Opin jo lapsena, että naistenvaivoista pitää vaijeta, ja olen ymmärrän nyt miksi
Mummini väitti vielä 80 vuotianaakin, että hänellä ei ole vielä "mummotautia". Äitini kanssa emme ole ikinä puhuneet sanallakaan kuukautisista tai vaihdevuosista. Aloin 50 täytettyäni oireilla niin, että menkat alkoivat tulla kuinka sattuu ja runsastuivat aivan älyttömiksi. Oli pakko sanoa miehelle, että mitä oli meneillään. Mies näytti järkyttyneeltä ja jotenkin pettyneeltä ja jopa syytti, että minulla on jokin seksitauti. 52 vuotiaana alkoi tulla näitä hikoilu leimahduksia. Eli sekunnissa olin aivan hikimärkä ja tulikuuma. Mieheni tulkitsi tämän niin, että olen niin huonokuntoinen, ett en jaksa seistä edes minuuttia kun jo hiki valuu. Selitin hänelle taas mistä oli kyse. Mies sanoi häpeävänsä minua ja minun pitäisi kuulemma mennä jonnekkin piiloon kun tällsista tulee. Meni puolivuotta ja mies jätti minut ilman mitään selitystä. En keksi syyksi kuin sen, että hän ei kestänyt sitä asiaa, että aloin potemaan vaihdevuosia ja minusta oli tullut virallisesti "vanha". Olisi vaan pitänyt olla kaikesta hiljaa, kuten on opetettu.
Kommentit (87)
Minä olen 55v nainen. Olen puhunut kuukautisista äitini kanssa, siskojeni kanssa, ystävieni kanssa, puolisoni (mies) kanssa, tyttärieni kanssa ja poikieni kuullen. Olen sitä mieltä, että miehet eivät näistä asioista järkyty, jos heidän on annettu ymmärtää, että nämä ovat normaaleita asioita.
Kyllä tässä kohtaa miehen sietää mennä saunan taakse ja hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tyypillisenä naisena keksit kaiken maailman tekosyitä millä selität nuo kaikki että itse ei tarvi tehdä mitään asian eteen ja voit vain uhriutua
Mitä vaihdevuosien eteen sitten voi tehdä? Oletko gynekologi?
Ruokavalio, liikunta ja lepo.
Kuvitteeko joku noiden oikeasti auttavan vaihdevuosiin, jotka jhtuvat valtavasta hormonaalisesta muutoksesta?
Joidenkin älypäiden mielestä vaihdevuodet on täysin vältettävissä kåvelylenkeillä, purjon syönnillä ja nukkumalla 12h/vrk. Voi kun olisikin niin helppoa olla ikuisesti nuori. Teini ikäkin tulee ja sen hormonimyllerrykset, vaikka urheilisi hulluna ja ei
Ja sitten ihmetellään kun miehet ei ymmärrä ja samalla ei itse ymmärretä mikä on elintapojen merkitys hormoni toimintaan oli sitten teini tai keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis MIEHILLE ei voi puhua naisen elämästä. Huvittavaa kun vanhat miehet eroavat vanhoista vaimoistaan siksi, etteivät saa enää seksiä, vaikka nainen on hedelmätön ja lapsia ei ole tehty 20 vuoteen muutenkaan
Miehet EIVÄT ole kypsiä tasavertaisiin ihmissuhteisiin naisten kanssa. Heitä tulee kohdella siittäjinä, eikä päästää tekemisiin naisten tai tyttölasten kanssa. Poikalastenkin kanssa vasta sitten, kun pojan lapsuus on taputeltu
Vanhoilla naisilla ole mitään paineita. Vanhat miehet ne eivät kelpaa vanhoille naisille. Yli viisikymppisenä avioeron ottaa lähes aina nainen.
Niin, miehen pettämisen tai alkoholiongelman takia useimmiten. Kukaan nainen ei eroa hyvästä, huomioivasta, kunnollisesta miehestä.
Eli aloit puhua asiaan vihkiytymättömälle miehelle vasta kun asia oli ajankohtainen, vailla minkäänlaista valistusta. Onko ihme jos ajattelee että olet huonokuntoinen? Setämiehet ovat sitä ikäpolvea joka ei tiedä näistä asioista mitään. Heidän omatkin hormonaaliset muutokset tulevat heille yllätyksenä.
Siinä mielessä miehesi on kyllä oikeassa, että vaihdevuodet saavuttaneelle naiselle liikunta ja oikeanlainen ravinto ovat entistä tärkeämpiä.
Minun isoäitini on lähes 80, ja on aina puhunut avoimesti naisten vaivoista, synnytyksistään ja seksistä. Puhun niistä myös omalle miehelleni, joka muun muassa tuntee kiertoni ja on informoitu siitä mitä vaihdevuodet ovat.
Oletko varma ettei mies lähtenyt sen vuoksi, että vaihdevuodet olisi saanut sinut käyttäytymään huonosti, esim. raivokohtauksia ja veetuilua.. Koska vaihdevuosien henkinen oireilu on aika kamalaa muille ihmisille ja vaihdevuosia poteva ei ehkä tajua itse käyttäytyvänsä huonosti
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut koskaan vaihdevuosia, ei tilanne ole kaikilla samanlainen.
Hyvä, että pääsit eroon typerästä miehestä.
Ei ollut ollenkaan? Miten se on mahdollista? Vaihdevuodet on muutakin kuin kuumat aallot, esim. kuukautiskierron muutokset tulee tyypillisesti kaikille.
Kuulun siihen hiljaiseen enemmistöön, jolle ei tule vaihdevuosivaivoja. Me olemme ihan hiljaa, kun ympärillä vertaillaan hormonikorvaushoitoja ja hikoilua. Vain kuukautiset loppuivat, ei vaivoja. Tai ehkä en osannut tehdä niistä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hormoonit vaivaan. En muuten pärjäisi. Välillä olen syönyt 3 erilaista, muttamikään ei auta viemään oireita pois. Osa on vähän helpottanut, mutta ei todellakaan kadonnut. Pitäisi poistaa kohtu. Olisiko tässä pitänyt miehen takia poistaa kohtu?
Ap.
Hormonikierukka lopettaa vuodot.
MItäs kun ne on niin runsaat, että kierukka ei pysy? Ja jotkut buranatvja treneksaalihapot on kokeiltu. Ovat teineille toimivia, ei enää näissä vaivoissa.
ap.
Ennen hormonikierukkaa minulla oli niin runsaat kuukautiset, että varmaan olisi kierukka tullut niiden mukana ulos. Kierukan aikana vuoto on ollut todella niukkaa, pientä tiputtelua vain. Ei se mitään kierukkaa saa tulemaan ulos.
Mutta jos sinulla on vuoto ollut kierukan kanssakin niin runsasta, että kierukka on tullut ulos, se ei sitten sinulla toimi. Runsaiden kuukautisten hoitoon on olemassa myös jotain lämpöhoitoja, jotka on nimenomaan vanhemmille naisille soveltuvia. En tiedä tarkemmin, kun en ole gynekologi enkä lääkäri ensinkään tai edes hoitaja.
Kannattaa myös muistaa että julkiselle puolelle gynekologisiin hoitoihin on nykyään aivan älyttömän vaikea päästä. Kaikilla ei ole varaa yksityisten palveluihin, etenkin jos on joku vaativampi toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tyypillisenä naisena keksit kaiken maailman tekosyitä millä selität nuo kaikki että itse ei tarvi tehdä mitään asian eteen ja voit vain uhriutua
Kuvitteeko joku noiden oikeasti auttavan vaihdevuosiin, jotka jhtuvat valtavasta hormonaalisesta muutoksesta?
Jonkun verran voivat kyllä auttaa. Esim. Japanissa naiset kokee merkittävästi vähemmän ja vähemmän hankalia vaihdevuosioireita kuin länsimaissa. Ruokavaliota epäillään isoksi tekijäksi. Samoin on tutkimus, että uskonnollisista syistä kasvisruokavaliota noudattavilla 7:
Jos on ikänsä kuullut, miten kaikki naistenvaivat synnytyksestä alkaen on Jumalan rangaistus Eevan syntien tähden, niin minäkään en hiiskuisi sanaakaan mistään vaihdevuosivaivoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 55v nainen. Olen puhunut kuukautisista äitini kanssa, siskojeni kanssa, ystävieni kanssa, puolisoni (mies) kanssa, tyttärieni kanssa ja poikieni kuullen. Olen sitä mieltä, että miehet eivät näistä asioista järkyty, jos heidän on annettu ymmärtää, että nämä ovat normaaleita asioita.
Olen 40+ nainen ja ollaan jo usein miehen kanssa naureskeltu mitä tulevaisuudessa on edessä kun me tästä kumpikin vanhennutaan.😂
Vierailija kirjoitti:
Kuulun siihen hiljaiseen enemmistöön, jolle ei tule vaihdevuosivaivoja. Me olemme ihan hiljaa, kun ympärillä vertaillaan hormonikorvaushoitoja ja hikoilua. Vain kuukautiset loppuivat, ei vaivoja. Tai ehkä en osannut tehdä niistä numeroa.
Noin joka toinen nainen kärsii erilaisista vaivoista mikä tarkoittaa että joka toisella ne menee ohi huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla iho falskaa normaalia enemmän. En varsinaisesti tee asiasta numeroa, mutta saatan mainita sen ohimennen. Myös sana "vaihdevuosihiki" kuuluu sanavarastooni. Myös kuukautiskierrossani on tapahtunut muutoksia, mutta siitä en puhu kuin ihan lähimmille ystävilleni ja puolisolleni.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että julkiselle puolelle gynekologisiin hoitoihin on nykyään aivan älyttömän vaikea päästä. Kaikilla ei ole varaa yksityisten palveluihin, etenkin jos on joku vaativampi toimenpide.
Joo, esim kohdunpoisto maksaa lähes 10 000 €.
Kyllä naisten vaivoista pitää puhua ääneen, niin kuukautisten alkamisesta kuin loppumisestakin. Koskeehan asia kaikkia naisia. Vaivoja on enemmän tai vähemmän, mutta apua niihin löytyy jos haluaa.
Mutta myös miesten vaivoista pitäisi puhua.
Itsellä oli menopaussi jo 10 vuotta sitten. Mies kyllä ymmärsi asian. Vieläkin on seksiä. Liukastusta kyllä löytyy
Hyvä. Pääsit vihdoin väärästä miehestä eroon. Gyne ehkä voisi auttaa jos on runsaat. Päätä itse tietenkin mitä haluat, jos pillereitä tyrkyttää. Sen jälkeen voi vielä kysellä ja vaihtaa.
Tunnustan, nuorena naisena tuli naureskeltua näille naisten vaivoille. No, en naureskele enää vaikka en hiki- ja verilammikossa joudu pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun verran voivat kyllä auttaa. Esim. Japanissa naiset kokee merkittävästi vähemmän ja vähemmän hankalia vaihdevuosioireita kuin länsimaissa.
Japanissa sairauksista puhuminen on tabu. Näkyy helposti myös tällaisissa kyselyissä.
Vanhoilla naisilla ole mitään paineita. Vanhat miehet ne eivät kelpaa vanhoille naisille. Yli viisikymppisenä avioeron ottaa lähes aina nainen.