitannut minulle kuuluvan lapsen elatukseen kuuluvan tulon.

Tästäkin asiasta sain joskus exältä kiukkuisia yhteydenottoja, että mahdanko olla nyt tyytyväinen siitä, että häneltä on pidätetty iso osa palkastaan. Oli ollut yllättynyt kun oli odottanut isompaa palkkaa pankkitililleen.

Jep, minun syytä. Koskaan ei tuolloinkaan kysynyt kuinka lapsensa voi ja kuinka me pärjäillään.

Vierailija
997/1159 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos miehet laskelmoivat erojakin sen mukaan että lapsi on täyttänyt 17, niin tämä elatusmaksujen kanssa venkoilu on ihan samaa luokkaa.

Sitä voisi yllättyä monen vuoden isän kohdalla minkälaiseksi muuttuvat kun pitäisi se senttikin maksaa niitä elatusmaksuja. Osa jopa heittäytyy niiden vuoksi työttömäksi niin ei ole mistä ottaa.

Vierailija
998/1159 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siihen maailmanaikaan kouluun riitti toisen huoltajan allekirjoitus. Nykyään sitten toisin?"

Ainakin tähän maailmaanaikaan Helsingissä kouluun riittää vain yhden huoltajan allekirjoitus tai kuittaukset wilmaan, asiaan kuin asiaan.

Jopa lukuvuositodistukseenkin riittää yhden huoltajan allekirjoitus.

Vierailija
999/1159 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyt pyörittämään arjen ilman miestä. Ainut, mihin tarvii miehen allekirjoituksen on pankkiasiat ja henkilökortin / passin

Olisikin näin! En nyt ala tänne kertomaan enempää yksityiskohtia lapseen liittyvissä asioissa. Kun teinillä on vähän kaikkea esim. terveyteen ja opiskeluun liittyviä haasteita niin yhteydenpito on jatkuvaa. Ja kummankin vanhemman pitäisi sitten aina antaa esim. suostumus eri juttuihin. Vaikeaa nyt selittää tarkemmin että mistä on kyse. Mutta tosiaankin. Jos en lapsen isään saa jatkossa yhteyttä niin hankalaa tulee asioita hoitaa.  ap

Ilmoita koululle miehen yhteystiedot, olkoot koulusta suoraan yhteydessä häneen, jos tarvitsevat myös isän suostumuksen.

Vierailija
1000/1159 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastemies kävi. Antoi käteen papereita, sanoi että sinulla on 7 vuorokautta aikaa "valittaa" jos haluat. Viikon kuluttua asia menee käräjäoikeuteen ja meidät tuomitaan eroon. Toivotti hyvää päivänjatkoa ja lähti. Se siitä sitten. Todella pitkä parisuhde vedettiin pöntöstä alas. Ja miksi, mitä lopulta tapahtui?! On hyvin surullinen olo vaikka ymmärrän ettei yhdessä voida jatkaa.

Mies on ollut huonolla tuulella, suorastaan vihainen minulle ja lastakin kohtaan ikävä ja kärttyinen. Luulisi että olisi nyt onnellinen kun pääsee meistä eroon. Ei enää viikkoja samassa talossa asuta. Viimeisimmät jutut mitä mies on hokenut on se että hänellä on oikeus alkaa olla kenenkä kanssa tahansa kun on eron hakenut minusta. Kenelläkään ei ole siihen mitään sanomista. Hän saa olla suhteessa millonka vain. Ei kuulu minulle eikä lapselle. Sanoi tämän teinillekin. Mikä oli kyllä ihan typerää ja ilkeääkin kun näin tuore asia ero vasta on. En ole sanonut näihin juttuihin mitään. Olen antanut vain paasata kiukkuisena vieressä.  ap

No niin. Tämä paljasti, että miehellä on jo toinen nainen olemassa. Ja toisen naisen takia haki avioeron:

"Viimeisimmät jutut mitä mies on hokenut on se että hänellä on oikeus alkaa olla kenenkä kanssa tahansa kun on eron hakenut minusta. Kenelläkään ei ole siihen mitään sanomista. Hän saa olla suhteessa millonka vain. Ei kuulu minulle eikä lapselle. Sanoi tämän teinillekin."