HS mielipide: äitini oli narsisti
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010629425.html
Aika törkeä mielipide hesarissa, vielä nimimerkin takaa lauottuna.
"Minun äitini oli narsisti, postuumisti terapiassani diagnosoitu."
- siis mielipiteen kirjoittajan puoskari terapeutti on kirjoittajan tarinoinnin pohjalta diagnosoinut kirjoittajan äidin narsistiksi äidin kuoleman jälkeen.
No tiedoksi:
- lääkärit tekevät diagnooseja, terapeutit eivät. Ammattitaidoton tumpelo toki voi.
- psykiatrian diagnoosiin tarvitaan itse potilas eikä diagnooseja tehdä kuoleman jälkeen.
- tuo kirjoittaja leimaa myös lapsensa välien katkaisua lyhyessä kirjoituksessaan surevat vanhemmat (toinen mielipidekirjoitus tänään) narsisteiksi, mikä kertonee tuosta kirjoittajasta enemmän, kuin toisen kirjoituksen vanhemmista.
No toki selvästi ongelmainen ihminen on tuo kirjoittaja.
Kommentit (390)
Eihän näistä osaa sanoa kuka on narsisti ja kuka ei.
Varmasti on tapauksia joissa terapia on johtanut ehkä turhan helposti välien katkaisemiseen.
Ja sitten on tilanteita joissa irtiotto tekee hyvää.
Varmasti suurin osa äideistä on yrittänyt parhaimpansa mutta on niitä luonnehäiriöisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus omaan kokemukseensa. Jos ei halua ottaa elämästään vastuuta, on helppoa löytää se todellinen syyllinen eli äiti. Näin voi oikeuttaa itselleen minkä tahansa käytöksen ja mitkä tahansa rikokset, koska oikeasti ei ole syyllinen, vika on äidissä, jonka takia olen tällainen.
Mahdollisimman näyttävä välien poikkilaittaminen kertoo siitä, että nyt olen vapaa. Mutta älä luule, että ottaisin vastuuta mistään, kun minulla on tämä äitisuhde.
Näyttävää ei sen sijaan ole kirjoittaa tästä uhriutuva mielipidekirjoitus, jossa käytännössä leimataan koko terapiayhteisö?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, mutta olen kyllä sivusta nähnyt sekä äitejä, tyttäriä, anoppeja ja miniöitä jotka vaikuttavat narsistisilta tai muilla tavoin persoonallisuushäiriöisiltä. Kukaan ei tietysti näe vikaa itsessään.
Minua tässä ikuisuuskeskustelussa hämää pari asiaa:
a) Narsistinen persoonallisuushäiriö on miehillä melkein tuplasti yleisempää kuin naisilla. Miksi keskustelussa melkein aina keskitytään narsistisiin äiteihin ja anoppeihin?
b) Miksi narsisti nähdään aina äideissä ja anopeissa, vaikka tytär tai miniä voi yhtä lailla olla narsisti? Se todellinen narsistiäitikin on joskus ollut narsistitytär ja narsistiminiä.
Oma äitini on tytär, sisar, vaimo, äiti, mummo, miniä ja anoppi.
Ja hänellä on narsistisia piirteitä, lisäksi on virallinen diagnoosi harhaluuloishäiriöstä.
Ja kyllä... Hänellä on vaikeuksia muidenkin ihmisten kanssa kuin oman tyttärensä kanssa.
Omassa anopissani ei ole narsistisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, mutta olen kyllä sivusta nähnyt sekä äitejä, tyttäriä, anoppeja ja miniöitä jotka vaikuttavat narsistisilta tai muilla tavoin persoonallisuushäiriöisiltä. Kukaan ei tietysti näe vikaa itsessään.
Minua tässä ikuisuuskeskustelussa hämää pari asiaa:
a) Narsistinen persoonallisuushäiriö on miehillä melkein tuplasti yleisempää kuin naisilla. Miksi keskustelussa melkein aina keskitytään narsistisiin äiteihin ja anoppeihin?
b) Miksi narsisti nähdään aina äideissä ja anopeissa, vaikka tytär tai miniä voi yhtä lailla olla narsisti? Se todellinen narsistiäitikin on joskus ollut narsistitytär ja narsistiminiä.
Niinpä.
 Paljon näkee miten esim. anoppeja haukutaan ja kutsutaan narsistiksi, ja sitten muut naiset villinä komppaa mukana. Ajattelematta, että asia saattaa olla oikeasti toisin päin. Se miniä voi ollakin se tarinan röyhkeä ja paha ihminen. Mutta ei nää itsessään tietysti mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus omaan kokemukseensa. Jos ei halua ottaa elämästään vastuuta, on helppoa löytää se todellinen syyllinen eli äiti. Näin voi oikeuttaa itselleen minkä tahansa käytöksen ja mitkä tahansa rikokset, koska oikeasti ei ole syyllinen, vika on äidissä, jonka takia olen tällainen.
Mahdollisimman näyttävä välien poikkilaittaminen kertoo siitä, että nyt olen vapaa. Mutta älä luule, että ottaisin vastuuta mistään, kun minulla on tämä äitisuhde.
Näyttävää ei sen sijaan ole kirjoittaa tästä uhriutuva mielipidekirjoitus, jossa käytännössä leimataan koko terapiayhteisö?
Mikä ihmeen terapiayhteisö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös oli outoa mainita ulkomaanmatkojen ja harrastusten maksaminen, ikään kuin sillä olisi yhtään mitään väliä.
Ne mainittii siksi, että äiti halusi kertoa että lapsuus ei ollut köyhää ja kurjaa. Vaan kotona sai harrastaa mitä halusi ja lapselle oli järjestetty mukavia lomamatkoja ja aktiviteetteja. Tämmöisestä lapsesta voi kyllä kasvaa hemmoteltu aikuinen joka valittelee joka asiasta.
Hmm, et säkään sitten tajunnut pointtia. Se, pääseekö matkoille, ei kerro millään tavalla, oliko lapsuus hyvä. Se on juuri sitä ulkokohtaisuutta korostaa tuollaista materiaalista seikkaa eikä sanallakaan mainita tunneasioita ja vuorovaikutusta, joilla on paljon enemmän merkitystä.
Tunneasiat ja vuorovaikutus ovat osa tavallista elämää, niitä ei ole tapana mainita sen enempää kuin hampaiden pesemistä tai puhtaita sukkia. Useinhan on niin, että kaikille muille perheenjäsenille äiti ja äidin vuorovaikutus ovat ihan OK ja sitten on se yksi ainoa, joka ymmärtää, että äiti oli syyllistävä ja synkkä ja onnistui manipuloimaan muut sisarukset luulemaan, että heillä oli hyvä lapsuus. Tietenkin sisarukset väittävät niin, koska muutehan he joutuvat tunnustamaan itselleen, että äiti huijasi heitä!
Jos haluat, että lapsuutesi ei ollut hyvä, niin sitten asia on noin. Kukaan muu ei voi kokemuksiasi kokea ja sinä itse päätät, mitä koet. Kun huonosta lapsuudesta tekee ikuisen puolustuspuheen, muut ymmärtävät, että vika ei ollut äidissä tai isässä, se on sinussa ja siinä, miten olet päättänyt elämästäsi kertoa. Se on totta vain sinulle.
"En ole täydellinen" on tyypillistä narsistiläppää. Siihen on rivien väliin kirjoitettu, että toinen osapuoli on kohtuuton eikä hyväksy inhimillistä epätäydellisyyttä. Näin ollen syy riitaan tai välien katkeamiseen on sen toisen.
Normaali ihminen pyytää anteeksi. Olen pahoillani, etten ollut silloin tukenasi. Anteeksi, että vertasin sinua muihin. Tajuan nyt, että vaadin sinulta liikaa. En olisi saanut kuormittaa sinua omilla asioillani. Näitä et kuule narsistin suusta.
Vierailija kirjoitti:
Jospa terapeutti on kuunnellut äidin tekemisiä ja tullut tulokseen, että on narsistisia luonteenpiirteitä, joten kirjoittaja oikaisi. Ja kyllä olen tämän kirjoittajan puolella, ei ikinä olisi käynyt mielessä pilata lasteni elämää, en ole arvostellut kuin oikeasti asiasta esim pyytää rahaa lainaan kun sähköt on katkaistu kun ei ole maksanut laskuaan, muuten ovat saaneet tehdä omat valintansa elämässään asuinpaikkaa myöten.
Että ihan olet sallinut heidän valita asuinpaikkansa? En taida haluta tietää enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös oli outoa mainita ulkomaanmatkojen ja harrastusten maksaminen, ikään kuin sillä olisi yhtään mitään väliä.
Ne mainittii siksi, että äiti halusi kertoa että lapsuus ei ollut köyhää ja kurjaa. Vaan kotona sai harrastaa mitä halusi ja lapselle oli järjestetty mukavia lomamatkoja ja aktiviteetteja. Tämmöisestä lapsesta voi kyllä kasvaa hemmoteltu aikuinen joka valittelee joka asiasta.
Hmm, et säkään sitten tajunnut pointtia. Se, pääseekö matkoille, ei kerro millään tavalla, oliko lapsuus hyvä. Se on juuri sitä ulkokohtaisuutta korostaa tuollaista materiaalista seikkaa eikä sanallakaan mainita tunneasioita ja vuorovaikutusta, joilla on paljon enemmän merkitystä.
Se ei kerro läheskään kaikkea, mutta se kertoo jotain. Eivät kaikki katkeroidu tunneasioista. Omassa lähipiirissäni eräs aikuinen on katkeroitunut äidilleen nimenomaan siitä, että lapsuus oli liian köyhää verrattuna hyvätuloisempiin tuttavaperheisiin. Ei siitä että äiti olisi ollut tunnekylmä ja kamala, vaan nimenomaan siitä materiaalisesta puolesta. En tiedä mitä tämän ihmisen mielestä pienituloisuudelle olisi pitänyt tehdä, mutta kyllä se lapsuuden kokemus köyhyydestä ihan oikeasti katkeroittaa monia.
Vierailija kirjoitti:
"En ole täydellinen" on tyypillistä narsistiläppää. Siihen on rivien väliin kirjoitettu, että toinen osapuoli on kohtuuton eikä hyväksy inhimillistä epätäydellisyyttä. Näin ollen syy riitaan tai välien katkeamiseen on sen toisen.
Normaali ihminen pyytää anteeksi. Olen pahoillani, etten ollut silloin tukenasi. Anteeksi, että vertasin sinua muihin. Tajuan nyt, että vaadin sinulta liikaa. En olisi saanut kuormittaa sinua omilla asioillani. Näitä et kuule narsistin suusta.
Toimitko sinä omien lastesi suhteen tai parisuhteessasi noin kuin kuvaat normaalin ihmisen toimivan? Aina ja koko ajan? Enpäs usko.
Naisissa on huomattavasti enemmän narsisteja kuin miehissä. Naisten kohdalla kannattaa katoa naisen omaa käytöstä sen perusteella miten se muita syyttää kun aina nainen käyttäytyy juuri niin kun muita syyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sen kertoo, että lapselle on pyritty tuomaan kivoja juttuja, muistoja ja kokemuksia. 
Lapsi saa valita itse mitä harrastaa ja saa ostaa mitä haluaa. Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta valita mitä harrastaa ja sehän pännii usein lapsuudessa.
 Myös trendin mukaiset vaatteet ja tavarat on tärkeitä nuorille, niiden perusteella voidaan ihan kiusata.  
Mutta tosiaan, hemmottelulla voi olla myös kääntöpuoli.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terapiassa käyvän läheinen oppii nuo sanat ja pyytää anteeksi, vaikka ei tarkoita sanaakaan. Sitä joutuu kahden vuoden aikana pyytämään anteesi niin monta asiaa, että katsoo parhaaksi hokea valheita. Terapiassa käyvä saa kokea vallantuntoa: hänellä on oikeus vaatia anteeksipyyntöä silloinkin, kun ei ole anteeksipyydettävää.
Voisiko joku terapeutti kertoa, miksi tällaista läheisten alistavaa nujertamista pidetään voimaannuttavana? Miksi täytyy pyytää anteeksi asioita, joissa on monta eri puolta, mutta anteeksi pyydetään vain yhdeltä, jopa sellaisia asioita, jotka eivät ole totta.
Koskaan ei ole liian myöhäistä hankkia ankeaa lapsuutta.
En puolusta 'huonoja' vanhempia, usein kuitenkin unohdetaan aikakausi ja paikka, mitä silloin lapsuusaikaan on eletty. Lapsille ei myöskään kerrottu silloin, eikä nytkään pitäisi, kaikista vanhempien ongelmista, joita on voinut olla siinä lasten kasvatuksen ohessa.
Valemuistot ovat varsin yleisiä, erityisesti silloin kun joku asia nouseee tapetille, kuten joitakin vuosia sitten mm. koulukiusaaminen. Jokainen on varmasti saanut osakseen ikäviä asioita elämässä, mutta jos tapahtumista on kulunut kymmeniä vuosia, kannattaa niistä päästää irti tai hankkiutua tehokkaaseen terapiaan, jotta ei mene koko elämä moiseen m'ärehtimiseen.
Elämässä on vain nykyhetki. Menneisyys on mennyt, sille et voi mitään, tuleeko tulevaisuus, et voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen kyllä nähnyt narsistin (tässä tapauksessa miehen) myös vaativan jatkuvasti anteeksipyyntöjä asioista, joissa se toinen osapuoli ei tehnyt mitään väärää. Se oli osa alistamista, että sen toisen piti koko ajan myöntää olleensa väärässä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Naisissa on huomattavasti enemmän narsisteja kuin miehissä. Naisten kohdalla kannattaa katoa naisen omaa käytöstä sen perusteella miten se muita syyttää kun aina nainen käyttäytyy juuri niin kun muita syyttää
Olisikos sinulla jotain todistetta tälle väitteellesi? Nimittäin tutkimusten mukaan miehistä noin 7,7% ja naisista noin 4,8% on narsistinen persoonallisuushäiriö.
Noista lukemista voi päätellä myös sen, että läheskään kaikki narsisteiksi syytetyistä ei millään voi olla narsisteja. Palstalaisten kirjoituksista voisi joskus päätellä, että melkein puolet kaikista ihmisistä on narsisteja. Onneksi ei ole niin yleistä kuitenkaan.
Onko kukaan terapissa ikinä hoksannut jotain itseään koskevaa, kun kaikki tuntuvat huomanneen vain sen, miten väärin joku toinen on tehnyt? Se voi olla vanhempi tai puoliso tai kaveri, mutta ikinä ei itseä mietitä osana tapahtumia aivan kuin terapoitavat olisivat tahdottomia hahmoja omassa elämässään.
Voisiko edes joskus olla hieman sympatiaa sille ihan tavalliselle äidille, jolla oli omassakin elämässään erilaisia kokemuksia, mutta jonka olisi pitänyt koko lapsensa lapsuus olla täydellinen? Kun terapiassa nostetaan esille se yksi lause tiettynä väsyneenä hetkenä ja jätetään kuulematta ne sadat kannustavat lauseet, niin ollaanko oikeudenmukaisia kerrotulle tarinalle? Sehän on aina terapiassa olevan oma tarina, ympäristö voisi kertoa jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Näille narsimijankkaajille ei mikään ole hyvä. Väitetetään ettei toinen nää itsessään vikaa. Jos myöntää, että on minussakin vikaa, niin se on valehtelua.
 Koko ajan pitäisi pyydellä anteeksi ja silitellä päätä, mutta jos joku näin tekee se on vainoamista ja elämään puuttumista.  
Monet näistä narsistiksi nimittelijöistä on selvästi herkkähipiäisiä ja harhaisia uhriutujia.