Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla menemässä muisti? Esim yksittäisten sanojen merkitys välillä unohtuu.

Vierailija
15.08.2024 |

Mitä tämä on? 

Olen 57-vuotias. Minulla on hyvin stressaavaa ollut jo 3 vuotta. 

Huomaan muistin hieman huonontuneen, mutta eniten ihmetyttää sanat, joiden merkitystä en yhtäkkiä muista. 

Olen yliopistokoulutettu.

Esim yks päivä mietin sanaa adjektiivi. Kesti todella kauan, ennen kuin aloin pikku hiljaa muistaa. Jouduin tarkistamaan Googlesta. Enne tuo on ollut itsestäänselvyys. Olen osannut kielioppiasiat hyvin. 

Sitten tuli toinen kerta. Luin vaatteen lapusta, mistä se on tehty. Sana puuvilla tuntui yhtäkkiä täysin vieraalta. Aloin miettiä puita ja villaa. En meinannut millään muistaa. Sitten tuli mieleen kuvat puuvillan kerääjistä pellolta ja muistin, mitä on puuvilla. 

Mitä tämä voisi olla?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Joskus se voi olla suolan puute ja nesteen. Joskus muut ravintoaineet vähenneet. Vatsaa kannattaa hoitaa myös bakteerien kannalta, ab-piimä tai kreikkalainen jogurtti. Joskus se unohdus on hetkellistä. Ei vanhempana voi odottaa 20v muistia. Voi myös muistella sanoja välillä ja ristikot tms. Jos ehtii. Myös verenkierto ei ehkä ole lähtenyt liikkeelle just sillä hetkellä. Ei tietoa piik. vaikutuksesta. Myös kylmä voi kangistaa lihaksia ja verenkierto hetkeksi tönksähtää tai jos liian kuuma, niskalihasjumit tai selkä. Tuoleja voi pehmustaa, jos puutuu ja selkätyyny kimmoisa. Joillakin on joskus myös minikohtaus vaikka migreenissä tai muu aivojuttu, kaikki ei vaarallisia. Asioita muistellaan uudelleen ja taas painetaan muistiin. Kofeiinin vaikutus?

Nuoriltakin lähtee joskus muutama sana ettei just muista. Toki jos puuvilla tuntuu vieraalta asialta, niin ehkä se voi olla joku lääkkeen vaikutus tai netissä on neurologien juttuja aiheesta enkuksi. Alkoholia ilmeisesti et käytä vai kuluuko. Jos on sairauksia tai e-pilleri sekin voi vaikuttaa. Entä verenpaine tai verensokeri. -Joskus voi mittauttaa suonien kuntoa, vaikka kaulasuonet, onkohan se ultra - jos on rahaa, se on tosin enemmän yli 80v juttu. Ajattelu vaatii aikaa ja rauhaa, onko siihen aikaa joskus ja rentoutuminen. Stressiä pois. Kävely voi auttaa verenkiertoa tai tauot. Sulla ei ole kuitenkaan oireetonta migreeniä, jos katsot kirkasta ruutua paljon? Silmälasit ja tummennusta, ruudun säätöä. Ergonomia. Entä tyyny yöllä? Vaikuttaako se niskaan. Muistatko syödä ajoissa ruispalan vaikkapa, juustopala päälle ja mehua. Liikaa suolaa vai liian vähän.

Vierailija
22/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän lonkalta, että stressi! Liian pitkkän jatkunut stressi ja väsymys tekee tuoka ja montaa muuta ihmeellistä. Tuttua on. Erään kerran ylitöistä tullessani naapuri oli ulkona ja juteltiin töistä. Hän kysyi olenko syönyt ja koska viimeksi. Syönyt? Jaaha, syönyt, ja koska? Piti oikein istua rappusille miettimään asiaa. En muistanut. Ikää alle 50v. Joten se stressi ja väsymys pitää poistaa vaikka sairaslomalla ja nukahtamispillereillä, niin alkaa järkikin luistaa. Tuijotella kaukaisuuteen, kuunnella tuulen huminaa, katsella rannalla aaltojen loisketta, tylsistyä. Puhelimen selaaminen pois, työsähköpostit vain työaikana, somet tauolle tai kiinni. Kotona mukavaa rentouttavaa musiikkia ja vaikka lehtien lukemista. Siitä se hellittää pikkuhiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla stressistä ja unettomuudesta johtuvaa tai jotain muuta. Käy ihmeessä kuvaamassa aivosi yksityisellä, sillä asia selviää nopeasti. 

Vierailija
24/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivoverenkiertohäiriöiltä. Kannattaa hakeutua lääkäriin ja kuvantamiseen. Jos syy on esim. verisuonipullistuma, niin se voidaan hoitaa. Puhkeamiseen taas voi kuolla kerrasta tai vammautua loppuelämäkseen vakavastikin.

Toinen syy voi olla kasvain. Kuvantamisella paljastuisi sekin. On hoidettavissa hyvin tuloksin. Aina ei. Äitini kuoli aivokasvaimeen muutama vuosi sitten. Ainoa ensioire oli tuollainen yksittäinen muistamattomuustapahtuma ilmiselvässä asiassa. Sitä ei voitu leikata.

Jaksaisitko kertoa pari esimerkkiä äitisi muistamattomuustapahtumista. 

Millaisia ne olivat?

Ap

Hän ei tutusta risteyksestä osannutkaan kääntyä oikeaan suuntaan. Ajoi itse, mutta ei ollut autossa yksin. Matka atkui suoraan lääkärin vastaanotolle ja se muu silloinen meno sai jäädä. Sai lähetteen kuvaukseen, jossa löydös. Sitten Helsinkiin tarkkoihin tutkimuksiin, jonka perusteella hoitosuunnitelma.

Itselle kävi kerran samoin. Olin ajanut auton (oma) bensatankille, mutta kun piti avata bensaluukku sisäpuolelta, en yhtäkkiä muistanut missä se on. Hätäännyin hieman ja lähdin tankkaamatta pois, koska oli jonoakin. (Tämä tapahtui ennenkuin perusterveellä äidillä oli kasvainta.) Menin lääkäriin. Sain diagnoosiksi tia-kohtauksen (aivoverenkiertohäiriö). Sain myös lähetteen kuvantamiseen samalle illalle. Sen tulkinnut lääkäri konsultoi toista lääkäriä HYKS:stä. Sain kutsun leikkaussuunnitteluun. Minulta operoitiin kaksi aivovaltimopullistumaa. Olin perusterve 40v. Äiti oli kuollessaan 60+ ja perusterve.

Vierailija
25/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vit-tu mikä seniili lol 😂

Sinulle voi tulla vielä paljon pahempiakin sairauksia. Ei pidä ilkkua. 

Moraalihomot vit-tuun

Vierailija
26/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivoverenkiertohäiriöiltä. Kannattaa hakeutua lääkäriin ja kuvantamiseen. Jos syy on esim. verisuonipullistuma, niin se voidaan hoitaa. Puhkeamiseen taas voi kuolla kerrasta tai vammautua loppuelämäkseen vakavastikin.

Toinen syy voi olla kasvain. Kuvantamisella paljastuisi sekin. On hoidettavissa hyvin tuloksin. Aina ei. Äitini kuoli aivokasvaimeen muutama vuosi sitten. Ainoa ensioire oli tuollainen yksittäinen muistamattomuustapahtuma ilmiselvässä asiassa. Sitä ei voitu leikata.

Jaksaisitko kertoa pari esimerkkiä äitisi muistamattomuustapahtumista. 

Millaisia ne olivat?

Ap

Hän ei tutusta risteyksestä osannutkaan kääntyä oikeaan suuntaan. Ajoi itse, mutta ei ollut autossa yksin. Matka atkui suoraan lääkärin vastaanotolle ja se muu silloinen meno sai jäädä. Sai l

Kiitos vastauksesta. Hyvä, että menitte tutkimuksiin ajoissa. 

Voisin kuvitella, että itselleni saattaisi käydä noin myös, että jonossa etummaisena en muistaisi, miten tankki avataan. Siinä voi tulla pieni paniikki. 

Ap

Vierailija
27/37 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tässä välillä lääkärillä. Arveli kyseessä olevan vain stressi. 

Ap

Vierailija
28/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa toki lisää kokemuksianne. Useinhan lääkärit laittaa stressin piikkiin kaikenlaista. 

Onko keltään esim unohtunut tutun sanan merkitys, kuten minulta.

Ap

Vierailija
29/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus aiheuttaa tuota. Kokemusta on, ja minä olen vasta kolmekymppinen. Nykyään muisti toimii paremmin kuin pari vuotta sitten, kun oli pahempia uniongelmia. 

Vierailija
30/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa toki lisää kokemuksianne. Useinhan lääkärit laittaa stressin piikkiin kaikenlaista. 

Onko keltään esim unohtunut tutun sanan merkitys, kuten minulta.

Ap

On, monta kertaa, kuten myös olen unohtanut miten joku numero kirjoitetaan. T. Se uniongelmista kärsinyt kolmekymppinen 

Vierailija
31/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aneurysma ei ikävä kyllä näy ennakkoon kuvantamisissa, kalkkeutumat tms voidaan toki nähdä.

Itse olen ajatellut, että sairastamani korona ja koronarokotteet ovat vaikuttaneet terveyteeni, tai sitten eläkkeellä jää aivan liian paljon aikaa pähkäilyyn. Muistin huonontuminen on kurjaa, onneksi en ole työelämässä.

Tänään kirkkaasti muistamani asia ei seuraavana päivänä muistu mieleen. Ihan outoa?

Otan aina turvakseni erään vanhan professorin tokaisun, "muistan mitä muistan ja mitä en muista,  minun ei tarvitsekaan muistaa" Anteeksi jos meni väärin :(

Vierailija
32/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sosiaalinen olet? Tutkitusti se, että ei puhu, eikä ole sosiaalista verkostoa lisää dementiariskiä. Entä alkoholinkäyttösi? Alkoholi lisää myös muistisairauden riskiä. Oletko ollut onnettomuudessa? Tajuton? Se lisää muistisairausriskiä.

Tuntemillani täysin absolutisteilla vanhuksilla ei ole ollut muistisairautta. Itsekin olen hieman huolissani kun sanat on välillä kadoksissa. Miehelläni myös. Molemmat olemme 50 v. Miehelläni on uniapnea ja hän käyttää vääriä sanoja usein. Se on lisääntynyt todella paljon viime aikoina. Mieheni on introvertti ja käyttää alkoa muutaman annoksen viikossa. Kyllä, olen huolestunut meistä molemmista.

Tuollaiseen, että sana ei kuulosta tutulta en ole koskaan törmännyt. 

Vierailija
33/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuollainen liittyy dissosiaatiohäiriöön. Sanat unohtuvat ja sanat tuntuvat vierailta ja oudoilta. Muutkin asiat tuntuvat oudoilta, esim. hereillä ollessa saatan unohtaa miltä kotini näyttää, tai siis esim. millainen jääkaappi meillä on, millainen keittiö, millainen piha. Silloin tulee mieleen se kauhujen näyttämö, eli lapsuudenkotini mikä dissosiaatiohäiriön minulle aiheutti. Muistan näinä hetkinä siis lapsuuskotini jääkaappia, keittiötä, pihaa. Juuri keittiö oli se paikka lapsuudenkodissani jossa minua pahoinpideltiin. Olen naimisissa, mutta saatan esim. vahingossa esitellä itseni tyttönimelläni, vaikka olen ollut naimissa yli 20 vuotta. Saatan esim. pankkiautomaatilla unohtaa miten se toimii, tai siis silloin kun käteistä rahaa vielä käytin tapahtui tällaista. Unohdan myös miten suihku toimii jne.

Vierailija
34/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi voi oireiluasi selittää sekä jotkut somaattiset sairaudet (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, suolatasapainon häiriöt, uniapnea). Jos asia huolestuttaa, käy muistihoitajalla testissä tai varaa suoraan aika neurologille. Harvinaisempiin dementioihin kuuluu, että sanat saattavat mennä sekaisin ja puhe voi muuttua käsittämättömäksi. Aivoverenkiertohäiriöihin voi taas liittyä afasiaa.

Vierailija
35/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tässä välillä lääkärillä. Arveli kyseessä olevan vain stressi. 

Ap

Hyvä että kävit puhumassa lääkärin kanssa. Vertaistukeen nämä nettikeskustelut ovat hyviä, mutta vain ammattilaiselta saa luotettavan tiedon siitä, onko syytä huolestua ja tarvitseeko jotain hoitoja.

Toivottavasti pystyt vähentämään stressaavia asioita ja tilanne paranee.

Vierailija
36/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ikäluokkaa kuin aloittaja. Voimakas stressi aiheutti minulle eräänlaista sanojen töksähtelemistä, varmaan voisi sanoa merkityksen miettimiseen pysähtymistä ja lievää sanojen löytämisen vaikeuttakin. Olin ihmeissäni ja huolissani, koska kielellinen puoli on ehdottomasti vahvuusalueeni. Nyt kun pahin, akuutti paine on ohi, nuo ongelmat ovat jääneet pois. Puhutaan siis noin 2-3 vuoden prosessista minun kohdallani.

Vierailija
37/37 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Joskus se voi olla suolan puute ja nesteen. Joskus muut ravintoaineet vähenneet. Vatsaa kannattaa hoitaa myös bakteerien kannalta, ab-piimä tai kreikkalainen jogurtti. Joskus se unohdus on hetkellistä. Ei vanhempana voi odottaa 20v muistia. Voi myös muistella sanoja välillä ja ristikot tms. Jos ehtii. Myös verenkierto ei ehkä ole lähtenyt liikkeelle just sillä hetkellä. Ei tietoa piik. vaikutuksesta. Myös kylmä voi kangistaa lihaksia ja verenkierto hetkeksi tönksähtää tai jos liian kuuma, niskalihasjumit tai selkä. Tuoleja voi pehmustaa, jos puutuu ja selkätyyny kimmoisa. Joillakin on joskus myös minikohtaus vaikka migreenissä tai muu aivojuttu, kaikki ei vaarallisia. Asioita muistellaan uudelleen ja taas painetaan muistiin. Kofeiinin vaikutus?

Nuoriltakin lähtee joskus muutama sana ettei just muista. Toki jos puuvilla tuntuu vieraalta asialta, niin ehkä se voi olla joku lääkkeen vaikutus tai netissä on neurologien juttuja aih

Kiitos, pikkasen lohdutti lukea😊

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä