Lomatissuttelu aina ongelma?
HS käsittelee lomajuomista, että monilla riistäytyy käsistä ja että on huolestuttavaa, jos ei voi ajatella esim. mökkeilyä ilman alkoholia. Jutussa haastatellaan tutkijaa, joka kutsuu suomalaista juomakulttuuria joko-tai-tyyppiseksi, eli joko ei juoda ollenkaan tai juodaan vahvan humalahakuisesti.
Nyt on vaan pakko olla eri mieltä. Joo, koen että mökille kuuluu alkoholi: puuhastelubisse, ateriaviini ja saunaolut. Join juhannuksena mökillä joka päivä jotain, mutta tuntien kuluessa ja vain muutaman. Samoin lomamatkalla parin viikon ajan joka päivä vähintään yksi annos alkoholia: drinkki altaalla, olut suihkun jälkeen terassilla, viinilasillinen aterialla, mutta humalassa en ollut kuin ehkä pari kertaa seitinohuessa. Alkoholi nyt vaan maistuu hyvältä ja sopii moneen lomahetkeen. Eikä ollut mitään ongelmaa olla ottamatta arjen koittaessa saati että olisi pitänyt johonkin katkaisuun lähteä. Aika moni muukin ottaa vaikka lomareissulla joka päivä, mutta ilman humalaa tai vaikeuksia työelämässä.
Herranjestas, missä nämä ongelmalliset lomajuopot ovat, kun itse en tunne yhtäkään?
Miten musta tuntuu, että tutkija näkee nyt vain ne ongelmatapaukset ja niputtaa myös harmittoman lomanautiskelun samaan kastiin?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010620853.html
Juhannusviikolla join mökillä ihan kunnolla mutta sitten sen jälkeen en ole edes tissutellut. Olen ajatellut että olen loppuvuoden ilman alkoholia koska pitää laihtua 10 kg.