Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla menemässä muisti? Esim yksittäisten sanojen merkitys välillä unohtuu.

Vierailija
15.08.2024 |

Mitä tämä on? 

Olen 57-vuotias. Minulla on hyvin stressaavaa ollut jo 3 vuotta. 

Huomaan muistin hieman huonontuneen, mutta eniten ihmetyttää sanat, joiden merkitystä en yhtäkkiä muista. 

Olen yliopistokoulutettu.

Esim yks päivä mietin sanaa adjektiivi. Kesti todella kauan, ennen kuin aloin pikku hiljaa muistaa. Jouduin tarkistamaan Googlesta. Enne tuo on ollut itsestäänselvyys. Olen osannut kielioppiasiat hyvin. 

Sitten tuli toinen kerta. Luin vaatteen lapusta, mistä se on tehty. Sana puuvilla tuntui yhtäkkiä täysin vieraalta. Aloin miettiä puita ja villaa. En meinannut millään muistaa. Sitten tuli mieleen kuvat puuvillan kerääjistä pellolta ja muistin, mitä on puuvilla. 

Mitä tämä voisi olla?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, että muutkin sanat välillä unohtuvat ja kun lopulta muistuu mieleen, se tuntuu hieman vieraalta, kunnes lopulta parin tunnin päästä aivoni on käsitellyt asian siten, että kyllähän se ihan tuttu sana on. 

Vierailija
2/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä, unettomuutta, uupumusta, vv oireita. Voi olla myös alkavaa muistisairautta. Olen saman ikäinen ja itse haen sanoja joka kerta kun puhun jonkun kanssa. Muistan kyllä merkitykset mutta en löydä sanoja muististani. Johtuu sairauksista jotka aiheuttavat aivosumua ja unettomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADT?

Vierailija
4/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä, unettomuutta, uupumusta, vv oireita. Voi olla myös alkavaa muistisairautta. Olen saman ikäinen ja itse haen sanoja joka kerta kun puhun jonkun kanssa. Muistan kyllä merkitykset mutta en löydä sanoja muististani. Johtuu sairauksista jotka aiheuttavat aivosumua ja unettomuutta.

Kyllä minulla on tosiaan stressiä ja nukun todella huonosti. 

On minullakin tuota, että joskus etsin oikeaa sanaa. 

Omituisempaa on, että tuttu sana ei aina tunnukaan ollenkaan tutulta. 2 kertaa tosin vasta käynyt noin, mutta koin tapaukset pelottavina. En ole koskaan kellään tällaista oiretta olleen. 

Vierailija
5/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivoverenkiertohäiriöiltä. Kannattaa hakeutua lääkäriin ja kuvantamiseen. Jos syy on esim. verisuonipullistuma, niin se voidaan hoitaa. Puhkeamiseen taas voi kuolla kerrasta tai vammautua loppuelämäkseen vakavastikin.

Toinen syy voi olla kasvain. Kuvantamisella paljastuisi sekin. On hoidettavissa hyvin tuloksin. Aina ei. Äitini kuoli aivokasvaimeen muutama vuosi sitten. Ainoa ensioire oli tuollainen yksittäinen muistamattomuustapahtuma ilmiselvässä asiassa. Sitä ei voitu leikata.

Vierailija
6/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, kysy lääkäriltä. Sitä varten he ovat olemassa.

Vierailija
7/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opiskellut vierasta kieltä tai käyttänyt paljon?

Voi olla vaihdevuosioirekin

Vierailija
8/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivoverenkiertohäiriöiltä. Kannattaa hakeutua lääkäriin ja kuvantamiseen. Jos syy on esim. verisuonipullistuma, niin se voidaan hoitaa. Puhkeamiseen taas voi kuolla kerrasta tai vammautua loppuelämäkseen vakavastikin.

Toinen syy voi olla kasvain. Kuvantamisella paljastuisi sekin. On hoidettavissa hyvin tuloksin. Aina ei. Äitini kuoli aivokasvaimeen muutama vuosi sitten. Ainoa ensioire oli tuollainen yksittäinen muistamattomuustapahtuma ilmiselvässä asiassa. Sitä ei voitu leikata.

Jaksaisitko kertoa pari esimerkkiä äitisi muistamattomuustapahtumista. 

Millaisia ne olivat?

Ap

Vierailija
9/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, veikkaan ihan uniapneaa! Googlaa, ja joo, yksityisen kautta kallista, jonota terveyskeskukseen.

Sieltä saat lähetteen (muista puhua ääneen uniapneasta, nuori lääköri ei vältt osaa yhdistää) Keskussairaalaan tms ja saat neuvot ja ohjeet!

VAIKKA nukkuisit 10tuntia yössä, jos uni ei ole palauttavaa, se aiheuttaa "aivosumua".

JA joo, on mullakin välillä unohtelua, mutta nykyihminen prosessoi niin hirveät määrät sanoja, kovalevy välillä täynnä!

Sulje somemaailma ja telkkari, ole vaan ittes ja ajatustesi kanssa, partsilla tai takapihalla, metsässä...

Vierailija
10/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko opiskellut vierasta kieltä tai käyttänyt paljon?

Voi olla vaihdevuosioirekin

En ole opiskellut vierasta kieltä sitten opiskeluaikojen kauan sitten. En käytä juurikaan vierasta kieltä. 

Vierailija
11/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun välillä hakemaan sanoja muutaman sekunnin ajan mielessäni kun puhun jonkun kanssa. Olen melkein varma että mulle puhkeaa muistisairaus (tai kai tää on jo jotain alkua) jossain vaiheessa. Mun äidillä on alzheimer ja sillä oli aina samaa vaivaa nuorempana, tuota sanojen halkemista. "Se mikä se on, sano nyt" kuuli usein äidiltäni. Olen 45-vuotias. 

Vierailija
12/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eräs tuttu, tosin hän on jo seitsemänkymppinen. Hän ei osaa enää oikein puhua, kun ei muista sanoja. Esim innoissaan kertoi, että lapsenlapset oli kylässä ja tykkäsi, kun hän sai pihalle heitä varten hommattua sen. Vei sitten pihalle ja näytti, että se on keinu. Ei muistanut keinu sanaa. Tällaisia hänellä on paljon. Naapuri käy joka päivä auttamassa, kun muisti mennyt niin heikoksi.

Vierailija
13/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa Kela Gold.

Vierailija
14/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun välillä hakemaan sanoja muutaman sekunnin ajan mielessäni kun puhun jonkun kanssa. Olen melkein varma että mulle puhkeaa muistisairaus (tai kai tää on jo jotain alkua) jossain vaiheessa. Mun äidillä on alzheimer ja sillä oli aina samaa vaivaa nuorempana, tuota sanojen halkemista. "Se mikä se on, sano nyt" kuuli usein äidiltäni. Olen 45-vuotias. 

Mun isän äidillä alkoi kuulemma muisti huonontua viiskymppisenä. Hänellä oli tuolloin stressiä, kun oli kolme poikaa sodassa ja puoliso kuoli äkillisesti 50-vuotiaana sairaskohtaukseen. 

En tiedä, millä tavalla se alkuun hänellä ilmeni, kun olin vauva hänen kuollessaan. Hän kuoli 70-vuotiaana, jolloin ei enää muistanut paöjon mitään ja oli ympärivuorokautisesti hoivattava vaikka olikin kävelevä. 

Onko kukaan kuullut yällaiswsta oireesta, että tutun sanan merkitys tuntuu täysin vieraalta. 

Ap

Vierailija
15/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit-tu mikä seniili lol 😂

Vierailija
16/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vit-tu mikä seniili lol 😂

Sinulle voi tulla vielä paljon pahempiakin sairauksia. Ei pidä ilkkua. 

Vierailija
17/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, uupumus, unettomuus, väsymys, vaihdevuodet, masennus. Nämä kaikki voi yhdessä tuottaa kognitiivisia ongelmia. 

sitten vielä kuormittava työ, ei palautumista. Liikaa ruutuaikaa. Kuinka paljon olet puhelimella? Lopeta netin selaaminen kokonaan vapaalla. Ala lukea kirjoja ja lehtiä. Ongelma voi kadota

Vierailija
18/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi, uupumus, unettomuus, väsymys, vaihdevuodet, masennus. Nämä kaikki voi yhdessä tuottaa kognitiivisia ongelmia. 

sitten vielä kuormittava työ, ei palautumista. Liikaa ruutuaikaa. Kuinka paljon olet puhelimella? Lopeta netin selaaminen kokonaan vapaalla. Ala lukea kirjoja ja lehtiä. Ongelma voi kadota

Minulla on melkein kaikki nuo mainitsemasi. 

Olen nettiriippuvainen. En tosin ole missään facessa, instassa tms.

Aikomus on vähentää. Ostin jo muutamia lautapelejä, joita toivon mieheni suostuvan kanssani pelaamaan. (Ei auta, että keksin itselleni itsekseen tekemistä, sillä silloin vilkuilen koko ajan nettiä. Lautapeli on intensiivinen eikä mieheni siedä netin vilkuilua.)

Sanojen hakeminen on yleistä ikääntyvillä, mutta en ole koskaan kuullut, että jollain olsii tuttujen sanojen merkitys hävinnyt mielestä. 

Ap

Vierailija
19/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä veikkaan.

Olen sinua vanhempi ja samoja oireita oli niin että oikeasti jo pelästyin.  Aloin miettiä voisiko kova stressi olla syynä ja aloin tarkoituksella rauhoittaa työtahtia ja opetella rentoutumaan. Ei ihan helppoa mutta kyllä se jo mukavasti onnistuu. 

Oli myös niskat koko ajan jumissa ja päänsärkyä.  Myös vatsa oikutteli.  Nyt selkeästi parempi.

Olen nainen ja kuusikymmnetä täyttänyt. Työ  vastuullinen ja stressaava mutta tärkeä minulle. Nautin siitä silti enkä missään nimessä haluaisi siitä luotua.

Vierailija
20/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä veikkaan.

Olen sinua vanhempi ja samoja oireita oli niin että oikeasti jo pelästyin.  Aloin miettiä voisiko kova stressi olla syynä ja aloin tarkoituksella rauhoittaa työtahtia ja opetella rentoutumaan. Ei ihan helppoa mutta kyllä se jo mukavasti onnistuu. 

Oli myös niskat koko ajan jumissa ja päänsärkyä.  Myös vatsa oikutteli.  Nyt selkeästi parempi.

Olen nainen ja kuusikymmnetä täyttänyt. Työ  vastuullinen ja stressaava mutta tärkeä minulle. Nautin siitä silti enkä missään nimessä haluaisi siitä luotua.

Unohtuiko sinultakin tuttujen sanojen merkitys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi