:- Elokuiset pinoon ke-pe -:
Kommentit (47)
En ole vielä aiemmin kirjotellut tänne, muuten kuin ilmottauduin jokin aika sitten elokuisten listaan. Olen muutenkin ollut vähän epävarma siitä, että kaikki menis hyvin, koska sain aiemmin yhden keskenmenon noin 8rv, ja tuota ikääkin alkaa jo olla ihan riittävästi. Kun on lähes 10 vuotta yrittänyt saada lasta on niin vaikea uskoa että kaikki menisi hyvin.
Nyt kuitenkin on jo pakko alkaa uskoa että kaikki menee hyvin kun olin viime viikolla np-ultrassa, kaikki oli hyvin ja niskaturvotusta ei ollut kuin 1.5mm ja seerumiseulakaan ei antanut aihetta huoleen. Muutenkin kaikki näytti normaalilta ja pikkuinen oli niin eloisa, että heitti jo volttia mahassa. pituutta oli 57mm ja laskettu aika ei muuttunut vaan pysyi 12.8.
Pahoinvoinnilta olen onneksi säästynyt jos nyt ei oteta huomioon nimenomaan iltaisella kauheaa närästystä. Väsymys on ollut kauheaa vaikka hb onkin pysytellyt 135, eikä tunnu vieläkään hellittävän. Terveydenhoitajan ja lääkärin mukaan olen kuitenkin täysin terve, joten kai se on ihan normaalia raskausväsymystä. Vanhan keho vaatii vain lepoa, että jaksaa sitten sen jälkeen kun lapsi syntyy!
Hauskaa päivänjatkoa kaikille Minttu rv13+4.
Kylmää piisaa..sisällä kolmen nuorimman kanssa (pian 5v,2v ja 11kk).En oo aikoihin kirjottanut mitään,seuraillut vaan,ollut verenvuotoja ym.ongelmia mutta aina näyttänyt että kaikki sujuisi kuitenkin hyvin.Toivon niin kovasti että menisi loppuun asti hyvin..Laskettu aika muuttui,eka oli 9.8 ja nyt 5.8,viikot siis 14+4 jos oikein lasken.Neuvola ensi torstaina,lekurissahan tässä on muutenki juostu.
Meillä ei täällä noita ultria olekaan,nyt olenpäässyt noiden ongelmien takia tarkastuksiin.Kuulemma sitten pääsee " oikeaan" ultraan,kun on 30v ylittänyt.
Ei olla miehen kanssa kerrottu tästä vauvasta kellekään vielä,ei edes isommille lapsille (12v ja 14v),vaikka saattavat jo aavistella.Ehkä ensi viikon neuvolan jälkeen sitten.
Onkos täällä muita oikeasti ylipainoisia odottajia?Mulla kilot jäi edellisestä vaavista,nyt pyrin siihen ettei lisää tule ja tähän mennessä onnistunut,onneksi..
MagicaL ja nro6 14+4
olin eilisen päivän saikulla. mitäs se yksi päivää oloa kohenna yhtään, + nämä raskausvaivat päälle (väsymys, öinen huono olo ja vessassa ramppaaminen)
mulla on sellanen työterkka,että pitäis rautalangasta vääntää että on kipeä, mulle kun ei tuu kuumetta.jos sanon että on kuumetta, varmistaa se itse vielä (noloa jo ei oo,vaikka kotona ois ollu) tuntuu niin turhalta mennä sinne ruikuttaan.ja olin justiinsa 3vk sitten flunssassa (että voiko muka taas olla).
mutta olo on kertakaikkisen vetämätön. ois tänään pelkkä koulutuspäivä, mutta sekin 4t istumista tuntuu ihan hirveeltä. ja viikonloppuna kans ihan oikeita töitä.
mun pitäis huomenna kertoa töissä tästä raskaudesta,sekin vielä. meidän yksikön vastaava ei todellakaan kilju riemusta tästä asiasta, no tuskin se päällekään hyökkää =) mutta saatan aistia hyvinkin mitä se oikeasti asiasta ajattelee.
mites helposti te muut olette sairauden takia pois töistä?
jotenkin tuntuu niin olo tuntuu niin luuserilta ja valittajalta, vaikka olen ihan oikeasti kyllä nyt kipeä.
hoh hoijaa...
neitiniiskunen rv 12 tasan
Mullakin on tänään viikkoja tasan 15. Täytyypä kysyä kun samalla viivalla ollaan, että joko sinusta huomaa vatsankasvun? tai tietysti se riippuu ruumiinrakenteestakin. Itse olen suht pitkä ja ei kyllä huomaa ulkopuoliset mitään. Esikoisestakin huomasivat työkaverit aikoinaan n. 25 rvkolla (ei kyllä kaikki silloinkaan) Sais jo pakkaset hellittää...
Ei olla oltu koko viikkoon oikein ulkona, kun pakkasta on koko ajan -20 ja risat. Viikonlopuksi taisi luvata lauhtuvampaa. Noh mikäs tässä takkatulen ääressä on istuskella. :-)
Edelleen syömisen jälkeen etoo eli syön pieniä annoksia. Repäisykipuja tuntuu joka päivä. Taitaa ne kohdun kiinnittimet venyä, kun kohtu kasvaa. Tiistaina oli pojan 3v. neuvola ja pyysin, että mun masua kuunneltais samalla. Vauvan sydänäänet löytyivät heti ja äänet olivat myös vahvistuneet. :-)
Tulis jo kevät, niin pääsis puutarhahommiin...
T: Ona rv 13+6
Eli siis onko teillä monella ollut alavatsakipuja tai tuntemuksia ? Moni ainakin täällä kirjoittaa ns repäisykivuista tmv
Itse tässä juuri sitten aloinkin pohtia, että olenko ainoa täällä, jolla ei sanottavasti ole ollut juuri minkäänlaisia tuntemuksia vatsassa. Siis yhden käden sormissa on laskettavissa nuo repäisyt ja muuten ei juuri ollenkaan ole ollut mitään kipuja. Ekassa raskaudessa mulla oli älyttömän paljon sellaisia kuukautiskipumaisia tuntemuksia mahassa, mutta nyt ei juuri niitäkään. Onkohan tää normaalia ja onko ketään muuta, jolla samanlaista ?
Kohtu on kyllä kasvanut lekurin mukaan viikkoihin nähden oikein, että kaipa se voi sitten kasvaa ilman kipujakin. Vaikka jotenkin niin loogiselle vaan kuulostaisi, että pitäishän joltain tuntua, kun vauva laajentelee omaa reviiriään tuolla kohdussa...
Hjälp !
lion 76 ja masukki 14+3
Enpä ole taas aikoihin kirjoitellut, mutta nyt alkaa tuntua, että pahoinvointi alkaisi vähitellen helpottaa. np ultraan vielä vajaat 2 vkoa, joten siihen asti pitää vielä odotella ennenkuin näkee vieläkö masuasukki on kunnossa. Sydänääniä koitetaan sitten kuunnella h 14 ja risat, eipä ole aiemmin tuon taaksepäin kallistuneen kohdun takia kuuluneet edellisissäkään raskauksissa.
Nani76: kyselit raskausmyrkytyksestä. Kokemusta löytyy, tuo tauti on ollut seurana kaikissa kolmessa raskaudessa, joten nytkin aika tiukasti tämän raskauden aikana tarkkaillaan. Yleensähän raskausmyrkytys tulee jos on tullakseen seuraavissa raskauksissa myöhemmin ja lievempänä tai ei tule ollenkaan.
wintergirl h 11+2
on ollut taas niin heikko olo, ettei ole jaksanut tehdä kerta kaikkiaan mitään. luulin jo pahoinvoinninkin hellittäneen, kun välillä on ollut parempia päiviä, mutta eilen illalla oksensin eka kertaa, ja nyt on niin vapiseva ja voimaton olo, että oli pakko jäädä töistäkin pois. siitä nyt sitten huono omatunto kaiken muun lisäksi.. =/ mahtaako tällaiseen edes saada lääkärintodistusta, sitä ne jo töissä kyselivät..?
missä vaiheessa teillä on kuunneltu sydänääniä neuvolassa? olin np-ultrassa n. viikko sitten, rv:lla 11+4, mutta siellä ei asiaa edes mainittu. en itsekään silloin tajunut asiasta kysyä.. onko se yleensä ' rutiinitoimenpide' , vai tehdäänkö esim. joissain ' poikkeustapauksissa' ?!? ruudulta lääkäri kyllä kertoi sydämenlyöntien hyvin näkyvän..
kamala tunne kun kaikki huolet kertyy yhdelle päivälle.
oikein hyviä vointeja kaikille!
lilia rv12+5
Meillä tyttö alkoi katsoa nalle puhia ja möhköfanttia joten on siis aikaa kirjoitella. On myös pian 3v kuten näytti monilla muillakin olevan edellinen lapsi. Näille olisikin tulossa 3v ja 4kk ikäeroksi. Ihan passeli ero.
Ultrassa kävin viikko sitten ja siellä se nukkui ja vähän pomppi :) Kaikki oli ok, istukka tällä kertaa tuossa ihan edessä.
Tiistaina oli ensimmäinen lääkäri käynti. Kaikki tuntui olevan ok, tosin sydän ääniä ei oikein kuulunut, sivusta sai erittäin heikosti kuulumaan mutta sitten ne katosi. Istukka kuulema vaikuttaa joten en murehdi turhia.
Mulla on ihmeesti koko ajan nälkä nykyään. Neuvolassa sanoi ettei haittaa kun ei ole painoa tullut vielä yhtään lisää. Eiköhän tässä kohta ala puntari näyttää kiloja kivasti. Tosin edellisestä raskaudesta olin jo lihonnut kilon näille viikoille.
Jaaha tyttö ei jaksa katsoa möhköfanttia, täytynee lopetella.
amadelia rv 14+4
Minulla ei ollut ensimmäisessä eikä toistaiseksi tässä toisessakaan raskaudessa liitoskipuja, mitä nyt joskus vähän vihlaisee äkkinäisessä liikkeessa. Olen nyt 37-vuotias, ja vatsakin alkaa olla nähtävissä. Odotin, ettei toinen raskaus millään voi mennä niin oireettomasti ja helposti kuin ensimmäinen, mutta en voi valittaa ainakaan toistaiseksi, onneksi :)
Eli kyllä raskaus sekä äitikin voivat voida hyvin!
Neuvolalääkäri oli tänään ja pisti ensin hiukan minut hämilleen kun sattuukin olemaan neuvolalääkäri sama kuin omalääkärimme terveyskeskuksessa. Kyseli vielä että olenko varma päätöksestä pitää vauvan kun hän oli juuri se lääkäri joka kirjoitti lähetteen sinne keskeytykseen silloin heti alkuraskaudesta kun shokki oli iso ja keskeytys tuntui ainoalta vaihtoehdolta. No vakuuttelin että kyllä olen varma ja mieskään ei enää ole asiasta niin harmissaan. Sitten päästiin itse tutkimuksiin. Kuunteli keuhkot ja vinkuuhan siellä eli ei kun aikaa taas astmalääkärille. Eilen kun oli pieni astmakohtaus ja nyt menee taas kortisoni pitkän tauon jälkeen. Verenpaine oli 109/65 eli alhainen kuten edellisissäkin raskauksissa, hb 137 ja virtsassa ei valkuaista eikä sokeria. Kohtu kasvanut kuten pitääkin ja kaikki siis kunnossa. Sydänäänetkin löytyi heti ja siellä se sydän jyskytti 175 tahtia.
Minulle ei varattu vielä uutta aikaa vaan soittelen itse ajan kuukauden päästä. Eli rakenneultra huhtikuussa on seuraava käynti jolloin raskautta tarkaillaan ja sitten siitä jokusen viikon päähän tulee sitten neuvola-aika. Hassulat tuntuu että seuraavan kerran kun käyn neuvolassa saankin jo äitiysavustus ja rahahakemukset ja pääsen niitä hakemaan. Miten muuten muilla useamman lapsen äideillä eli kuinka usein käytte neuvolassa? Onko kellään yhtä harva tahti kuin minulla? Saan toki mennä useamminkin jos tuntuu siltä mutta koska jo neljäs lapsi niin th sanoi että osaan soittaa ajan jos tulee jotain ongelmia niin että ei ole tarpeen niin usein ravata neuvolassa kuin ensisynnyttäjien.
Omanapaisesti tänään.
aliisa ja ylläri 12+3
Kivaa tänne on tullu paljon uusia " naamoja" tervetuloa mun puolesta kaikille!!
Oli pakko tulla kyselemään Wintergirl:ltä tosta raskausmyrkytyksestä..
Millä viikoilla se on uusinut sulla myöhemmissä raskauksissa? Mullahan tää raskaus on neljäs,josta kolmas päätyi keskenmenoon, mutta mulla raskausmyrkytys ilmaantui vasta toisessa raskaudessa ja se tuli suht aikasin (viikolla 31 osastolle) ja aika rajuna..kuulemma näin käy noilla viikoilla..Ootko joutunu osastolle asti vai saitko levätä kotosalla? Onko raskaudet ollu ihan täysaikasia?
Ihmettelin vaan sitä miten se edes vasta toiselle tuli ja en ole miestäni välillä vaihtanut :) Jostain luin että se uusii tällasissa tapauksissa sitte helpommin mutta mene ja tiedä..
Th ja lääkäri sanoivat nyt ekalla neuvolakerralla että ei ruukaa uusia kovin helposti, mutta th huolestui ku verenpaine oli alkanut nousta..harmittaa ku en hoksannu äippäpolilla asiasta kysyi ku olin niin täpinöissäni siitä ultrasta, huolettaa vain ihtiäni :( nyt vaan toivoo että viikkoja tulis nopeaan tahtiin..
Eli viikonloppua kohden :)
Nani76 ja Vilperi 12+5
Itse odottelen edelleen kutsua ekaan ultraan, nyt viikkoja 13+3. Väsymys on ajoittain edelleen mieletön, finnejä piisaa mutta kuvotus tuntuu kadonneen. Uutuutena on iskenyt kova tyttövauvan kaipuu:) Esikoisemme on tyttö, ja koko alkuraskauden ajattelin, että tämä pikkukakkonen on varmaan poika kun oireet ovatolleet niin paljon ikävämmät. Ei minulla siis mitään poikaakaan vastaan ole. Mutta huvittaa tämmöinen. Meillekin tulee esikoisen ja pikkukakkosen väliksi 3v4kk mikä on meillä varmaan ihan hyvä. Tyttö puhuu jo nytvauvasta totuyttelevaan sävyyn, vaikka itse en välillä edes muista olevani raskaana:)
mamma, muru ja pikku 13+3
Tai siltä ainakin vaikuttaa, kun tuntuu että unohtelee kokoajan asioita, siis ihan yksinkertaisiakin juttuja. Käyn vessassa, ja kun pääsen takasin sohvalle niin muistan että ainiin, piti sinne vessaan mennä:) Tätä ihan samaa oli esikostakin, onneks on ohitse menevä vaihe :D
Vauveli03: Itseasiassa mulla on laskettu aika 3.8 ja rv onkin nyt 14+6 eli huomenna vasta rv 15...lahopää mikä lahopää..menin sekaisin päivissä, kun terkkakin vielä päivällä sanoi että jos la 3.8 niin rv15 on tänään, vaikka kaikki muut laskurit antaa että rv 15 on vasta huomenna. Ainiin, vatsan koosta kyselit. Ei täälläkään vielä mitään näy, paitsi iltasella, kun on turvotusta. Mun muistaakseen esikosta näkyi jo päivälläkin tähän aikaan, mutta nyt olen vaan tyytyväinen jos masu pullahtaisi vähän myöhemmin ja pienempänä kuin esikosta. Olisi varmaan helpompaa olla esikonkin kanssa, kun ei olisi jättisuurta mahaa tiellä:)
Lion76: Täällä ei liitoskipuja ole ollut ongelmana, mutta jonkinlaista jomotusta ja nippailuja on alkanut nyt viikon sisällä tulemaan enemmän. Ja nyt parin päivän aikana aivan kun olisin jo liikkeitäkin tuntenut muutaman kerran :o Esikostakin ne aikoinaan tunsin ihmeen aikasin, mutta saas nyt nähdä joko ne tästä vahvistuisivat, vai olivatko vaan sittenkin suoliston liikehdintää;)
Omaan napaan ei mitään uutta. Kauppaan pitäisi lähteä hiusvärejä katselemaan josko sitä tänään vaikka jaksais tukan värjätä!?!
Falz ja veijari rv 14+6 (ja huomenna vasta se rv15, ei sittenkään ihan vielä tänään:D)
Laskeskeletteko te yhtään, miten paljon syötte päivässä siis kaloreissa. Mun täytyy vähän pitää kirjaa ylhäällä koska olen niin huono syömään ja ennen raskautta ruokailuni ovat olleet tosi epäsäännöllisiä ja epäterveellisiä. mutta ei mulla ole kyllä mitään käsitystä, mitä voisin päivässä kuluttaa. entäs teillä??
Muitakin on näemmä flunssan kourissa. Itse sain 2 viikkoa sitten työterkalta yhden päivän saikkua, kun ääni meinasi hävitä. Viikonlopun aikana pukkasi muuten surkea olo ja nuha ja maanantaina työterveyslääkäri antoi 3 päivää sairaslomaa, vaikka kuumetta ei ollutkaan. Katsoi kyllä lampulla nenäänkin todeten, että räkää löytyy. Itse teen asiakastyötä, jota on vaikea tehdä, jos niistää joka toinen minuutti ja aivastaa sitten joka toinen minuutti.
Näyttää siltä, että tässä toisessa raskaudessa neuvolakäyntejä tulee harvemmin. Syke on mukava kuulla, muuten en niin käyntejä kaipaakaan. Kaikki omat menot kuitenkin pitää tehdä sisään töissä, joten en halua koko ajan ravata jossain, jos ei ole tarvetta. Sain jo ajan keskussairaalaan pelkokeskustelua varten viikolle 18+. Toivottavasti käynti auttaa.
Noita ruokailuja ei tule kyllä seurattua mitenkään. Vatsa ilmoittaa, milloin pitäisi syödä. Tänään töissä ei millään ehtinyt syödä niin usein, joten kyllä se kostautuikin huonolla ololla ja ärtyisellä ololla. Pakko saada syötyä usein.
Tyttö taisi nukahtaa, joten painun sohvalle pyykkejä viikkaamaan (eli katsomaan telkkaria).
Västis ja Taimi 12+6
Kirjoittelen taas pitkästä aikaa, olen ollut työmatkoilla viime viikot, joten en ole ennättänyt koneelle lainkaan, mitä nyt tärkeimmät s-postit lukemaan. Tänään 11+3 eli laskurin mukaan 12 rv alkanut, la 30.8. Ensi tiistaina on np-ultra. Oireista: illalla huonoa oloa, jatkuva nälkä (+ 2 kg), viluttaa ja väsyttää ihan mielettömästi. Toivottavasti kevätaurinko näyttäytyy pian ja antaa lisää puhtia päivään.
Olemme nyt kertoneet vanhemmillemme raskaudesta ja odotus tuntuu jotenkin konkreettisemmalta. Iltasella sohvalla maatessani olen tuntenut pienen sykkeen sisälläni. Ja tämä tunne on rauhoittanut mieleni. Tyttäremme on ihan innoissaan siitä, että saa sisaruksen. Vauvalle ja hänelle tulee ikäeroa tasan neljä vuotta! Toivottavasti vauva ei synny juuri hänen syntymäpäivänään, niin lähellä lasketut ajat ovat.
Mukavaa pakkasviikonloppua!
Liityn joukkoon mukaan, vaikka ikää jo 40 v. ja perheessä 7 kk vanha pikkupoika! Edellisestä liitosta neljä lasta ikähaarukka 6-13 v. ja asuvat isällään.
Tämän perheen kakkonen tuli yllätyksenä, ja keskustelua riitti miehen kanssa, että pidetäänkö vauva vaiko ei. Enempi se oli miehen toive keskeyttää raskaus, minulle se olisi ollut aivan kamalaa, enkä siihen olisi suostunut, avioeron uhalla!
Nyt kuitenkin ollaan selvitetty asia, ja mennään päivä kerrallaan. Kyllä asiat jollakin tavalla aina selviävät. Maanantaina menen vasta ekaa kertaa neuvolaan.
Onnellinen odottaja ja " pitäisikö antaa työnimi?" -pikkuinen, rv. 13.
ihanaa, että ilmat alkavat lauhtumaan, jos tänään uskaltautuisi laittamaan itsensä ulkoilmaan.
Jonkin sortin mielenpimennystä täälläkin: aamulla jääkaapissa odotti leivinpaperirulla ja taannoin astiakaapista korjasin korppujauhopussia pois. Miehen ei tarvitse sanoa, kun väärällä äänensävyllä, niin itku on valmis. Huvittavaa, mutta niin rasittavaa...parisuhteenkin kannalta.
pakko lopettaa, pojalle iso itku. hyppäsi päin hyllyn reunaa
minulla tasan 14 viikkoa kasassa :)