Lottovoitto, mitä tekisit?
Jos voittaisit lotossa, lyhentäisitkö asuntolainaa useamman kuukausierän vai sijoittaisitko rahastoon? Perustele.
Kommentit (69)
Tarkoitat päävoittoa ja muutamaa miljoonaa? Ostaisin paljon metsää ja kunnostaisin vanhaa hirsistä mökkiä. Antaisin lapsille jonkinverran ja kahdelle ystävälleni. Loput tavalliselle tilille säästöön, elelisin vaatimattomasti niinkuin tähänkin asti mutta ei olisi huolta jos auto hajoaa, tietäisi ettei talous mene vinksinvonksin korjuuttamisessa.
Ja toki lahjoittaisin hyvään tarkoitukseen osan rahoista, laskisin vain että jää loppuelämäksi tarpeellinen määrä itselle.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin lainat pois, uusisin ne huonekalut, kodinkoneet ym. mitkä kaipaavat uusimista, teettäisin taloon vähän tarpeellista remppaa, pitäisin hieman lomaa ja sitten sijoittaisin oman firman kasvuun, ja lisäksi koettaisin hevoselle kalliimpaa hoitoa (hoidetaan toki nytkin ihan asiallisesti, mutta magneettikuviin ja kantasoluhoitoon ei ollut kaiken muun jälkeen varaa). Lisäksi palkkaisin ihmisiä tekemään niitä hommia joista en niin välitä niin firmassa kuin kotona, ja saisin itse enemmän vapaa-aikaa ja joku muu puolestaan saisi töitä. Palkkaisin myös firmaan assarin tms. jotta oma homma hieman kevenisi. Esim. oma auto on vanha, mutta todella mieluinen, enkä halua siitä luopua. Mitään turhaa en myöskään halua alkaa ostelemaan. Yrittäisin kuitenkin ostaa kaikessa enemmän paikallista ja sellaista mistä joku pienyrittäjä saa elantonsa, ja käyttää enemmän palveluita.
Tämä oli hyvä pointti! Pitkälti sama itselläkin, että käyttäisin enemmän palveluita ja tukisin pienyrittäjiä. Laitan nykyisistäkin, melko keskiverroista tuloistani hyväntekeväisyyteen ja tuen kotimaista pienyrittäjyyttä aina kun mahdollista, mutta joutuuhan sitä jatkuvasti himmailemaan paljon kun pitäisi pystyä itsekin elämään. Jos voittaisin ihan kunnolla, tukisin muita että täällä säilyy töitä.
Jos tulisi ihan päävoitto, niin en usko että pysyisin nykyisessä työssä, on liian hektinen rooli tehdä mitään neljäpäiväistä työviikkoa tms. Harmi, koska työyhteisö ihan kiva. Luulen, että käyttäisin aikaani harrastuksissa ja unelmani olisi käydä vapaaehtoistöissä enemmän, esimerkiksi eläinkodeissa. Maksaisin lainat pois ja eläisin mahdollisimman tasapainoista, mutta kuitenkin rytmitettyä arkea. Antaisin rahaa perheelle niin, että kaikkien talot olisi maksettu pois, ja annettaisiin rahaa muutenkin varmasti vähän kaikkeen. Minun ei tarvitse olla rikas, mutta toki haluaisin pystyä elämään lopun elämääni mahdollisimman mukavasti jos nyt kerran sellainen mäihä kävisi. Olisi myös mahtavaa että rahaa jäisi lapsille perinnöksi kunnolla.
Eläisin kuin työtön, olen näet vähään tyytyväinen.
Juuri nyt palkkaisin hyvän tuomarin tekemään perunkirjoituksen. Ammattilaiset pakkaamaan äitini asunnon tavarat ja muuttofirman tuomaan valitut esineet meille. Samalla palkkaisin ammattilaiset siivoamaan ja järjestämään oman asuntoni kaappeja ja varastoa myöten. Tarjoaisin saman myös ystävälleni. Lopuilla rahoilla remontoisin kummatkin asunnot siisteiksi ja nykyaikaisiksi. Nyt tähän ei vaan ole varaa....
t. köyhä
En tekisi sitäkään vähää mitä nykyään.
Viihdykkeeksi saattaisin palkata vähälahjaisia persuja, niitähän riittää, silmäluomiaan venyttelemään.
Jos olis isompi summa, niin muutettais suomesta kokonaan pois.
Asuntolaina on jo maksettu ja jos voittaisin pienimmänkin päävoiton, se kattaisi asuntolainan ja vielä jäisi sijoituksiin.
Jos lainanmaksu tai sijoitukset ovat vaihtoehdot, riippuu lainan korosta ja oletettavasta rahaston tuotosta. Kumpi on suurempi? Monet maailmaindeksirahastost ovat tuottaneet viime vuosina hyvin, joten vastaus voisi olla rahastosijoitus. Mennyt tuotto ei kutenkaan ole tae tulevasta.
Itse päädyimme aikoinaan maksamaan asuntolainaa pois mahdollisimman nopeasti. Puoliso on freelancer ja vaikka hänen tulonsa olisivat pudonneet nollaan, olisin silti pystynyt maksamaan normaalit lyhennykset. Tuntui kuitenkin varmemmalta, että maksoimme lainan pois ja helpotus oli suuri kun viimeinen erä oli maksettu. Mielenrauhallakin on hintansa.
Mitä itse tekisin, jos nyt voittaisin päävoiton lotossa? Jättäytyisin varmaan heti tai ainakin aika nopeasti pois työelämästä. Olen lähempänä kuuttakymppiä ja varhennettu eläkkeellejääminen ei tuntuisi hullummalta, onhan tässä jo oltu työelämässä pitkälti yli 30 vuotta. Pieninkin (onkohan 1 milj.?) lottovoitto hajautetusti sijoitettuna hyvää osinkoa maksaviin yritykseein takaisi minulle ja puolisolle jo olemassa olevien sijoitusten lisäksi ian mukavan toimeentulon.
En kertoisi kenellekäänn. En edes omalle perheelleni. Jäisin pois työelämstä. EN todellakaan alkais ostelemaan mitään kalliita autoaj, kylpypaljuja tms. turhia status juttuja.
Pääsääntöisesti nauttisin siitä, ettei tarvitse käydä töisssä. Alkaisin harrastaa kaikee kivaa.
Riippuu voiton suuruudesta. Jos vaikka miljoona tai kaksi, niin ostaisin varmaan muutaman asunnon, vuokraisin niitä ja eläisin vuokratuloilla. En ymmärrä mitään osakkeista tai rahastosijoittamisesta, joten siksi päätyisin tuollaiseen ratkaisuun.
Jos taas useampi miljoona tai jopa eurojackpotin tyyppinen kymmenien miljoonien voitto, niin en varmaan vaivautuisi edes niitä asuntoja ylläpitämään, vaan tuhlaisin rahaa suoraan tililtä mukavaan elämään täynnä seikkailuja.
Työt ja kaikenlaisen uralla etenemisen pyrkisin lopettamaan kummassakin tapauksessa.