HS mielipide: äitini oli narsisti
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010629425.html
Aika törkeä mielipide hesarissa, vielä nimimerkin takaa lauottuna.
"Minun äitini oli narsisti, postuumisti terapiassani diagnosoitu."
- siis mielipiteen kirjoittajan puoskari terapeutti on kirjoittajan tarinoinnin pohjalta diagnosoinut kirjoittajan äidin narsistiksi äidin kuoleman jälkeen.
No tiedoksi:
- lääkärit tekevät diagnooseja, terapeutit eivät. Ammattitaidoton tumpelo toki voi.
- psykiatrian diagnoosiin tarvitaan itse potilas eikä diagnooseja tehdä kuoleman jälkeen.
- tuo kirjoittaja leimaa myös lapsensa välien katkaisua lyhyessä kirjoituksessaan surevat vanhemmat (toinen mielipidekirjoitus tänään) narsisteiksi, mikä kertonee tuosta kirjoittajasta enemmän, kuin toisen kirjoituksen vanhemmista.
No toki selvästi ongelmainen ihminen on tuo kirjoittaja.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Saa täällä kommentoida kuka vaan. Luinpa lehteä minäkin ja huomasin siinä ristiriitaisuutta. Tulin kertomaan oman näkemyksen.
Eli sinulla itselläsi ei ole siis yhtään mitään kokemusta narsistin harjoittamasta perheväkivallasta? Monet muut ovat kokeneet sitä vuosikausia.
Kokemuksesi voi olla myös harhoja ja valemuistoja.
Itse en koskaan avautuisi millään palstalla lapsuudentraumoista tms.
Sinulla ei siis itselläsi ole yhtään mitään kokemusta narsistin harjoittamasta perheväkivallasta? Monet muut ovat kokeneet sellaista vuosikausiakin.
Narsistit diagnosoidaan osin lähipiirin kertomusten perusteella. Narsisti itse kun osaa sen vaivansa piilottaa.
T. Narsistin (elävänä diagnosoidun) tytär.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Narsistit ei ole aina tietynlaisia. Ei kaikki todellakaan ole väkivaltaisia.
Jokaisen narsistin käytös on samanlaista toisen narsistin käytöksen kanssa. Käytösmallit ovat jokaisella narsistilla niin kaavamaisia, että niistä on voitu tehdä selkeitä listojakin. Samojen seikkojen perusteella lääkärit tekevät virallisia diagnoosejakin.
Joo, mutta ehkä sun olisi pitänyt täsmentää että narsisti voi olla väkivaltainen myös vaan henkisellä tasolla.
Ei tarvinnut, koska ihmiset joilla on aivot päässä ymmärtää, että "väkivalta" voi viitata myös henkiseen väkivaltaan. Sinä itse oletit, että viitataan fyysiseen, vaikkei kukaan täsmentänyt siihen suuntaan.
-Eri
Minä olen sukuni järkevin ja mahtavin. Siksi katkaisen välit toisiin ja laitan kaikki estoon. Olen uhri ja syntipukki.
Vierailija kirjoitti:
Woke, woke kaikki mitä nyt syötetään on karmeaa sontaa. Meitä on jo 65 erilaista, siitäpä sitten valitset ;D Hyi helvetti.
Miten tämä liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Saa täällä kommentoida kuka vaan. Luinpa lehteä minäkin ja huomasin siinä ristiriitaisuutta. Tulin kertomaan oman näkemyksen.
Eli sinulla itselläsi ei ole siis yhtään mitään kokemusta narsistin harjoittamasta perheväkivallasta? Monet muut ovat kokeneet sitä vuosikausia.
Äitini on vahvistanut asian eli lapsuudessa koetun väkivallan. Kyseessä ei ole valemuistot. Olisikin. Hänkin joutui useita kertoja isäni pahoinpitelemäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös oli outoa mainita ulkomaanmatkojen ja harrastusten maksaminen, ikään kuin sillä olisi yhtään mitään väliä.
Ne mainittii siksi, että äiti halusi kertoa että lapsuus ei ollut köyhää ja kurjaa. Vaan kotona sai harrastaa mitä halusi ja lapselle oli järjestetty mukavia lomamatkoja ja aktiviteetteja. Tämmöisestä lapsesta voi kyllä kasvaa hemmoteltu aikuinen joka valittelee joka asiasta.
Hmm, et säkään sitten tajunnut pointtia. Se, pääseekö matkoille, ei kerro millään tavalla, oliko lapsuus hyvä. Se on juuri sitä ulkokohtaisuutta korostaa tuollaista materiaalista seikkaa eikä sanallakaan mainita tunneasioita ja vuorovaikutusta, joilla on paljon enemmän merkitys
Niin ja sinä et
Niin, katsos kun rakkaus kasvaa jaettaessa mutta materia vaan vaihtaa omistajaa. Voit antaa lapselle vaikka maailman ilman että hän oppii rakastamaan edes itseään.
No ei hänessä mitään rakastettavaa olisikaan. Sairas mikä sairas kun kerran minua välttelee. Helvetti että ottaa hermoon kun joku sellaista puolustelee!!
Vierailija kirjoitti:
Narsistit diagnosoidaan osin lähipiirin kertomusten perusteella. Narsisti itse kun osaa sen vaivansa piilottaa.
T. Narsistin (elävänä diagnosoidun) tytär.
Totta. Eihän niillä edes olisi uhreja, jos eivät osaisi pitkänkin aikaa piilottaa ne piirteensä. Jos olisivat suorilta käsin kamalia jokaikistä kohtaan, niin lähes kaikki välttelisivät kuin ruttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös oli outoa mainita ulkomaanmatkojen ja harrastusten maksaminen, ikään kuin sillä olisi yhtään mitään väliä.
Ne mainittii siksi, että äiti halusi kertoa että lapsuus ei ollut köyhää ja kurjaa. Vaan kotona sai harrastaa mitä halusi ja lapselle oli järjestetty mukavia lomamatkoja ja aktiviteetteja. Tämmöisestä lapsesta voi kyllä kasvaa hemmoteltu aikuinen joka valittelee joka asiasta.
Myös varakkaissa perheissä voi olla tunnekylmä kasvatus, sillä ei ole rahan kanssa mitään tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Narsistit ei ole aina tietynlaisia. Ei kaikki todellakaan ole väkivaltaisia.
Jokaisen narsistin käytös on samanlaista toisen narsistin käytöksen kanssa. Käytösmallit ovat jokaisella narsistilla niin kaavamaisia, että niistä on voitu tehdä selkeitä listojakin. Samojen seikkojen perusteella lääkärit tekevät virallisia diagnoosejakin.
Joo, mutta ehkä sun olisi pitänyt täsmentää että narsisti voi olla väkivaltainen myös vaan henkisellä tasolla.
Ei tarvinnut, koska ihmiset joilla on aivot päässä ymmärtää, että "väkivalta" voi viitata myös henkiseen väkivaltaan. Sinä itse oletit, että viitataan fyysiseen, vaikkei kukaan täsmentänyt siihen suuntaan.
-Eri
En kommentoinut aiemmin mihinkään kommenttiin. Tulin vain lukemaan näitä viimeisimpiä ja osui silmään tuo, ja tuli mieleeni että jotkut ajattelevat väkivallan tarkoittavan vain fyysistä väkivaltaa.
Jos jotain hyvää haluaa keskustelusta löytää, niin tiedämme kaikki, miten emme tee samoja erheitä omien lapsiemme kanssa. Tietysti sekin on mahdollista, että omat lapsuudenkokemuksemme oikeuttavat omien lapsiemme paskaan kohteluun. Olemmehan uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan terapissa ikinä hoksannut jotain itseään koskevaa, kun kaikki tuntuvat huomanneen vain sen, miten väärin joku toinen on tehnyt? Se voi olla vanhempi tai puoliso tai kaveri, mutta ikinä ei itseä mietitä osana tapahtumia aivan kuin terapoitavat olisivat tahdottomia hahmoja omassa elämässään.
Voisiko edes joskus olla hieman sympatiaa sille ihan tavalliselle äidille, jolla oli omassakin elämässään erilaisia kokemuksia, mutta jonka olisi pitänyt koko lapsensa lapsuus olla täydellinen? Kun terapiassa nostetaan esille se yksi lause tiettynä väsyneenä hetkenä ja jätetään kuulematta ne sadat kannustavat lauseet, niin ollaanko oikeudenmukaisia kerrotulle tarinalle? Sehän on aina terapiassa olevan oma tarina, ympäristö voisi kertoa jotain aivan muuta.
Melko mustavalkoista pyöritellä asia niin, että lapsi hylkää vanhempansa koska äiti ei ollut täydellinen. Kuulo
Tämä on todella tavallista. Kun oma paha olo projisoidaan äitiin, niin tietenkin apuna on se terapeutinkin kannustama asia eli lopeta yhteydenpito! Ikävämpi puoli on se, että kun ne ongelmat ovat itsessä eikä äidissä, niin tilanne ei helpotukaan. Terapeutin mukaan sekin on äidin vika, äiti on saanut lapsensa uskomaan noin.
Kyllä helpottui, huomattavasti!
Sama. Ei sellaisiin olosuhteisiin tottuneena edes osannut kuvitella miten mukavaa elämä voi olla, kun saa vihdoin riivaajalta rauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas mielenkiintoinen ketju pilalla jonkin trollin takia.
Entä ymmärrätkö sen, että narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa. Kyllä vai ei?
Miten pahasti löit lapsena pääsi, että sinusta tuli tuollainen inttäjä ja jankkaaja? Käyttäydyt kuin aivovamman saanut.
Tämä. Joku aivovamma tai autismi täytyy olla, että inttää vaan noita samoja juttuja.  
Nuo ei edes suurimmaksi osaksi ole mitään faktoja vaan hänen omia luuloja.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tiedä sitten oliko vaiko ei, mutta sen verran tiedän ihan omakohtaisesti, että aina on helpompi löytää syntipukki omiin mokiin muualta kuin itsestä.
Ja onhan se tietysti ymmärrettävää, hommat ei menneet kuten itse toivoi, niin paljon mieluummin sitä etsii syylliset muualta kuin peilistä.
Enkä sano ettei ulkopuoliset tekijät vaikuta, vaikuttaa tietysti, mutta mitään omaa vastuuta tapahtumien kulusta ei tänä päivänä ihmiset halua ottaa, vaan järjestäen, eritoten asiasta julkisesti puhuvilla on asenne se, että mua on kohdeltu ikävästi, korjatkaa tilanne sellaiseksi kuin haluan.
Tajuaakohan tällä tavalla puhuvat ihmiset, että niiden aikuisten lasten elämä paranee tavallisesti huomattavasti, jotka katkaisevat välit narsistisiin vanhempiin?
Asiasta puhutaan sitä tuntematta aivan niin kuin välien katkaisu tehtäisiin ihan syyttä suotta. Että "pitää vain olla syntipukki, vaikka vika on itsessä". Mutta kas kummaa, kun ei tarvi olla huonon, rajattoman, tungettelevan ja kontrolloivan vanhemman kanssa enää tekemistä, niin asiat alkaa rullaamaan ja elämänlaatu paranee. Omista teoista ja elämästäkin on silloin helpomi ottaa vastuu ja kukoistaa, kun ei ole jatkuvaa hirttoköyttä tai pantaa kaulassa inhottavan vanhemman muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan avautuisi millään palstalla lapsuudentraumoista tms.Äitini on vahvistanut asian eli lapsuudessa koetun väkivallan. Kyseessä ei ole valemuistot. Olisikin. Hänkin joutui useita kertoja isäni pahoinpitelemäksi.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella se menee narsistin uhrien tapauksessa itse asiassa niin päin, että ei edes muista suorilta käsin kaikkea kamalaa mitä itseä kohtaan on tehty. Eli ei kärsi valemuistoista. Ajan myötä niitä vanhoja juttuja alkaa pulpahtelemaan mieleen, ja omalla kohdallani on myös ollut muita ihmisiä jotka ovat voineet varmentaa tiettyjen asioiden todella tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös psykiatri on voinut kouluttautua lisäksi vielä terapeutiksi.
Niin, mutta kuulematta kohdetta tuskin voi tehdä diagnoosia.
Onhan tässä kunneltu kohdetta, eli tytärtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan avautuisi millään palstalla lapsuudentraumoista tms.Äitini on vahvistanut asian eli lapsuudessa koetun väkivallan. Kyseessä ei ole valemuistot. Olisikin. Hänkin joutui useita kertoja isäni pahoinpitelemäksi.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella se menee narsistin uhrien tapauksessa i
Ihmisellä (etenkin lapsella) on tapana blokata traumaattisia kokemuksia pois mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas mielenkiintoinen ketju pilalla jonkin trollin takia.
Entä ymmärrätkö sen, että narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa. Kyllä vai ei?
Miten pahasti löit lapsena pääsi, että sinusta tuli tuollainen inttäjä ja jankkaaja? Käyttäydyt kuin aivovamman saanut.
Tämä. Joku aivovamma tai autismi täytyy olla, että inttää vaan noita samoja juttuja.
Nuo ei edes suurimmaksi osaksi ole mitään faktoja vaan hänen omia luuloja.
Minkälainen vamma mielestäsi sellaisella ihmisellä on päässä, joka vainoaa ja mustamaalaa jotain soittajaa yli 20 vuotta? Herjaa, valehtelee ja mustamaalaa, usein jopa päivittäin.
Vaikuttaako sellainen mielestäsi psyykkisesti terveen ihmisen käytökseltä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, mutta olen kyllä sivusta nähnyt sekä äitejä, tyttäriä, anoppeja ja miniöitä jotka vaikuttavat narsistisilta tai muilla tavoin persoonallisuushäiriöisiltä. Kukaan ei tietysti näe vikaa itsessään.
Minua tässä ikuisuuskeskustelussa hämää pari asiaa:
a) Narsistinen persoonallisuushäiriö on miehillä melkein tuplasti yleisempää kuin naisilla. Miksi keskustelussa melkein aina keskitytään narsistisiin äiteihin ja anoppeihin?
b) Miksi narsisti nähdään aina äideissä ja anopeissa, vaikka tytär tai miniä voi yhtä lailla olla narsisti? Se todellinen narsistiäitikin on joskus ollut narsistitytär ja narsistiminiä.
No äidillä on suuri valta lapseensa, ja narsistiäiti saa suurta vahinkoa aikaan lapsissaan.