Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lottovoitto, mitä tekisit?

Vierailija
16.08.2024 |

Jos voittaisit lotossa, lyhentäisitkö asuntolainaa useamman kuukausierän vai sijoittaisitko rahastoon? Perustele.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ihan sopiva lottovoitto olisi miljoona puhtaana käteen. Olisi rauhoittavaa tietää, että tilille jäisi ylimääräistä. Rakennuttaisin edullisemman omakotitalon, joka olisi energiapihi. Varmaankin lähikuntaan kaupungista. Hankkisin auton, koska minulla ei ole autoa ja tarvitsen sitä. En tarvitsisi mitään erityisen luksusta. Köyhänä haaveilen ihan perusasioista: vanhan vaatekerran uusimisesta, vähän mukavammasta asumisesta ja auton pitämisestä. Haluaisin erityisesti omakotitalon, koska olen korviani myöten täynnä kerrostalossa asumista. Olisi ihanaa, kun olisi tilava metsään rajattu piha jollain rauhallisemmalla seudulla kuten lapsuudessa meillä oli. Arvostaisin asunnossa erityisesti sitä, että asunto olisi hyvin organisoitu, olisi paljon säilytystilaa ja minimalistinen mieltä rauhoittava sisustus. Osan rahasta laittaisin sijoituksiin. Kävisin pari kertaa vuodessa ulkomailla. 

Joillekin nämä ovat ihan saavutettavia asioita, mutta olen ikäni joutunut elämään sairauteni kanssa ja jaksamiseni ei ole tasolla, että kykenen tekemään normaalia työpäivää. En voi haaveilla omakotitaloista. En ole saanut säästettyä edes omistusasunnon käsirahaa.

Olisi ihanaa, kun jatkuva stressi rahasta loppuisi. Saisi elää virikkeellisempää elämää ja harrastaa eikä tarvitsisi sitten pihistää jostain jos tekee jotain. 

Vierailija
42/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälle j alapsille siivu. Sijoittaisin. Ostaisin kaupunkiasunnon ja kesäpaikan.

Loput käyttäisin elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin k*sipääpaikkakunnaltani pois, ostaisin pienen talon ja enkä tekisi enää päivääkään töitä. Elelisin, nauttisin, matkustelisin, touhuaisin omia juttujani ja harrastuksia. En kaipaa leveää elämää, isoja kivitaloja enkä kalliita autoja, perusjutut riittää. Pröystäily ja oman varakkuuden esittely ei ole minun juttuni. Tärkeämpää on vapaus ja omaehtoisuus, herätyskellottomuus ja se ettei tarvitse vastata kellekään mistään, vaan saa tehdä tasan kuten itsestä tuntuu, until the end. T. yrittäjä.

Vierailija
44/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustaisin ilmaisen eläinlääkäriaseman.

Tää oliskin hieno juttu! 

Vierailija
45/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osan sijoittaisin, menisin lakimiehelle tekemään paperin jossa jako 4 osaan.

Mitä tarkoitat tällä eli keille haluat jakaa? Jos haluat lahjoittaa rahoja esim. sukulaisille, ei lakimiestä siinä tarvita.

Riittää että annat rahaa niille joille haluat ja nämä maksavat sitten lahjaverot päältä pois ihan itse. Noin 17 prosenttia siihen menee.

Jälkisäädös, sisareni, kolme lasta.  

Vierailija
46/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lottovoitoista on alle 100€ joten ei niillä paljon juhlita. 

Vierailija
47/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/3 huveihin, 1/3 säästöön, 1/3 sijoittamiseen. Todennäköisesti sijoittaisin kukaan ja asunto-osakkeisiin. Myös sukulaisille ostaisin asunnot ja leasing autot tästä siivusta.

Mikä ero tässä on säästöllä ja sijoittamisella (minulla ne on sama asia).

Säästämisellä tarkoitan rahan sivuun laittamista myöhemmässä vaiheessa parhaaksi katsomallani tavalla. Sijoittaminen taas sisältää aina riskin. Joten 1/3  sijoituksiin. 2/3 sijoituksiin olisi liian iso riski.

Vierailija
48/62 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästämisellä tarkoitan rahan sivuun laittamista myöhemmässä vaiheessa parhaaksi katsomallani tavalla. Sijoittaminen taas sisältää aina riskin. Joten 1/3  sijoituksiin. 2/3 sijoituksiin olisi liian iso riski.

Sijoittamista se on pankkitilillä pitäminenkin. Välimuotoja on sen ja sukulaisen "lupaavaan" startuppiin investoinnin välillä. Riskit ja tuotot vaihtelee.

Vierailija
49/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakorkoiselle ja nostaisin vuosittain vain korkotuotot. Ei ole velkaa.

Tarkoitatko tuotoilla sitä mikä jää reaalituloksi kun inflaation vaikutus on korjattu pääomasta? 

Vierailija
50/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäisin kaikki rahat valtionkonttorille valtionvelan maksuun

Vierailija
51/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin pari sijoitusasuntoa keskeiseltä paikalta, sijoittaisin kavereihin, että voisivat perustella yrityksiä, joissa olisin hiljainen osakkeenomistaja. 

Ostaisin pienen maatilan isolla +30ha peltotontilla, johon istuttaisin metsää, raahaisin kivet sinne takaisin jotka on poistettu pellon takia, muuttaisin sen luonnonsuojelualueeksi ja testamenttaisin sen jollekin järjestölle joka keskittyy luonnonsuojeluun. Itse tietenkin asuisin siellä ja hoitaisin luontoa harrastuksena.

Vierailija
52/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En töitä, enkä muutenkaan enää koskaan mitään mikä ei huvittaisi. 

Vierailija
53/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaisin osan ja ostaisin poikaystävän kanssa tontin ja pyytäisin arkkitehtikaveria piirtämään talon piirustukset ja rakennuttaisin kunnollisen talon, kun täällä ei ymmärretä rakentamisen päälle kuin Suomessa.

Vierailija
54/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin talon jostain rauhallisesta paikasta ja viettäisin lopun elämäni onnellisena kannabista kasvatellen. Tietenkin käyttäisin sitä aamusta iltaan niin paljon kuin sielu haluaisi.

Vierailija
55/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu voittosummasta. Maksaisin pois loput lainasta, ostaisin talon, ostaisin auton ja/tai vaikka asuntoauton jolla matkustelisin, panostaisin lemmikkiin ja harrastukseen ja loput sijoittaisin. 

Vierailija
56/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin kebabbia mahan täytee. Hakisin apteekista ärhäkkäinta ulostuslääkettä ja nielisin sen. Menisin työkkärin tai kelan toimistoon hengaileen. Ja kun alkaisi kunnolla kuplia noon housut kinttuun ja plöröt laminaatille.

Vierailija
57/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vähä perkeleen hauskaa.

Vierailija
58/62 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin kuluttomaan indeksirahastoon sillä lainat on maksettu pois. Jos isompi voitto saattaisin myös ostaa suoraan pörssistä hyvällä hajautuksella. Näissä sijoitusmuodoissa vain vähän vaivaa ja kuitenkin kohtuullinen tuotto&riski.

Jos tulee miljoonia, jopa kymmeniä miljoonia niin miksi pitäisi hirveästi sijoittaa jonnekin? Pelkäätkö, että esim. 30 milj € loppuu sinun elinaikana?

No jos haluu vaikka tän talon joka maksaa 50 miljoonaa dollaria

https://www.cnbc.com/2019/07/12/photos-inside-multimillion-dollar-la-ma…

Vierailija
59/62 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari työttömyysjaksoa viime vuosina on antanut maistiaisen siitä, millaista elämää viettäisin rikastuttuani esimerkiksi lottovoiton jälkeen. Viettäisin perus arkena aikaa kotona, kuntosalilla, ulkoillen ja kirjastossa. Välillä remonttia tai muuta puuhaa. Kerran kuukauteen tekisin jonkin matkan ulkomaille, ja matkojen välissä täyttäisin elämäni seuraavan matkan suunnittelulla. Ei tulisi tylsää! Tällä tavoin siis olen elellyt työttömänä, mutta toki rikkaana voisi tehdä ja matkustaa vielä enemmän ja karistaa takaraivosta sen ärsyttävän stressin työnhaun yms suhteen.

Eniten rikastumisessa haaveilen siitä, ettei minun tarvitsisi olla vastuussa mistään eikä varsinkaan vakuuttaa ketään mistään tai olla kenestäkään riippuvainen. Muuttuisin siis melko itsekkääksi, mutta mitä väliä kun rikkaana ei tarvitse keskittyä muuhun kuin itseensä.

Vierailija
60/62 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin kaiken pois. Suurimman osan vanhemmilleni. Minä en ansaitse tässä maailmassa mitään hyvää.