Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinit syövät kaiken mikä irti lähtee ollessani töissä

Vierailija
14.08.2024 |

Voi juma*auta en paremmin sano. Minulla (yh oon) 17-vuotias poika, joka nyt on koko kesän vätystellyt kotona ja ihan kiitettävästi syönyt. No omansa ruokkii, mutta nyt on tässä kaksi kuukautta tuon pojan kaverit asuneet kodissamme iltapäivisin ja aina kun tulee väsyneenä töistä kotiin, jääkaappi on rohmuttu ja lisäksi leivät, murot, keksit, pullat, kaikki mahdollinen vedetty mahoihin. 

Pötkyävät meillä vielä iltaruoankin aikoihin ja syövät kuin hevoset. Jos yritän ehdottaa että menisivät kotiinsa, vastauksena ällistynyt tuijotus ja mutinaa että "pelit kesken ja mä saan olla täällä ainaski kasiin asti". Lisäksi jos koetan komentaa,  poikani suuttuu verisesti ja seuraavat päivät on pelkkää mulkoilua ja sitä, miten nolo mutsi on.

En voi olla noita vahtimassa ip kun oon töissä eikä oikein lukkoakaan viitsisi jääkaappiin laittaa. Ihan oikeasti nuo teinit syö enemmän kun jaksan automarketista tuoda. Mitä tälle voi tehdä???

Koulut joo alkaneet mutta kun kesällä oppivat, että meillä on aina ruokaa, pesiytyvät iltapäiviksi meille.

Kommentit (262)

Vierailija
241/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini menee kavereidensa kanssa kauppaan ja itse kokkailevat, jakavat kustannukset keskenään. Minä tietty korvaan omalleni hänen osuutensa jälkikäteen, omaa normiruokailuaan hänen ei tarvitse maksaa omistaan. Joskus ostan ja kokkaan itse reilumman satsin, se on porukan syötäväksi ihan tarkoitettu.

Mikä korvaus sun pitää maksaa omallesi sun omista rahoista?

hää tarkoittaa,että peruskotiruoka talon puolesta,mutta jos kokoontuvat ruoka-ajan ulkopuolella  jonnekin jonkun luo, niin yhdessä duunaavat jotain tai nyttärillä,siihen ikäänkuin  viikkoraha-taskurahatyyppisesti tarkoitettua rahaa.  

Vierailija
242/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee siten, että kun tulet töistä kotiin, niin teet vasta sitten ruokaa, kun kaverit on lähteneet. Ennemmin et tee ruokaa.  Ja se sun tuleva luuseripoikakin vois opetella itse tekemään sapuskaa.

Käyppä vaikka snagarilla töistä tullessasi syömässä sen sijaan, että roudaat sapuskaa 17-vuotiaille himaas.

Sitten annat kympin luuseripojalle töitten jälkeen, ja sanot sille, että menee ostamaan mäkistä tai jostain ateria itsellesi.

Mitenkähän se poika sitten tarjoaa sapuskaa frendeille?

mee ny v...tuuun, tuo onkin fiksua ongelmanratkaisua. terveellistä kotiruokaa,yhteishetki,ruokailutavat kehittyy kun perheenjäsenet syö kukin jossain näkäreillä ja mäkeillä .  perhekeskeisyyttä,ota kymppi mee, voi veeeeee häpeeeee. kyllähän kakrut vetää näkärii joka pv vaikka kun oppivat siihen. yhteenkokoontuminen, peruskotiruokaa ja lapsetkin opppii tapoj

Hei ne tyhjentää ne kaverit ap: kaappeja kun hän on paikalla ja silloin, kun hän ei ole paikalla. Syö sinäkin itse ostamaasi ruokaa älä muitten ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot että kaverit syövät jatkossa omissa kodeissaan. Ei se nii vaikeaa ole.

No jos luit niin eivät usko ja en oo iltapäivisin kotona kyttäämässä. AP

Älä osta kotiin mitään mitä voisivat syödä. Alkuun tietysti hankala käydä joka päivä ostamassa erikseen joka illan ruoka sinulle ja omalle lapsellesi mutta eiköhän ne nopeasti opi kun sanot, että jatkossa jokainen syö omassa kodissaan ja pidät huolen ettei teiltä löydy mitään välipaloja ja esim. leipääkin vain sen verran, että siitä riittä pelkästään omalle lapselle. Otat loput leivät vaikka töihin mukaan. Vaikea niillä on syödä jos ei ole mitään syötävää.

hyvä. sitten ehkä ne vieraat porukat räkyttää maailmalla, voi vi..tuuu ne o köyhiii, niil ei mitään safkaa ees oo kaapissa.  keskenään mesovat. entä jos kotonaan noin,,tajuaisko omat vanhemmat jutun ytimen vai nekin vaan-ai oks ne noi köyhii 2 palaa leipää,no ei ois uskonut,, eli sopikaa porukoiden kanssa pelisäännöt ,aika paikka,omat eväät tai eka syömäs kotonaan kun tulee kylään

Vierailija
244/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen passittanut lasteni kaverit kotiinsa syömään silloin, kun meillä on ruoka-aika. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Suoraan koulusta ei voi meille tulla kavereita, koska lapset tekee läksyt ja sitten ruoka-aika tai toisinpäin riippuen koulupäivän pituudesta. Tämän jälkeen frendit voi tulla käymään.

Vierailija
245/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot että kaverit syövät jatkossa omissa kodeissaan. Ei se nii vaikeaa ole.

No jos luit niin eivät usko ja en oo iltapäivisin kotona kyttäämässä. AP

Älä osta kotiin mitään mitä voisivat syödä. Alkuun tietysti hankala käydä joka päivä ostamassa erikseen joka illan ruoka sinulle ja omalle lapsellesi mutta eiköhän ne nopeasti opi kun sanot, että jatkossa jokainen syö omassa kodissaan ja pidät huolen ettei teiltä löydy mitään välipaloja ja esim. leipääkin vain sen verran, että siitä riittä pelkästään omalle lapselle. Otat loput leivät vaikka töihin mukaan. Vaikea niillä on syödä jos ei ole mitään syötävää.

hyvä. sitten ehkä ne vieraat porukat räkyttää maailmalla, voi vi..tuuu ne o köyhiii, niil ei mitää

Ei vieraat saa mennä kyläpaikkojen kaapeille hei oikeesti idis.

Vierailija
246/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapseni koulukaveri tuli suoraan koulusta kotiini, ja halusi soittaa meidän puhelimella molemmille vanhemmilleen heidän ollessa töissä. Sanoin lopulta noin viikon jälkeen, että et voi soittaa meidän puhelimella, vaan sinun pitää mennä koulusta suoraan kotiisi, ja soittaa sieltä sun vanhemmille. Tämän jälkeen voit tulla meille.

Sen koommin se kaiffari ei tullut meillä käymään.

Vierailija
247/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin parempi, että on kavereita, kuin olisi yksin ja tulisi araksi ja epäsosiaaliseksi. Lapsesi on vielä sinun hallinnassasi ja tykkää olla kotona. Mietipä sitä. Jos saat sapuskalla nuo pidetyksi erossa huumeista ja alkoholista, kannattaa maksaa. Kaikella on hintansa.

Toki kannattaa rakentaa pelisääntöjä: peluueväitä varten kerätään kaikilta rahaa ja yhdessä ostetaan eväät ja ehkäpä kokkaillaankin samalla. Isoja poikia jo ovat. Osaavat tehdä pastaa ja bolognesekastiketta, ruokaisia salaatteja, voileipiä, pizzaa jne. 

mee ny vi...ttu poi. ei joka pv ole ruuanvalmistusbileet toisen kotirauhan alueella. jokainen perhe syö perheaterian yhdessä,mitoitus eväillekin budjetin mukaan. kuka nyt tykkää tulla kotiin jos siellä kylän nuorisoo käyttää sun elintarvikkeita  ruokashow meneillään,sotkua,tiskii. sun pitäis päästä tekee omiasi.  ymmärrän joskus olisi noin. jokainen käyköön kotonaan syömässä heidän ruoka-ajoillaan tai tuo eväät.  ei vaikka kolehtia kerätään, niin toisen keittiö ole vieraiden valtakuntaa. ja ei ole noin mustavalkoista, jos et ruoki vieraita kakruja perikatoon asto, niin heto on huumeet ja viinat. jompi kumpi muka.

kun tulee töistä on ihanaa heittää vaatteet pois kotirääsyt, syödä rentoutua,puhua vapaasti yksityisiä perheen asioita,olla vaan, kuin että siinä ravaa sakkia.  ja kotikasvatus,lähdetään omaan kotiin kun kaverin perheen ruoka-aika alkaa. älyää jopa kysyä,hei monelt teill on ruoka. voihan illalla piipahtaa vaikka.

mutta joskus voi porukalla tehdä ruokaa tai jos leipoo pullaa tarjota läpimäisi.  eihän kenenkään hima oo ravintols, se ole se pointti,mennään koulun jälkeen tekee ryöstä kaapeille tai aletaan tekee oikein soosia spagettia. päivällä oli lämmin ruoka jo koulussa, iltapv. on perheayeria. välipalat omansa nauttivat huoneissaan. monella ei rahaa ostaa kaverien herkut tai kustantaa ruuanvalmistustarvikkeet muille,hyvä kun oma sakki saa.  ja se roudaaminen kotiin, raha, kaupoissa kiertely,aikakin on rahaa. moni perhe suunnittelee ja ostaa viikon ruuat ,budjetti ja säästyy aikaa,pääsee nopeammin kotiin . niin onhan kurjaa kun kaapista hävinnyt viikon leikkeleet jonkun pelikollin suuhun

Vierailija
248/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella noloo ap että sun penskas määrää teillä sen, että hänen frendit saa syödä sun piikkiin.

Vierailija
249/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa jokainen söi kotonaan, toki synttäreillä tarjottiin kaikille kutsutuille. N57

Vierailija
250/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreillä ja kutsuilla on tarjoilut frendeille. Viikoittainen syöminen toisten kaapeista pitää lopettaa heti alkuunsa.

Vierailija
251/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu. 

Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.

Miksi syödä jotain Edam-paskaa, jos tarjolla on kunnon juustoakin? Vähemmän yllättäen et varmasti edes kertonut lapsellesi, että paremmat juustot on varattu muuhun käyttöön, vaan kuvittelit hänen osaavan lukea ajatuksesi. 

Kerroin kyllä. Juustojen päällä oli sanallisen ilmoituksen lisäksi lappu siitä, että tuotteet on varattu illaksi.

Lisäks

eri .  minä kun olin lapsena mummola tai muissa sukulaisissa joko pv, yön tai viikon. en ikinä ikinä olisi mennyt ruokakomeroille. en kulhosta ottamaan ns vierasmakeisia. hyvä että vettä etteivät vaan luule,että miksi käyn keittiössä. siihen aikaan ei ollu juomapulloja jonka olisi täyttänyt kaksikin .  vain kun kutsuttiin, syömääään. silloinkin maltilla, ei ensimmäisten joukossa. 

monest oli sellaistakin,että pyydetään, annetaan miesten ottaa ensin kun töistä tulleet ,tottakai ,mutta joskus jopa pottuja oli sitten vähän. aina olin vieraskoree. jokin olisi maistunut ulkoleikkien jälkeen,mutta kun potutkin hiipui,olin että no kiitos ei. 

se oli kivaa jos jäi tähteitä ja emäntä sanoo, no  voi voi,mihinkäs tämänkin tähteen nyt laittais,ei ihan sikasankoonkaan. antoi koiralle toki ja sanoin- voinhan minä sitten siitä ottaa.

joskus oli nälkä yöunilla.

joskus muualla paikassa, pyöräilin ulkona illalla klo19, ihana wanhan ajan pullan ja kahvin haju leijaili ulos asti. odotin kusua, ei tullut. muina miehinä joivat söivät. toki sen verran,että sanoivat-  myä tässä syötiin, mutta eihän sulle olis maistunutkaan.   sanoin ei tietenkään. oli vähän surullista mennä nukkumaan.

ja aina oli jokapaikassa ruoka-ajat. jokainen lapsi meni kotiinsa, sitten uudelleen ulos. ja ikkunoista huudettiin- syömään kutakin lasta erikseen.

mutta surullista oli se,jota lasta ei huudettu sisälle. semmoiselle olisinkin suonut ,tuu sääääkiii meille,meillä on mistä ottaa.

Vierailija
252/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole rehellinen ja ystävällinen. Nuoret, erityisesti pojat, tykkää suorasta puheesta. Ei poikalapsi tai kaverinsa vahingoitu, jos selkeästi ja reilusti sanot asian niin kuin se on.

Eli sano se, että he ovat kivoja poikia ja aina tervetulleita teille. Ongelmana on, että sinulla on rajallisesti ruokaa ja kuitenkin he nuorina miehinä ovat nälkäisiä. Että nyt on vaan sellainen tilanne, ettei sinulla riitä rahat ja voimavarat kantaa niin paljoa ruokaa kaupasta kuin he tarvitsisivat ja siksi jatkossa he ottavat eväät mukaan tai käyvät syömässä omassa kodissaan. 

Eli sano selkeästi, älä vihjaile, änkytä tai pehmennä vaan reilusti silmiin katsoen. Pojat on siitä kivoja, ettei ne ota itseensä suorasta puheesta. Voit olla mukava ja reilu, huumorintajuinen, mutta SANO SELKEÄSTI ilman tulkinnanvaraa asia. Älä äkäile, ole piilovittumainen/piilovihainen yms. 

Mitä hemmettiä! Nuo jätkät eivät ole aina tervetulleita ja heille voi sen ihan suoraan sanoa lässyttämättä. Ihan hyvin voi sanoa, että tänne ei enää sitten tarvitse tulla, kun käytöstavat puuttuvat. Syökööt kotonaan.

Vierailija
253/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö teidän ap nyt irtaantua tuosta hyväksi käyttävien kavereitten jengistä? Sinä saat takkiisi ja lapsesi ei saa opiskella, vaan joutuu niitä frendejään viihdyttämään.

Vierailija
254/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alku oli ihan lupaava mutta pomppas tuossa "mä saan olla täällä ainaski kasiin". Ensi kerralla parempi yritys! 🙈

Tähän minäkin kiinnitin huomiota. Noin sanoo 7 -vuotias, ei 17 -vuotias.

Vierailija
255/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotisi ap joku hollitupa, jonne voi lompsia kuka vaan ja milloin vaan? Ja vielä syödä kaiken, mikä irti lähtee. Surkeasti on asia sinulla.

Vierailija
256/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää ihmiset ensin huolta itsestänne. Sen jälkeen jos rahkeet riittää, voitte alkaa syöttämään muiden lähes täysi-ikäisten nuoria.

Vierailija
257/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pitäisköhän mun tulla teille viikoksi äidiksija opettaa sulle miten sitä roolia hoidetaan. Olen 60-luvun lopussa syntynyttä sukupolvea ja 2 pojan yh joista nuorin vielä kotona. Meillä tollanen ei tulisi kuuloonkaan!. Kaverit kyllä syö meillä jos kutsun pöytään mutta jos meillä jätkät menisi kaapeille kun olen poissa niin jumalauta kyllä lähtisivät ulos huushollista kuin leppäkeihäät huutien kera. Ja meillä teinit tottelee vanhempia eikä päinvastoin. Vanhemman sana on laki ja käytössäännöt koskee kaikkia iästä riippumatta. Jos pojat jotain haluaa, esim jätskejä pakkasesta niin poika soittaa ja kysyy saadaanko ottaa. Lähes aina saa mutta lupa pitää kysyä, ellen ole erikseen sanonut että syökää pois. Ja kotiin meiltä lähtee kaverit silloin kun minä sanon, koska kaverit ei päätö miten meillä voi olla. Tosin kaikki kaverit on fiksuja eikä pahemmin komennella tarvi. Ja arvaa mitä: meillä viihdytään ja kavereita piisaa. Juttelevat mukavia ja käyvät usein. Oma teini on kiva, ei ole käytösongelmia.

Vierailija
258/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, naisille on aina yllätys miten suuriruokaisia nuoret miehet ovat :D

Vierailija
259/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme tuollaisella höttöruokavaliolla. Kotiin vaan syömään, ei sitä toisten kaappeja aleta omin luvin tyhjentämään.

Potku persiille vaan. 

Vierailija
260/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset pelaajapojat on usein läskejä tai ainakin läskistyvät aikaa myöten. Syövät liikaa ja aivan väärin.