Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK ja ensimmäiset päivät. Ahdistaa

Vierailija
14.08.2024 |

Mitä teitte ensimmäisinä päivinä, kun aloititte opiskelut ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa? Oliko niitä kiusallisia tutustumisleikkejä kuinka paljon?

Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, enkä ole muutamaan vuoteen ollut missään koulussa tai töissä ja hirvittää mennä sinne ihmisten keskelle varsinkin, jos joutuu jotain kiusallisia leikkejä leikkimään

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Sote alalla varmaa pahimmat?

Vierailija
2/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihinkin tottuu. Yrität puhua muiden kanssa niin olo helpottuu. 

Vain paikalle meneminen ja siedätystä auttaa peloissa. 

Vierailija
4/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, jos alat välttelemään, koska sitten muuri vaan kasvaa. Opiskelijoilla on muuten hyvä terveydenhoito, kannattaa sieltä pyytää reilusti apua, jos jännittää liikaa. Tsemppiä opintoihin.

Vierailija
5/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tollaisia tutustumisleikkejä enää yliopisto/AMK-puolella ole.. Kurssipohjainen rakenne niin väki vaihtuu kokoajan ja ei ole mitään järkeä tuhlata aikaa opiskeluissa mihinkään leikkeihin.

Tietty jossain ainejärjestöjen/oppilaskuntien tilaisuuksissa moisia voi olla.

Vierailija
6/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani ei yo:lla eikä amk:ssa (tästä on kyllä jo aikaa) ollut mitään tutustumisleikkejä. Jotkut pienemmät tutoriryhmät oli, joissa oli vähän painetta kommunikoida muiden kanssa, mutta niissäkin keskityttiin opiskeluun liittyviin käytännönjuttuihin. Leikit yms. olivat fuksiaisissa yms. riennoissa, jotka eivät ole pakollisia. Jos nyt et jollain harvinaisemmalla alalla ole (jossa vain muutamia otetaan sisään), niin aika helposti voit sulautua massaan. Aika montaa muutakin siellä vähän jännittää todennäköisesti.

Vierailija
7/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tollaisia tutustumisleikkejä enää yliopisto/AMK-puolella ole.. Kurssipohjainen rakenne niin väki vaihtuu kokoajan ja ei ole mitään järkeä tuhlata aikaa opiskeluissa mihinkään leikkeihin.

Eivätkö nuo ainejärjestöjen tilaisuudet ole AMK:eissa suunnilleen pakollisia? Tuollainen käsitys minulle ainakin on muodostunut. Yliopistossa noista pystyi jonkin verran luistamaan, mitä itse teinkin, jälkikäteen olen tosin miettinyt, kannattiko se...

Vierailija
8/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö nuo ainejärjestöjen tilaisuudet ole AMK:eissa suunnilleen pakollisia? Tuollainen käsitys minulle ainakin on muodostunut. Yliopistossa noista pystyi jonkin verran luistamaan, mitä itse teinkin, jälkikäteen olen tosin miettinyt, kannattiko se...

Ei ne mitää pakollisia ole.. Nykyään ei ees AMK:ssa ole pakollista oppilasjärjestön jäsenyyttä (toisin kuin yliopistoissa)

Vierailija
9/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK, ei yhtään tutustumisleikkiä. Orientaatiopäivien jälkeen alettiin suoraan opiskella ja omaan ryhmään ei juuri muuten tutustuttu kuin tehtiin yhteinen wa-ryhmä, jossa myöhemmin alettiin jutella. Tämä keväällä 2024.

Vierailija
10/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin ahdistais joutua vaan amk, varmaan kans joku tuppukylän konkurssivalmistutkortistoonamkki😬

Vierailija
11/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siellä mitään leikkejä ollut. Ihan normaali aloitus, tervetuloa kouluun jne.

Vierailija
12/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan jännitä tai panikoi! Meilläkään ei ollut yhtään noloa tutustumisleikkiä ryhmän kanssa, ainoa mitä tehtiin oli että piti kertoa itsestään vierustoverille oma nimi ja jokin fakta itsestään. Melko pian alkoi ihan suora tykitys ja opiskelu. Opiskelijatapahtumissa ja opiskelijajärjestöissä varmaan tulee enemmän sosiaalisia paineita, mutta itse opinnoissa niitä ei tarvitse jännittää. Näin ainakin Kajaanin ammattikorkeassa sairaanhoitajalinjalla. Luulenpa että sama muissa amkeissa ja muilla aloilla. Opiskelijoita on myös eri ikäisiä, tuskin laitetaan viisikymppisiä alanvaihtajia leikkimään parikymppisten kanssa ponileikkejä. 

Vierailija
13/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tyyppisiä tutustumisleikkejä

Vierailija
14/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika edes on leikessä häh. Kyllä mäkin viihdyn omissa oloissani, mutta leikin kyllä jos tilaisuus tulee. Cheesus kun ihmiset ottaa itsensä nykyään niin vakavasti🙄

Vierailija
15/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika edes on leikessä häh. Kyllä mäkin viihdyn omissa oloissani, mutta leikin kyllä jos tilaisuus tulee. Cheesus kun ihmiset ottaa itsensä nykyään niin vakavasti🙄

Vyötärön ympärysmitta?

Vierailija
16/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olin koodarialallla :DD kukaan ei puhunut kenellekkään

Vierailija
17/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyötärön ympärysmitta?

Silleen et kyllä ponileikissä Eetu 57kg vietäisiin

Vierailija
18/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amkissa sosionomina oli kyllä ihan koulussa näitä helekutin tutustumisleikkejä. Nuorempana jännitin niitä itsekin ihan kainalot hiessä, mutta itseäni sosiaalisille tilanteille altistamalla ne tuntuu vaan ärsyttäviltä ja turhilta nykyään. Tosiaan varmaan alasta riippuu onko niitä. Hyvin se menee!

Vierailija
19/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fukseilla on kyllä yliopistolla alussa juuri tuollaisia hassuttelujuttuja ja tutustumista. Toki eroja varmaan eri laitosten välillä, mutta useissa. 

Jos ei kiinnosta tai tunnu hyvältä, älä stressaa ja jätä menemättä paikalle. Ei siellä kaikki kuitenkaan ole. Osa on vielä töissä syyskuun alkuun yms. Voit myös käydä vilkaiseen ja viipyä hetken. Riittää kun osaat sanoa moi ja pahoittelet, että joudut lähtemään. 

Vierailija
20/30 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitenkään pystyt tsemppaamaan niin koita ekat päivät olla sosiaalisempi ja puheliaampi kuin tavallisesti oot, sitten kun jää on murtunut voit "palautua" itseksesi. Kaikki on jo saaneet susta ensikäsityksen eikä sitten pidä sua murjottajana jos et jaksa enää näytellä.Olen itse aikoinaan tehnyt noin ja se toimi. 

AMK:sta en tiedä, mutta mun poika on tutorina nyt yliopistolla eikä takuulla "leikitä" ketään. Ehkei niitä tutustumisleikkejä niin hirveästi ole - riippuu tietysti alasta.