Miksi auto syttyy palamaan?
Miten on ollut niin paljon autopaloja viime aikoina? Ovatko nykyautot romuja kun syttyvät palamaan? Vai onko vika käyttäjässä?
Kommentit (20)
Oikosulku akustossa. Aiemmin taas etanolibensa syövytti vanhojen autojen letkut ja vuosi milloin minnekin kuuman osan päälle.
Summauksena: juurisyy on ekomielinen pykälänikkari.
Yleisimmin lähtee sähköviasta. Toinen syy sitten jonkin letkun pettäminen ja palavan aineen vuoto.
Onko teillä autossa sammutin? Esim. Virossa tämä on pakollinen, Suomessa ei.
Penkinlämmitin oli jäänyt jotenkin päälle, oikosulku tms ja yöllä paloi.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen yleistyminen
Suomessa on noin satatuhatta sähköautoa. Montako paloa täällä on sattunut ja ei kiitos, en halua videolinkkejä Kiinaan tai muiden maiden uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen yleistyminen
Suomessa on noin satatuhatta sähköautoa. Montako paloa täällä on sattunut ja ei kiitos, en halua videolinkkejä Kiinaan tai muiden maiden uutisia.
YKSIKIN palo on liikaa, varsinkin kun kuolee ihmisiä, ja useammin noi palaa kuin polttikset.
Ajappa vesilammikkoon.
Jäähdyttimestä menee nesteet kuumalla. Sinne pitäisi lisätä vettä? Joku muu kuumenee, mitä uusissa autoissa on? Neste valunut tai joku vika? Miten akut, jäähtyykö. Sähköautoissa oma juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen yleistyminen
Suomessa on noin satatuhatta sähköautoa. Montako paloa täällä on sattunut ja ei kiitos, en halua videolinkkejä Kiinaan tai muiden maiden uutisia.
YKSIKIN palo on liikaa, varsinkin kun kuolee ihmisiä, ja useammin noi palaa kuin polttikset.
Ajappa vesilammikkoon.
Olen ajanut sähköautolla moneenkin lammikkoon, mitä siitä? Polttiksia palaa 60 kertaa useammin ja niissä on räjähdysherkkään polttoainetta mukana. Oliko muuta?
Sähköauton palo on tuhat kertaa rajumpi kun heteroauton
Kannattaa varmistaa että pääsee aina ulos autosta, jos suinkin. Ja sammutin, ensiapulaukku. Esimerkiksi ovet eivät saisi olla lukittuvaa mallia, että jää sisälle eikä pääse pois helposti. Turvavasara ja ikkunaleikkuri tms. Turvavyöleikkuri.
Jos on vakuutus niin ei kannata yrittääkään itse sammuttaa vaan antaa palaa ihan poroksi. Eikä niitä taida ehtiä edes sammuttaa niin hyvin etteikö peruuttamatonta tuhoa ehtisi sattua.
Autopaloja ei ole ollut viime aikoina mitenkään paljoa: Vuonna 2020 tilasto oli että Suomessa syttyy noin 2 000 ajoneuvopaloa vuodessa. Vuonna 2001 liikennevakuutuksesta korvattiin noin 3 000 autopaloa vuodessa, ja vuonna 1995 niitä korvattiin liikennevakuutuksesta noin 4 000 vuodessa.
Lähteet:
https://www.kaleva.fi/auto-ei-pala-eika-rajahda-helposti/2056576
https://www.lahitapiola.fi/tietoa-lahitapiolasta/uutishuone/ajankohtais…
Tampereella just paloi bussi. Vanha dieselauto. Kyydeissä kuskin lisäksi kai yksi matkustaja, ei henkilövahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen yleistyminen
Suomessa on noin satatuhatta sähköautoa. Montako paloa täällä on sattunut ja ei kiitos, en halua videolinkkejä Kiinaan tai muiden maiden uutisia.
YKSIKIN palo on liikaa, varsinkin kun kuolee ihmisiä, ja useammin noi palaa kuin polttikset.
Ajappa vesilammikkoon.
Olen ajanut sähköautolla moneenkin lammikkoon, mitä siitä? Polttiksia palaa 60 kertaa useammin ja niissä on räjähdysherkkään polttoainetta mukana. Oliko muuta?
Ei räjähdä edes tulipalossa, elokuva myyttejä. Besan täytyy kaasuuntua ja kaasu voisi räjähtää mutta säiliö hajoaa ja kaasunu ilma seos ei ole rajäjtävä enää. Leimahtaa voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen yleistyminen
Suomessa on noin satatuhatta sähköautoa. Montako paloa täällä on sattunut ja ei kiitos, en halua videolinkkejä Kiinaan tai muiden maiden uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen yleistyminen
Suomessa on noin satatuhatta sähköautoa. Montako paloa täällä on sattunut ja ei kiitos, en halua videolinkkejä Kiinaan tai muiden maiden uutisia.
YKSIKIN palo on liikaa, varsinkin kun kuolee ihmisiä, ja useammin noi palaa kuin polttikset.
Ajappa vesilammikkoon.
Olen ajanut sähköautolla moneenkin lammikkoon, mitä siitä? Polttiksia palaa 60 kertaa useammin ja niissä on räjähdysherkkään polttoainetta mukana. Oliko muuta?
Patteri muodostaa vetyä ja happea joka on räjähtävä yhdistelmä. Suljetussa tilassa aiheutaa räjähdyksen. Hyvissä olosuhteissa se vain palaa, mutta ei sammu koska se tuottaa itse kaiken tarvittavan palamiseen.
Sähköautot on jo nyt aiheuttaneet paljon enemmän kuolonuhreja pelkästään tulipaloina kuin kaikki ydinonnettomuudet yhteensä. Jostain syystä ydinvoimaa vielä pelätään ja sähköautoja palvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen yleistyminen
Suomessa on noin satatuhatta sähköautoa. Montako paloa täällä on sattunut ja ei kiitos, en halua videolinkkejä Kiinaan tai muiden maiden uutisia.
YKSIKIN palo on liikaa, varsinkin kun kuolee ihmisiä, ja useammin noi palaa kuin polttikset.
Ajappa vesilammikkoon.
Olen ajanut sähköautolla moneenkin lammikkoon, mitä siitä? Polttiksia palaa 60 kertaa useammin ja niissä on räjähdysherkkään polttoainetta mukana. Oliko muuta?
Patteri muodostaa vetyä ja happea joka on räjähtävä yhdistelmä. Suljetussa tilassa aiheutaa räjähdyksen. Hyvissä olosuhteissa se vain palaa, mutta ei sammu koska se tuottaa itse kaiken ta
Etenkin litium. uusi tuleva akku teknologia vähentää huomattavasti riskejä
Tulee oikosulku.