Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko mielestäsi työssäkäyvällä olla enemmän rahaa kuin se mikä menee pakollisiin kuluihin?

Vierailija
13.08.2024 |

Minulla ei ainakaan riitä rahat esim. ulkomaanmatkoihin ja tuntuu jotenkin absurdilta, että joku käy useammankin kerran vuodessa matkoilla, ravintoloissa, kylpylöissä, kampaajalla, hierojalla jne. Itse olen koko ajan pa. vaikka käyn töissä enkä saa mitään ihan huonointa palkkaakaan. 

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tämä syyllistävä velkapuhe. Kai ymmärrätte, että ihmisellä, jolla palkka ei verojen jälkeen riitä vaikka uuteen puhelimeen, joutuu sen ostamaan osamaksulla eli velalla. Toinen vaihtoehto on säästää, mutta kun verotus syö myöa mahdollisuudet säästöihin. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

On todella vaikea ymmärtää tuota sepustustasi. En ymmärrä miten pienituloisella voi olla varaa ostaa puhelin osamaksulla eli velalla. Silloinhan se puhelin maksaa ENEMMÄN.

Miten verotus muka syö mahdollisuudet säästöön? Ei se puhelimen ostaminen velaksi pienennä verotusta eikä säästäminen lisää.

Asiantuntija

Vierailija
142/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä helvettiä selität?! Ovatko siis mielestäsi Suomen rikkain kansanosa vasemmistolaisia? =D Nimittäin, vasemmistolaisilla nuo mainitsemasi seikat ovat yleensä harvinaisen selviä ja tuttuja!"

Hän on persu, hän ei hokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihmisen ei pitäisi saada matkustella kuin hyvin harvoin. Ylikulutus on huono asia. Kohtuullisuus on hyvä. Mutta yksi juttu minun mielestä on pielessä. Minun mielestä kaikilla ihmisillä pitäisi olla oma koti. Ellei sitten ihan vartavasten halua nimenomaan asua vuokralaisena.

Muutenkaan en tykkää siitä mitä johtajat tavoittelevat, ettei kukaan omistaisi mitään. Tietysti järkeä siinäkin voi käyttää, eli jos tarvitset iskuporakonetta kerran elämässäsi, niin onko järkevää tehtaassa valmistaa porakone jota käytetään sitten yhden kerran vain.

Tänä päivänä, jos ajatellaan että vaikka nuori lähtee kotoa, opiskelee vuosia, ottaa lainaa, menee sitten töihin, kituuttaa palkalla jolla ehkä juuri pärjää jos on onnekas. Kuinka moni saa lainan omaan asuntoon ja kuinka kauan sitä maksaa kunnes se on oma? Kun se on oma, on s

Ja muistetaan taas että ei turhaan sanota että "tavara ei lainassa parane".

Vierailija
144/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jokaisen pitäisi pystyä pakollisten kulujen lisäksi säästämään edes muutaman satasen kuussa.

Mikä järki muuten käydä töissä, jos joutuu koko elämänsä asumaan vuokralla kädestä suuhun. Sen ymmärrän jos on joku nälkätaiteilija eikä suostu muuhun ammattiin kouluttautumaan.

Minä pystyin ennen. Nyt ne menee, kun hinnat on nousseet.

Mihin rahat menee? 2500e/kk palkasta lähtee kolmannes ensin veroihin ja muihin maksuihin, sitten asumisen kulut ja normaalia arkea. Velkoja ei enää ole. Lapsia on kolme. Yhdestä saan vielä lapsilisää. Ei muita tuloja. Saman kai saisi jos olisi tekemättä mitään?

Me ollaan myös aika nuukia luonnostaan. Mutta nyt on kaikki hinnat nousseet siinä

Pari viestiä sitten maksoit vuokraa ja nyt asuntolainan korko on liian kova. Sun tarina vähän rönsyilee. 😀 

Oletko vähän yksinkertainen? Opintolainan korko tarkistetaan vuoden välein. Asuntolainasta en ole puhunut mitään enkä tiedä mistä sen nyt tähän keksit.

Ap

Vierailija
145/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu, mutta onhan se varsin holtitonta rahankäyttöä, jos kaikki menee mitä tuleekin. Mitäs sitten, jos tulee joku yllättävä meno, kuten jääkaapin poksahtaminen tai kalliimpi lääkekuuri? 

No ne juurikin maksetaan sillä luottokortilla.

Ap

Ne juurikin maksetaan säästöillä. Tai kun ei ole noin paljon lainoja, niin ihan kuukausipalkalla.

Mutta miten ihmeessä teillä hajoilee kodinkoneet aivan koko ajan? Olen asunut omillani kohta 30 vuotta ja sinä aikana multa on hajonnut yksi imuri, yksi pakastin (takuuaikana, joten sain korvauksen), pari kahvinkeitintä, yksi silitysrauta (oma syy, putosi lattialle), yksi TV, sähkövatkain (joka oli vanhempieni häälahja, hajotessaan yli 40v.) eikä ensimmäistäkään sähkökiuasta, jääkaappia eikä pesukonetta, vaatteiden eikä astioiden, eikä kuivausrumpua. Kaikki toki on vaihdettu muutamaan kertaan, mutta suunnitellusti, kun on säästetty rahat niihin, jo ennen kuin ovat menneet rikki.

Vierailija
146/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä. Palkkataso on opiskelemaan hakeutuessa yleensä hyvin tiedossa. Minusta opojen pitäisi jo peruskoulussa jotenkin konkretisoida se. Näyttämällä madonluvut siitä, mitä palkalla saa ja minkälainen asumisratkaisu esimerkiksi on realistinen. 

Olemme tottuneet ylikuluttamaan, kaikkien ei esimerkiksi tarvitse päästä ulkomaille joka vuosi. Lapsillekin riittää kotimaanmatkailu varsin hyvin. Lihaakaan ei esimerkiksi tarvitse syödä joka päivä, vaatteita voi korvata, itse kasvattaa istutuslaatikoissa ruokaa, harrastaa edullisemmin.  

Vierailija
147/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Nordean luottokortissa prosenttiosuus maksuista ja kk-maksu?! Vaikea uskoa, että noin erilaisia asiakkuuksia. Visasta taisi joskus joku kk-maksu mennä, muttei sentään laskuista. Monta vuotta sitten vaihtui Mastercardiksi, eikä mulla ainakaan mene niistä kummastakaan sen paremmin kk-maksuja kuin mitään korkoja, jos maksaa laskun viimeistään eräpäivänä kokonaan. Mulla kyllä on premium-asiakkuus, johtuuko sit siitä.

Vierailija
148/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sun rahat menee ap? Onko velkoja, osamaksuja, luottoja maksettavana? 

Vuokraan, autolainaan, opintolainaan, luottokorttilainaan, vakuutuksiin, sähkölaskuun ja muihin laskuihin. Bensaan ja ruokaan sitten loput.

Ap

Tuossa on paljon enemmän kuin pakollisia kuluja. Mitä noi luottokorttilainat on? Ja muut laskut? Autokin on luksusta.

Mutta kysymykseesi.

Nykyään kaikki työssäkäyvät eivät edes elä palkallaan, joutuvat hakemaan Kelalta tai muualta asumistukea sun muuta. Se ei ole reilua. Työllä pitäisi pysytä elättämään itsensä.

Vierailija
149/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan, autolainaan, opintolainaan, luottokorttilainaan, vakuutuksiin, sähkölaskuun ja muihin laskuihin. Bensaan ja ruokaan sitten loput.

Ap

Miksi sinulla on luottokorttilainaa? Olet selvästi ostanut jotain mihin rahasi eivät periaatteessa riitä. Mikä se oli?

Ja "muita laskuja".

Ne pakolliset on vuokra/vastaava, sähkö, vesi, vakuutukset, netti/puhelin, ruoka.

Vierailija
150/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itsestäänselvyytenä. Tärkeintä on, että elättää itse itsensä ja eikä heittäydy muiden almujen varaan. Työtä on erilaista, ei niissä ihan simppeleimmissä tarvitse jäädä juurikaan mitään yli. Sitten sieltä noustaan parempiin hommiin pikku hiljaa.

Vierailija
151/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihmisen ei pitäisi saada matkustella kuin hyvin harvoin. Ylikulutus on huono asia. Kohtuullisuus on hyvä. Mutta yksi juttu minun mielestä on pielessä. Minun mielestä kaikilla ihmisillä pitäisi olla oma koti. Ellei sitten ihan vartavasten halua nimenomaan asua vuokralaisena.

Muutenkaan en tykkää siitä mitä johtajat tavoittelevat, ettei kukaan omistaisi mitään. Tietysti järkeä siinäkin voi käyttää, eli jos tarvitset iskuporakonetta kerran elämässäsi, niin onko järkevää tehtaassa valmistaa porakone jota käytetään sitten yhden kerran vain.

Tänä päivänä, jos ajatellaan että vaikka nuori lähtee kotoa, opiskelee vuosia, ottaa lainaa, menee sitten töihin, kituuttaa palkalla jolla ehkä juuri pärjää jos on onnekas. Kuinka moni saa lainan omaan asuntoon ja kuinka kauan sitä maksaa kunnes se on oma? Kun se on oma, on se jo isojen remonttien tarpeessa kenties.

Mites sitten pitäisi toimia tuon porakoneen kanssa? Jossain vaiheessahan porakone oli malliesimerkki jakamistalouden eduista; miksi ostaa porakone jota käyttää alle 10 minuuttia koko sen elinkaaren aikana? Sittemmin ymmärrettiin, että on paljon halvempaa ostaa se kerran käytettävä porakone kuin alkaa raijata sitä paikasta toiseen jakamistalouden hengessä.

ohis, mutta nykyään kirjastot lainaa porakoneita ja vastaavia, sellasta ei tarvi itse hankkia

Vierailija
152/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on valintoja. Esim. Kallista autoa ei tarvitse vaan voi ostaa tilalle pienen ja halvan. Asumiskustannuksissa säästää kun muuttaa halvempaan. Eipä sitä nuorena paljon ylimääräistä jäänyt kun humputti menemään kaikki. Nykyään itselle jää säästöönkin. 

Vierailija
153/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettei täällä useimmat taas ymmärrä, kuinka raaasti progressiivinen verotus kohtelee työssäkäyviä. Ei sen 3700e/kk tienaavan nettotulot ole kovin kummoiset verrattuna vähemmän bruttona tienaaviin, uskokaa nyt.

Sitten tämä syyllistävä velkapuhe. Kai ymmärrätte, että ihmisellä, jolla palkka ei verojen jälkeen riitä vaikka uuteen puhelimeen, joutuu sen ostamaan osamaksulla eli velalla. Toinen vaihtoehto on säästää, mutta kun verotus syö myöa mahdollisuudet säästöihin. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Antakaas kun arvaan: tulette perheistä, joissa oltiin jo sata vuotta sitten punaisia, sitten taistolaisia ja nyt jotain vastaavaa vasemmistoakselilta, eikä ylpeys salli myöntää tätä epäoikeudenmukaisuutta. 

Progressiivinen verotus kyllä kurittaa ankarasti keskituloista. Mulla jää 4000,- bruttotuloista alle 2800,- nettona. Sit ne, joilla tuntipalkka on 12-14 euroa, maksaa 8% veroja (mulla 20 ja jotain%).

Mut tuosta velkapuheesta en voi olla samaa mieltä. Jollei ole varaa, niin silloin on turha haaveilla, saati velaksi ostaa joku Samsungin Zfold tai iPhone15. Silloin säästetään kk pari ja ostetaan se 139,- Samsungin A sarjan puhelin. Ja aika monella keskituloisella on puhelinetu, en minä ainakaan 15 vuoteen ole maksanut sen paremmin puhelimestani kuin puhelinlaskuani, kyllä ne on työsuhde-etuja.

Vierailija
154/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaisi jos seudun asukkaat, jotka haluavat porakonetta käyttää, ostaisivat yhdessä porakoneen. Sama muiden vastaavien vempeleiden kanssa. Nämä vempeleet olisi kirjaston tapaisessa lainaamossa, jossa olisi laitteille lainausaika

Toimii siihen asti, että kylään muuttaa joku mulkero joka joko pöllii koneen, rikkoo sen tai jättää vain palauttamatta. 

Niinkö? Hyvin toi systeemi tuntuu toimivan. Kirjastot lainaa nykyään mm porakoneita.

Vierailija
155/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt en käsitä, mihin rahasi oikein kuluvat? Vaikka olen työtön, pystyn silti käymään kampaajalla säännöllisesti, kuntosalilla, shoppailemassa. Ulkomaanmatkoista en nykyään enää välitä. Ruokaakin ostan katsomatta edes hintoja.

Niin. Sinä et ole joutunut ottamaan kallista opintolainaa etkä joudu pitämään autoa. Näyttäisi olevan järkevämpää jättäytyä itsekin työttömäksi, jos silloin jää noin paljon ylimääräistä.

Ap

Ei auta. SUlla on työttömänäkin ne samat lainat maksettavana.

Vierailija
156/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella vaikea ymmärtää tuota sepustustasi. En ymmärrä miten pienituloisella voi olla varaa ostaa puhelin osamaksulla eli velalla. Silloinhan se puhelin maksaa ENEMMÄN.

Miten verotus muka syö mahdollisuudet säästöön? Ei se puhelimen ostaminen velaksi pienennä verotusta eikä säästäminen lisää.

Asiantuntija

Miten se maksaa korottomasti enemmän?

Vierailija
157/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin? Kaikkiin noihin voit itse vaikuttaa. 

Mitä jättäisit pois?

Miettisin minkä hintainen vuokra-asunto/lämmitysmuoto sopisi tuloihin. Samoin asumisetäisyys työpaikasta. Luotolla osto minimiin, mitä ruokaa syö jne... 

Vierailija
158/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun näillä "yhyy yhyy rahat ei riitä" hemmoilla on aina "muita laskuja", joihin menee useita satoja euroja kuukaudessa. Mistä lie tulee tuollaisia mystisiä "muita laskuja", kun pakollisten jälkeenkin vielä niitä menee. 

Vierailija
159/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt en käsitä, mihin rahasi oikein kuluvat? Vaikka olen työtön, pystyn silti käymään kampaajalla säännöllisesti, kuntosalilla, shoppailemassa. Ulkomaanmatkoista en nykyään enää välitä. Ruokaakin ostan katsomatta edes hintoja.

et kauvaan.leikkuri laulaa tukiin.

En saa mitään tukia. Saan kuitenkin 2000 €/kk.

Vierailija
160/183 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten täytyy kyllä sanoa, että työttömyysturva on Suomessa todellakin liian hyvä. Keskituloisena palkansaajana en todellakaan pystyisi ostamaan ruokaa katsomatta hintoja.

Älä viitsi olla mistään muutamasta satasesta kateellinen. Tuolla lainaamallasi juoksee joko liiton rahat tai mies maksaa elämisen.

Pystyisi keskituloinenkin käymään kampaajalla säännöllisesti, jos muuttaisi pienempään kämppään ja alkaisi syödä makaronia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä