Opin jo lapsena, että naistenvaivoista pitää vaijeta, ja olen ymmärrän nyt miksi
Mummini väitti vielä 80 vuotianaakin, että hänellä ei ole vielä "mummotautia". Äitini kanssa emme ole ikinä puhuneet sanallakaan kuukautisista tai vaihdevuosista. Aloin 50 täytettyäni oireilla niin, että menkat alkoivat tulla kuinka sattuu ja runsastuivat aivan älyttömiksi. Oli pakko sanoa miehelle, että mitä oli meneillään. Mies näytti järkyttyneeltä ja jotenkin pettyneeltä ja jopa syytti, että minulla on jokin seksitauti. 52 vuotiaana alkoi tulla näitä hikoilu leimahduksia. Eli sekunnissa olin aivan hikimärkä ja tulikuuma. Mieheni tulkitsi tämän niin, että olen niin huonokuntoinen, ett en jaksa seistä edes minuuttia kun jo hiki valuu. Selitin hänelle taas mistä oli kyse. Mies sanoi häpeävänsä minua ja minun pitäisi kuulemma mennä jonnekkin piiloon kun tällsista tulee. Meni puolivuotta ja mies jätti minut ilman mitään selitystä. En keksi syyksi kuin sen, että hän ei kestänyt sitä asiaa, että aloin potemaan vaihdevuosia ja minusta oli tullut virallisesti "vanha". Olisi vaan pitänyt olla kaikesta hiljaa, kuten on opetettu.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis MIEHILLE ei voi puhua naisen elämästä. Huvittavaa kun vanhat miehet eroavat vanhoista vaimoistaan siksi, etteivät saa enää seksiä, vaikka nainen on hedelmätön ja lapsia ei ole tehty 20 vuoteen muutenkaan
Miehet EIVÄT ole kypsiä tasavertaisiin ihmissuhteisiin naisten kanssa. Heitä tulee kohdella siittäjinä, eikä päästää tekemisiin naisten tai tyttölasten kanssa. Poikalastenkin kanssa vasta sitten, kun pojan lapsuus on taputeltu
Vanhoilla naisilla ole mitään paineita. Vanhat miehet ne eivät kelpaa vanhoille naisille. Yli viisikymppisenä avioeron ottaa lähes aina nainen.
Niin, miehen pettämisen tai alkoholiongelman takia useimmiten. Kukaan nainen ei eroa hyvästä, huomioivasta, kunnollisesta miehestä.
Keiden kanssa ne miehet pettää? Nuorten naisten? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tyypillisenä naisena keksit kaiken maailman tekosyitä millä selität nuo kaikki että itse ei tarvi tehdä mitään asian eteen ja voit vain uhriutua
Mitä vaihdevuosien eteen sitten voi tehdä? Oletko gynekologi?
Ruokavalio, liikunta ja lepo.
Kuvitteeko joku noiden oikeasti auttavan vaihdevuosiin, jotka jhtuvat valtavasta hormonaalisesta muutoksesta?
Jonkun verran voivat kyllä auttaa. Esim. Japanissa naiset kokee merkittävästi vähemmän ja vähemmän hankalia vaihdevuosioireita kuin länsimaissa. Ruokavaliota epäillään isoksi tekijäksi. Samoin on tutkimus, että uskonnollisista syistä kasvisruokavaliota noudattavilla 7:
Myös raskaus vaikuttaa naisiin eri tavoin. Mulla on maha kasvanut, mutta paino ei ole muuten juurikaan noussut. En ole VIELÄ saanut muutenkaan mitään kroonisia vaivoja raskaudesta.
Joillain taas nousee paino jopa 30 kiloa olematta silti oikeasti lihomista ja vaivaa löytyy selkäkivuista kaikkeen mahdolliseen. Mulla on isosta mahasta huolimatta jotenkin "kevyt" olo, mutta sitten en taas siedä tässä kunnossa yhtään hellettä, joku +24 c on jo karsean tukalaa.
Maailma ei ole vielä valmis siihen että puhuisin kuukautisistani.
T. Einari 53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hormoonit vaivaan. En muuten pärjäisi. Välillä olen syönyt 3 erilaista, muttamikään ei auta viemään oireita pois. Osa on vähän helpottanut, mutta ei todellakaan kadonnut. Pitäisi poistaa kohtu. Olisiko tässä pitänyt miehen takia poistaa kohtu?
Ap.
Hormonikierukka lopettaa vuodot.
MItäs kun ne on niin runsaat, että kierukka ei pysy? Ja jotkut buranatvja treneksaalihapot on kokeiltu. Ovat teineille toimivia, ei enää näissä vaivoissa.
ap.
Oletko siis kokeillut hormonikierukan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että julkiselle puolelle gynekologisiin hoitoihin on nykyään aivan älyttömän vaikea päästä. Kaikilla ei ole varaa yksityisten palveluihin, etenkin jos on joku vaativampi toimenpide.
Mihin hoitoihin nyt pitäisi päästä? On ihan normaali vaihdevuosien oire, että kuukautiset muuttuu runsaaksi ja sitten ne niukkenee kunnes loppuvat kokonaan.
En usko, että jätti sinut oireittesi takia. On ollut valmiiksi kypsä suhteeseenne ja tämän takia ehkä käyttäytyi typerästi kommentoiden oireitasi. Toisaalta jos jätti sinut vaihdevuosioireiden takia, sehän on sinun voittosi. Kuvittele hyvä parisuhde, jossa mies häipyisi sen takia, että puolisolla alkaa vaihdevuodet. Se ei kertakaikkiaan ole silloin hyvä suhde.
Ei hyvänenaika. Jos joku mies laukoisi minulle noin idioottimaisia lohkaisuja, en voisi ottaa häntä enää tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Viivi huomasi 12-vuotiaana ettei kaikki rakastajaan häntä. Teininä tulee syömishäiriö ja kiltin tytön syndrooma, parikymppisenä erityisherkkyys, kolmekymppisenä syrjitään äitiyden takia, nelikymppisenä tyhmä aviomies ei arvosta kristallikurssilla löytynyttä sisäistä jumalatarta, viisikymppisenä ei päästetä pörssiyhtiön hallitukseen ja kuusikymppisenä miehet syrjivät, kun eivät tarjoa leffarooleja. Seitsemänkymppisenä naista vasta syrjitäänkin. Koska miehet sovinistisuuttaan kuolevat ja vievät parhaat hautapaikat nuorempina kuin naiset, vanhustenhoidon ongelmat koskevat enemmän naisia, kuin miehet kuolevat liian aikaisin ja jättävät toksisuuttaan naiset Esperi Caren lattioille.
Ymmärrän yrityksesi olla hauska, mutta ihan ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Niistä nimenomaan pitää puhua.
Ihan kuin naisten vaihdevuodet olisi tabu. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 55v nainen. Olen puhunut kuukautisista äitini kanssa, siskojeni kanssa, ystävieni kanssa, puolisoni (mies) kanssa, tyttärieni kanssa ja poikieni kuullen. Olen sitä mieltä, että miehet eivät näistä asioista järkyty, jos heidän on annettu ymmärtää, että nämä ovat normaaleita asioita.
Miehiä pitää altistaa näille asioille usein ja pienestä pitäen, niin pitävät niitä normaaleina. Se on luonnon kulkua eikä sille kukaan voi mitään. Se on tärkeä ymmärtää. Ja onhan miehilläkin omat vaivansa, iän myötä yhä enemmän.
Eikö se mies olisi huomannut yhtään mitää oireita jos et olisi niistä kertonut? Rajut vuodot ja hikikohtaukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun siihen hiljaiseen enemmistöön, jolle ei tule vaihdevuosivaivoja. Me olemme ihan hiljaa, kun ympärillä vertaillaan hormonikorvaushoitoja ja hikoilua. Vain kuukautiset loppuivat, ei vaivoja. Tai ehkä en osannut tehdä niistä numeroa.
Noin joka toinen nainen kärsii erilaisista vaivoista mikä tarkoittaa että joka toisella ne menee ohi huomaamatta.
Tai sitten he eivät kärsi niistä vaivoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun siihen hiljaiseen enemmistöön, jolle ei tule vaihdevuosivaivoja. Me olemme ihan hiljaa, kun ympärillä vertaillaan hormonikorvaushoitoja ja hikoilua. Vain kuukautiset loppuivat, ei vaivoja. Tai ehkä en osannut tehdä niistä numeroa.
Minulla iho falskaa normaalia enemmän. En varsinaisesti tee asiasta numeroa, mutta saatan mainita sen ohimennen. Myös sana "vaihdevuosihiki" kuuluu sanavarastooni. Myös kuukautiskierrossani on tapahtunut muutoksia, mutta siitä en puhu kuin ihan lähimmille ystävilleni ja puolisolleni.
Mitä tarkoittaa "iho falskaa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tyypillisenä naisena keksit kaiken maailman tekosyitä millä selität nuo kaikki että itse ei tarvi tehdä mitään asian eteen ja voit vain uhriutua
Kuvitteeko joku noiden oikeasti auttavan vaihdevuosiin, jotka jhtuvat valtavasta hormonaalisesta muutoksesta?
Kuka voi olla noin tyhmä. Vaihdevuosioireisiin ei auta kuin hormonilisä. Aina ei kunnolla sekään. Olisi kiva joskus istua jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on kyllä joskus... Olen seurustellut elämäni aikana muutamankin tyypin kanssa, jotka eivät esimerkiksi halunneet tavata ollenkaan, jos mulla on menkat. Eli kävi ilmi, että en ihmisenä ja seurana kiinnosta, jos ei saa seksiä myös. Näitä tämmöisiä en toki sitten huolinut miehekseni, yleensä niissä oli muutakin vikaa.
Aviomieheni on ottanut vaihdevuodet, joista esivaihdevuosioireet alkoi jo ollessani 42, hyvin. Toisaalta eipä mulla ole kummempia oireita ollutkaan, kuin että menkkojen välit ja vuotomäärät vaihdelleet. Sitten kun menkat kokonaan loppui kun olin 50, oli molemmat tyytyväisiä, ei enää raskauden riskiä eikä vuotokausia.
jaa, eipä ole menkat koskaan häirinneet. Pyyhettä alle vaan ja menoksi.
Olisit hankkinut hoitoa vaivoihin lääkäriltä. Ei miehelläsi siis entisellä ole asiantuntemusta niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis MIEHILLE ei voi puhua naisen elämästä. Huvittavaa kun vanhat miehet eroavat vanhoista vaimoistaan siksi, etteivät saa enää seksiä, vaikka nainen on hedelmätön ja lapsia ei ole tehty 20 vuoteen muutenkaan
Miehet EIVÄT ole kypsiä tasavertaisiin ihmissuhteisiin naisten kanssa. Heitä tulee kohdella siittäjinä, eikä päästää tekemisiin naisten tai tyttölasten kanssa. Poikalastenkin kanssa vasta sitten, kun pojan lapsuus on taputeltu
Vanhoilla naisilla ole mitään paineita. Vanhat miehet ne eivät kelpaa vanhoille naisille. Yli viisikymppisenä avioeron ottaa lähes aina nainen.
Niin, miehen pettämisen tai alkoholiongelman takia useimmiten. Kukaan nainen ei eroa hyvästä, huomioivasta, kunnollisesta miehestä.
Keiden kan
Monenikäisten, useimmiten hiukan nuorempien tai samanikäisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että julkiselle puolelle gynekologisiin hoitoihin on nykyään aivan älyttömän vaikea päästä. Kaikilla ei ole varaa yksityisten palveluihin, etenkin jos on joku vaativampi toimenpide.
Mihin hoitoihin nyt pitäisi päästä? On ihan normaali vaihdevuosien oire, että kuukautiset muuttuu runsaaksi ja sitten ne niukkenee kunnes loppuvat kokonaan.
Ohis ap puhui myös hikoilusta. Kyllä siihen saa apua lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla miehen neuvo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Miehet alkavat yleensä pitämään naista itsestäänselvyytenä jossakin vaiheessa. Kuvitellaan, että kun tässä on 20 vuotta oltu yhdessä, niin menee se toinenkin mokoma. Petetään ja mitätöidään puolisoa minkä ehditään. Sitten esitetään yllättynyttä, koska ovat yllättyneitä siitä, että miten vuosia jatkunut touhu ei saanutkaan jatkua loputtomasti. Kerronpa teille miehet, että jossain vaiheessa se teidän npuoliso alkaa miettimään, että elämän tiimalasi valuu loppua kohden. Silloin yleensä sitä saa voimia ja halua elää sellaista elämää kuin oikeasti itse haluaa. Miehen läsnäolo vain tavan vuoksi menettää merkityksensä. Siinä vaihessa teille tulee se lähtö..
Niistä nimenomaan pitää puhua.