Vanhoja Commodore 64-käyttäjiä paikalla?
Millaisia muistoja siitä? Erityisesti kiinnostaa mitä ohjelmia teitte ohjekirjasta. Itse sain tehtyä sen leijuvan ilmapallon mutta sprite-grafiikasta en päässyt jyvälle että olisin voinut muokata sitä. Kunnolla koodaamaan opin vasta myöhemmin yliopistossa (siihen aikaan Pascal ja C ja myöhemmin muuta) ja se onkin ollut hyödyllinen taito noin yleisestikin elämässä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
En minä tehnyt sillä muuta kuin pelasin. Sen sijaan paras kaverini ohjelmoi basicilla. Siitä sitten tulikin ammattikoodari tosin kuin minusta.
Ap:sta ei tullut ammattikoodaria mutta on IT-alalla.
Mulla on vieläkin papan vanha kone kaapissa. Muutaman vuoden välein testaan, että pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vieläkin papan vanha kone kaapissa. Muutaman vuoden välein testaan, että pelaa.
Säilö ihmeessä se itselläsi, älä myy. Harmittaa vietävästi kun porukat hävitti aikanaan Amigan tilalta sen. Tai ei se silloin harmittanut, kun parempi pelikonehan se oli, mutta jälkeenpäin.
Osallistuin mimmit koodaa -yhteisön järjestämään musiikin ohjelmointiltilaisuuteen tyttäreni kanssa. Huvitti, kun nuori ohjaaja sanoi, että näin helppoa se ohjelmointi on.
En sanonut, että olin huvituttunut siitä, että eihän tämä ole muuttunut sitten 80-luvun. Koska samalla tunsin itseni joksikin esihistorialliseksi pioneeriksi, kun mimminä koodailin kuusnelosella (joka oli ostettu veljelleni, koska eihän sen pitänyt olla tyttöjen juttu)
Veljeni kanssa pelailtiin ja naputeltiin mikroBITIN ohjelmia sinne koneelle.
Mitäs niitä pelejä oli? Muistan ainakin automeleistä motormanian ja tasohyppelyistä sellaisen kun hunch back tai jotain sinnepäin. Oliko Daley Thompson decathlon jo 64 vai tuliko vasta myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Osallistuin mimmit koodaa -yhteisön järjestämään musiikin ohjelmointiltilaisuuteen tyttäreni kanssa. Huvitti, kun nuori ohjaaja sanoi, että näin helppoa se ohjelmointi on.
En sanonut, että olin huvituttunut siitä, että eihän tämä ole muuttunut sitten 80-luvun. Koska samalla tunsin itseni joksikin esihistorialliseksi pioneeriksi, kun mimminä koodailin kuusnelosella (joka oli ostettu veljelleni, koska eihän sen pitänyt olla tyttöjen juttu)
No kyllä koodaus on muuttunut 35 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs niitä pelejä oli? Muistan ainakin automeleistä motormanian ja tasohyppelyistä sellaisen kun hunch back tai jotain sinnepäin. Oliko Daley Thompson decathlon jo 64 vai tuliko vasta myöhemmin?
Battletech ja Batman. Ghostbustersin latauksen aikana pääsi pelaamaan Space Invadersia.
Myö vaan pelattiin, ku oltiin nii nuoria, ettei myö mitää koodaamisesta tajuttu. Muistan et tehtiin pirtelöä tai paistettiin lettuja kun odoteltiin pelien latautumisia. Ilman, että äiti oli hääräämässä tai paimentamassa kokkailua (se oli töissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Osallistuin mimmit koodaa -yhteisön järjestämään musiikin ohjelmointiltilaisuuteen tyttäreni kanssa. Huvitti, kun nuori ohjaaja sanoi, että näin helppoa se ohjelmointi on.
Tai korjaan että nykyäänhän kaikki tieto on netissä yhden googlauksen päässä. Käde käänteessä voi tehdä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten? Siellä myllyssä on enemmän tilaa, ettei tarvitse kaikkea ahtaa niin pienen tilaan?
Samat logiikan operaattorit siinä toimii, vaikka uusia ohjelmointikieliä on syntynyt.
Commodorea en ole käyttänyt mutta tuo Pascal oli ensimmäinen ohjelmointikieli, jota opiskelin.
Hyviä muistoja on ja varastossa on vielä toimiva C64, kasettiasema ja levyasema. Ja sitten on Amiga 1200 lisälevyasemineen. Tosin käytän vain The C64 -mallia, joka on oikean kokoinen emulaattori-pohjainen vehje. Kesälomalla kerran vuodessa jaksaa pelailla C64:n pelejä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
No miten? Siellä myllyssä on enemmän tilaa, ettei tarvitse kaikkea ahtaa niin pienen tilaan?
Samat logiikan operaattorit siinä toimii, vaikka uusia ohjelmointikieliä on syntynyt.
Nykyään suuri osa kielistä on C-sukuisia. Jos osaa yhden niin seuraava näyttää hyvinkin tutulta.
Kasettiasemalta peleien lataaminen kesti kauan. Sitten jos tuli load error, niin ei kun säätämään pikku ruuvista äänipäitä. Kyllä veetutti, kun varmaan puoli tuntia kestänyt lataaminen ei onnistunut. :D Helppoa se on nykylapsilla;)
en muista mitä kaikkea koodasin ohjekirjasta, mutta tulihan niitä tehtyä. basic-ohjelmointi varmaan vieläkin onnistuisi, joskin luulen, että pitäisi vähän kerrata. Taisin olla meidän koulussa ainoa tyttö, joka ohjelmoi tai käytti tietokonetta. muut pelasivat videopelejä ja osasivat "vain" käyttää pelikonetta, eli liittää piuhat televisioon ja ladata pelin ja pelata sitä.
Tykkäsin tehdä tekstiseikkailupelejä C64:n basicilla, mutta ne jäivät aina kesken ideoiden puutteen vuoksi ja siksi, että koodista tuli liian pitkä, kun tein ne piirroksetkin sinne grafiikkamerkeillä (en osannut spritejä). Mukavaa oli kuitenkin väsäillä.
Polttakaa se toinen complex interface adapter ja ette saa 1541-asemalta tai kasetilta ladattua kamaa sisään. Toisen kun poltatte, niiin jystick ei pelaa. Muttta tuokaa minulle koneitanne korjattavaksi, minulta löytyy 6526-piirejä. Setä korjaa!
Olikos se Mikrobitti niminen lehti, missä noita koodinpätkiä oli? Jotenkin muistan, ettei mikään mulla niistä onnistunut, kun jokainen merkki olis pitänyt olla just oikein. Pitkiä ne oli ainakin ja kun edes lyhyen viestin kirjoittaminen ei multa onnistu ilman kiotusvirhettö:D
Vierailija kirjoitti:
Muistan tuon decathlonin, sillä sai joystickit rikki hyvin. Niin ja ranteet kipeeksi:D
En minä tehnyt sillä muuta kuin pelasin. Sen sijaan paras kaverini ohjelmoi basicilla. Siitä sitten tulikin ammattikoodari tosin kuin minusta.