YLE: Korkeasti koulutettu Riina etsii jo kymmenettä vuotta koordinaattorin tai vastaavan paikkaa
Jopa tuntien väkerrys hakemuksen kanssa ei avaa kiinnostaviin koordinaattorin töihin!
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Monelle yliopistokoulutus on statuskoulutus, joka ei mahdollista työn saantia. Syy voi olla esimerkiksi se, että kyseisellä koulutuksella pätevöityy sellaisiin työtehtäviin, joihin ko. henkilö ei sovellu, esim. hänen persoonallisuutensa tai alhaisen stressinsietokykynsä vuoksi.
Todellakin on viimeinen aika alkaa miettimään uudelleenkouluttautumista, jos ei ole 10 vuoden kuluttua valmistumisesta saanut yhtään oman alan työpaikkaa. Ja siinä ei pidä pätkääkään ajatella, millaista työtä muut arvostavat, vaan sitä, millaista työtä tykkäisi itse tehdä.
Tässä totuus. Nämä uniikkien lumihiutaleiden sukupolvet eivät ilmeisesti osaa katsoa millaista osaamista maailma tarvitsee ja hankkia koulutustaan sen mukaan. Hyvin harvalle työ on syvän itsensä toteuttamisen lähde.
Voisikohan Riina etsiä ensin niitä entry level -hommia niinkuin me muutin ollaan tehty kun me ollaan aloitettu työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan on vähän se ongelma, että hän on jäänyt vanhempainvapaille aika pian maisteriksi valmistumisensa jälkeen eikä ole ehtinyt saada työkokemusta. Ja kun työkokemusta ei ole ja lapsi on suhteellisen pieni ja hakijan ikä alkaa jo 4:lla, alkaa olla jo niin väliinputoaja-osastoa, että työllistyminen on varmasti hankalaa tuollaisella geneerisellä tutkinnolla.
Kyllä mä tiedostan itsekin, että tässä iässä (olen pari vuotta tuota Riinaa vanhempi), että jos nyt joutuisin työttömäksi, olisi työnsaanti hankalaa, VAIKKA mulla on pitkä työkokemus ja alakohtainen koulutus. Se vaan kun ikä lähenee jo viittäkymppiä, niin se on rekrytoijille iso punainen lippu.
Valmistumisen jälkeen ei saa töitä, koska ei ole kokemusta. Se kokemus pitää hankkia koulutuksen aikana tai jo mielellään ennen koulutukseen hakeutumista.
Suosittelen tutustumaan alan ihmisiin, hengailemaan heidän kanssaan vaikka baareissa ja seurustelemaan heidän kanssa. Oma sussu tai kaveri palkataan helpommin. Reittä pitkin, reittä pitkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimikkeen pitää olla tietty?
Menisitkö itse valtiotieteen maisterina johonkin muuhun työhön?
Minä menisin jos tuntuisi, että ala ei olekaan minua varten enkä minä alaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi opiskella ammatti ja mennä töihin.
Hän on myös merkonomi, joten sillä pääsisi moneen paikkaan.
Moneen paikkaan kassalle osa-aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin jos tuntuisi, että ala ei olekaan minua varten enkä minä alaa varten.
Nämä riinat ovat pari sukupolvea myöhässä. Sen jälkeen kun ikäluokasta on alkanut olla 40% korkeakoulutettuja olisi tyhmemmänkin luullut tajuavan että pelkällä tutkinnolla ei tee juuri mitään. Itse aloitin työnteon 14 - vuotiaana. Sen jälkeen isoimmat tauot ovat olleet armeija 11 kk. ja kaksi vuorotteluvapaata, toinen vuoden ja toinen puoli vuotta. Siinä vähän mallia riinoille. Olen viettänyt ensimmäiset vuodet mm. vanhustenhoidossa hoitoapulaisena. T. Myös maisteri
No miksi et palkkaa häntä valtiolle kun on sopivasti merkonomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä riinat ovat pari sukupolvea myöhässä. Sen jälkeen kun ikäluokasta on alkanut olla 40% korkeakoulutettuja olisi tyhmemmänkin luullut tajuavan että pelkällä tutkinnolla ei tee juuri mitään. Itse aloitin työnteon 14 - vuotiaana. Sen jälkeen isoimmat tauot ovat olleet armeija 11 kk. ja kaksi vuorotteluvapaata, toinen vuoden ja toinen puoli vuotta. Siinä vähän mallia riinoille. Olen viettänyt ensimmäiset vuodet mm. vanhustenhoidossa hoitoapulaisena. T. Myös maisteri
No palkkaa ihmeessä Riina sinne valtionhallintoon. Sitähän sinä halusit.
Se kokemus pitää hankkia jo opiskeluaikana oman alan hanttihommissa. Ja valmistuttuakin pitää huolia alempia työtehtäviä omalta alalta. Lapset kannattaisi hankkia vasta siinä vaiheessa kun on edes jotain oman alan kokemusta muuten ei enää saa jalkaa oven väliin.
Tarkoitushakuinen aloitus. Hänhän nimenomaan on hakenut koulunkäyntiavustajaksi jne. eikä 'pelkästään koordinaatyoriksi'.
En ymmärrä miksi ei ole lukenut jotain ammattia itselleen. Saisi edelleenkin heti töitä jos vain kouluttautuisi ammattiin, jonka voi saada joko yliopistosta, ammattikorkeasta tai amiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitushakuinen aloitus. Hänhän nimenomaan on hakenut koulunkäyntiavustajaksi jne. eikä 'pelkästään koordinaatyoriksi'.
Jos ei edes koulunkäyntiavustajaksi pääse niin on kyllä jokin henkilökohtainen vika joka Ylen woke - jutussa jätetään sanomatta. Näitä on korkeakoulutetuissa. Eräskin opinto - ohjaajatuttuni pohjoisesta joutui vuoden pari tekemään sosiaaliohjaajan töitä ja selitti että hänet työpaikkakiusattiin ulos sieltä. Unohti mainita sen että itse pitää jatkuvasti tunnin monologeja siitä kuinka on niin lukenut ja suhtautuu vähemmän koulutettuihin äärimmäisen halveksien. Itse en ikinä palkkaisi ko. henkilöä mihinkään töihin jossa on mitään kanssakäymistä muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se kokemus pitää hankkia jo opiskeluaikana oman alan hanttihommissa. Ja valmistuttuakin pitää huolia alempia työtehtäviä omalta alalta. Lapset kannattaisi hankkia vasta siinä vaiheessa kun on edes jotain oman alan kokemusta muuten ei enää saa jalkaa oven väliin.
Tämähän se.
Heti valmistumisen jälkeen tehty lapsi on kuin ilmoittautuisi kotiäidiksi loppuelämäkseen.
Työpaikoilla siedetään keltanokkia ja ruuhkavuotisia, mutta ei keltanokkaisia ruuhkavuotisia. Liian iso riski työnantajalle.
Julkisen puolen (=valtion ja kuntien) työpaikat täytetään ensin sukulaisilla ja tuttavilla ja jos jotain jää voit ehkä saada pätkätyön. Työnantaja ei palkkaa mielellään itseään paremmin koulutettua ja muihin töihin olet ylikoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se.
Heti valmistumisen jälkeen tehty lapsi on kuin ilmoittautuisi kotiäidiksi loppuelämäkseen.
Työpaikoilla siedetään keltanokkia ja ruuhkavuotisia, mutta ei keltanokkaisia ruuhkavuotisia. Liian iso riski työnantajalle.
Riinan ainoa toivo olisi muuttaa lessealueelle. Siellä nämä 40+ naiset joilla on puoli vuotta työkokemusta eivät niin erotu...
Voi kun opettelisitte edes lukemaan. Hän haki KOULUNKÄYNNINOHJAAJAKOULUTUKSEEN, joka oli työttömille suunnattu työvoimakoulutus, muttei tullut valituksi.
Avustaja-nimike on vanhentunut, koska työnkuvakin on muuttunut avustajien ajoista.
Ohjaajaksi edellytetään useimmiten sopivaa koulutusta tai sitten kokemusta joko ohjaajana tai opettajana. Ei siihen työhön yleensä pääse muuten (korkeintaan sijaiseksi lyhyeksi aikaa), vaikka ammoisina aikoina avustajaksi pääsikin ottamaan kopioita ja keittämään kahvia. Ohjaajan työ on ihan toista.
Vierailija kirjoitti:
Suomen koululaitos ei anna valmiuksia työelämään. Samoin jatko-opiskelijoiden valinta tehdään niin että Riinat ovat kärjessä. On paljon Riinoja joilla on tutkinto, muttei heidän työpanokselleen ole käyttöä. Julkinen sektori on heitä sitten palkannut tötteröhommin ja natisee liitoksissaan.
Tosiasiassa suomen yritysmaailmalla ei ole valmiuksia globaaliin tai edes paikalliseen kilpailuun. Nämä kouluttautuneet ovat huomattavasti pätevämpiä ja kykenevämpiä, kuin työpaikoissa käkkivät pirkot ja penat, jotka ovat pyörineet samassa firmassa perse kipeänä viimeiset 40 vuotta. Mutta koska ei voi irtisanoa, firmat ovat jumissa kurppien kanssa
Yritysten kannattaisi alkaa alamaan niitä tarkoituksella konkurssiin. Se ei ole laitonta. Eli yritys alas ja uutta pystyyn
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on VTM vain koordinaattorin paikat kelpaavat!
Kuule, vedä sinä koordinaattorijankkauksesi sinne missä aurinko ei paista. Eihän tuossa ole siitä kyse että vain koordinaattorin hommat kelpaisivat, vaan siitä, että työnhakija ei kelpaa millekään työnantajalle. Ja tuo oli vain yksi esimerkki mihin on hakenut. Te huutelijat ette ole taatusti hakeneet yhteenkään työpaikkaan viimeisen viiden vuoden aikana. Lidlin osa-aikaisen myyjän paikkaakin haki 442 henkilöä. 442!!!! Että juu, mennään vaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kaikkea koulutusta kai ole työpaikkaa hakiessa pakko kertoa, jos pelkää että hylätään "liika viisaana".
Juu. Minulla on sekä maisterin tutkinto että ammatillinen perustutkinto. Kun haen töitä, joissa tarvitaan sitä ammatillisessa koulutuksessa saamaani osaamista, en todellakaan kerro että olen maisteri. Jos sitten firman sisällä avautuu mielenkiintoisia työtehtäviä, joihin ammattitutkinto ei riitä, saatan kertoa, että on muutakin osaamista.
Tämä on ongelmallinen juttu. Sama täällä, mutta jos jätän maisterin pois cvstä, tulee sinne neljän vuoden tyhjä aukko. Miten olette tällaisen ratkaisseet?